Playstation 3 - en första titt

Medlem
Skrivet av Pooslice:
Skrivet av fanboy:

Nackdelar:
- Högt pris
- Spelutbudet
- Ingen HDMI-sladd medföljer

Hehehe, dvs. inget var dåligt med ps3an.

Jodå, priset beror ju konsollen, och även HDMI-sladden, så det är ju ett totalt minus, speciellt med tanke på att den är gjord för HD.

Sen spelutbudet kan man väl inte direkt slänga på konsollen i sig, men det är bara en ytterligare anledning att inte köpa i dagsläget.

Citat:

Fördelar:
+ Snygg maskin, smakfull
+ Väl fungerande Blu-ray-spelare
+ Skön kontroll

Jag köper inte en maskin för att titta på den?!
Blu-ray? Jag vill spela spel! Vill jag se film, så hade jag sagt det till er!
Skön kontroll... Suveränt... Nu är frågan, när kommer ett spel jag vill spela så att jag kan använda den?

Nä, kom tillbaka 2008 så kan vi titta på saken.

Absolut, priset beror på konsolen, men för det du får så är det ett kap. Sedan, att man inte får med HDMI kabel är i sig tråkigt absolut, men det gör inte KONSOLEN sämre. Sen spel utbudet, där håller jag faktiskt med dig om att det inte finns så mycket i PS3 idag, men när den släpps i EU så kommer en herrans massa fler titlar. Sedan ska man inte glömma PS2 spelen som kommer nu...

Sedan Blur-ray... visst du kan se på film med den, i mkt högre upplösnig, om du nu har en HDMI kabel och en tv som klarar det. Men du säger att du vill spela spel... men om ett spel har möjligheten att vara så mycket större än andra konkurerande konsoler så borde ju potentialen vara den att de kan vara bättre?

Sedan kan du ju inte klaga att det inte finns spel som du inte kan använda kontrollen med, det har ju absolut inget heller med själva PS3:an att göra.

Men smaken är som baken.

signatur

Den som äger mest när han dör vinner

Medlem
Skrivet av CastorFiber:

Alla som avskyr ps3 tycks inte ha råd att skaffa en.

Har råda att köpa 2 st och ändå betala hyran, men just nu ser jag ingen anledninge till det eftersom jag är inget stort fan av Sony, och att spelutbudet just nu är lite glest, är Nitendo fan rakt i själen, men tillskilnad tillde flesta Nes fan erkänner jag att Ps2 assrapeade GC i förra striden.

Hursomhelst kan vad som helst hända, vem vet kanske kommer en ny konsoll att ge sig in i striden och ta över tronen ( Kanske Apple Iplay:up: ). annars blir det väl att nuvarande Kungen av spel blir sittandes kvar på tronen nämlingen PC.:up:

Medlem
Skrivet av fanboy:
Skrivet av Pooslice:
Skrivet av fanboy:

Nackdelar:
- Högt pris
- Spelutbudet
- Ingen HDMI-sladd medföljer

Hehehe, dvs. inget var dåligt med ps3an.

Jodå, priset beror ju konsollen, och även HDMI-sladden, så det är ju ett totalt minus, speciellt med tanke på att den är gjord för HD.

Sen spelutbudet kan man väl inte direkt slänga på konsollen i sig, men det är bara en ytterligare anledning att inte köpa i dagsläget.

Citat:

Fördelar:
+ Snygg maskin, smakfull
+ Väl fungerande Blu-ray-spelare
+ Skön kontroll

Jag köper inte en maskin för att titta på den?!
Blu-ray? Jag vill spela spel! Vill jag se film, så hade jag sagt det till er!
Skön kontroll... Suveränt... Nu är frågan, när kommer ett spel jag vill spela så att jag kan använda den?

Nä, kom tillbaka 2008 så kan vi titta på saken.

Absolut, priset beror på konsolen, men för det du får så är det ett kap. Sedan, att man inte får med HDMI kabel är i sig tråkigt absolut, men det gör inte KONSOLEN sämre. Sen spel utbudet, där håller jag faktiskt med dig om att det inte finns så mycket i PS3 idag, men när den släpps i EU så kommer en herrans massa fler titlar. Sedan ska man inte glömma PS2 spelen som kommer nu...

Sedan Blur-ray... visst du kan se på film med den, i mkt högre upplösnig, om du nu har en HDMI kabel och en tv som klarar det. Men du säger att du vill spela spel... men om ett spel har möjligheten att vara så mycket större än andra konkurerande konsoler så borde ju potentialen vara den att de kan vara bättre?

Sedan kan du ju inte klaga att det inte finns spel som du inte kan använda kontrollen med, det har ju absolut inget heller med själva PS3:an att göra.

Men smaken är som baken.

Har redan PS2, love it alot, varför? För den har spel att spela, simple like that. Jag BEHÖVER inte en PS3 i dagsläget, finns inget som intresserar mig, speciellt inte för den summan pengar man måste slänga ut på den.

Viss kan man köra spel i Blu-ray-formatet men då hade jag nästan föredragit att de släppt spelen på fler DVD-skivor istället. Billigare för oss konsumenter, och för dem förmodligen. Varför inte köra med Blu-ray som tillvalsköp (som xboxens HD-DVD), då kan de som vill ha den köpa den, och vi som inte vill, låta bli.

Sedan är kontrollen i stort sätt samma som till PS2an, man bryter väl inte ett vinnande koncept antar jag, men att sätta det som ett PLUS. Då är nåt knasigt

Medlem
Skrivet av Xzet:

Ps2 assrapeade GC i förra striden.

Jo, det är väldigt lustigt tycker jag, för i mitt tycke är PS2 varken en "bättre" konsoll, och den har inte heller "bättre" spelutbud.

En sak jag blir förvånad över är alla GC-exclusive titlar som även släpptes till PS2. Hur fungerar sånt? Skriver de kontrakt eller what the?

Medlem

Låter som vissa inlägg har åkt på gamla Xbox-syndromet som när första Xbox?n kom.
Folk som inte hade råd kastade allt ris de kunde på den, "Xbox, nee fyfan! Den skiten kan man inte ha ståendes i hyllan, o den där Bill Gate$$$!!#¤"
Sen när priset TVÄR sjönk o alla helt plötslig köpte/kunde köpa en, då blev det helt plötsligt jätte kul att spela Xbox.

Undrar om detta syndrom har kommit för att stanna hos PS3 eller om det försvinner allt eftersom priset sjunker.

btw: tack för smakprovet FZ!

Medlem

Det var mig en jävligt torftig recension. Skärpning!

signatur

FragZone-följare sedan 1996.
Rollspelsguru
Sr. Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem

Jag är mycket besviken på kontrollen, att den är lätt är i mina ögon definitivt ingen fördel.

Medlem

Priset är helt enkelt för högt. Hade den kostat 4500:- hade jag inte tvekat på att köpa, trots ett klent köp. Kan inte tänka mig att jag någonsi betalar mer än 5000:-, i så fall i någon ordentligt bundle med två handkontroller, ett par spel, hdmikabel osv.

Medlem

Jag har spelat PS3 i en dryg månad nu (importerad från Thailand) och jag kan verkligen inte förså varför så många av er är så kritiska mot den. PS3 är nog den fetase konsolen jag någonsin testat och jag har nog testa de flesta konsoler sen -95. Den ser extremt slick ut brevid min kompis svarta HDtv och är utaan tvekan den snyggaste konsolen ute just nu. Precis som killen sa i denna recensionen så ser den vääääldigt lyxig ut.

Har spelat Motorstom och Resistance: Fall of man.
Motorstorm är riktigt riktigt roligt och ösigt men tappar lite för de inte finns multiplayer på det.

Resistance är helt ok, en blandning mellan Prey o CoD typ. Jävligt kul att spela co-op dock.

Jag kommer definitivt att köpa denna om några månader när jag har fått ihop pengar till denna + en HDtv (vilket framhäver denna konsolen nått extremt, så för att få ut max ur din PS3a fixa en )

signatur

I'm the best around...

Flakmonkey
Skrivet av Grönatummen:

Jag har spelat PS3 i en dryg månad nu (importerad från Thailand) och jag kan verkligen inte förså varför så många av er är så kritiska mot den. PS3 är nog den fetase konsolen jag någonsin testat och jag har nog testa de flesta konsoler sen -95. Den ser extremt slick ut brevid min kompis svarta HDtv och är utaan tvekan den snyggaste konsolen ute just nu. Precis som killen sa i denna recensionen så ser den vääääldigt lyxig ut.

Har spelat Motorstom och Resistance: Fall of man.
Motorstorm är riktigt riktigt roligt och ösigt men tappar lite för de inte finns multiplayer på det.

Resistance är helt ok, en blandning mellan Prey o CoD typ. Jävligt kul att spela co-op dock.

Jag kommer definitivt att köpa denna om några månader när jag har fått ihop pengar till denna + en HDtv (vilket framhäver denna konsolen nått extremt, så för att få ut max ur din PS3a fixa en )

Grejjen är ju att folk är negativa mot Sony och priset snarare än konsolen i sig, vilket går ut över konsolen av någon underlig anledning... Sen så gillar ju folk att döma utan att ens ha prövat på det, gäller allt här i livet...

Medlem
Citat:

Grejjen är ju att folk är negativa mot Sony och priset snarare än konsolen i sig, vilket går ut över konsolen av någon underlig anledning... Sen så gillar ju folk att döma utan att ens ha prövat på det, gäller allt här i livet...

Sant, men ska jag vara helt ärlig så tycker jag faktiskt inte PS3an är så överdriven i pris. Visst om man fortfarande går i skolan så är det ju klart att det är ett sjukt pris, men PS3an är ju en väldigt multifunktionel liten maskin och den är fortfarande inte i närheten av vad en dator skulle kosta med samma prestanda. Jag menar en blueray-läsare ska ju tydligen kosta helt sinnessjukt mycket just nu och med tanke på vilken dator du behöver för att klara nextgen-spelen som kommer om ett tag så är ju detta ett rätt bra alternativ till att köpa en monsterdator om man nu inte har en budget för en sådan men samtidigt vill spela spel som Crysis.
Nu säger jag dock inte att en PS3 är bättre att ha än en dator, vilket jag inte tycker men det är iallafal ett bra alternativ.
Och hacka inte ner på mig alldeles för mycket nu för jag är inte så insatt i konsol-världen, men för mig så är PS3 en riktigt bra pryl ^^

signatur

I'm the best around...

Flakmonkey
Skrivet av Grönatummen:

Sant, men ska jag vara helt ärlig så tycker jag faktiskt inte PS3an är så överdriven i pris. Visst om man fortfarande går i skolan så är det ju klart att det är ett sjukt pris, men PS3an är ju en väldigt multifunktionel liten maskin och den är fortfarande inte i närheten av vad en dator skulle kosta med samma prestanda. Jag menar en blueray-läsare ska ju tydligen kosta helt sinnessjukt mycket just nu och med tanke på vilken dator du behöver för att klara nextgen-spelen som kommer om ett tag så är ju detta ett rätt bra alternativ till att köpa en monsterdator om man nu inte har en budget för en sådan men samtidigt vill spela spel som Crysis.
Nu säger jag dock inte att en PS3 är bättre att ha än en dator, vilket jag inte tycker men det är iallafal ett bra alternativ.
Och hacka inte ner på mig alldeles för mycket nu för jag är inte så insatt i konsol-världen, men för mig så är PS3 en riktigt bra pryl ^^

Det har du rätt i, problemet som många har med den verkar ju vara att de inte bryr sig om att det är en blu-ray-spelare i den... att du kan installera linux och använda den som mediastation, etc... och då förstår jag att man tycker den är dyr om man jämför med de två andra konsolerna på marknaden... men jag tycker ändå det är löjligt att påstå att konsolen suger, etc bara för att man tycker den kostar mycket... kvalitet och prisvärdhet är två helt skilda saker imo

Medlem
Skrivet av Nosnos:

Det har du rätt i, problemet som många har med den verkar ju vara att de inte bryr sig om att det är en blu-ray-spelare i den... att du kan installera linux och använda den som mediastation, etc... och då förstår jag att man tycker den är dyr om man jämför med de två andra konsolerna på marknaden... men jag tycker ändå det är löjligt att påstå att konsolen suger, etc bara för att man tycker den kostar mycket... kvalitet och prisvärdhet är två helt skilda saker imo

Bra sagt, blir lite upprörd när man ser att folk har fyllt fyra forumsidor med kritik mot en konsol majoriteten aldrig har provat.

Ber om ursäkt för alla stavfel, är dunderbakis.

signatur

I'm the best around...

Medlem

Inge multiplayer i motorstorm? Vafan

Sånna spel som är guld att spela i splitscreen, bilspel där man kan ge polaren rejält på nöten.

signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Inaktiv

Jorå, det finns stöd för flera spelare i NTSC- och PAL-versionen av Motorstorm.

signatur

FZ - Sveriges bästa spelsida

Medlem
Skrivet av kraket:

Okey, vi har nån japansk-version. Tänkte det med Motorstom är som gjort för multiplayer

signatur

I'm the best around...

Medlem
Skrivet av kraket:

Tur men ingen splitscreen antar jag?

signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem
Skrivet av ogaboga:

Överskriften borde varit....

FZ packar upp en PS3

Medlem

Sony har ju tyvärr blivit mer arroganta med åren. Vore väl inte helt fel om någon kunde sätta dem på plats... typ konsumenterna.

Medlem
Skrivet av Evil_KuRT:

Låter som vissa inlägg har åkt på gamla Xbox-syndromet som när första Xbox?n kom.
Folk som inte hade råd kastade allt ris de kunde på den, "Xbox, nee fyfan! Den skiten kan man inte ha ståendes i hyllan, o den där Bill Gate$$$!!#¤"
Sen när priset TVÄR sjönk o alla helt plötslig köpte/kunde köpa en, då blev det helt plötsligt jätte kul att spela Xbox.

Undrar om detta syndrom har kommit för att stanna hos PS3 eller om det försvinner allt eftersom priset sjunker.

Xboxen var, och är fortfarande den sämsta konsollen någonsin imo. 360 är dock MYCKET bättre, kontrollen är fortfarande hemsk dock.

Medlem
Skrivet av Pooslice:
Skrivet av Evil_KuRT:

Xboxen var, och är fortfarande den sämsta konsollen någonsin imo. 360 är dock MYCKET bättre, kontrollen är fortfarande hemsk dock.

Nee.. där har vi nog delade meningar, har just nu Sega Mega Drive 16-bit , Xbox, GC, Xbox360 o snart PS3.
Och har haft PS1 och har spelat en hel del PS2 men aldrig köpt någon dock.
Av de maskinerna jag har ägt/spelat på så tycker jag HELT klart att Xbox och Sega Mega Drive 16 är de som jag har haft mest glädje utav.
Ångrar lite av köpet av Xbox360, tycker att GoW och Halo3 var väl den största anledningen till att jag köpte den, hade väl tänkte köpa Crackdown också..
Så skulle jag välja vilken konsol som skulle få åka i havet av min Xbox eller Xbox360 så hade jag inte blinkat på Xbox360.
Sen att du säger att kontrollen sitter dåligt i handen, är inget jag vet av.
Av alla kontroller jag har spelat med under åren så är kontroll s den närmasta av kontrollerna som kommer perfektion, PS-kontrollen kommer inte ens i närheten av Xbox'ns.
Är iaf vad jag tycker.

Medlem
Skrivet av radiuz:

PS3 är en spelmaskin men även en Blueray-spelare.. Ni skrev i recensionen att den får ett minus pga avsaknad utav en HDMI-kabel. Finns i princip ingen DVD-Spelare (HD eller ej) där man får med en HDMI-kabel.

Ändå dåligt, man kan skylla på alla andra men vad ger det?.

signatur

Retro.

Medlem
Skrivet av Evil_KuRT:

Sen att du säger att kontrollen sitter dåligt i handen, är inget jag vet av.

Den ligger bra i båda händerna möjligtvis. Det jag menar är självklart att kontrollen är större än konsollen i sig. (självklart överdrivet, but you get my point?)

Medlem

Misströsta ej över detta "microtest" utan innehåll. Det är bara att plocka upp senaste numret av tidningen M3 och njuta av 9 sidor PS3.

1080p, hdmi, 4 x USB portar för tangentbord/mus/o.s.v., kortläsare, ethernet/wifi/bluetooth 2.0, blue-ray spelare.

Ja just ja.. 8 kärnig processor. Ja, du läste rätt ÅTTA kärnor, här snackar vi potential som xbox360 bara kan drömma om.

Resistance Fall of man och motorstorm idag. Blacksite: Area 51, Resident Evil 5, Grand TheftAuto IV, Killzone 2 och Virtua Fighter 5 imorgon. Multiplayer över internet UTAN extra månadskostnad (sug på den Bill Gates).

Ps3 ser ut att vinna på teknisk knockout (he,he). Blir helt klart ett köp från min sida.

Medlem
Skrivet av henkka:

Misströsta ej över detta "microtest" utan innehåll. Det är bara att plocka upp senaste numret av tidningen M3 och njuta av 9 sidor PS3.

1080p, hdmi, 4 x USB portar för tangentbord/mus/o.s.v., kortläsare, ethernet/wifi/bluetooth 2.0, blue-ray spelare.

Ja just ja.. 8 kärnig processor. Ja, du läste rätt ÅTTA kärnor, här snackar vi potential som xbox360 bara kan drömma om.

Resistance Fall of man och motorstorm idag. Blacksite: Area 51, Resident Evil 5, Grand TheftAuto IV, Killzone 2 och Virtua Fighter 5 imorgon. Multiplayer över internet UTAN extra månadskostnad (sug på den Bill Gates).

Ps3 ser ut att vinna på teknisk knockout (he,he). Blir helt klart ett köp från min sida.

Word, kunde inte sagt det bättre själv!

Medlem

Varför recensera en amerikansk PS3, när det är annan hårdvara och mjukvara i EU versionen?

Medlem
Skrivet av BlackZam:

Varför recensera en amerikansk PS3, när det är annan hårdvara och mjukvara i EU versionen?

Instämmer.

"The best page in the universe" har rätt igen.

[http://kotaku.com/gaming/ps3/scee-responds-to-backward-compat...]

"The original PS3 used the Emotion Engine/Graphics Synthesiser to emulate PS2 titles. With the latest European specification we have removed the Emotion Engine, retaining the graphics chip. This has an impact on the number of PS2 titles that will be backwards compatible."

Sony har sjunkit i mina ögon. USA och Japan får "normala" fullt kompatibla ps3 och europa får detta...
Kanske importerar om man nu skaffar någon överhuvudtaget.

Inaktiv

enligt vad jag hört så ska den europeiska ps3 inte vara bakåtkombitabel med ps2 och ps1 spel.

och det är mycket troliga rykten för det är från riktigt skadade sony fanboys,

Flakmonkey
Skrivet av BangBoomBang:

enligt vad jag hört så ska den europeiska ps3 inte vara bakåtkombitabel med ps2 och ps1 spel.

och det är mycket troliga rykten för det är från riktigt skadade sony fanboys,

Du kommer kunna spela PS2 och PS1-spel på din europeiska PS3, skillnaden är att du inte kommer kunna spela alla iom att de går över till mjukvaruemulering istället... Det här innebär troligen att 70% av spelen (eller något liknande) kommer fungera på din PS3, men då finns å andra sidan möjligheten att du kan få spela dem i en betydligt högre upplösning. Vilket inte jag tycker är helt fel...

Fattar inte hur folk kan tolka hela den här grejen som att man inte kommer kunna spela PS2 och PS1-spel överhuvudtaget... Måste vara så att folk läser vad de vill läsa...

Medlem

Att ens behöva finna sig i "valet" mellan 70% eller sämre upplösning säger en hel del om sony och deras ps3 (Kom ihåg att den kostar mycket mer än konkurrenternas alt). Det behöver inte ens vara 70% heller, de avslöjar inte procenten innan realease dagen.

Varför säger jag val? Därför att jag har ca 50-50 NTSC - PAl spel till ps2. Varför, Finns t.ex. "Tales of the Abyss" (ett måste) att handla pal?... De som inte har några NTSC bör/måste handla Pal? Spärren för region på ps2 spel på ps3 sitter väl antagligen kvar antar jag.

De där kanske (som bäst?) 70% betyder alltså bara de spel som finns inom pal vilket redan är styckat från början....

Skriv svar