Val av Abonemang
Hej gott folk!
Nu är det såhär att snart flyttar jag in i min nya lya. Då är det Fiber draget i hela huset,och inge koppar alls. Dock finns det vanliga telefonutag, JM sa att man kan ha vanlig telefon för att signalerna konverteras när de kommer in i huset eller något.
Då är frågan. Fibret ägs utav Comhem, men i min mening är de lite väl dyra för sina tjänster, är det för att det är fiber och att man är garanterad den hastigheten? eller är de bara lite dyrare än andra?
En annan sak är om jag skaffar vanlig ADSL så bor jag 300 meter ifrån stationen och kommer då upp i 24MBit , eller den hastighet jag beställer, ochfår ett mycket bättre pris än Comhem.
Vad tycker ni? skall jag ta Comhem för att det är fiber , eller ta någon annan leverantör?
Tacksam för lite synpunkter!
MVH J.
Jag bor max 200meter från min station och jag kommer då inte upp i 24 Mbit. Så det är ingen garanti. Jag maxar på ungefär 19. Det där med 24 mbit upplever i alla fall jag som ren å skär lögn. Finns det någon som kommer upp i 24 mbit undrar jag? Satsa på fiber. Om det nu inte är jättedyrt. Fördelen är väl att du får lika snabbt i båda riktningarna.
Är det kopparlina sista biten är det inte så skoj. Är det inte så att om så är fallet måste man ha Teliaabonnemang (fast telefoni) för att få använda linan den sista biten? Har bland annat ComHem nu hade Chello innan och låg då på 25/10 när jag betalade för 24/8. Har gått ner till 8/8 nu med ComHem men inte mätt hastigheten. Tankar dock i högre hastighet än 8Mbit så den ligger nog på 10/10. Har delvis att göra med uppgraderingar + att jag fick lite mer fart när jag bytte till nytt modem.
Bra kylning IsTheShit
Är det kopparlina sista biten är det inte så skoj. Är det inte så att om så är fallet måste man ha Teliaabonnemang (fast telefoni) för att få använda linan den sista biten? Har bland annat ComHem nu hade Chello innan och låg då på 25/10 när jag betalade för 24/8. Har gått ner till 8/8 nu med ComHem men inte mätt hastigheten. Tankar dock i högre hastighet än 8Mbit så den ligger nog på 10/10. Har delvis att göra med uppgraderingar + att jag fick lite mer fart när jag bytte till nytt modem.
det låter ju väldigt bra, har du fiber också då eller? och sista biten är ju fiber hela huset är ju det, men signalen konverteras eller nått när den kommer in i huset sa han ifrån Comhem.
Jag tycker du helt ska gå på vad du får för uppladdnings hastighet.
Fiber är ju i de flesta fallen de man föredrar men visst är det en dålig leverantör så spelar det ju ingen roll.
Men om det stämmer de unix säger att du får mer än 1mbit upload via comhems fiber uppkoppling så låter det ju bättre än ADSL i den bemärkelsen. Dock om du gillar att spela spel och pingtiderna har stor betydelse så är det ju alltid routingen(vägen till servrarna du spelar på) som avgör om pingtiderna blir bra eller inte. Oftast har ju fiberkunderna haft bättre pingtider än de som har ADSL(bortsett ifrån de som bor i storstäder) men som sagt jag vet inte hur comhems routing ser ut. Det finns kanske någon som kan ge dig ett bättre svar på den frågan.
Personligen hade jag valt fiber(sitter själv på Bredbandsbolagets fiberLAN här i huset) då det i regel fungerar bättre än ADSL av min erfarenhet.
"It aint about power, it's about balance!" InitialD
Vet inte jag ComHem kör ju ut signaler i koaxialen (TV-ledningen) men sist jag kollade tyckte jag nog att ComHem låg hyfsat till prismässigt. Upplinan behöver ju inte vara så snabb anledningen att jag vill ha minst 8Mbit upp är att jag har servrar och hubbar igång dygnet runt. I annat fall hade jag nog haft max 4Mbit upp. När jag hade 25Mbit ner fanns ju ändå nästan ingen jag kunde tanka från i den hastigheten så jag tycker 8Mbit ner är bra det med.
Bra kylning IsTheShit
okej tack för svaren, jag måste höra igen om bredbandet verkligen använder sig av fiber, eller koaxial som du säger. Och nu när jag ringer runt och kollar så har nästan inga förutom telia plats i telestationen för att ge mig 24mbit via adsl endå. så det blir nog comhem iaf. såååååå sjukt dåligt kan det väll ändra inte bli...
får jag hoppas xD