Det är en märklig liten man som möter mig i ett superlyxigt hotellrum utanför Gamescom-mässan i Köln. Yoshinori Ono tog över rollen som Street Fighter-seriens ständige producent inför utvecklingen av den fjärde delen i serien och är nu aktuell med den flippade (men förhoppningsvis välsmakande) versus-mackan Street Fighter X Tekken.

Innan vi hunnit sätta oss ner för den formella intervjun berättar han uppspelt om sitt bus kvällen innan då han letade upp Tekken-seriens producent Katsuhiro Harada och gjorde en hadoken utanför hans hotellrum. Twitter-reaktionen från Harada kom omgående i och med ett ”OMG”. Boys will be boys.

Vansinne - ett sätt att bryta isen inför intervjun.

Innan vi ger oss in på ert samarbete vill jag gärna veta hur det går med arkadversionen av #Super Street Fighter IV? Är det sant att den ska ha sex nya karaktärer och att det är därför den inte kommer ut förrän i december?

(Ono börjar skratta redan när jag ställer frågan, tolken behöver knappt översätta den.)
- Jag är medveten om att det pratas om att den ska komma i sommar, i september, allt möjligt, men inget av det har kommit från #Capcom. Arkadversionen ska släppas så snart som möjligt och inget av förseningen har något att göra med nya karaktärer. Det är sant att det finns en version med två tomma karaktärsrutor men inget av det behöver betyda något. Ni får helt enkelt vänta till Tokyo Game Show för mer information. (Ono spricker upp i ett klurigt leende) Men om ni inte kan komma till Japan eller helt enkelt inte kan vänta tills dess kan ni hålla koll på min twitter. Det är möjligt att jag skriver något om det här där den sista augusti.

Spännande! Så hur gick det egentligen till när #Street Fighter X Tekken och #Tekken X Street Fighter blev verklighet?

- Som ni kanske förstår är Katsuhiro Harada och jag kompisar sedan länge. Vi brukar gå ut och käka middag tillsammans när jag är i Tokyo. Och redan innan jag släppte #Street Fighter IV pratade vi om att göra något slags samarbete. Det var dock just släppet av Street Fighter IV som gjorde vår dröm möjlig. Nu när fightinggenren är tillbaka på tapeten igen på allvar är det helt plötsligt väldigt lätt att få gehör för våra förslag.

Är det här en engångsgrej? Eller kan vi förvänta oss fler samarbeten av den här typen?

- Planen är att göra en stor grej av Street Fighter X Tekken, få alla upphetsade till max, släppa spelet och sedan göra samma grej med Tekken X Street Fighter. Men efter det så kommer vi antagligen att landa och bestämma oss för att gå vidare separat. Jag menar, Harada-san måste ju sätta igång med #Tekken 7 nån gång (stort skratt). För mig har det här alltid varit en dröm, jag började på Capcom lite som en allt-i-allo och började ju min karriär med att jobba på Darkstalkers och redan där fanns idén om ett samarbete mellan #Namco Bandai och Capcom.

Street Fighter möter Tekken.

Apropå Darkstalkers, du har i flera intervjuer sagt att det vore ditt drömprojekt att få göra en ny del i den serien, är du upprörd över att Capcom gör Street Fighter X Tekken och #Street Fighter 3: 3rd Strike Online istället?

- Alltså ... även om det var jag som presenterade idén trodde jag aldrig att snacket mellan Capcom och Namco Bandais ledning skulle gå så bra. Så fort vi fick till ett möte mellan båda företagens toppmän så skakade de hand direkt. I hemlighet ... så är jag väldigt besviken (stort skratt). Hade de diplomatiska förbindelserna varit sämre så hade jag mycket väl kunnat göra något helt annat nu.

Andra samarbeten då? Med andra spelserier eller andra spelföretag? Street Fighter X Soul Calibur till exempel?

- Haha, faktum är att jag gärna skulle se Onimusha vs Soul Calibur i så fall eftersom båda serierna innefattar vapen och en feodal miljö. #Onimusha är ju mer en actionserie men fokuserar på traditionell japansk svärdskonst medan #Soul Calibur är någon sorts futuristisk sci-fi-version av samma svärdskonst. Det skulle bli en bra matchning, tror jag. Samurai Showdown vs Soul Calibur skulle kunna funka också.

Föregående Nästa
Skicka en rättelse