14-åring tvångsomhändertagen för spelmissbruk

Medlem
Skrivet av Brander:

Föräldrar är den primära orsaken till att det finns idioter i samhället.

Det är en ond cirkel. :\

signatur

"When corporations create the music we all lose."

Medlem
Medlem
Skrivet av zauii89:
Skrivet av rbnlenin:

stackars föräldrar

Knappast.
Det är helt och hållet deras ansvar från grunden.

Sj e man 17 år typ när jag nådde 14-15 år
slutade mina föräldrar sätta gränser överhuvud
taget varför? Jo var mogen att ta hand om det
mesta själv men vissa kanske inte klarar av det.

Sen att stackars 8-11 årningar redan sitter och spelar WoW eller Cs är skandal ni ska vara
ute o leka!

jag var ironisk, det råder ingen tvekan om att det är föräldrarnas fel

signatur

Bengebolle

Medlem

tycker inte att man ska skylla föräldrarna för allt, ibland är det så enkelt att ungen vägrar lyssna vad man än säger. Att man sen är tvungen att sätta begränsingar gör inte att problemet är löst, ungen kan bestämma sig för att smyga med problemen istället, eller i vissa fall få raseriutbrott, rymma och bli allmänt störig.
Kallas även tonåren.

I många fall skärper sig ungen med tiden, när han fått smaka på den hårda verkligheten en tid och förstår själv att han betedde sig illa när han var yngre. Då kanske han även ångrar att han inte tog pluggandet seriösare medans han håller på och diskar talrikar på ett sunket cafe.

I andra fall kommer ungen alltid att skylla föräldrarna för allt som har hänt från och med hans födsel till denna dag, även födseln var föräldrarnas fel, han bad ju inte om att bli född.

Allt som internet har att erbjuda trivs de flesta av oss väldigt bra med, ibland kan vi kanske känna att vi trivs allt för bra.
Speciellt på måndagen då man gärna skulle vilja ligga och dra sig en timme till i sängen (eller är du kanske en sån som sitter en stund extra på torsdagen eftersom det ändå är lungt på jobbet på fredagen, då kan man vara lite trött och helgen är nära?).
Ändå gör vi det, vi går upp och klär på oss och muttrar lite ilsket. Varför måste man se slut på det där programmet på tv, lira den där sista matchen, slösurfa en stund till?
Eftersom vi är beredda att offra lite av oss själva för att hålla på med nåt vi trivs med, det här lyckas inte den här ungen med.
Föräldrarna har tagit ansvaret och gått ända till länsrätten för att rädda killen och det är beundransvärt. Han kanske inte blir en diskare? Eller så kanske han blir den som skyller på sina föräldrar för allting sedan födseln?

Vem vet, det är så inviduelt och så olika från fall till fall. Föräldrarna kanske bara jävlas med ungen för att de tycker att det är skoj att ta bort nåt från honom som han tycker om...

Lyckades någon tyda det här från artikeln som fz länkade till? Eller har ni fått någon insider information?

signatur

thank you, come again

Medlem

Säkert många av er som spelar WoW som kommer bli sådär. Skulle inte förvåna mig ett dugg. Snorungar.

signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem

hur kan det vara föräldrarnas fel när en unge missbrukar wow ?
känner många som missbrukar det skitspelet, och dom har hur bra föräldrar som helst, folk som har varit hur sociala som helst, men när dom fick bredband och körde wow då gick det åt helskotta.

fast man har ändå svårt att fatta att någon kan bli så beroende av ett spel så att man mer eller mindre slutar leva.

måste vara så helt enkelt att vissa inte har en viss spärr som säger till att nu får det vara nog.

och det kan knappast vara föräldrars fel att någon har en skruv lös.

Medlem

föräldrarna kanske hade jobb som gjorde att de hade mindre tid med kidden, så kidden spelade dagarna i enda utan att dom visste det

sen så klarar ju andra att spela mer andra, vissa blir beroende andra inte

signatur

Bengebolle

Medlem
Skrivet av dofilusåkaffe:

När jag var liten så hade vi så kul ute att vi aldrig ville sitta inne. Vi lekte röda vita rosen nästan hela tiden efter skolan.
Dagens ungdom är verkligen fördärvade. Sitter ni inte framför datorn så är ni ute och slåss istället.

Nej på min tid var vi alla vänner!

Inte speciellt givande inlägg faktiskt. Hoppas du inte tar illa upp men jag förstår inte din poäng alls?

Själv kan jag säga att jag blir lätt irriterad när jag spelar då jag fokuserar väldigt hårt på spelet.

Beroende har jag varit eller rättare sagt; jag har prioriterat spelet så mycket mer än annat i mitt liv.

Även om pojken kanske har väldigt aggressiv så kan jag inte hjälpa mig själv från att tänka lite över överbeskyddande föräldrar. Alla barn som skiljer sig från mängden har ju någon typ av störning, ADHD är ju mer eller mindre en trend nu.

För övrigt, bra inlägg huxflux. Enligt mig satte du huvudet på spiken, även om min åsikt kanske skiljer sig lite.

Inaktiv

Varför inte bara klappa till Pojken så han får någe vett i huvudet så han vaknar till sen slår sönder datorn framför ögonen på han ?

signatur

No weakness

Medlem

En smäll på näsan brukar lösa de flesta problemen

signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot, men ni vet alla att jag har rätt ;) >

Inaktiv
Skrivet av Salinsky:

Varför inte bara klappa till Pojken så han får någe vett i huvudet så han vaknar till sen slår sönder datorn framför ögonen på han ?

kanske för att det är ett lagbrott? att slå barn alltså... (om jag inte har HELT fel...)

signatur

Nej, jag har inte dyslexi... Det är bara du som inte kan läsa ;)

Skrivet av Knirk:

hur kan det vara föräldrarnas fel när en unge missbrukar wow ?
känner många som missbrukar det skitspelet, och dom har hur bra föräldrar som helst, folk som har varit hur sociala som helst, men när dom fick bredband och körde wow då gick det åt helskotta.

fast man har ändå svårt att fatta att någon kan bli så beroende av ett spel så att man mer eller mindre slutar leva.

måste vara så helt enkelt att vissa inte har en viss spärr som säger till att nu får det vara nog.

och det kan knappast vara föräldrars fel att någon har en skruv lös.

Exakt bra sagt håller med dig till fullo!

signatur
Skrivet av bongo:

När jag var liten så hade vi så kul ute att vi aldrig ville sitta inne. Vi lekte röda vita rosen nästan hela tiden efter skolan.
Dagens ungdom är verkligen fördärvade. Sitter ni inte framför datorn så är ni ute och slåss istället.

Nej på min tid var vi alla vänner!

Inte speciellt givande inlägg faktiskt. Hoppas du inte tar illa upp men jag förstår inte din poäng alls?

Själv kan jag säga att jag blir lätt irriterad när jag spelar då jag fokuserar väldigt hårt på spelet.

Beroende har jag varit eller rättare sagt; jag har prioriterat spelet så mycket mer än annat i mitt liv.

Även om pojken kanske har väldigt aggressiv så kan jag inte hjälpa mig själv från att tänka lite över överbeskyddande föräldrar. Alla barn som skiljer sig från mängden har ju någon typ av störning, ADHD är ju mer eller mindre en trend nu.

För övrigt, bra inlägg huxflux. Enligt mig satte du huvudet på spiken, även om min åsikt kanske skiljer sig lite.

Min poäng är att barn/tonåringar mår bättre av att vara ute i naturen hellre än att sitta framför datorn!

signatur
Inaktiv

Alltså vafan okej, det kanske va lite föräldrarnas fel men han va 14 år å han får ta lite ansvar sj över skolan och som många har sagt han kanske va socialt utstött ir något. Han kanske inte visste inte hur han skulle kunna få kontakt med folk då kanske han isolera sig fram datan.

Sj är jag 14 visst ibland kanske man är sur om morsan kommer å säger att nu får man göra nå annat. Men det kan vara när man är på dåligt humör som man blir sur ir att man bara vill klara den banan ir något. Annars tränar man ir gör något fysiskt ir är ute med kompisarna.

Och detta med WoW sj så har man några kompisar som håller på med WoW å dom är helt bäng i huve efter det dom blir ju hypnotiserade. WoW borde förbjudas så enkelt e de

Medlem

Och ovan har vi ett exempel på vad jag menar med att internet kan förstöra en stor del av människors vokabulär

Jag anser att man vid åldern 13-16 absolut INTE kan ta tillvara på sig själv.
Man behöver föräldrar till 100% pga. den värld som öppnas vid just åldrarna 13-16. Sex, Alkohol samt andra saker som man absolut ska experimentera lite med, MEN det skall göras vid rådfrågning.

Detta problem är varken Blizzard, WoW eller microsoft´s fel.
Att tänka så är att exkludera allt vad realitet heter.

Medlem

Min poäng är att barn/tonåringar mår bättre av att vara ute i naturen hellre än att sitta framför datorn!

Tja...jag hade inga problem med att sitta framför datorn 10-20h om dygnet i den åldern ...så om man mår bättre eller sämre är nog rätt individuellt.

signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot, men ni vet alla att jag har rätt ;) >

Skrivet av Ankh:

Tja...jag hade inga problem med att sitta framför datorn 10-20h om dygnet i den åldern ...så om man mår bättre eller sämre är nog rätt individuellt.

Det du säger bevisar bara vad jag sagt. När jag var i den åldern fanns ingen dator att spela, möjligen någon Amiga men den var så dyr att jag inte hade tillgång till.
Det första lir jag köpte var Nintendo 8-bitars och Super mario bros :)!

signatur
Medlem

Det beror ju på hur du definierar "mår", fysiskt eller psykiskt. Att vara ute i naturen är ju bara något som har en mer positiv inverkan på det första fallet (om man nu inte åker på någon allvarlig skada ).

Medlem
Skrivet av Polish:

Undra vad han spela?

Jag va väldigt inne i mitt BF1942 när det väl va på G.. men jag kände ändå ett socialt behov att vara med kompisar..

Samma här, men jag va 20 när jag spelade BF42. Tävlingsinriktad som man är så spelade jag många många matcher och la på tok för mycket tid på spelandet. Studierna och flickvännen blev lidande men eftersom jag är (nästan) vuxen kan jag sätta gränser, en 14 åring är inte alltid kapabel att sätta gränser för en sådan sak, det ska personens föräldrar göra. Jag tycker nog att de handlade rätt, bättre att koppla in komunen så han fattar att det är allvar än att han tillåts bli våldsam mot sina föräldrar...

signatur

I would never lie. I wilfully participated in a campaign of misinformation. - Fox Mulder

Inaktiv

Jag fastnade framför datorn för bara runt 2.5-3 år sedan och satt där mestadelen av dygnet. Anledningentill dettavar att min pappa var som skjukast i cancer och sedan gick bort dagen innan min födelsedag när jag skulle fylla 16, efter detta satt jag otröstligt framför datorn, eller tvn, eller bara låg i sängen, men dock stängde jag in mig. som tur var hade jag goda vänner och en underbar flickvän som kom åt mig och fick mig att leva lite igen.

P.S sorry för det långa meddelandet

Vart jag vill komma med detta är att det kan finnas många anledningar till att man stänger in sig som några tidigare nämnt, har man då inga vänner eller flickvän/pojkvän (föräldrar fungerar inte lika bra oftast) som kan komma åt en så fastnar man, och att tvängsomhänderta någon som mår dåligt psykisk är inte okej.

Det kan också vara så att han är en liten snorunge också men som sagt det framgår inte i texten.

Tycker däremot att nån form av hjälp av spelande är bra för vissa människor, däremot kan det gå till överdrift då vissa föräldrar som ej är insatta i barnens spelande tror att dom är spelberoende.
En mycket god vän till mig vart skickad till en psykolog då hans föräldrar trodde han var "spelmissbrukare".
Efter en massa samtal kom psykologen fram till att hans "problem" inte var linkade till hans datorspelande alls, utan att han var väldigt skoltrött.

Medlem
Skrivet av hansen:
Skrivet av Brander:

Föräldrar är den primära orsaken till att det finns idioter i samhället.

Så kan man nog se det.
Men även med bra föräldrar så går det väldigt snabbt utför.
Barnen´s hem är inget fängelse, samt barnen har ett liv utanför hemmet, och måste så få ha.
Det räcker med ett par dåliga föräldrar som har en unge i skolan så dras många barn till denna "annorlunda och revolterande kompis"
Då börjar problemen.
Så peka inte finger på alla föräldrar, peka finger på dom där föräldrarna som jobbar HELA tiden och ser TV´n som en barnvakt...

precis. för mycket föräldrar som låter ungars kreativitet dödas av TV å liknande konsumtioner.

Skrivet av toern:

Det beror ju på hur du definierar "mår", fysiskt eller psykiskt. Att vara ute i naturen är ju bara något som har en mer positiv inverkan på det första fallet (om man nu inte åker på någon allvarlig skada ).

Fel, att vara "ute i naturen" är bra både fysiskt och psykiskt!

signatur
Medlem
Skrivet av Wian:

Jag fastnade framför datorn för bara runt 2.5-3 år sedan och satt där mestadelen av dygnet. Anledningentill dettavar att min pappa var som skjukast i cancer och sedan gick bort dagen innan min födelsedag när jag skulle fylla 16, efter detta satt jag otröstligt framför datorn, eller tvn, eller bara låg i sängen, men dock stängde jag in mig. som tur var hade jag goda vänner och en underbar flickvän som kom åt mig och fick mig att leva lite igen.

P.S sorry för det långa meddelandet

Vart jag vill komma med detta är att det kan finnas många anledningar till att man stänger in sig som några tidigare nämnt, har man då inga vänner eller flickvän/pojkvän (föräldrar fungerar inte lika bra oftast) som kan komma åt en så fastnar man, och att tvängsomhänderta någon som mår dåligt psykisk är inte okej.

Det kan också vara så att han är en liten snorunge också men som sagt det framgår inte i texten.

Tycker däremot att nån form av hjälp av spelande är bra för vissa människor, däremot kan det gå till överdrift då vissa föräldrar som ej är insatta i barnens spelande tror att dom är spelberoende.
En mycket god vän till mig vart skickad till en psykolog då hans föräldrar trodde han var "spelmissbrukare".
Efter en massa samtal kom psykologen fram till att hans "problem" inte var linkade till hans datorspelande alls, utan att han var väldigt skoltrött.

kan förstå dig, men säg att du inte haft nån flickvän eller bra kompisar och fastnat vid datorn, vad tycker du då att din mamma skulle djort? låtit dig vara? det som gjorde det så uthärdligt för dig var väl i grund och botten att du fick prata med nån som lyssnade på dig, eller?

Medlem

Jag tror snarast att grabbens datorspelande var en del av symtomen, inte orsaken.

Medlem

Men fö-fan, ta ungens dator, ge honom en spark i arslet, skicka honom att läsa läxorna.
I-landsproblem...

signatur

yolo

Medlem

Dofilusokaffe: Jo det kan det nog vara, men om du tänker efter så kanske du kan tänka dig att det är lite olika mellan personer på den psykiska fronten Datoranvändare kan ju även vara terapi, det har iaf hjälpt mig personligen att rensa skallen några gånger, likadant med att ta en promenad i naturen..

I alla fall så är det nog svårt att säga vems fel det är i 14-åringens fall och det är ju just därför det suger att tvångsbehandling måste sättas in, jag menar tvångsbehandling och positiv effekt går ju liksom inte alltid hand i hand (se homosexualitets-"omprogrammering" för några årtionden sedan även om det kanske är lite extrem liknelse ).

Medlem

Om Sverige och resten av Europa förbjuder WoW så kommer nog datorberoendet att minska en hel del, har många kompisar som spelar WoW och de känns som att man inte känner dom längre. Många av dom jag känner skyller bort sig på att dom är trött eller har ont i huvudet när man frågar om dom vill hitta på nåt men lik förbannat så ser man att dom är "Upptagen" på MSN. Ärligt talat så hatar jag WoW pga denna anledning, jag spelar inte WoW men ändå så har jag förlorat så många vänner som jag tycker om, eller som jag tyckte om kanske man ska säga.

Jag tycker inte att våldsamma spel som Postal och GTA och inte ens CS ska bannlysas men WoW tycker jag borde det.
1. Det kostar pengar.
2. Beroendeframkallande då du strävar att gå upp i level hela tiden
3. Tiden rinner iväg som inget annat spel, de har jag själv märkt då jag lirat
4. Det kan påverka dina betyg.
5. Det kan påverka ditt jobb.
6. Det kan påverka dina nära och kära
7. Det kan påverka din hälsa

Det är bara att inse att WoW är dåligt för alla, det är bara få som vill erkänna det.

Medlem

haha, dom borde sätta 18års åldersgräns på alla spel.. FAN vilken idé! tänk.. inga störande 14 åringar som tjuter i ventrilo och inga fler snorungar som total förstör stämningen i spel och på lan.. CS skulle tom. kunna bli poppis bland lite äldre personer igen.

Enda nackdelen är att jag nog skulle bli utan jobb, IT cafén skulle nog inte gå så bra. Men vaffan det är de värt! =D

Inaktiv
Skrivet av Mahone:

Jag tycker inte att våldsamma spel som Postal och GTA och inte ens CS ska bannlysas men WoW tycker jag borde det.

Ja förfan, förbjud på bara. Ta bort allt eget ansvar och individens rätt till ett eget liv.
Vill jag spendera all min fritid på ett spel är det mitt egna beslut och du ska som en god granne och medmänniska inte lägga din stora moralnäsa i blöt. Så länge sysselsättningen inte blir en direkt belastning för dig eller samhället dvs...(obs! att dina vänner väljer spelet före att umgås med dig räknas inte).

Medlem

Fasen man blir ju mörkrädd! Dagens gamer-ungdom (jag är född 85 så jag tycker mig vara gammal i gamervärlden) har inte behövt kämpa ett skit för sina datorer. Jag minns när man vart hur lycklig som helst över att fått hem en dator o kunde lirar C&C. Minns alla dessa kvällar o helger (då jag inte hade fotbollsmatcher/träningar etc) där man satt o tragglade igenom spel som Reda Alert, Descent, quake, doom etc etc. Idag kan 10 åringar spela avancerade spel som Civilization och WoW och får värstingdatorer av sina föräldrar utan att ens behöva vara ute o spela fotboll eller innebandy som när jag växte upp... Vafan förväntar folk sig? På min tid utövade ALLA någon form av idrott... Allt från pingis till simning. Idag är det skrämmande få som syssälsätter sig med nåt annat än sin dator. Och då lär utvecklingen bli att det kommer ske en markant ökning av barn o ungdomar som blir paralyzerade av datorn och dess tidsdödande funktion. Bara att vänta och se när favoritleken i sandlådan blir att samla XP för att till slut nå högsta lvl där man får "loota" de andras fruktlådor.... Lite extremt det sista men jag blir bara så förbannad på folks naiva inställning ända fram tills media belyser problemet.

Peace!

Skriv svar