Ponera att du var chef på #Sony och fått idén att bygga ett utvecklingsteam som ska skapa en familjevänlig, bred och rolig brawler – och sedan låta fylla hela spelet med välkända karaktärer som figurerat i Sony-spel. Till vem vänder du dig då? I fallet #Playstation All-Stars: Battle Royale var svaret på den frågan ganska oväntat. Sony och #Superbot har nämligen handplockat en arbetsstyrka med diger erfarenhet från spel som Mortal Kombat, #Backyard Wrestling och UFC: Undisputed.

– Ett spel som UFC: Undisputed är ju otroligt svårt, och nischat till den publik som kan MMA, menar Omar Kendall, som är Game Director för Playstation All-Stars. Den här gången ville vi göra något lättillgängligt som alla kan vara med och ha roligt med – samtidigt som spelsystemet ska vara djupt.

Karaktärerna är trogna sina ursprung, av respekt för fansen.

Omar och hans team vill inte prata om konkurrerande spelserier, men det är knappast en hemlighet att man fått stor inspiration från #Super Smash Bros-serien. Playstation All-Stars är ett intensiv partybrawler där fyra spelare slåss på dynamiska spelplaner. Vi blir presenterade för Sly Cooper, Kratos, Sweet Tooth (från #Twisted Metal), Colonel Radec (från #Killzone), #Parappa the Rapper och #Fat Princess (från spelet med samma namn). Precis som väntat har de olika karaktärerna specifika attacker och rörelser.

- Vi ville vara trogna alla karaktärers urspung eftersom vi vet att det är vad fansen vill se, förklarar Omar.

Karaktärsspecifika superattacker

Slagsmålssystemet bjuder inte på några överraskningar. Tre olika attackknappar, en supermätare som kan laddas upp i tre nivåer samt möjligheter till block och att plocka upp vapen och objekt. Spelaren kan enbart vinna poäng genom att utföra superattacker och på så sätt slå ned en motståndare. Attacken blir både starkare och mer dramatisk ju högre nivå den laddas till. Kratos, för att ta ett exempel, förvandlas till en krigsgud och gör kaos med hela spelplanen om han får sin supermätare fulladdad.

Blod, våld och avslitna lemmar lär bli sällsynt. Sony har en Pegi-gräns att tänka på.

En förvånansvärt underhållande detalj med Playstation All-Stars är hur de olika banorna och bakgrunderna interagerade med spelaren. Jag får se fyra olika banor (med teman från #Jak & Daxter, #God of War, [g="LittleBigPlanet"Little Big Planet] och #Ratchet & Clank) som alla till en början ser rätt statiska ut. Men ganska snart blir det tydligt hur dynamiska de faktiskt är. På God of War-banan dyker den enorme Hades upp och börjar hamra mot spelarna – bara för att lite senare avbrytas av en anstormande armé av #Patapon-soldater. På Little Big Planet-banan börjar helt plötsligt banan förvandlas som om vi skulle befinna oss i baneditorn. Och när som helst kan spelet förvandlas till en Buzz-gameshow.

Kaoset, intensiteten och ett rikt karaktärsgalleri att ösa ur borgar för att Playstation All-Stars kan bli ett givet inslag både på förfesten och familjehänget på fredagkvällen. Förvänta er bara inte någon blodsutgjutelse eller våldsamma utstrypningar.