Det är svårt att inte låta sig imponeras av Ninja Theorys yrkesskicklighet. Ribban sätts redan i den första scenen som inleds med att spelets hjältinna berättar om sin klans öde. Samtidigt sveper kameran ner över ett fryst slagfält fyllt med tusentals soldater för att till slut möta hennes blick. Ett ögonblick senare är det du, enbart ackompanjerad av dina stegrande hjärtslag, som slaktar soldater i en rasande fart innan du faller ner till marken och i en av spelets många magnifika mellansekvenser ser hur symboler på ett plågsamt sätt bränns in i huden och med det livets ände.

Nariko

- actionhjältinna utan överdimensionerade behag

Hjältinnan är den eldfagra Nariko - dotter till hövdingen i en krigarklan vars enda uppgift är att hindra någon från att spilla blod med det svärd som gett namn åt spelet. Innan händelserna som jag talar om i det förra stycket bröt emellertid Nariko mot denna regel vilket är den direkta anledningen till att hon nu besitter en närmast övernaturlig kraft samtidigt som livskraften sugs ur henne. Upptakten är alltså inte helt olik den i God of War, då Kratos slänger sig ner mot en säker död från Greklands högsta klippor, och där liksom i Heavenly Sword hoppar du sedan tillbaka i tiden till den dag då allting började gå åt pipan.

Tidpunkten är i det här fallet fem dagar tidigare då den onda och galna kungen Bohan har börjat sin blodtörstiga jakt efter svärdet vilket har tvingat Nariko att fly med sin klan. Jag ska inte nämna alltför mycket mer om spelets handling, men du ska veta att den är förvånansvärt medryckande. Den är knappast oförutsägbar, men den innehåller så pass många intressanta karaktärer och berättas på ett så professionellt sätt att det är svårt att inte bry sig.

Även om Heavenly Sword innehåller ett antal små pussel, som oftast går ut på att du ska slå till stora gongongar, är det ett actionspel ändå ut i fingerspetsarna. Till en början betyder detta en hel del planlöst tryckande på handkontrollens knappar, men efter ett tag blir det tämligen ineffektivt. Under ytan finns nämligen ett stridssystem som har ett visst djup. Det är knappast jämförbart med ett spel som Ninja Gaiden men det är å andra sidan betydligt mer lättillgängligt för nybörjare.

Enkelt stridssystem

- som inte heller saknar djup

Till att börja med har du två slagknappar som kan kombineras på alla möjliga sätt för att utföra olika manövrar. Utöver detta finns det tre olika utgångspositioner som både påverkar vilka attacker du kan utföra och vilka du kan blocka - speed, power och range. Vilken typ av offensiver de möjliggör är förhoppningsvis uppenbart för den som kan en gnutta engelska, men blockeringssystemet kan behöva en kort genomgång.