Jag sitter och stirrar slött på en tv-skärm ombord på ett flygplan, där jag och ett barn (antagligen min son) verkar vara de enda passagerarna. Plötsligt utbryter kaos, planet kraschar och när jag vaknar ser jag barnet föras bort av en inföding – det är här #The Forest börjar.

Efter att ha plundrat vraket på allt av värde, kliver jag ut i en solig skogsglänta. Träden vajar i vinden, ödlor och kaniner skuttar igenom gräset och en bit ifrån mig ligger en flygvärdinna med en yxa i bröstet. Den tar jag – yxan, inte flygvärdinnan. Med hjälp av den hugger jag ned ett träd i närheten medan jag ignorerar ständiga meddelanden om att kolla in tutorialen. Jag blir inte besviken: trädet faller med ett majestätiskt knakande som gjort vilken skogshuggarsimulator som helst avundsjuk, och nu har jag stockar.

Yxan har jobbat extra med annat än trädfällning.

Med dem bygger jag ett skydd, en eldstad och så småningom en snara av något slag som jag föreställer mig kan fånga en kanin eller två. Det här är nämligen ett slags roguelike, i stil med spel som #Rust eller #DayZ, med skillnaden att du åtminstone för närvarande är helt ensam.Efter release kanske något slags co-op-läge dyker upp. Just nu är det dock bara du mot en mängd kannibaler.

En skog på tillväxt

Den verkliga fienden är dock hungern: redan nu i early access-stadiet är det tydligt att du måste börja leta mat och skaffa dig en eldstad att laga den på så tidigt du kan. Däremot behöver du av någon outgrundlig anledning inte dricka någonting, men det kanske kommer.

Jag fäller träd, bygger vindskydd och utforskar ön i jakt på ödlor och kaniner som kan stilla min svält. Då och då smyger jag förbi kannibaler som vrålar obehagligt till varandra och kastar sig över mig om jag blir sedd. Min lilla brandyxa är inte mycket till vapen, så jag tar det säkra för det osäkra, där jag smyger mig fram genom den osedvanligt vackert renderade skogen. Det är inte många indiespel som ser så här bra ut.

Ljuseffekter långt vackrare än väntat från ett indiespel som inte är färdigt.

Tyvärr finns det för närvarande inte så mycket djup under den sköna ytan. Du kan bygga bo, utforska grottsystem och slåss mot infödingar, men mycket mer än så blir det inte. Förhoppningsvis erbjuder det färdiga spelet lite mer variation och fler prylar att bygga och crafta ihop för att underlätta överlevnaden på ön. I bästa fall blir det här ett slags fotorealistiskt kannibal-#minecraft|Minecraft, och det ser jag verkligen fram emot.