Virginiamassakern skylls på spel

Inaktiv

Ja det var ju otippat.

Medlem

Även om killen var psykiskt sjuk, var datorspelsspelmissbrukare utan minsta tillsyn av vårnadshavare och som spelat BF2 eller Counter-Strike oavbrutet under 2 månader samtidigt som hans kärlek hånglade med någon annan (tesen man arbetar efter var väl att svartsjuka var motivet?) så var det väl ändå tillgången till vapen som var direkt avgörande?

Medlem
Skrivet av asdf2:

Du borde ha varit mer närvarande på historialiektionerna. USA är rena korggossar jämfört med länderna i europa. Så mycket blod det har flutit i europa saknar motstycke i världen. Ta t.ex. fredliga sverige som har varit ett av de mest krigiska länderna i europa och var bland annat först med det totala kriget samt utförde ett skolexempel på etnisk rensning.

Inget fel på amerikaner men de tycker faktiskt att priset är rimligt för att ha sådana liberala vapenlagar. Sen att blanda in dataspel är dock bara tramsigt.

Sant, men USA har inte funnits lika länge iheller. Nationen då

signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot, men ni vet alla att jag har rätt ;) >

Medlem

Jag vet inte ens om jag orkar bry mig om en sån här debatt!

Nä.... jag skriver inget mera!

signatur

Den som har flest prylar när han dör vinner!

Medlem

I Virginia så är det lätt att skaffa vapen. Man behöver bara vara 18 år och inte ha gjort något brott. Så dom borde fixa sina vapen lagar istället.

signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Jag har spelat spel sen jag var sex år.. jag borde kanske läggas in innan jag mördar någon? *rädd*

Medlem

Haha! Nu vart jag chockad! Det trodde jag inte att dom skulle skylla på spelen. I Aftonbladet stod det att han hatade rika och att det var iallafall en av anledningarna.

signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem
Skrivet av asdf2:

Du borde ha varit mer närvarande på historialiektionerna. USA är rena korggossar jämfört med länderna i europa. Så mycket blod det har flutit i europa saknar motstycke i världen. Ta t.ex. fredliga sverige som har varit ett av de mest krigiska länderna i europa och var bland annat först med det totala kriget samt utförde ett skolexempel på etnisk rensning.

Så du tycker inte USA betedde sig illa mot sina infödda indianer när de utförde etnisk rensning mot dem?
Eller att USA har haft ett finger med i spelet i nästan alla krig sen andra världskriget?
Vietnam är det första jag tänker på, där regeringen till och med försåg sina trupper med droger och allt vad det var.

Nä, usa är ett historiskt sett ungt land som har mycket att lära. Visst har vi europeér haft våra krig, men våra länder är väldigt gamla vid det här laget och har utvecklats till vad vi är idag medans usa är ett ungt land som fortfarande utvecklas (Lärde jag mig faktiskt på historielektionen).
Det jag tycker är faschinerande är att det är ju bara rapporter från USA som vi får höra om skottlossningar bland småungar, och istället för att beskylla på vapenlagar och föräldrar samt samhället så beskylls film och spelindustrin.

Det finns filmer som Teletubbies eller spel som Sims till de ungar som har psykologiska problem, så se till att de ungarna håller sig till dylika filmer/spel om ni nu ska skylla på spel/filmindustrin

Nu kommer nog beväpnade lärare att införas, eller "klassvakter" med automatvapen och västar.

Vapenlagen kommer debateras igen.. självklart men NRP eller vad f-n dom heter behöver ju bara yppa något som typ: "If guns where aloud in school/univerity, then maybe the student's could have defended themselves instead". Tror dom hamnar mitt emellan och börja bygga "panic rooms" i skolerna. Istället för brandövningar så kommer alla amerikanska skolor att träna inför skjutglada elever. Så att alla springer till sina dedikerade skyddsrum...

Tror iofs att denna killen skulle gått loss på ett eller annat sätt på andra elever. Hade han inte kunnat fixa skjutvapen så skulle han kanske gjort en bomb eller använt kniv/yxa.

signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Medlem

Hade han haft en kniv hade han max dödat 5,
hade han haft en minigun hade han dödat 100 tals.

precis som Conthox säger , Mindre vapen = mindre våld.

Medlem

Är det något som kan få folk att tappa förståndet och gå bärsärk så är det stolpskottet Jack Thompson och hans idiotiska korståg mot dator- och TV-spel.

:evil:

Gen
Medlem
Skrivet av ForrestFox:

Jag har spelat spel sen jag var sex år.. jag borde kanske läggas in innan jag mördar någon? *rädd*

Ja, precis. Bäst vi tipsar Polisen så att dom kan övervaka dig ifall du skulle få tendens att kasta eldbollar lr nåt på folk. Ja, ist för att polisen gör nåt trivialt som t ex jaga knarklangare och stoppa gangstergäng...

*ironi*

Skämt åsido...överdriv mera USA. Jag har för mig att Asiaten sköt ned alla dessa p.g.a. att han hatade skolan av någon anledning och inte att han ville leka CS-IRL?

Medlem

Jävlar, vad förvånad man blir.

signatur

// Peace

Skrivet av Gen:

..Jag har för mig att Asiaten sköt ned alla dessa p.g.a....

"Asiaten"?

signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Medlem

Vilken dåre.

signatur

http://www.kompaniet.nu :+: #kompaniet @ QuakeNet

Medlem

Man blir inte galen av att spela spel, det är man redan innan.

Medlem
Skrivet av swe.-SiOUX-.swe:
Skrivet av Gen:

"Asiaten"?

Han var asiat, kines rent av? Vad jag förstått hade han något smärre agg mot folk med mer pengar i plånkan än han eller nåt. Enligt skvallerpressen iaf *asg*

signatur

'It is the mark of an educated mind to be able to entertain a thought without accepting it' -Aristotéles

Medlem

Enligt Aftonbladet har det inte alls med spel att göra, Asiaten var ju svartsjukt och besatt

signatur

"Mina mappar är slut, kan ni sälja mig några nya...?"
Förvirrad Mac-kund

Medlem

signatur

PC = Olympics, Consoles = Special Olympics
PC Master race

Medlem

Om man ska se det från den ljusa sidan så verkar folks aim ha blivit bättre iaf. Denhär snubben plockade 32 pers medans columbine-massakerna (de var tom 2 pers!) bara plockade 13.

Skämt åsido, de kan gnälla om våldsbaserade spel hur mkt de vill, det är fortf inte en av de större faktorerna när folk gör sånthärnt.

Sitter man och lirar för att man tycker det är kul att skjuta ihjäl människor så är det fasiken spelarn det är fel på och inte spelet.

Skrivet av Fjornsvavne:
Skrivet av Gen:

"Asiaten"?

Han var asiat, kines rent av?

Trodde han var Amerikan? ..tyckte det var lite strange att betona det i meningen som tex. "jag har för mig att Europen.. elller jag har för mig att Afrikanen.." osv..
:\

signatur

Medlem

skyll snarare på VAPEN!!!

Medlem

Ush ge lärare vapen eller införa beväpnade vakter på skolor... Nästa gång så skaffar psykopaten en automatkarbin. Sen får vi swat team på varje skola. Då skaffar Psykopaten en .50 kalibers kulspruta. Då sätter vi tanks på skolorna. Psykopaten skaffar till slut en atom bomb (som han köpt på postorder hos NRA). Hooray!

Men man kan inte skylla allt på vapen heller, se t.ex. på Kanada. Våldigt mycket vapen i omlopp och ganska liberala vapen lagar men fortfarande inte i närheten av våldsbrotten som involverar vapen som usa har.

signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem

Hade inte (TV/Dator) spel funnits så hade man skyllt på TV, hade inte TV funnits så hade man skyllt på Comics/Serier, hade inte det funnits så hade man skyllt på Radion osv osv.
Att man skyller på något är en del av människans sätt att förklara varför saker o ting händer. Men att någon går och köper ett vapen och år till skolan och skjuter ihjäl en massa människor lär nog ha en djupare orsak än "bara" spel...

signatur

How can we win when fools can be kings?

Medlem
Skrivet av Fjornsvavne:
Skrivet av Gen:

"Asiaten"?

Han var asiat, kines rent av?

Trodde han var Amerikan? ..tyckte det var lite strange att betona det i meningen som tex. "jag har för mig att Europen.. elller jag har för mig att Afrikanen.." osv..
:\

Han bodde i usa sen han var 3 år amerikan i mina ögon.

signatur

Ah, yes. 'Reapers.' The immortal race of sentient starships, allegedly waiting in dark space. We have dismissed that claim

Medlem

Någon nämnde den sociala strukturen i skolorna, tror denna sak är den absolut största bidragande orsaken till att _redan instabila_ triggar sådär. Jag menar, jag har kusiner som gått skola i USA och dom sade att det verkligen var likt som det är i filmer osv. Mycket mer markerade grupperingar än här och mycket utfrysning för folk som är lite "annorlunda".

Sedan att det är så lätt att få vapen är ju något som amerikanerna är mycket bra på att ignorera eftersom de bara verkar tänka på att de själva får skydd av vapnen, utan att tänka på hur instabila människor också kan få tag på samma vapen. Det är ju liksom en ond cirkel.

Jag skrattade då jag läste denna topic-titel, det var inte direkt oväntat. De kanske borde söka efter de sanna rötterna istället, eller yrka på att förbjuda nyhetsprogram, dokumentärer, filmer, böcker osv också. De innehåller ju våld.

edit: Han var tydligen ursprungligen från sydkorea men hade bott i USa sedan unga år. D.v.s amerikan.

Skrivet av Fjornsvavne:
Skrivet av Gen:

"Asiaten"?

Han var asiat, kines rent av? Vad jag förstått hade han något smärre agg mot folk med mer pengar i plånkan än han eller nåt. Enligt skvallerpressen iaf *asg*

lol Han skulle nästan blivit hjälte i vissa samhällen för det......hmm det där lät fel tror jag:|

signatur
oXo
Medlem

Jag tror han hade spelat Sims för mycket

Medlem

hahaha snubben borde skaffa sig en flickvän... eller åka till thailand där kan han köpa några styckna

Medlem

"What ever happen to the term 'Crazy people' ?"
/Chirs Rock

Skriv svar