Svenska #Teotl Studios kom tvåa i Make Something Unreal-tävlingen med sin prototyp av det vi nu har framför oss - #The Ball - varefter denna kreation blev ett fullskaligt pusselspel utgivet av #Tripwire Interactive. De är kanske mest kända för sin realistiska shooter #Red Orchestra: Ostfront 1945 som också fördes till butikshyllorna efter en vinst i Epics kreativa tävling.

Det handlar om att du som arkeolog i Mexiko under en Aztek-utgrävning hipp som happ faller ner i ett hål i marken varefter din gode kamrat (på svenska om du vill!) ropar att det är lika bra att du utforskar stället eftersom kranen är sönder. Ja, de måste flyga in en ny då såklart.

Lika orädd som Indiana Jones tar du dig framåt och strax finner du en mystisk mackapär som har en än mer mystisk dragningskraft till en stor jäkla boll. The Ball.

All makt åt Tengil, nej, Bollen!

I tidigare delar av liret handlar det mest om att lära dig kontrollera bollen, vilket överlag fungerar bra. Eller roligt, om man så vill. Du kan ge den en puffig putt med hjälp av vänster musknapp - din mackapär hamrar då till den, eller så kan du suga åt dig bollen med högerknappen.

Sen handlar det om pussel, action och åter pussel. Tvivelaktigt är huruvida svårighetsskalningen fungerar som tänkt. Det tar dig med relativt gott vett i huvudet ungefär sex-åtta timmar att dra igenom spelet, men de två första känns för lätta, som ett smådassigt åtta-till-sexton-kneg. Bueh, Teotl, underskatta oss inte!

Men sedan vässas deras utvecklarklinga. Det blir bättre. Mustigare. Finare. Svårare. Du möter rätt tidigt i spelet dina första motståndare – toalettpappersinvirade mindre glada jeppar som antagligen borde benämnas som mumier. Du kan inte avrätta dem med din hammarmackapär, men du kan putta till monsterhelvetena så att de flyger käpprätt ner i lava, vatten, taggar eller liknande.

Sen har du ju såklart bollen, vilket är ditt bästa massförstörelsevapen. Du mejar kort och gott ner de torra kadavren efter noter. Bollen är trevlig att kämpa med, men när du under vissa passager måste utföra något utan att dö med endast mackapären som kompanjon känns det som om Teotl missat att finjustera dessa strider. Det är helt enkelt ganska trist utan din runda vän och ibland blir det även monotont att leka mumiebowling.

Pusslen i spelet varierar mellan att trycka på knappar, till att fylla rum med vatten, till att ladda bollen med diverse krafter, till att förinta mer eller mindre större fiender och ärligt talat är storyn inte så mycket att hänga i julgranen. Sen att det är relativt få och rätt tråkiga "hemligheter" gör inte saken bättre.

Gott - men är det gott nog?

Med hjälp av Unreal Engine 3 bjuds det på ett fräscht och stilrent lir, med någorlunda varierade miljöer fördelat över de åtta nivåerna. Ljudbilden är helt ok, men fiendeutbudet känns lite skralt. Blir lite repetitivt från och till, så att säga.

Nej, The Ball går för 180 spänn och för pengarna erbjuds ett skönt pussellir. Ingenting superspeciellt, men det har sannerligen sin beskärda dos mysig charm. Utöver den vanliga kampanjen erbjuds det fyra överlevnadsnivåer som är mer av det goda, om än med en fetare actionbetoning.

En fin början för Teotl Studios, om än inte perfekt.