11. Arcade-teknologi i hemmet
”Playstation uppges vara 500 gånger snabbare än Sega och Nintendo. Maskinen har 16 miljoner färger, tredimensionell grafik och en teknologi som gör det möjligt att överföra s.k. arcade-spel (interaktiva spelsimulationer) till hemutrustningen.”
Aftonbladet, 1995-06-12
Aftonbladet-reporter ställs inför utmaningen att beskriva att man kan konvertera arkadspel till Playstation. Får panik. Flippar ur fullständigt.
Möjliggör interaktiva spelsimulatorer – i hemutrustningen!
12. Rave-party-spelet
”Grafiken är 70-tal (spelet också) och musiken cyber-techno. Kombinationen blir rätt skoj, och efter ett antal timmars spelande når man nåt slags rave-party-stadium.”
Expressen, 1995-06-18
Expressen recenserar Tempest 2000, och vi har bara en sak att säga om det: Woah!
13. Se upp för cybersjukan
”Sjösjuka i cyberrymden [rubrik]
Icke-virtuella obehag som kallsvett, illamående och uppkastningar blir vanligare i den virtuella världen av simulatorer och tredimensionella datorspel. Sega drog tillbaka sitt spelsystem Genesis 16 när det visade sig att 40 procent av betatestarna blev cybersjuka.”
Computer Sweden, 1995-08-11
Kommentar överväldigande överflödig.
14. 3d-julen 1995
”Nytt för denna jul är spel gjorda för nya kraftfullare maskiner. Bättre grafik och tredimensionell handling är några av fördelarna.”
Dagens Nyheter, 1995-12-06
Ja, vem kan glömma julen 1995, då spelen äntligen fick tredimensionell handling?
15. Spot goes silent
”Lille Spot ska rädda blodplättar. Mot sig har han bland annat mördarkrabbor som kastar exploderande kristallkulor. När man inte styr Spot börjar han prata i mobiltelefon. […] Det bästa med det här spelet är att man kan stänga av ljudet.”
Expressen, 1996-03-17
Lennart Nilsson, mannen bakom ”Lelle lirar”, är inte nådig (eller förståelig) i sin kritik av Mega Drive-plattformaren Spot goes to Hollywood.
Bäst av allt är att ljudet kan stängas av.