Som utlovat går kvällen i Starfields (stjärn)tecken, och Todd Howard & Co. har gott om saker att dela med sig av, inklusive nytt gameplay och information om deras kommande rollspel och dess vidsträckta rymdvärld.

Vi fick först en kortare trailer (längst ner) som visade lite gott och blandat, inklusive rymdfärder, lite olika städer och utposter såväl som de mystiska artefakter som handlingen tycks kretsa kring. Det verkligt matnyttiga visas dock i den öronmärkta Starfield Direct-showen.

En väldigt välkommen nyhet är att spelet använder sig av ett helt nytt animationssystem, vilket förhoppningsvis innebär att vi slipper de annars styltiga karaktärer som Bethesda-spel brukar ha.

Spelvärlden
För att navigera i universum har vi givetvis en karta, där man ser information om de olika planeterna och vad man tänkas hitta där. Vissa planeter kan vara bebodda, medan andra är öde, men sitter på viktiga resurser som man kan utvinna och använda.

Spelet inkluderar dessutom ett antal större städer, där Bethesda säger sig ha lagt mycket krut på att skapa många mindre berättelser för att få dessa utrymmen att kännas levande. New Atlantis är inte bara den största staden i spelet, utan den största som Bethesda någonsin har skapat.

New Atlantis är en mer civiliserad del av galaxen, men det finns även mindre ljusskygga platser där andra regler gäller och där lagens långa arm inte riktigt är närvarande.

Karaktärsskapande
Det finns 40 olika färdiga karaktärer att inledningsvis välja mellan, och dessa kan vi sedan skräddarsy med olika huvud- och kroppsformer, frisyrer och annat. Därefter får man välja mellan olika bakgrunder ens karaktär ska ha, och de olika drag man väljer kommer att påverka olika saker i spelet, och man kan till exempel få möjlighet att acceptera olika uppdrag baserat på ens bakgrund.

Färdighetssystemet
XP ger färdighetspoäng som används för att låsa upp eller höja rangen hos färdigheter. Innan man höjer rangen måste man dock låsa upp den genom att slutföra utmaningar associerade med den. Det finns fem olika färdighetsträd och fyra ranger per färdighet, så det bör finnas en hel del variation i hur man bygger sin karaktär.

Rymdskeppet
Ens skepp beskrivs som "ytterligare en karaktär", och man kan göra allt från att bygga sitt eget eller köpa ett färdigt som man sedan skräddarsyr baserat på om man till exempel vill ägna sig åt prisjakt eller rymdfrakt.

Man kan inte bara välja vilka komponenter man vill att skeppet ska bestå av, utan även inreda det med olika rum, redskap och bekvämligheter inuti.

Att flyga är heller inte att bara trycka plattan i mattan, utan man måste fördela skeppets kraft för att få ut det mest av det, genom att till exempel ge mer kraft till motorerna. Det finns även färdigheter som underlättar rymdstrider, bland annat genom att låta en sikta på specifika komponenter hos fiendeskeppen.

Vill man vara snäppet mer diplomatisk (eller girig) kan man även borda fienden och till slut ta över skeppet, så att man kan använda det själv. Tilläggas bör att alla skepp man stöter på heller inte är fientliga, utan man kan springa på fredliga rymdtrafikanter och anropa dem för att kanske ägna sig åt lite byteshandel eller invagga dem i en falsk känsla av trygghet innan man attackerar.

Basbygge
Vi ska kunna bygga baser lite var som helst på tomma ytor på planeter och månar, och sedan sätta andra karaktärer i arbete där. Något mycket välkommet är det faktum att man nu inte måste bygga i förstapersonsvy, utan kan göra det ur en fågelvy, så att man får bättre överblick.

Vapen
Spelets skjutdon kommer i olika varianter, som klassiska ballistiska vapen och energivarianter. De förstnämnda bör användas med försiktighet i tyngdlöshet, eftersom de får en att flyga bakåt. Energivapen är ett bättre alternativ i dessa situationer, eftersom de inte tycks ha någon större rekyl. Man kan även välja att komma sina fiender lite närmre och slåss med närstridsvapen.

Tillbehör
Precis som läckor visat kommer det även att släppas ett headset och en handkontroll med Starfield-tema.

Samlarutgåva
Spelet kommer att få en samlarutgåva (som sägs heta Constellation Edition), och den ska bland annat komma med en klocka som kan anslutas till ens telefon och som ser likadan ut som den man har i spelet. Den kommer även i en snygg låda.

Obekräftade uppgifter säger att spelet ska säljas i tre olika utgåvor: Standard Edition (70 € på pc och 80 € på konsol), Premium Edition (105 € på pc och 115 € på konsol) och Constellation Edition (300 € på pc och 320 € på konsol).

Det är dock bekräftat att de båda dyrare versionerna bland annat kommer att ge "upp till fem dagars" tidigare åtkomst till spelet, såväl som tillgång till spelets första handlingsexpansion, Shattered Space.

Starfield släpps den 6 september på Xbox Series X/S och pc, och dessutom till Game Pass.