Det här andra och sista uppdateringen av i vår recension.

Battlefield 2042 är ett tredelat spel. DICE vill försäkra sig om att alla ska kunna hitta något som faller dem i smaken. Vill du ha totalt krigskaos? Taktiskt gruppsamarbete? Ett raketgevär som du laddar om genom att hoppa? Battlefield 2042 säger “Ja tack, extra allt.”

Under den öppna betan för en dryg månad sedan kände jag mig hyfsat sugen på spelet. Men jag hyste också en del farhågor för hur det skulle kunna bli, särskilt vad gällde rörelser (snabbsprint, grappling hook, o.s.v). Men nu när jag tillbringat tio timmar med det är jag inte längre orolig.

"Gamla BF-rävar kommer att känna igen sig"

All-Out Warfare är “standard-Battlefield” med gamla hederliga Conquest och Breakthrough på banor i storlekarna större och störst, fyllda med fordon och flaggor att erövra. Vare sig man strider i stridsvagn mellan strandade indiska skeppsvrak eller smyger sig upp på en oljeplattform för att ta revansch på en campande krypskytt så kommer gamla BF-rävar att känna igen sig. Men det finns också en hel del nyheter. Istället för klasser spelar man som specialists - karaktärer med unika förmågor som skiljer sig markant från varandra. En har en grappling hook, en annan en riot shield, en tredje kan känna av närgångna fiender, en fjärde har en drönare att scouta med. Och så vidare. Vid sidan av denna unika färdighet är det fritt fram att komponera loadouts hur man vill. Tröttnar du på att sitta i ditt snipernäste och få slut på ammunition - ta med en ammolåda. Eller så kan du köra assault med shotgun och slänga ut proximity sensors, ifall du känner för det.

Breakthrough tycker jag fungerar bäst eftersom det ger färre och tydligare mål, och längre strider som koncentreras till ungefär samma område. Det ger känslan av att man faktiskt kämpar och tar steg framåt när man forcerar en fiendeposition. Det blir personligare, och man får känslan att det betyder något. Liknande situationer kan också uppstå i Conquest, men det är inte lika vanligt. Å andra sidan är smaken som baken: De som i tidigare BF tyckt att Breakthrough bara blir en rörig köttkvarn och istället föredrar Conquest kommer antagligen känna likadant här.

"Battlefield 2042 är snyggt"

Battlefield 2042 är snyggt, även om jag märkt ett fåtal grafiska skavanker, och snyggare i rörelse än på bild. Då ska det i och för sig tilläggas att jag kört det på PC med ett 2060 Super. Det är riktigt häftigt när en helikopter exploderar rakt ovanför en, eller när stormen sliter i trädtopparna. Dock kände jag mig manad att ändra färg på HUD:en, för den ljusblåa allierad-färgen har en tendens att försvinna mot ljusa bakgrunder.

En liten förändring som ändå stör mig relativt mycket är att scoreboarden plockats bort - nu kan du inte längre se din K/D eller dina poäng. Det är lite synd, eftersom det blir svårare att se hur det går för dig och dina lagkamrater. Den enda statistik som spelar någon roll nu är antalet återstående respawns. Tyvärr försvinner då en av sakerna jag gillade med BF: När det går åt skogen för laget kunde du ändå fokusera på att göra så bra ifrån dig som möjligt på ett individuellt plan. Nu finns inte den möjligheten kvar.

Nästa spelläge heter Hazard Zone, och är squad-baserad PvPvE och påminner lite om Dark Zone i The Division. På förhand var Hazard Zone det jag var mest lockad av (förutom BC2 Classic) och därför känns det tråkigt att behöva säga att jag är ganska besviken på det hittills. Idén i sig är intressant: Ett antal squads ska leta reda på data disks och överleva länge nog för att ta sig till en extraction point. Med Battlefields fokus på teamplay låter det som en fullträff, och när det är bra så är det riktigt bra. Låt mig illustrera: Jag och mina tre lagkompisar kläms fast mellan två fiendesquads, i en bergig dalgång. Vi täcker varandras ryggar, lyckas slå ut en squad, och tränger tillbaka den andra. Den beslutar sig för att det inte är värt att riskera livet mot oss, utan lägger benen på ryggen istället. Vi hämtar andan, helar varandra med medkits och fyller på ammo. Spelaren med scannern pekar ut två orörda data drives och vi förflyttar oss försiktigt vidare, som en enhet. Min grupp kör med voice chat över Discord, och alla är trevliga och seriösa. Jag har dock svårt att se att man får samma upplevelse om man kör solo queue eller bara två personer i en squad.

"Jag lyckas aldrig avgöra om en motståndare är precis runt hörnet."

Tanken är att man ska kunna utnyttja olika taktiker - rusa in och samla data drives från hotspots innan de andra hinner dit? Vänta och slå ut en squad när de är skadade? Eller kanske skynda till extraction pointen, ligga i bakhåll och låta de andra göra grovjobbet? Ett minus här är oväntat nog ljudet - BF har länge varit en föregångare, men det måste sägas att det stör inlevelsen i detta taktiska spelläge när man kan höra andras fotsteg genom betongväggar och tjocka dörrar. Det hade varit extremt värdefullt att kunna använda ljudet för att lyssna efter annalkande fiender, men det går inte. Jag lyckas aldrig avgöra om en motståndare är precis runt hörnet, eller en våning ner och på andra sidan en dörr.

Det låter som sagt spännande, men det känns rätt så tomt. De enda två målen man har är att 1) bygga upp win streaks med de olika specialisterna, och 2) samla Dark Market Credits (som bara kan användas i Hazard Zone). Överlev en runda, och få credits att köpa utrustning för i nästa omgång Det är ungefär som Counter-Strike (du måste köpa på dig utrustning inför varje spelomgång), förutom att du samlar resurser till nästa match istället för denna matchen.

Under eventet jag deltog i var det vissa som lyckades samla mer credits än de kunde göra av med, och andra som konstant saknade det och därför inte kunde köpa all utrustning de ville. Credits blir på en och samma gång både lite meningslösa för vissa (som har väldigt många credits) och ett hinder (de som har lite och kanske t.ex. inte kan skaffa). Det är ett lite udda upplägg, och kan leda till en ond cirkel: Spelare med många credits kan ha bättre utrustning och får en större chans att vinna, och de med lite credits får nöja sig med enkla gratisvapen och -utrustning och har därmed sämre förutsättningar. Dock ska det sägas att man fortfarande har goda chanser även med den enklaste loadout, men förutsättningarna är inte samma för alla spelare. Visst kan man köra “eco-rounds” och spara ihop, men vill man verkligen lösa likviditetsproblem innan man får spela på det sätt man helst vill?

"Tyvärr är AI:n inget vidare"

Dessutom finns det bottar som vaktar antingen bytena, eller patrullerar kartan. Tyvärr är AI:n inget vidare, och för mig personligen blir det noll spänning i att kriga mot bottar när man kan få tävla mot andra människor. Nu låter jag kanske lite väl negativ, och jag har emellanåt ganska kul med Hazard Zone. Men man behöver nog vara en hel squad som sitter i voice chat för att det faktiskt ska vara kul. För mig lär detta bli ett spelläge man kan hoppa in i som en full squad för att bryta av mot standardlägena. Men vill man ha “annorlunda” hoppar man in i Battlefield Portal.

"Det går inte att förutse vad Portal kommer bli efter släppet."

Battlefield Portal är ett verktyg där alla kan bygga sina egna spelformer, som det i nuläget är både väldigt enkelt och väldigt svårt att sia om. Enkelt, eftersom man vet precis vad man kan vänta sig av Classic Modes (BF 1942, BC2 och Battlefield 3). Men det är också svårt eftersom det inte går att förutse vad det kommer bli efter släppet.

De förberedda spellägen vi får testa är inte så intressanta. Deathmatch med många spelare på liten bana, till exempel. Det blir bara kaos, där man kan respawna precis bredvid en fiende - eller mitt framför pipan på den, om man har otur. Man överlever i snitt cirka 15 sekunder per gång. Nästa läge: Endast bazooka som man laddar om genom att hoppa fem gånger. Låter kul när man hör det, men blir snabbt ganska repetitivt. Men det är ett bra sätt att visa hur många inställningar man kan ändra på själv.

"Jag pysslar med att sätta ihop ett spelläge där man samlar poäng genom att döda motspelare med kniv."

Jag pysslar med att sätta ihop ett spelläge där man samlar poäng genom att döda motspelare med kniv. Och varje gång man gör det får man även motspelarens poäng. Tyvärr har jag inte hunnit testa huruvida det faktiskt fungerar som tänkt ännu, eftersom vi endast fick pilla lite i online-editorn. Förhoppningsvis får jag möjlighet att provspela mitt läge i helgen - om någon joinar, vill säga! Har du en grym eller helknäpp idé att du vill skapa eller spela i helgen så dela med dig i kommentarerna!

"Det bästa med Portal är när vi kör Classic Modes"

Det bästa med Portal, och det roligaste jag har, är när vi kör Classic Modes. Det är nog cirka ett decennium sedan jag senast spelade Rush på Arica Harbor och Valparaíso, men det känns precis som hemma. Nostalgin, om man kan kalla det så, sitter i: De gamla krypskyttegömmorna, den där luriga vägen man kunde smyga fram till fiendebasen, och så vidare. Och det är nog detta som är lockelsen - i den här delen av Portal vet man precis vad man får. Det är upp till var och en att avgöra om det är något man är intresserad av, men personligen kan jag knappt bärga mig tills jag får spela mer modernt Bad Company 2 igen!

Del 2 - Kriget fortsätter, och besvikelser uppdagar sig

Efter ytterligare speldagar blir det tydligt att det kan vara skillnad på recensionsevent och hur det är att spela ”live” efter släpp (eller kort innan - fortfarande “early access”), särskilt mängden tekniska problem har varit många gånger fler under early access-perioden. Första kvällen lyckas jag inte komma in på några All-Out Warfare-servrar. Istället är det Battlefield Portal och Classic-lägen som gäller, vilket är nog så kul, men om en tredjedel av spelet inte går att komma åt är det inte helt lyckat. Dessutom är Dozers Ballistic Shield avstängd eftersom man behöver fixa en bugg med den - sedan händer samma sak med Recon-klassens Prox Sensor.

"Den scoreboard som saknades i del ett av recensionen återfinns också gömd i menyerna"

När 2042:s Conquest och Breakthrough faktiskt blir tillgängligt dagen efter så har jag riktigt kul tillsammans med några polare - precis så som BF ska liras. Vi röjer runt i svävare, angriper kollektivt varje helikopter som försöker närma sig basen, skjuter grappling hooks och ropar ut fiendepositioner bland isklipporna i Antarktis. Vi sprängs också i luften av otaliga tanks. Den scoreboard som saknades i del ett av recensionen återfinns också gömd i menyerna, och efter lite keybinding kan jag åtminstone få se mina och min squads stats i form av kills, assists, revives och så vidare, jämfört med andra squads. Men samtidigt är det problem med att bjuda in till och joina squads inför och under matcher, vilket leder till massa tråkigt krångel och väntande istället för kulspruteaction.

Känslan i vapnen varierar från helt okej till bra - men det tar lång tid att låsa upp alla, och tillbehören därtill, så jag har inte hunnit testa alla ännu. Man behöver till exempel nå rank 24 och 60 för att låsa upp nya sniper rifles - och vill man ha fränare kikarsikten så får man räkna med att köra med dem ett tag till.

"Synd att det är svårt att gruppera sig med nya spelare man möter på slagfältet"

Överlag är det höga toppar och djupa dalar. När 2042 är bra är det riktigt bra - som när jag kliver ut ur ett hus på Hourglass och möts av en gigantisk sandstorm och en fiendehelikopter som försöker undfly den, eller när jag en stund senare tillsammans med min squad trycker bort fienden för att ta en bas och avgöra en jämn match. Och jag vet inte om jag kan tillskriva spelet det, men jag upplever det som att jag blir återupplivad av lagmedlemmar mycket oftare än tidigare - kanske för att det går att specialanpassa alla specialists så att alla får köra precis den loadout eller spelstil de vill? Men då är det samtidigt synd att det är svårt att gruppera sig med nya spelare man möter på slagfältet - att kunna gå ihop och samarbeta med en grym helikopterpilot eller en medic som alltid supportar med medkits och revives vore mycket bättre än att bara blandas in i en random squad i varje match.

Jag har inte hittat ett Portal-läge jag fastnat för ännu, och jag har inte heller lyckats skapa mitt egna kniv-läge. Det är väldigt lätt att göra en enkel variation på TDM - men vill man göra göra något verkligen unikt krävs det tid och tålamod. Jag har tålamod, men saknar tid och programmeringserfarenhet. Trots det lyckades jag snickra ihop ett sniper duel-läge, där man taggas på kartan varje gång man siktar in sig med snipern, vilket var väldigt taktiskt intressant, men nästan ledde till kortslutning i hjärnan när jag spelade det.

Att kunna få återuppleva gamla banor som Arica Harbor och Valparaíso är grymt kul, men i och med att det bara är ett fåtal Classic-banor tillgängliga blir det lite repetitivt, och 2042:s All-Out Warfare lockar mer än jag trodde. Det märks dock en markant skillnad när man hoppas mellan de klassiska lägena - matcherna i 1942 och BC2 håller helt annorlunda tempon, och om man gillar det eller inte är en smaksak. Men möjligheten finns alltid där, och det kommer alltid uppskattas av någon. Förhoppningsvis kan DICE och Ripple Effect expandera och lägga till mer innehåll från tidigare spel - när de fixat 2042:s problem, förstås.

"Det är ofta tekniken som krånglar"

För när det dippar är det inte alls lika kul - och det är ofta tekniken som krånglar. I samtliga Battlefield jag spelat har det funnits vad vi i min kompiskrets kallar för BF-kills när lite lagg emellanåt blir störande: ”Amen jag trodde ju jag hann runt kanten!” har jag uttryckt mer än en gång när jag blir skjuten “runt hörnet”, fast kryddat med lite fler svordomar. Men i 2042 är det mer än så. Det känns som att det är i minst varannan match som det krånglar på något sätt, om det så är rubber-banding när man springer men alltid flyttas tillbaka något steg, till att man skjuter på fiender men att det inte registreras någon träff, eller att man inte får upp prompten för att återuppliva en fallen kompis, fastän det står på HUD:en att man ska kunna göra det. Och det finns få saker som gör mig så irriterad och förbannad som teknik som inte funkar. Och då verkar jag ha varit ganska förskonad från de problem som jag sett att andra spelare fått uppleva.

Ovanpå det finns en del medvetna beslut som känns lite konstiga - något jag stör mig väldigt på är att man ibland när man spawnar i en bas börjar mitt ute i det öppna, utan något som helst skydd. Det har hänt att jag dödats av fiender mindre än tre sekunder efter att jag respawnat, och då är det bara att snällt vänta minst femton sekunder innan man får chansen igen. Ännu ett irritationsmoment som solkar en annars underhållande upplevelse.

Battlefield är ett bra men ojämnt spel som nog är i behov av en hel del puts för att uppfylla sin potential. Men jag har allt som oftast roligt när jag spelar, särskilt med folk man känner, och rushen när krigets kaos omger en men man dödar flera motståndare på rad är svår att slå.

Battlefield 2042
3
Bra
+
Stor variation, de flesta kan hitta något de gillar
+
Bombastisk action med många spelare och storslagna banor
+
Battlefield Portal är ett välkommet tillägg
-
En hel del buggar eller tekniska problem som stör
-
Ljudet är inte topp
-
Svårt att hitta bra spelarskapade lägen i Portal, än så länge
Det här betyder betygen på FZ