Flagship Studios består av vad som var toppen av Blizzard North, skaparna av den kultförklarade Diablo-serien. David Brevik och kompani avgick i protest mot Blizzards utgivare Vivendi och månader senare tillkännagav de att Flagship hade startats, Hellgate: London skulle bli deras första spel.

En helvetsport

I London!

Hellgate London utspelar sig, som du kanske redan förstår, i London. Året är 2038 och jorden har invaderats av helvetesvarelser av alla former. Templar-ordern som länge kämpat för att rensa bort ondskan från gatorna behöver nu hjälp och vem som helst som känner för det får assistera dem. Genom att hålla till på de demonfria tunnelbaneperrongerna har frihetskämparna satt upp diverse baser som spelaren färdas mellan och för varje steg kommer de närmre människornas räddning.

Det finns tre fraktioner att välja mellan. Var och en består av två klasser som har liknande spelsätt och färdigheter. Fraktionerna är Templars, Cabalist och Hunter. Vilket kön du väljer spelar ingen roll för karaktärens färdigheter. Efter valet kan du ställa in vilket nylle du vill skylta med samt hud- och hårfärg.

   

Låt oss ta en noggrann titt på klasserna: Templars är spelets motsvarighet till Conan. Guardian är tank-klassen - de kan ta emot mycket skada från fienderna och bär därför sköld som bäst används tillsammans med ett svärd. Blademaster använder sig av dubbla svärd för maximal skada i närstrid men offar då försvaret på samma gång.

Cabalists är raka motsatsen till Templars - de använder magi istället för styrka. Då de är fysiskt svaga behöver de oftast skydd från Templar-klassen för att inte duka under direkt. Evoker är kungen av magi som genom att modifiera sina vapen kan göra mycket skada med färdigheter och eldkraft. Summoners framkallar monster som slåss istället för en själv - dessa monster kan förbättras genom andra magier och skyddar således sin mästare från allt ont.

   

Hunters är på många sätt lika Cabalists, förutom att istället för att använda sig av magier brukar de skjutvapen och tekniska mackapärer. Marksmen skjuter helst med gevär men det går lika bra att använda raketkastare för att ta död på motståndarna på långt avstånd. Engineer gör som Summoners men låter istället maskiner ta över dödandet åt honom. De mekaniska drönarna kan till och med använda sig av skjutvapnen.

Moment 22

Det är inte kul förrän det är tråkigt

Spelkänslan är som ett tveeggat svärd. Din karaktär blir inte rolig att spela innan du är uppe i nivå 8-10, då färdigheterna du satsat på verkligen börjar visa sig och du tagit dig djupare in i tunnelbanesystemet. Problemet är att resan dit kan vara otroligt frustrerande och tråkig. Det är mer som ett onlinerollspel där det gäller att repetitivt döda monster i timmar. Kloakbanorna är sig lika och sträcker sig så långt ögat når, allt du behöver göra är att hålla inne skjut- och framknapparna.