På fem år fick vi Dragon Age: Origins (2009), Dragon Age II (2011) och Dragon Age: Inquisition (2014). Nu har ytterligare tio år passerat – utan någon ny Dragon Age-titel. I fem av dessa väntans år har vi emellertid känt till spelet vi kallar "Dragon Age 4", men som officiellt går under namnet Dragon Age: Dreadwolf. Mycket är ännu höljt i dunkel men sakta lättar dimman kring det. Och här kommer allt vi vet om Biowares nästa stora rollspel – Dragon Age nummer fyra.

När släpps Dragon Age: Dreadwolf?

Det är tiotusenkronorsfrågan vi hoppas klarnar i sommar. Då spelet avslöjades redan 2018 (!) kan man förstå otåligheten, men som tidigast borde releasen kunna ske i höst. Det troliga är dock 2025, för ska marknadsföringsmaskineriet sparka igång i sommar gissar vi att EA vill låta motorn puttra ett tag. Därför tippar vi på antingen våren 2025 eller under den alltid späckade spelhösten. Två av tre tidigare spel har släpps på hösten, och ett under våren. Något som inte lär betyda någonting, men som ändå kan vara nåt att ha i bakhuvudet.

Oavsett vad: 2024 är drakens år, men vi tror det fortsätter under 2025.

Vilka format gäller?

Föga förvånande gäller pc, Playstation 5 och Xbox Series X|S.

Teasers, teasers, överallt teasers!

"Så du hittade mig till slut. Jag misstänker att du har frågor?" Japp, massvis. De orden hördes i fjärde Dragon Ages första teaser som släpptes 2018 där vi får se en skatt som vi hittade redan i Dragon Age II. Vi tvingades vänta i två år på nästa teaser, men det är en som cementerar Solas som en nyckelperson, ja, Dread Wolf i egen hög person. I andra teasern ser vi också fler mystiska krigare (följeslagare?) och hör dvärgfavoriten Varric.

"Den korta teaserns final sätter fart på pulsen"

Dragon Age-dagen 2023 fick vi ytterligare en teaser. Återigen rör det sig om en gåtfull film, men en som ger oss vyer över några platser som vi får besöka i Dreadwolf. Kråkorna härskar över Antiva, solsken flödar över Rivain, vi frestas med högkvarteret för Grey Wardens i Anderfels. Den korta teaserns final sätter fart på pulsen när någon (vem!?) säger:

All the world will soon share the peace and comfort of my reign.

Fokus på singleplayer – ingen live service?

Rapporter viskade för några år sedan om att nya Dragon Age skulle bli ett spel som passade in i EA:s "games as a service"-strategi. Något man efter Anthem-floppen ska ha ändrat för att köra singleplayer rakt igenom. Vi vet inte om spår av multiplayer finns kvar, men Bioware kallar Dragon Age: Dreadwolf för en "singleplayer-fokuserad upplevelse". Det kan finnas flerspelarläge à Mass Effect 3 och Andromeda, men det är soloäventyret som är i centrum.

Vad och vilka handlar Dreadwolf om?

Berättelsen i Dragon Age: Dreadwolf är just nu ett gäng lösa trådar vi ännu inte riktigt kan knyta ihop. Men det låter som att hjälten och följeslagarna åtminstone till en början inte väger särskilt tungt. Bioware ställer den retoriska frågan: "Vad händer när du inte har makt?" Diffust är det, men ett par starka profiler kan vi räkna in:

  • Hjälten – Enligt teasern från 2020 kommer fjärde Dragon Age-hjälten vara en som fienden "aldrig ser komma", någon som inte har en uråldrig profetia knuten till sig. Av allt att döma en vanlis, vilket skulle kunna pigga upp.

  • Solas – Självaste Dread Wolf. Därmed mer eller mindre diskvalificerad som följeslagare. Men självklart kommer Solas spela en tung roll. Han har varit tongivande i teasers och hans roll skojar vi inte bort.

  • Varric – Berättaren i Dragon Age II var möjligen det bästa spelet hade att erbjuda, och Varric är ingen dålig sak. Han agerar berättare i en av spelets teasers, och har varit följeslagare i två spel i rad. Comeback?

Givetvis finns enormt utrymme för gamla favoriter att göra comeback, men vi får se vilka det blir. Sedan räknar vi såklart med nya förmågor. Dreadwolf måste bli mer än en retrofest.

Vart går resan?

Thedas är för fjärde gången skådeplatsen för ett Dragon Age och Bioware berättar att vi kommer resa till "ställen vi aldrig sett och återvänta till platser från länge sedan". Där föregångarna punktmarkerade platser kommer Thedas bjuda på mycket mer den här gången. Som teasern ovan avslöjade: Anderfels omgivet av bergstoppar, Antivas glänslande torn, Rivains turkosa hav och de solkyssta stränderna – vars skönhet bryts av med drakar.

Vi ska få se fler delar än någonsin av Dragon Age-världen.

Tevinter-imperiet ska också spela en viktig roll, och understryker det faktum att Dreadwolf kommer ta oss till olika platser på kontintenten Thedas. En öppen värld? Kanske hellre en värld i samma anda som den i Inquisition, där flera stora platser bakas in i världen. Det faktum att spelet tar oss till olika hörn talar för att det är receptet som Bioware följer.

Rollspel – med inslag av God of War?

En liten glimt.

Då vi inte fått se gameplay ännu är det svårt att sia om hur Dragon Age: Dreadwolf spelas. Det höjdes en del kritiska röster mot det öppna (tomma?) Dragon Age: Inquisition. Det är möjligt att Bioware skruvar åt både spel och värld lite – även om världens omfång kanske talar mot det. Mark Darrah som hunnit lämna och komma tillbaka som konsult skrev 2018 att teamet centreras kring veteraner som jobbat med Dragon Age, Jade Empire och Baldur's Gate. Sedan ska vi ha i åtanke att mycket vatten flutit under Bioware-broarna sedan dess.

2022 skrev Bioware att man nått alfastadiet, och kunde spela från start till mål. En påstådd Reddit-läcka 2023 (som mestadels tvättats bort) ska ha visat skärmdumpar och en GIF-fil från Grey Warden-fästet Weisshaupt, och strider som av en del liknades vid God of War. Ett fantastiskt spel, men kanske inte vad Dragon Age-fans vill ha? Åsikterna gick definitivt isär.

I en bakom kulisserna-video som Bioware släppte får vi se smulor av gameplay.

Kanske finns också spår av en gammal version av fjärde Dragon Age kvar. Kanske inte. Det finns i alla fall ingående rapporter om ett Dragon Age 4 som aldrig såg dagens ljus: Joplin.

Joplin – ett Dragon Age 4 som försvann

"En annan version av Dragon Age 4 ha utvecklats"

I samband med att Kotaku undersökte Anthem-debaclet blev de, och vi, varse om turerna kring fjärde Dragon Age. Innan avslöjandet 2018 ska en annan version av Dragon Age 4 ha utvecklats. EA drog åt ett håll ("games as a service") medan utvecklarna helst av allt ville göra den typ av Bioware-spel de vet att fansen vill ha. Slitningarna ska ha fått personer att lämna projektet och Bioware.

Första iterationen, Joplin, ska ha varit ett spel i mindre skala som teamet kände entusiasm inför. De var övertygade om att misstagen som gjordes med Inquisition inte skulle upprepas. Ett projekt som enligt vittnesmål ska ha varit kaotiskt där man löste allt i elfte timmen.

Joplins mindre skala skulle öppna för rikare detaljer, tunga spelarval och djup. Vi skulle ha spelat som ett gäng spioner i norra änden av Thedas, i det magikerstyrda Tevinter-imperiet.

Men Andromeda- och Anthem-bränder behövde släckas – och EA skrotade Joplin. Ett skäl ska ha varit att EA inte kunde få in "live service"-pusselbiten i spelet (som sedermera ska ha skrotats). Ett litet team började om med Morrison-projektet, som ska vara det Dragon Age vi (snart?) känner.

Så! När får vi veta mer?

"Fullt avslöjande sommaren 2024." Löftesrika ord från senaste Dreadwolf-teasern. Den drunknade i GTA VI-trailern (vem gjorde inte det?) men i december 2023 fick vi alltså ytterligare en teaser från Dreadwolf. Löftet i sig vägde tyngre än vad själva klippet gjorde.

"Det återstår att se om hopp eller förtvivlan vinner"

Det har definitivt varit en lång resa för Dragon Age: Dreadwolf. Av allt att döma har den också varit komplicerad. Bioware var en gång odiskutabla rollspelsgudar, men glorian har halkat allt mer snett. Förhoppningarna om att Dreadwolf ska bli den stora återkomsten finns där, men den tvingas vandra sida vid sida med tvivlet. Det återstår att se om hopp eller förtvivlan vinner.