Diablo IV-betan har kommit och gått, och över lag verkar intrycken från spelarna ha varit positiva. Med det sagt kom de även med en hel del feedback, som sig bör i ett betatest, och Blizzard har tagit till sig av det som skrivits på de officiella forumen och tittat på data från testet.

Nu har de delat med sig av en lista med saker som de planerar att ändra innan spelet till slut släpps den 6 juni (släpptider). En sak som spelarna klagat på är till exempel att man ofta tvingas gå tillbaka samma väg man kom i vissa dungeons (backtracking) – till exempel när man tvingades gå in i sidorum för att slutföra ett mål och sedan leta sig tillbaka till huvudleden.

Layouten i flera dungeons har därför optimerats, och små antal kvarvarande fiender kommer att leta upp spelaren så att man slipper hitta dem. "Reset dungeon"-knappen har dessutom tagits bort, eftersom Blizzard inte vill att den ska användas för att fly från kniviga situationer. De vill även att man inte ska köra samma dungeon om och om igen, så knappen kan komma att återvända med någon form av begränsning.

Karaktärsklasserna har även börjat balanseras, och barbaren har till exempel fått en passiv skademinskning på 10 procent och ökad skada för Whirlwind-förmågan, vilket förhoppningsvis gör att klassen känns lite starkare i början av spelet. Magikern ansågs å sin sida vara lite väl bra, och Chain Lightning-attacken kommer därför att inte göra lika mycket skada och dessutom vara mindre effektiv mot bossar.

Många fler ändringar är på gång, och nu läser om dem här.