Det är nu sju år sedan SSX-serien debuterade till Playstation 2 och en hel del är sig likt. Stilen är fortfarande överdriven och då liksom nu ställs du inför olika tävlingar på ett antal snötäckta berg. Även kontrollen har lämnats i stort sett intakt genom åren - tills idag det vill säga.

Allt handlar om styrningen

- som är från både himmelen och helvetet

Hittills har många utvecklare misslyckats med att anpassa sina titlar till Wiis unika handkontroll, men det finns undantag. Något förvånande är det Electronic Arts studior som stått för flera av dessa med både intuitiv och underhållande lösningar för styrningen. Främst är det [/i]Madden NFL 07[/i] och The Godfather: Blackhand Edition som imponerat och även SSX Blur ligger över snittet, dock med en hel del ojämnheter.

Låt oss börja med det positiva, nämligen grunderna som helt sköts med din nunchuck. För att svänga viker du den åt endera hållet och vill du sedan få till en snävare kurva kan du även komplettera med den analoga styrspaken. Det är även den som används för att öka och sänka farten. EA Sports Big har här verkligen lyckats med det som många hoppades när Wiis handkontroll visades upp - att skapa en ökad närvarokänsla och det är ofta en ljuvlig upplevelse att svepa nerför backen.

Problem uppstår dock när det är dags att utföra de trick som serien gjorts sig känd för. Visserligen går det bra att hoppa, vilket du gör genom att rycka nunchuken uppåt, men väl i luften tar mycket av det roliga slut. Här har nämligen EA Sports Big valt att trilla i den fälla som så många utvecklare fastnat i tidigare - att använda rörelsekänsligheten som ett rent knappsubstitut. Genom att vinkla din wiimote framåt, bakåt, vänster eller höger triggas olika rörelser som volter och snurrningar. Även nunchucken kan du röra på samma sätt för att utföra olika typer av "grabs". Nu säger jag inte att det här inte fungerar, men det är knappast bättre än traditionella knappar och bidrar i det långa loppet inte till mycket nytt.

Übertrick

- bättre i teori än praktik

Då är försöket med übertrick betydligt bättre, även om det inte håller hela vägen. Kortfattat är übertricks precis vad det låter som, övermänskliga trick som ger väldigt mycket poäng. Du kan endast använda dessa då du byggt upp din "groove", vilket du gör genom att utföra vanliga trick. Att fylla mätaren är lätt gjort, men då det är dags att utföra tricken blir det genast betydligt svårare. Då ska du nämligen trycka in A-knappen och sedan rita en figur med wiimoten. Detta låter kul i teorin, åtminstone i mina öron, men i praktiken fungerar det tyvärr inte lika bra. Att rita upp figurerna är nämligen inte det lättaste och även om du spenderar en hel del tid i träningsläget lär det leda till många timmars frustration.

Träningsläget är bara ett av de spelsätt som SSX Blur bjuder på. Du har också den obligatoriska karriären, snabbspelarläget samt möjligheten att spela tillsammans med ett antal vänner. Karriären går ut på att du ska tävla i ett antal grenar som utgår från en bergstopp. Lyckas du bra på den första toppen får du vandra vidare till nästa där processen upprepas med skillnaden att motståndet blir betydligt hårdare. Det är således inget nytt du bjuds på, men det är gediget gjort och med massor av upplåsbara tingestar lär seriens fans inte bli alltför besvikna. Vad gäller flerspelarläget lider SSX Blur av samma brist som samtliga Wii-spel - onlineläget saknas helt. Därför får du nöja dig med att tävla med vänner via splitscreen eller dela broderligt och turas om.

Stilsäker grafik

- ackompanjeras av härlig musik

Visuellt är SSX Blur ett snyggt Wii-spel, både tekniskt och artistiskt. EA Sports Big har varit smarta nog att satsa på en tecknad stil, vilket passar konsolen betydligt bättre än realism. De tycks även ha lagt ner mycket tid och kraft på karaktärernas animationer som är mjuka och välgjorda. Välgjort är även musik och ljud, som håller den nivå vi börjat förvänta oss av en SSX-titel.

När jag tänker över hur jag ska sammanfatta och betygsätta SSX Blur kan jag inte annat än tycka det är lite tråkigt. Spelet är en väldig bergochdalbana där dalarna tyvärr förstör alltför mycket av helhetsintrycket för att det ska få något riktigt högt betyg. Det är dock ett bra spel och om EA Sports Big kan bygga vidare ser seriens framtid på Wii riktigt ljus ut.