Widescreen vs 4:3? Bra/dåligt?

Medlem
Widescreen vs 4:3? Bra/dåligt?

Jag funderar på att snart köpa en ny skärm och på jobbet så arbetar vi på widescreens vilket är skönt men hemma spelar jag ju i stort sett bara och skulle vilja veta vad andra tycker är fördelar och nackdelar med widescreen jämfört med 4:3 när man spelar?

Kräver widescreen mer av grafikkortet? Kan man köra 4:3 på en widescreen utan att det blir några problem? Osv...

MFC
Medlem

Kör med en HP f2105 hemma, en Widescreen-skärm och ser inga nackdelar. Jag tycker snarare att man tjänar på det. Man får en "större" skärm om man ska kolla på filmer då utan i sidled utnyttjas mer. Annars tenderar det ju alltid att bli svarta "ribbor" uppe och nere vid dvd-spelning men det får inte jag. Tror iofs det hänger lite på mjukvaran men så länge det gör det så är det ju inga problem.

I övrigt när jag spelar spel så funkar det helt ok. Försöker (för min egen räkning) hitta nackdelar men kommer inte på några. Möjligen att mjukvara som inte stöder widescreen (ex: tv/dvd-uppspelning) så blir skärmen "mindre" än vad det varit på en motsvarande icke-widescreen-skärm med samma storlek (*).

*) Detta för att widescreen är plattare i höjdled och bredare i sidled (doh) och utnyttjas inte fulla bredden så är inte bilden lika hög på skärmen som den borde varit om skärmen inte varit widescreen


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Jag kör en - Fujitsu siemens myrica 27" WS - skärm och jag tycker det e bara kanon både när man spelar och ska titta film


signatur

The quickest way to hell isn't by living a bad life, it's buying a COMPAQ

Medlem

Jag är påväg att köpa en Samsung 244T som är i WS. Tycker nog att man ska köpa en WS-skärm om man köper ny idag. De flesta spel som kommer stödjer väl WS?
Parantes till detta så testade jag just den skärmen jag ska köpa hos en kompis. Han visade mig Oblivion med full patte på grafiken och 1920 i WS-upplösning (jag kommer aldrig ihåg bredden???). Det var stoooort.

Så "bottom line": köp WS.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Ja, spelmässigt känns WS bättre, men jobbmässigt är det värdelöst imo. Då vill man ju se mkt text på en gång. Och tänk bara vilket scrollande det kommer bli här i FZ


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem
Skrivet av Hwergelmer:

Ja, spelmässigt känns WS bättre, men jobbmässigt är det värdelöst imo. Då vill man ju se mkt text på en gång. Och tänk bara vilket scrollande det kommer bli här i FZ

Jobbmässigt? Tror nog att många uppskattar en WS om man jobbar med Photoshop eller filmredigering. Sen har ju alla spelmakare en, så helt värdelös kan dom inte vara.

Medlem

ja, ok jag kanske var lite otydlig. men tex ordbehandling och mailhantering


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Själv arbetar jag med videoproduktion och grafik och det är den största anledningen till att jag skaffar större skärm och med WS. Vill kunna se många fönster i AfterEffects samtidigt...

Sen är det en bonus att kunna spela spel med bred skärm.

Vad det gäller orbehandling tror jag inte det är några problem heller. Just min (ja, jag älskar min "kanske" kommande skärm) kan man ändra pivoten så den blir stående. Perfekt för ordbehandling och när jag gör filmaffischer som är i stående format.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

det är iofs en sjukt bra funktion, men finns väl bara på de lite hårdare modellerna


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

MFC
Medlem

Jag kodar både ett och annat och WS skärmen jag har idag (HP f2105) gör susen.. ni som gnäller på att skrolla vertikalt.. prova horisontellt.. då snackar vi jobbigt, skönt att slippa det (för det mesta).


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Jag passar på att fråga i denna tråd istället för att starta ny:
Jag måste beställa skärmen nu (kliar i grafikögonen), men spelar det någon roll var jag beställer ifrån bland dessa nätbutiker:
Mycom
Dustin
InWarehouse
db.com
Webhallen

Jag tar självklart den butik som har bäst pris men är alla dessa ok och seriösa?


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Hört att Dustin ska vara bra, Komplett litar jag också på. Webhallen är den enda butik jag inte skulle beställa ifrån.

Medlem

inget fel på webhallen vad jag vet. har dock aldrig beställt därifrån, endast handlat i butiken...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Också bara handlat i butiken, men smidigare butik att ha att göra med får man leta efter. Har lämnat tillbaka flera saker utan något som helst gnäll. Bra priser och bra sortiment.

Varför gillar du inte Webhallen Crenshaw?

Medlem

Jag ska försöka beställa från InWarehouse. Då kan jag förhoppningsvis hämta den (Samsung 244T) idag. Inga andra verkar ha den inne?


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Men om man spelar i widescreen så får man väl med samma höjd som med 4:3 men mer bredd? Borde inte detta kräva mer av grafikkortet eller fungerar det på något annat sätt?

Jag jobbar som programmerare och älskar widescreen i arbetet. Det går inte att ta steget tillbaka till 4:3 när man väl börjat... men spel är ju en annan sak liksom...

MFC
Medlem
Skrivet av Fedorov:

Men om man spelar i widescreen så får man väl med samma höjd som med 4:3 men mer bredd? Borde inte detta kräva mer av grafikkortet eller fungerar det på något annat sätt?

Jag jobbar som programmerare och älskar widescreen i arbetet. Det går inte att ta steget tillbaka till 4:3 när man väl börjat... men spel är ju en annan sak liksom...

Nä, allting hänger på hur spelet är gjort. Om spelet hämtar listan över upplösningar som stöds från systemet och hämtar ALLT så kan man spela udda upplösningar (widescreen).. jag kan exempelvis ha 1600x1050 i vissa spel medan andra bara har 1280x1024 som max.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Jag kan bara meddela att jag fått hem min 244T och testat lite snabbt i olika program, Illustrator o Photoshop bla. Och det känns jättebra med WS. Kan lägga två stora bilder bredvid varandra i Illustrator för att jämföra eller göra ändringar utan att behöva hoppa mellan eller "lyfta" fram bilderna en och en. Detta har självklart inte bara med WS att göra utan att det är hög upplösning men det känns ivarkefall bra.

Ska testa lite spel senare idag också. Måste bara tweaka lite skärminställningar.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

W2k
Medlem

Problemet med widescreen som jag har uppfattat är att bilden "känns" mindre än motsvarande 4:3-skärm. En 20" som är 4:3 är betydligt högre än en 20" 16:9 och jag upplever den därför som större. Skulle jag köpa en 16:9-skärm skulle jag alltså sikta några tum högre, typ 22" 16:9 för att ersätta min nuvarande 20" 4:3.

Hellre har jag dock två 4:3 bredvid varandra - eller kanske en ENORM 16:9 och en mindre (17") uppe på en hylla som "slavskärm".


signatur

Wilhelm Svenselius - Utvecklare/redaktör i FZ:s tjänst sedan 2001.
Synpunkter på sajten? Buggar? Skriv till mig!

Medlem
Skrivet av Karmalicious:

Också bara handlat i butiken, men smidigare butik att ha att göra med får man leta efter. Har lämnat tillbaka flera saker utan något som helst gnäll. Bra priser och bra sortiment.

Varför gillar du inte Webhallen Crenshaw?

Beställt från webhallen ganska mycket faktiskt, det första var väl när jag beställde screenprotectors för min pda, fick en router istället. Slitna spelguider, dålig och seg service, och droppen som fick bägaren att rinna över var när jag beställde spelguiden till Oblivion, tydligen så lyckades jag välja den dyra frakten, och den var nästan lika dyr som boken själv.

Hade tur att jag kollade igenom orderbekräftelsen (satt uppe på natten), Jag mailade direkt och sa att det inte stämde, och dagen efter så hade dom skickat iväg den trots att jag hade sagt till. Sen tog det tid innan jag fick den, hade gått snabbare med vanlig frakt.

Angående WS, hur funkar spelen ihop med alla konstiga upplösningar? Kan man spela "äldre" spel?

Medlem

Ja, man kan spela äldre spel. Men om de inte stödjer någon 16:10-res så får man välja på skärmen om man vill att bilden ska strechas över hela eler om man vill ha svarta kanter på sidorna.

Men jag tror de flesta spel ett tag tillbaks stödjer 16:10, tex Doom 3 o HL2. Testade CoD 2 igår i 1920 och det var riktigt häftigt. Men min dator klarar inte riktigt all grafik på i den upplösningen.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

frågan är om man kan säga att Doom 3 och HL2 är gamla


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Nää, kanske inte. Men när det gäller spel och datorer tycker jag två år är typ gammalt.

Men det fungerar att köra gamla spel i stretch ändå, om de inte stödjer 16:10 och jag tycker det fungerar ok.

Man får väl behålla sin gamla monitor om man vill spela såna spel men för mig känns det lite onödigt.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

1
Skriv svar