Medlem

LOL. Jag älskar när rescensenter glömmer all objektivitet för att de ska prångla politisk korrekthet. Fyfan vilken skitrescension.

The Witcher har ett roligt, innovativt stridssystem, en cheesy men helt okej story och ett halvcharmigt minispel med glimten i ögat (Geralts casanova-aktiviteter). Det kämpar med en rätt dålig kamera till och från, och ett i början lite krångligt interface, men det är allt. Det är ett av de bästa rollspelen på ganska länge.

Rescensenten i fråga verkar så ivrig att fördöma den s.k "skeva kvinnosynen" att det snarare verkar som att han försöker plocka poäng med kvinnor än bedöma ett spel. Ärligt talat. Man tycker tammefan att vi lever i ett slags samförstånd nu där jämlikhetsidealet är en norm vi redan kämpar för som inte ska behöva pekas på i något som en spelrescension. Det är underförstått. Och med detta i åtanke så är CD Projekts minispel med samlarkort väldigt uppenbart en slags "tounge-in-cheek" humor med glimten i ögat. Det är så smärtsamt uppenbart att det är en GENOMTÄNKT APPLICERAD KLICHÉ SOM I HÖGSTA GRAD HÖR HEMMA I GERALTS VÄRLD. Accepterandet av sådana fenomen, speciellt av våran ironiska generation, är mycket viktigare än det tröttsamma pekpinne-viftandet som nu inte förekommit en utan två gånger på kort tid i FZ's allt mer tveksamma spelrescensioner. Bägge gångerna har det rört sig om ett fenomen som så uppenbart hör hemma i spelens världar till skillnad från våran (Conan). Vem fan skulle Robert E Howards Conan vara om han bjöd kvinnorna på té ur hemma-craftade keramikmuggar medans de knypplade svärdsdekorationer åt varandra? För FAN!

Ha lite självdistans och bedöm spelet. Sluta vara reaktionära moralister som jagar efter häxor på helt fel ställen.

Inaktiv
Skrivet av Apothysis:
Skrivet av Hurvilo:

Kvinnosyn? Jovars. Men jag tycker att det funkar med hela tonen som the Witcher presenterar, och det skulle kännas rent ut sagt FEL om inte Geralt skulle försöka krypa till sängs med alla kvinnor han möter.

Saken är ju den att det inte ens ÄR så att Geralt försöker krypa i säng med varje flicka. Nej, det är upp till oss om vi vill göra det. Det finns alltid ett ja-val och ett nej-val. Vilket ytterligare bevisar hur fel recensenten har. Visst kan man, men om man inte vill, så är det bara att klicka på det andra valet. Sedan är det ju även välkänt att det finns en version som är censurerad.

Du har så rätt så!

Inaktiv
Skrivet av Jabuba:

LOL. Jag älskar när rescensenter glömmer all objektivitet för att de ska prångla politisk korrekthet. Fyfan vilken skitrescension.

The Witcher har ett roligt, innovativt stridssystem, en cheesy men helt okej story och ett halvcharmigt minispel med glimten i ögat (Geralts casanova-aktiviteter). Det kämpar med en rätt dålig kamera till och från, och ett i början lite krångligt interface, men det är allt. Det är ett av de bästa rollspelen på ganska länge.

Rescensenten i fråga verkar så ivrig att fördöma den s.k "skeva kvinnosynen" att det snarare verkar som att han försöker plocka poäng med kvinnor än bedöma ett spel. Ärligt talat. Man tycker tammefan att vi lever i ett slags samförstånd nu där jämlikhetsidealet är en norm vi redan kämpar för som inte ska behöva pekas på i något som en spelrescension. Det är underförstått. Och med detta i åtanke så är CD Projekts minispel med samlarkort väldigt uppenbart en slags "tounge-in-cheek" humor med glimten i ögat. Det är så smärtsamt uppenbart att det är en GENOMTÄNKT APPLICERAD KLICHÉ SOM I HÖGSTA GRAD HÖR HEMMA I GERALTS VÄRLD. Accepterandet av sådana fenomen, speciellt av våran ironiska generation, är mycket viktigare än det tröttsamma pekpinne-viftandet som nu inte förekommit en utan två gånger på kort tid i FZ's allt mer tveksamma spelrescensioner. Bägge gångerna har det rört sig om ett fenomen som så uppenbart hör hemma i spelens världar till skillnad från våran (Conan). Vem fan skulle Robert E Howards Conan vara om han bjöd kvinnorna på té ur hemma-craftade keramikmuggar medans de knypplade svärdsdekorationer åt varandra? För FAN!

Ha lite självdistans och bedöm spelet. Sluta vara reaktionära moralister som jagar efter häxor på helt fel ställen.

Word.

Medlem

Det finns en sak som är värre än medeltida kvinnosyn: att fiska billiga "politiskt-korrekt"-poänger med att oja sig över ett par nakna bröst. Vet inte vilken vidrig bild du syftar på men om det är den där på häxan som sitter på huk, med lite voodooatiraljer runt halsen och med ena bröstet blottat, så tja. Stackars, lilla pojk. Håll dig undan från Blåkulla säger jag bara.

Du har aldrig reflekterat över att Geralts kvinnoerövringar, diverse nakenbilder och det grova språket är gjort med en glimt ögat? Kunde du ens tänkt dig att överväga det i din text? Det är i alla fall intrycket jag får; att det är lite svart humor över det. För övrigt behandlas alla kvinnor som får äran av sängbesök med både respekt och (om än burdus) kärlek av vår käre mutantprotagonist. Det är inte f**k & forget vi talar om. Kvinnorna är karaktärer med egenvärde och har definitivt egen jäkla vilja oavsett om de blivit påsatta. Vafan, de kanske ville det? Hemska tanke va? Ah ja, ska sluta om könsroller.

Jag anser att slagsmålssystemet är skitkul att leka med. Det är ju action. Inte bara klicka en gång på fienden och se på när ens karaktär vevar på egen hand.

Har upplevt två krascher under sammanlagt (c:a) 10 timmars speltid. Några quester har buggat för mig och jag har läst på det officiella forumet att inventariet har flippat för nån. Överlag funkar spelet bra. Det är bara laddningstiderna som irriterar; ytterst märkligt att du inte tar upp det när det i princip är det största klagomålet folk har haft på spelet. Om man ska gå efter forum i alla fall.

Naturligtvis har recensenten rätten att tycka som han vill men jag tycker att recensionen var rätt undermålig i det att tonen från första början var irriterad och helt klart gav intrycket av att VILJA såga spelet. Och majoriteten har såklart inte alltid rätt (se på hur många som köper Britneyskivor) men när de flesta andra ger ett spel bra betyg och man själv totalsågar det kanske man bör skärskåda sig själv och fundera på om man missat nåt. Eller köra Super Mario Galaxy en stund.

Medlem
Skrivet av Jabuba:

LOL. Jag älskar när rescensenter glömmer all objektivitet för att de ska prångla politisk korrekthet. Fyfan vilken skitrescension.

The Witcher har ett roligt, innovativt stridssystem, en cheesy men helt okej story och ett halvcharmigt minispel med glimten i ögat (Geralts casanova-aktiviteter). Det kämpar med en rätt dålig kamera till och från, och ett i början lite krångligt interface, men det är allt. Det är ett av de bästa rollspelen på ganska länge.

Rescensenten i fråga verkar så ivrig att fördöma den s.k "skeva kvinnosynen" att det snarare verkar som att han försöker plocka poäng med kvinnor än bedöma ett spel. Ärligt talat. Man tycker tammefan att vi lever i ett slags samförstånd nu där jämlikhetsidealet är en norm vi redan kämpar för som inte ska behöva pekas på i något som en spelrescension. Det är underförstått. Och med detta i åtanke så är CD Projekts minispel med samlarkort väldigt uppenbart en slags "tounge-in-cheek" humor med glimten i ögat. Det är så smärtsamt uppenbart att det är en GENOMTÄNKT APPLICERAD KLICHÉ SOM I HÖGSTA GRAD HÖR HEMMA I GERALTS VÄRLD. Accepterandet av sådana fenomen, speciellt av våran ironiska generation, är mycket viktigare än det tröttsamma pekpinne-viftandet som nu inte förekommit en utan två gånger på kort tid i FZ's allt mer tveksamma spelrescensioner. Bägge gångerna har det rört sig om ett fenomen som så uppenbart hör hemma i spelens världar till skillnad från våran (Conan). Vem fan skulle Robert E Howards Conan vara om han bjöd kvinnorna på té ur hemma-craftade keramikmuggar medans de knypplade svärdsdekorationer åt varandra? För FAN!

Ha lite självdistans och bedöm spelet. Sluta vara reaktionära moralister som jagar efter häxor på helt fel ställen.

Damn, jag skriver för långsamt.

Medlem

Har inte kört spelet men är tvungen att skriva lite ändå.
Dom har själva sagt i en videointervju att dom lagt in kvinnosynen för det är så i böckerna och dom kände att dom ville va böckerna väldigt trogna.

Kan ju vara så att recensenten inte sett en halvnaken tjej eller ett bröst förut och blir så chockad över det.

Kommer köpa spelet sen när man har mer tid.
Alldeles för mycke spel nu i November.

Medlem

Måste tillägga en sak, på tal om spelets kvinnosyn. Min sambo sitter bredvid (hon spelar WoW, ska prygla henne sen, ingen bra vana det där) och hon asgarvar åt när jag berättar vad Geralt har för sig, ledd av min perverterade hand. Hon frågade om jag hade "satt på fler brudar" i spelet. Det bör tilläggas att hon är en extremt fri individ och om man skämtar om feminism blir hon förbannad. Men hon lyckas uppenbarligen se det lustiga i en vithårig, svärdviftande och stornäst mutant som väser fram gamla sköna flirtfraser åt exotiska kvinnfolk.

Medlem

Borde ha fåt 0 i betyg.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Fick lov att registrera mig bara för att den här recensionen är allt annat än rättvis.

De flesta "problemen" vår recensent har med spelet handlar om

- att recensenten inte har något begrepp om vad som bör anses vara ett "buggigt spel". Vill minnas att till och med Oblivion (som av någon anledning har hyllats till skyarna här på fz) hade sin beskärda del buggar.

- att recensenten anser att man inte kan göra ett spel med en medeltida casanova, men det är helt acceptabelt att se en film med james bond? Hur är man egentligen stöpt om man anser att ett spel för vuxna inte får ha "sexscener" när det är helt ok att ha det i en vanlig actionrulle (som förmodligen fler barn ser på). The Witcher har en adult only rating, det är inte ett spel för barn!

- att recensenten inte kan hantera stridsystemet. PAUSA människa! Gillar du inte birdsview kameran så kan du också spela med OTS kamera. Stridsystemet är absolut inte bökigare än tex baldursgatespelen.

- att recensenten inte har något begrepp om vad som är dålig voiceacting. Vill du ha dålig voiceacting testa two worlds. The Witcher är ett av få (förmodligen det enda) RPG någonsin där i princip ALL dialog har voiceover och dessutom håller relativt hög kvalitet.

Recensenten missar däremot att ta upp de punkter som verkligen är ett problem för The Witcher

- Långa loadtimes
- Dialog och story som ibland blir osammanhängande (tänker speciellt på storyn med detektiven i act II).
- Mindre bra genomtänkt inventorysystem
- Mindre bra genomtänkt craftingsystem


signatur

???????????????

Redaktör
Skrivet av Jabuba:

LOL. Jag älskar när rescensenter glömmer all objektivitet för att de ska prångla politisk korrekthet. [...] ... det tröttsamma pekpinne-viftandet som nu inte förekommit en utan två gånger på kort tid i FZ's allt mer tveksamma spelrescensioner.

Många intressanta synpunkter. Men jag finner det mer intressant att kritik av kvinnosyn i spel rör upp så enormt mycket känslor. Tycks vara tabu att framföra kritik mot omodern kvinnosyn och mot manliga machohjältar. Varför?


signatur
Medlem

Just det. Glömde det (tack aegd!). Dialogen kan kännas osammanhängande ibland. Alltså att man snackar om något med en viss person som om man aldrig hört talas om det fast man redan är medveten om det. Pajar inlevelsen lite. Men det där är ett problem som många spel har.

Inaktiv

Mycket har redan blivit sagt, men jag kände för att bemöta några specifika punkter i recensionen efter att ha spelat en bra bit in i akt tre.

Citat:

Om han nu är en direkt tolkning av böckerna lär utvecklarna ha hittat honom bakom ett skynke snarare än i Tolkiens värld.

Va?

Citat:

En ondskefull grupp kallad Salamander är ute efter både dig och kungadömet Vizima.

Vizima är Temerias huvudstad.

Citat:

Vem Geralt är som person är alltså upp helt och hållet till dig.

Och ändå får du det att låta som om Geralt automatiskt hoppar i säng med varenda kjoltyg han kommer åt, utan att spelaren har något att säga till om:

Citat:

Vår hjälte ligger med varenda honvarelse som finns att tillgå. Människor, alver, prinsessor, dryader, vampyrer och gudar - ingen av det täckta könet går säker. För det första är det knappt ens något man kan kringgå. Råkar du klicka på en dialogruta i stil med "Jag vill prata med dig" eller "Hej hur mår du?" blir du direkt attackerad.

Jag har inte försökt men det verkar inte vara något som helst problem att spela en celibat Geralt om man så vill, och det är knappast som om det krävs en kvantfysiker för att räkna ut när det är sex dialogvalen anspelar på, för så förbannat subtilt är det inte.

Citat:

Båda är på tok för enkla och blir mer och mer störande ju längre de spelas.

Det är helt frivilligt att spela minispelen i The Witcher, till skillnad från t.ex. Oblivion, och hur mycket tid lägger du ner på dem egentligen? Jag har smiskat folk på tre värdshus, och varje gång tog det kanske fem minuter att vinna det som fanns att vinna - "pokern" tar om något ännu mindre tid i anspråk. Men ja, "Poker"-AI:t skulle definitivt behöva lära sig att inte kasta bort delar av en triss/tvåpar, och åtminstone de lokala boxarmästarna borde vara bra mycket svårare.

Citat:

... Geralt älskar att ta undan svärdet mitt i strider och det tar en evighet att ta fram det igen. Ofta hamnar du i fel position jämfört med din fiende vilket hindrar dig från att attackera över huvud taget.

Det har aldrig hänt mig att Geralt stoppat undan svärdet om jag inte råkat trycka på fel knapp. Varför nämner du felpositionering som en bugg? För att kunna attackera måste fienden vara tillräckligt nära - men inte för nära.

Citat:

Du blir ofta också låst på en fiende och när du är det kan du inte röra dig alls. Råkar du klicka på någon du inte kommer åt direkt kommer Geralt snällt, vänligt och sakta röra sig runt det stora gänget fiender som redan attackerar dig - något som ibland har gjort mig så frustrerad att jag faktiskt till och med svurit högt och ljudligt åt ett spel, för första gången på många långa år.

Avbryt honom då? Antingen med en dodge eller byt bara fiende. Så svårt är det väl ändå inte.

Medlem

Har väl spelat runt 6-8 timmar nu och kan bara hålla med om att det är riktigt bra. Utan tvekan ett bättre spel än Neverwinter spelen. Kameran är MYCKET bättre än i NWN2 och så är grafiken stundtals underbar.

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av BearClaw:

alltid bra att det finns olika åsikter om spel. men att kraftigt sänka betyget bara för att det finns naket i spelet känns riktigt dåligt.

Medhåll. Men det gör inte recensenten - han kritiserar en mängd saker som sammantaget ger ett lågt betyg.

sant, men han nämner "porren" som ett stor minus. vilket gör att det känns som han drog av ett poäng för bara det. han har all rätt att inte tycka om det, men det känns inte som något som ska ha stor betydelse på betyget. om huvudpersonens "way with the ladies" är något som finns i böckerna tycker jag snarare det ska ses som något positivt att de försöker hålla sig trogna grundmaterialet

om jag förstått det rätt så finns det inga nakenbilder i spelet utan bara sexiga bilder vilket gör det ännu roligare.
vi har ju "god of war 2" där varenda kvinnokropp är toppless (både människor och "annat"). och det fick full pott av recensenten som var en tjej, tror inte ens hon nämnde det


signatur

"I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it." - Evelyn Beatrice Hall

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Jabuba:

LOL. Jag älskar när rescensenter glömmer all objektivitet för att de ska prångla politisk korrekthet. [...] ... det tröttsamma pekpinne-viftandet som nu inte förekommit en utan två gånger på kort tid i FZ's allt mer tveksamma spelrescensioner.

Många intressanta synpunkter. Men jag finner det mer intressant att kritik av kvinnosyn i spel rör upp så enormt mycket känslor. Tycks vara tabu att framföra kritik mot omodern kvinnosyn och mot manliga machohjältar. Varför?

Det har redan nämnts. Det är billigt och vi behöver inga pekpinnar. Jag tror nog att de flesta vet att man inte ska behandla RIKTIGA kvinnor som objekt. Där för finner jag det en aning obehagligt att recensenten gör det till en så stor grej. Vem är det han försöker övertyga; sig själv eller? För mig är det skoj, en otroligt underhållande detalj i spelet eftersom det är så bottenlöst ostigt. Men eftersom det märks tydligt att utvecklarna vet om detta själva blir det som sagt kul. Starship Troopers är det enda andra exemplet jag kan komma på. En medveten b-film som är skitbra (typ).

Inaktiv
Skrivet av Tompa:

Tycks vara tabu att framföra kritik mot omodern kvinnosyn och mot manliga machohjältar. Varför?

Knappast tabu, men nu säger ju recensenten bokstavligt talat att det är spelets största problem. Och det tycker jag är lite märkligt då han samtidigt inte ens NÄMNER det egentliga stora problemet (laddningstiderna).

Medlem
Skrivet av Hurvilo:
Skrivet av Tompa:

Tycks vara tabu att framföra kritik mot omodern kvinnosyn och mot manliga machohjältar. Varför?

Knappast tabu, men nu säger ju recensenten bokstavligt talat att det är spelets största problem. Och det tycker jag är lite märkligt då han samtidigt inte ens NÄMNER det egentliga stora problemet (laddningstiderna).

Ord!

Medlem

Wow, jag vet inte vad jag ska säga... ett så lågt betyg trodde jag inte ni skulle ge det. Själv så tycker jag att det är bland de bästa spelen jag spelat, någonsin!

Medlem

lustigt att att alla hakar upp sig på kvinnobiten med tanke på att det var flera punkter som var galna pre patch
Man kan visserligen uppmana att man gör en uppdaterad recension men folk behöver inte vara ohövliga för det.

tyckte iaf inte boken var bra så lär inte skaffa spelet oavsett


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Notumforce:

lustigt att att alla hakar upp sig på kvinnobiten med tanke på att det var flera punkter som var galna pre patch
Man kan visserligen uppmana att man gör en uppdaterad recension men folk behöver inte vara ohövliga för det.

tyckte iaf inte boken var bra så lär inte skaffa spelet oavsett

Vem har varit ohövlig?

Medlem

Jag tycker det är lustigt att folk klagar på FZ:s recensioner. Recensioner är ändå SUBJEKTIVA. Learn to live with it.

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Jabuba:

LOL. Jag älskar när rescensenter glömmer all objektivitet för att de ska prångla politisk korrekthet. [...] ... det tröttsamma pekpinne-viftandet som nu inte förekommit en utan två gånger på kort tid i FZ's allt mer tveksamma spelrescensioner.

Många intressanta synpunkter. Men jag finner det mer intressant att kritik av kvinnosyn i spel rör upp så enormt mycket känslor. Tycks vara tabu att framföra kritik mot omodern kvinnosyn och mot manliga machohjältar. Varför?

för att det inte är på riktigt...
gjorde lite härlig 5minuters reasearch men det verkar som både the Witcher och Conan innehåller "omodern kvinnosyn". varför ska de då ändra på det i spelen?

jag tycker ni kan klaga på våldet i GTA istället, jag menar, han kan väl ta taxin?


signatur

"I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it." - Evelyn Beatrice Hall

Medlem
Skrivet av Wingu:

Jag tycker det är lustigt att folk klagar på FZ:s recensioner. Recensioner är ändå SUBJEKTIVA. Learn to live with it.

Kanske är onödigt med en kommentarfunktion om allt skall vara positivt?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

"Jag vill verkligen försöka gilla The Witcher. CD Projekt har gjort ett nobelt försök att skapa något stort men de faller ganska tidigt - och väldigt djupt. Buggarna är många, mycket saknas än, produkten är ofärdig och en multiplayerfunktion saknas helt."

Helt IQ befriad rescension. Vem förväntar sig ett multiplayer läge i RPG spel? Visst är det kul när det finns med, men det är inget som man ska dra av poäng för om det saknas.

Medlem
Skrivet av Wingu:

Jag tycker det är lustigt att folk klagar på FZ:s recensioner. Recensioner är ändå SUBJEKTIVA. Learn to live with it.

Ingen ifrågasätter recensentens rätt till sin åsikt utan påpekar (eventuella) brister i recensionens kvalitet. Även en recension måste ju tåla att synas i sömmarna speciellt när recensenten av någon konstig anledning upplever problem som ingen annan har hört talas om eller håller med om. Syftar mest på problemen i slagsmålssystemet och att han ogillar minispelen. Och såklart den konstlade upprördheten han ger prov på när det gäller nakenhet och sex.

Menar inget illa såklart. Men en så brutal och obeveklig sågning av ett spel som jag själv (och många andra) uppskattar väldigt mycket kommer att ifrågasättas.

Medlem
Skrivet av Wingu:

Jag tycker det är lustigt att folk klagar på FZ:s recensioner. Recensioner är ändå SUBJEKTIVA. Learn to live with it.

Fragzone är en väldigt stor spelsite som får många läsare, och då har man fan som rescensent ett ansvar att inte vräka ur sig precis vad fan som helst.

Ska man vara subjektiv kan man tammefan blogga.

Medlem

Nu blev jag ju faktiskt intresserad av att spela detta spelet.

Inaktiv

Alla har ju rätt att tycka vad dom vill,synd är det ju när en recisent får bra betalt med vad han/hon tycker och påverkar många negativt eller possitivt,negativt som det var i det här fallet ,och gör så att dom inte provar spelet,om dom gjort det kanske endel av dom till och med hadde tyckt om det. Och tar man åt sig av att nån i ett spel säger till karaktären i spelet att karaktärens mamma suger dvärg kuk , så bör man nog antingen sluta att spela spel eller omskola sig.


signatur

centurion 534,msi k9n neo,2gb ram,gforce 8600 GT,amd dual core 64 x 2 5200+.
Eget bygge.

Inaktiv

tycker splet är de bästa pc spelet på väldigt länge, får 9/10 av mig. De är lite småbuggigt men inte överdrivet mycket, de som har hänt mig är.
I. bugg att karaktärena inte pratar i en dialog hänt 2 gånger
II. spelet har crachat 6 gånger
III.En bugg i ett minispel.
sen en recension är som sagts subjectiv bedömning och de verkar ändå som de flesta inte håller med fz.

Inaktiv

OK, nu ska jag skriva något som jag gärna vill ha svar på av recensent eller någon annan.

Jag har nu läst recensionen 3-4 gånger och tycker den är väldigt välskriven. Tycker dock att betyget är helt fel och det känns som om du sågar spelet ENDAST pga. av kvinnorna. Jag tycker bara att det känns som att spelvärlden är på väg mot rätt håll - vissa spel är inte gjorda för barn, lite nakna kvinnor kan väl inte skada ett spel?

Jag håller med om att synen på kvinnor är kass men tycker det är fel att såga spelet så grymt mycket pga. en sån liten sak; du ger ett orginellt rollspel 1,5 i betyg och säger att det är kasst när jag ser andra recensioner av spel som suger rått pung som har fått högre betyg och mer blommor.

Förstår dig, men tycker detta är HELT fel och VÄLDIGT missvisande. Inga personliga angrepp på recensenten... men sen när är en kvinno kropp äcklig? Spela inte spelet om du stör dig på nakna kvinnor - det är tydliga varningar på att spelet innehåller diverse nakenhet. Tack o hej.

De enda felen jag fann i spelet var att kameran var lite halvinstabil ibland och att laddningstiderna är riktigt jobbiga och sen att sexismen var lite väl extrem och att jag inte gillade alkemist systemet; jag hatar crafting överhuvudtaget - men fortfarande inga anledningar att såga spelet ner till helvetet.

3/5.

Håller förövrigt med Jabebub eller vad hans namn nu var...


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Skriv svar