FZ Poll: Kommer piratkopiering döda pc-formatet?

Medlem

Förr i tiden fanns det i 90% av fallen demo eller shareware av spelen så man kunde prova. Det skiter tillverkarna i nuförtiden.
Då tankar folk och testar, eller lirar hos en polare. Orsak och verkan.

Sharewaremodellen är en av hela IT-boomens största succéer. Varför har folk gett upp den? Antagligen för att företagen har blivit alldeles för stora och inte tycker att de skall bjuda på en sekund av spelet utan att få betalt.

Att det var stora miljöer med frihet som t.ex. Oblivion var inget argument för att det inte skulle gå att göra ett demo, jag minns t.ex. att jag spelade Daggerfall-demot innan köp.

Det enda positiva vi ser idag är att t.ex. Steam har gratishelger för onlinespel osv. för att locka köpare. Det är utmärkt bra att jag t.ex. fick testa TF2 i helgen, för det hade jag blivit fly förbannad om jag gett några pengar för och sedan blivit serverad den smörjan.

Medlem

Ha! Piratkopiering är det bästa som hänt PC:n!

Bra spel säljer bra.
Industrin kan skylla ALLT på piratkopiering!
Dåliga spel säljer inte längre lika bra som innan. Nu laddar man ner istälelt och är spelet värd att köpa så gör man det annars inte.

Spelutvecklare verkar bli som filmbolagen nu när de omsätter så mycket pengar. Flyttar över ansvaret för egna misslyckanden på annat hål i deta fall piratkopiering.

I fallet med Crysis så bör de kanske kolla vad de gjort fel istälelt och hur marknaden ser ut. Många satt på dåliga grafikkort när Crysis släptes och när de testat demot och insett att deras dator sög i Crysis så sket de i att köpa spelet i väntan på nyare dator. MP-delen i Crysis är ett skämt. I början gick det ju inte ens spela då man inte hittade servrar! Tråkigt är det också. Kunde blivit så mycket bättre! Storyn är delvis bra men når endå inte helt fram. Det enda som riktigt imponerar med Crysis är grafiken! Riktig underbar! Men det gör inte hela spelet tyvär.

Samma gäller många andra spel! Man spottar ut ofärdiga spel eller med många brister och sedan förväntar sig att alla kommer kasta sig på skitet? Gör bra grejer så köper folk också! Inte samma gamla skit i nya förpackningar, dåliga portningar, korta sepl som klaras av på några timmar eller spel med massa brister som är ofärdiga eller inehåller fler buggar än windows.

Hur kan folk säga att man ska ha månadsavgift för vanliga spel som i MMO-värden? Är ni helt borta? Det är engångsprodukt man köper. MMO är annan sak då spelet utvecklas kontinueligt samt uppkoplingen och servrarna kostar.

Det PC:n behöver är bara bra spel. Som folk säger så har också konsolförsälningen ökat samt det är början på ny generation av konsoler. I USA är konsoler bra mycket mer populära än PC.

Denna disskussion verkar aldrig ta slut dessutom...Samma sak om och om igen. Det korkade är att folk går hela tiden om och om igen på branshens ursäkter och att piratkopieringen är det mest onda som hänt de sedan evigheter...

Medlem

Jag kan ge en kort summerade inblick i vad som FAKTISKT säljs i butik:
Varje dag så är det dessa spel som säljs i pc hyllorna:
CS 1.6, CS:S, wow, wow burning crusade, wow prepaid, sims2 + exp, bf2, valfritt blizzardspel.

På konsol:
Allt! Alla spel säljer i stora mängder. Vi köper in 10 gånger så stora volymer till konsol än till pc. Det tycker jag visar en tydlig trend....

*EDIT*

Vi kan ta ett exempel på ett helt nytt spel så som Assassins Creed till PC. Sedan spelet har släppts har vi sålt 4 stycken exemplar av spelet...

way to go pc:up:

signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Skrivet av Forcie:

Förr i tiden fanns det i 90% av fallen demo eller shareware av spelen så man kunde prova. Det skiter tillverkarna i nuförtiden.
Då tankar folk och testar, eller lirar hos en polare. Orsak och verkan...

Nuförtiden så kan man få tag i 99% av alla Pc spel gratis.
Orsak och verkan... :#

signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Medlem

Har varit tveksam angående formatets "död". Men nu tycker jag att bara de senaste två åren verkar ha accelerat en tidigare redan negativ trend. PC kommer väl aldrig att dö ut men nog måste man vara blind om man fortfarande nekar att nånting allvarligt händer just nu.

URK
Medlem
Skrivet av redmac:

Jag kan ge en kort summerade inblick i vad som FAKTISKT säljs i butik:
Varje dag så är det dessa spel som säljs i pc hyllorna:
CS 1.6, CS:S, wow, wow burning crusade, wow prepaid, sims2 + exp, bf2, valfritt blizzardspel.

På konsol:
Allt! Alla spel säljer i stora mängder. Vi köper in 10 gånger så stora volymer till konsol än till pc. Det tycker jag visar en tydlig trend....

*EDIT*

Vi kan ta ett exempel på ett helt nytt spel så som Assassins Creed till PC. Sedan spelet har släppts har vi sålt 4 stycken exemplar av spelet...

way to go pc:up:

det stämmer som du säger jag var inne i en spel affär och frågade efter bra spel till pc och det fanns knappt inga på så visa har du rätt. konsolerna kommer nu med en massa med nya ider som tex singstar dans mattor buzz eye toy kamrer osv medan det inte kommer ett skit till pc på nya ider.

sedan kommer detta att svänga till back det har gjort det för. först var det pc sedan kom nintendo efter det pc sedan ps. efter det pc igen nu kommer wii ps3 vad kommer efter detta om man följer trenden jo pc.

signatur

Intel Core i7-920 Processor ATI Radeon HD 5770 Gigabyte Technology Co., Ltd. X58A-UD7 64-bit Windows 7 6gb ram

Medlem
Skrivet av ArtMan:

Denna disskussion verkar aldrig ta slut dessutom...Samma sak om och om igen. Det korkade är att folk går hela tiden om och om igen på branshens ursäkter och att piratkopieringen är det mest onda som hänt de sedan evigheter...

Amen!

signatur
Medlem
Skrivet av swe.-SiOUX-.swe:

Det är inget argument, för det var precis likadant förr. Hur gammal är du egentligen? Är du i tidiga tonåren kan jag kanske förstå.
Om du minns Amigan så var nio tiondelar av all mjukvara, spel och program, som folk hade, piratkopierad. Folk swappade diskar för glatta livet. Ännu längre tillbaka C64, samma historia.
Samma gällde PC:n, kopieringsskydden var dåliga eller obefintliga och man LAN:ade eller diskswappade och satt på samma spel som kompisarna.
Piratkopieringen var stor då också. Det som har vuxit är antalet datoranvändare och spelare och därmed även industrin. Piratkopieringen har följt med proportioneligt, med en boost pga snabba nätuppkopplingar. Du snackar mao lika mycket skit som på din lustiga lilla bild där.

Ex. hur jag ser som en exemplarisk speldistribution:
Mount & Blade, indiespel tillverkat av några kreatvia turkar. Realtidsstrider a la medeltid i tredje och förstaperson med truppföring och RPG-upplägg.
Man får slita hela spelet gratis, och göra vad man vill, men man kan bara levla upp sin karaktär till lvl 6.
Vill man låsa upp resten av spelet köper man en key. Eftersom spelet inte var så färdigt som utvecklarna ville ha det vid det tillfället var också det redan skäliga priset reducerat. BANG! Jag köper direkt.
I övrigt så har spelet en jävla massa moddar och har gett mig 20x mer spelvärde än det genomsnittliga crap-spelet.
Vågar EA m.fl. göra något sånt? Knappast.

Skribent

Att spela på konsol är som att onanera, det går snabbt och enkelt. Att spela på en PC är som ett samlag. Ibland går det inte så bra men när det väl fungerar är det som i himmelriket.

Piratkopieringen har alltid varit ett stort problem för pc-formatet. Men jag tror inte formatet kommer att dö, däremot tror jag vi kommer få se ett mindre antal spel. Renodlade pc-spel är ofta väldigt avancerade och tidskrävande att utveckla.

När Doom och Quake släpptes var de så revolutionerade och avancerade att de bara gick att spela på pc. Med dagens kraftfulla konsoler är det svårare för utvecklare att göra nånting liknande på pc.

Men å andra sidan är jag glad att vi slipper se en del så kallade bra konsolspel på pc. Gears of War, Halo och Assassins Creed är några jag tänker på.

Jag tror att utvecklingen mot fördummande och förenklare konsolspel har varit till större skada än piratkopieringen för pc-spelen.

Medlem
Skrivet av bastard:

Jag tror att utvecklingen mot fördummande och förenklare konsolspel har varit till större skada än piratkopieringen för pc-spelen.

Huvudet på spiken. Kul att höra att det finns någon på FragZone som tycker likadant.

(antar att du menar fördummade och förenklade)

Medlem
Skrivet av bastard:

Klockrent!

signatur

FragZone-följare sedan 1996.
Rollspelsguru
Sr. Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem

Kopieringen är skit! Jag vet flera stycken som i princip ALDRIG köper ett spel eller film. Inte ens dom som dom tycker är bra...

Jag har själv spelat nerladdade spel... men till 99% har jag köpt dom spel som är nått att ha... Man kan inte testa ett spel... spela igenom det och sen säga att det var sådär!? Har man spelat igenom det så fungerar det och då borde man ha köpt det...

Sen är ju företag usla på att släppa demos... fanns det en demo innan release... så skulle spridningen minska markant....

Spel a la Steam är det enda riktiga som kräver internet uppkoppling för att kunna spela spelet varje gång... Kom sen inte och säg att det är synd om dom som inte har internet... för jag känner då banne mig ingen... såvida dom inte är helt ointresserade av allt med datorer och då spelar dom inte heller!

Leg kontroll i butiker... Hu vad hemskt! Då måste det innebära att åldersgränserna fungerar. Kan ni inte handla...be era föräldrar... vägrar dom.. så är det bara att inse... ni har inte åldern inne helt enkelt!

signatur

Den som har flest prylar när han dör vinner!

Skrivet av Forcie:

Det är inget argument, för det var precis likadant förr. Hur gammal är du egentligen? Är du i tidiga tonåren kan jag kanske förstå.
Om du minns Amigan så var nio tiondelar av all mjukvara, spel och program, som folk hade, piratkopierad. Folk swappade diskar för glatta livet. Ännu längre tillbaka C64, samma historia.
Samma gällde PC:n, kopieringsskydden var dåliga eller obefintliga och man LAN:ade eller diskswappade och satt på samma spel som kompisarna.
Piratkopieringen var stor då också. Det som har vuxit är antalet datoranvändare och spelare och därmed även industrin. Piratkopieringen har följt med proportioneligt, med en boost pga snabba nätuppkopplingar. Du snackar mao lika mycket skit som på din lustiga lilla bild där.

..jodå, jag levde då och drev BBS och tankade för glatta livet. Det enda jag inte gjorde var att som idag hitta på tarvliga ursäkter eller tom. bilda ett parti varför detta skall accepteras eller ignoreras.. Jag snodde för att jag kunde och ville ..helt enkelt.
Och det var lika lite accepterat då som nu, då BBS "sysopps" åtalades också vettu..

Skrivet av Forcie:

Ex. hur jag ser som en exemplarisk speldistribution:
Mount & Blade, indiespel tillverkat av några kreatvia turkar....

Vem bryr sig?, ..vad bra för dig och dom kreativa turkarna. Har detta något med piratandet att göra menar du?, ..brist på kreativitet?

signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Medlem

Jag tillhör de som laddar hem ett demo på intressanta spel så fort det har kommit ut - inget konstigt med det, inte sant. Har jag sen spelat klart demot och är nöjd så köper jag spelet, end of story. Så pass många spel är det inte som uppfyller mina krav att jag grinar för pengarnas skull - senaste jag köpte var Oblivion: Shivering Isles, så det var ett tag sen. Kommer definitivt att köpa Far Cry II medan jag är fullt nöjd med att endast ha provat Crysis-demot - det gav ingen mersmak, helt enkelt.
FINNS det inget demo till spelet däremot, då sitter man ju i en helt annan sits. DÅ kan jag lätt ladda hem spelet för att prova det - som en demo. Då får tillverkarna skylla sig själva.

signatur

War, War never changes...

Skrivet av bastard:

Men å andra sidan är jag glad att vi slipper se en del så kallade bra konsolspel på pc. Gears of War, Halo och Assassins Creed är några jag tänker på.

Ok.. tror inte du är en majoritet dock.

Skrivet av bastard:

hehe.. vet inte hur jag skall kommentera annat än;
..vänta tills konsolspelen börjar stödja mus o tangentbord. ..shit ..dom mest utvecklande och taktiska liren kommer ju kunna gå att lira på "dum-konsolen" ..shit!

signatur

Medlem
Skrivet av ArtMan:

Ja sluta försvara skiten...
Det är tamefan en bidragande faktor,,, du tror väl allvarlig inte att alla företag som senaste åren sålt dåligt allihop bara skyllt på piratkopiering för att ha något att skylla på ? PFFFF..

T.o.m INFINITY WARD som gjort Cod4 gick ju ut och sa att piratkopieringen på PC:n var ett stort problem.

För fan ta dig i kragen.

Medlem

Vem bryr sig?, ..vad bra för dig och dom kreativa turkarna. Har detta något med piratandet att göra menar du?, ..brist på kreativitet?

Jag tror du missuppfattar vad jag pratade om från början, dvs att spelindustrin har struntat i sharewaremodellen och speldemos de senaste åren.
Jag försvarar inte piratkopiering. Jag försökte förklara en del av den, och pekar bara på vad jag själv anser att industrin gör för fel.

Vem som bryr sig? Hur skall jag kunna veta det? Dock var det ett relevant exempel för diskussionen.

Du kan ju lämpligen läsa igenom inlägg innan du svarar på dem.

Medlem
Skrivet av ArtMan:

Bra spel säljer bra.

Bland det dummaste jag läst i den här tråden. Finns bra spel som säljer dåligt också så kvalité har inget med saken att göra. Det är naivt att tro att enda orsaken till att vissa spel säljer sämre är för att dom inte är bra, när man samtidigt kan få tag i alla spel gratis ifall man bara vill.

Crysis har inget med denna diskussion att göra egentligen. Spelet sålde över förväntan och över en miljon sålda ex är inte dåligt för ett pc exklusivt spel. Vad Crytek däremot är besvikna på är att dom tror att dom hade sålt mycket mer ifall dom också släppt spelet på konsol, vilket är ett rätt trolig hypotes ifall man jämför med andra multiplatform spel som tex Call of duty 4.

Konsolversionerna brukar nu för tiden sälja mycket bättre än sina pc versioner. Sen ifall det beror på piratkopiering eller att alla på pc sitter och spelar wow dygnet runt spelar egentligen ingen roll.
Pc marknaden har blivit mycket smalare på senare år och bara en handfull spel säljer i volymer som kan jämföras med konsolspelen.
Räcker ju med att kolla på försäljningstoppen i Sverige så kan vi se att dom enda spelen som säljer månad efter månad är Wow, Cs och the sims på pc sidan, medan konsolerna säljer dom senaste spelen oavsett kategori.

Inaktiv

Något som folk inte tar upp i tråden är ju lösningen på problemet. Shareware är något folk skippar att släppa ut nuförtiden och ska vi alla vara helt ärliga så är det inte så dj-vla nostalgiskt att ha en spelbox uppe på rummet med sitt senaste inköp. Kan inte företagen för det första kasta ut utgivarna till spelen och helt enkelt skapa en url-site till spelet var man kan logga in, ladda hem spelet, och betala för det man spelar. sätt ut en maxtaxa vad spelet får kosta och ha en högre ingång för folk som vill testa det. Tror personligen att mångt och mycket av oss pc älskare skulle kunna betala 15$ för ett spel som vi tror på. Gillar vi det inte så betalar man inte resterande 15$ för att fortsätta spela det.

Medlem

Gud vilken tråkig debatt.
Det är allmänt känt att PC-spelen säljer hur bra som helst, den enda skillnaden är att Konsolmarknaden har vuxit och att det är mycket lättare att göra spel till en konsol än till en PC.

Fakta: Det går att modifiera sin konsol så man kan spela piratspel på den. Jag skulle vilja höra argumenten från spelindustrin om alla började flasha sina konsoler och ladda ner spel till dem.

Fakta: PC spelen kommer alltid att kunna ligga ett steg före konsolspelen då en PC utvecklas konstant, medan en konsol endast utvecklas med x antal års mellanrum.
Jag personligen tror att detta är största skälet till att många spelföretag går över till konsol, då det blir billigare och enklare för dem att producera fula men roliga spel till Wii, än utveckla high-tech grafikmotor (typ Crysis motor) för senaste hårdvaran till en PC.

Att skylla dålig försäljning på piratindustrin är ganska blåögt. Mest troligt är att spelet i sig själv är dåligt och att ingen vill köpa det.
Dagens spelindustri är fruktansvärt oinovativt och det är få som vågar vara inovativ och prova något nytt, så det är kanske inte så konstigt om vi spelare inte vill köpa den femhundrade klonen av Command and Conquer eller Doom bara för att vi vet att det kommer vara presis samma sak som i de övriga fyrahundranittionio klonerna som kom ut innan dess.
Jag köpte Company of Heroes direkt, ett spel som var inovativt och provade något nytt. Jag kommer inte att köpa Command & Conquer 3 då jag sett att det inte skiljer sig från vare sig ettan eller tvåan (förutom grafiken) eller från något av alla andra C&C kloner som kommit ut innan.
Jag kanske köper Starcraft 2, men jag är fullt medveten att det kommer vara en klon av ettan, men jag älskar storyn och vill gärna få fortsätta följa den i tvåan.

Spelindustrin behöver inte skylla på piratkopiering, den behöver bli mer kreativ och få frihet från alla sviniga aktieägare att prova nya idéer. Enligt min mening är nog största boven just aktieägarna som bara vill se vinst och styr spelbolagen att bara få producera "sånt som funkar" (typ ännu en C&C klon etc).

Medlem

I ärlighetens namn; Ja. Men de hutlösa priserna på spel har alltid varit en faktor, och om teoretiskt nu PC-spelen skulle försvinna så skulle jag och många andra hamna i ett ekonomiskt vakuum, eftersom alternativet (konsoler) fortfarande inte känns ekonomiskt rättfärdigat.

Men vem som helst fattar ju att piratkopieringens utbredning är en direkt funktion av hur lätt det är att kopiera. Det är lättare att ladda ner ett spel och köra igång det till PC än till 360, med tanke på alla risker man måste ta och den kunskapen man behöver.

Sen om piratkopiering är bra eller dåligt, det får man väl tvista om. Jag vill hellre se det som en oundviklig konsekvens av det ultimata (och underbara) informationssamhället. Kanske går PC-gaming mot en friare (och bättre?) framtid med gratisspel finansierat på nåt vettigare sätt, typ annonser.

Inaktiv

Piratkopiering förekommer på konsoll-spel också. Skulle alla spelföretag sluta utveckla spel för PC så kommer piraterna skaffa tex en Xbox360 eller PS3 och fortsätta sina pirathistorier där...

signatur

CZorg will rise again...

Medlem
Skrivet av ArtMan:

Bra spel säljer bra.

Det är som att säga att "Smurf Hits 59" säljer bra för att det är "bra musik".. System Shock 2 till PC sålde pissdåligt och anses vara en av de bättre spelen som någonsin gjorts till PC.. Finns massor av liknande exempel på ruggigt bra spel men som tyvärr inte är tillräckligt kommersiella för att falla varenda 12-åring i smaken..

signatur
Medlem
Skrivet av CZorg:

Piratkopiering förekommer på konsoll-spel också. Skulle alla spelföretag sluta utveckla spel för PC så kommer piraterna skaffa tex en Xbox360 eller PS3 och fortsätta sina pirathistorier där...

Piratkopiering finns till konsol men är inte ett lika stort problem alls med tanke på hur bra många av spelen säljer jämfört med PC..

Om vissa spelgenres för PC skulle dö ut (shooters ligger väl risigast till) och fler konsoler skulle säljas så skulle det ju knappast inverka negativt på försäljningen av spel till konsoler..

signatur
Medlem

Men nu när vi är långt över 2000 steget så kan vi alla säga att internet och datorer har ändrats. Det räcker inte längre att bara göra spelet, för det blire lätt att det piratkopieras.

För att ett spel ska lyckas, så krävs det att det är någon mening att faktiskt köpa det eftersom det är så enkelt att ladda ned det.
Så om jag vore utvecklare skulle jag satsa på att spel kräver internet koppling. Inte nödvändigtvis bara multiplayer, utan om man skulle då satsa på som typ blizzards battlenet. Eller i någon annan form så man uppmanar att köpa spelet.

Man kan givetvis gå runt det som alltid men det komplicerar till det iaf för de som vill försöka cracka å lira över nätet.

Medlem

Som gamling kan man ju sucka och säga att "det var bättre förr"...

Piratkopieringen har blivit nästan löjligt omfattande dom senaste åren. Och undra på det - det är ju både lättare och snabbare att piratkopiera än att trampa ner till affären och köpa spel.

Tråkigt nog, måste jag nog inflika...

Hoppas verkligen det kommer fler tjänster som Steam (rätt ok, om än lite dyrt kanske?) och Gametap (som jag verkligen gillar - fast lite väl begränsat spelutbud, tråkigt nog).

Sen - kommer det inte på tok för många spel nuförtiden?? Och alldeles för många, så gott som identiska spel.

signatur

Spelar just nu: Quake 2, Alien VS Predator, Serious Sam HD, Need for speed - Most wanted,
Joint operations, Doom3 och Far cry

Medlem
Skrivet av CZorg:

PS3 har varit piratfri sedan release och tacka gudarna för det. Vi kan se idag att PS3 säljer i nästan samma volym som xbox360 (källa:GTAIV i England) och då har xbox360 en högre installbase. Det visar att även xbox360 börjar få det lite knivigt. Med andra ord, piratkopiering påverkar mer än någon här kan förstå. På jobbet hör jag folk snacka med varandra när de går förbi PC spelhyllorna "Ja det spelet var grymt bra, tankade hem det igår. Tanka hem det du med så kan vi spela på en crackad server"

*EDIT*

Ett till exempel om butiksfärska GTAIV. En kund kommer fram till mig och frågar om vi har GTAIV till PS3 kvar, jag säger"Du har tur, vi har ett ex kvar" Han säger "Bra, polaren tanka hem det igår på xbox360, synd att ja inte har det" Jag säger "Men det är väl inte bra, man ska ju betala för för sig" "Han säger, äsch, om man kan få det gratis varför betala" och han går därifrån....med spelet besviken att han måste vara laglydig och betala för sig....

signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Inaktiv

Jag tror att vissa sorters spel kommer försvinna från pc,n iaf.. Som sportspel eller de actionspel som kommer till konsoller.

Men MMO, turnbased strategi, RTS osv kommer nog fortsätta sälja

Medlem
Skrivet av redmac:
Skrivet av CZorg:

PS3 har varit piratfri sedan release och tacka gudarna för det. Vi kan se idag att PS3 säljer i nästan samma volym som xbox360 (källa:GTAIV i England) och då har xbox360 en högre installbase. Det visar att även xbox360 börjar få det lite knivigt. Med andra ord, piratkopiering påverkar mer än någon här kan förstå. På jobbet hör jag folk snacka med varandra när de går förbi PC spelhyllorna "Ja det spelet var grymt bra, tankade hem det igår. Tanka hem det du med så kan vi spela på en crackad server"

*EDIT*

http://www.joystiq.com/2008/04/24/npds-latest-software-tie-ra...

Medlem
Skrivet av lasershock:
Skrivet av redmac:
Skrivet av CZorg:

*EDIT*

http://www.joystiq.com/2008/04/24/npds-latest-software-tie-ra...

Jag skrev inte att attachraten är högre på PS3, ja sa att för GTAIV så är läget just nu att PS3 nästan säljer samma volymer som på xbox360 och det är anmärkningsvärt då xbox360 har en högre installbase..

signatur

Skriv svar