Filco Majestouch

Medlem

Trevligt tangentbord, lite segt utan bakgrundsbelysning bara.

Medlem
Skrivet av RamboRonny:

intressant artikel, kan inte annat än att hålla med om att mekaniska tangentbord ftw...

sitter fortfarande och dagligen använder mitt IBM tangentbord ifrån 1994, vettefan hur många gånger jag tryckt ner mina tangenter men många är det...

:D:D älskar det och kommer inte byta förrens moderkorten slutar att tillverkas med ps/2 och jag behöver köpa nytt mb.

det mest prisvärda jag ägt som jag kan komma på.

Fear not! Det finns PS/2-till-USB-adaptrar - men se till att hitta rätt, det är en del som funkar inte med IBM:s klassiker eftersom de drar mer. Kolla http://geekhack.org/showwiki.php?title=PS2-to-USB+adapters

Medlem

En trådlös version och jag hade köpt direkt!

Medlem

Inga medieknappar? Nej tack.

Medlem

Låt dom inte lura er, det är som gamla goda tiden när man köpte spel, man kollade på framsidan på kartongen om det såg bra ut. Detta är det moderna sättet att göra princip samma sak. Kolla hur tangentbordet ser ut.. och, deras funktioner finns även med på roccat tangentbordet, som jag har införskaffat mig. hade jag velat ha detta tangentbord, så hade jag gått ut i vedbon å letat på mitt gamla IBM tangentbord från 80 talet-.- då kan man även slå bokstavligt sönder datorn med tangentbordet. Till och med en yxmördare hade valt tangentbordet å mörda med ist

Medlem
Skrivet av Segas:

Precis samma som Steelseries 7G, fast aningen billigare. Skulle dock utan problem pynta 1500-2000kr för ett Keytronic av den gamla serien (fast med USB). Piskar ALLT!

Jag har betat av ett antal Keytronics (dock svensk modell). Älskar dem och använder fortfarande ett. Dock har jag använt detta i ett antal år nu och det är sjukt slitet, så det börjar nog bli dags att byta ut det

Medlem

Tumme upp för artikeln! Insåg vad lite jag visste...

På mitt "ergo-tangentbord" blev det TE UIC RWN JUS VER TE LAY DG.
Crap.

Medlem

Alltså, OKEJ att FZ har lagt av hela det här med objektivitet och sunt förnuft inför artiklar, men kom igen nu; om verkligen någon brydde sig om EN persons FULLSTÄNDIGT SUBJEKTIVA åsikt; då hade folk suttit och läst på aftonbladet; vad är det här för jävla dynga som ni lägger upp egentligen? Jösses.

Medlem

om spel recensionerna skulle vara såhär onödigt detaljerade skulle Fz bli översvämmat av läsare, Mkt bra skriver.


signatur

Rwa?

Medlem

Såhär ska tagentbord göras! Ska fanne mig köpas!

Medlem

Hmmm.. Efter närmare övertanke så kanske jag köper en Steelseries 7G. Bekvämt pris och den har det jag behöver, och den finns att köpa, så varför inte?

AW8
Medlem

THE UICK O O JUPS OVE THE LY DO


signatur

PC gamer 'til I die.

THE ICK BROWN OX JMPS OER THE AZY DOG <- EEE PC

Märkte sedan jag köpte en Lenovo-laptop hur skönt det är att skriva på ett tangentbord med bra känsla så kommer definitivt att fundera på att köpa ett dyrare bort någon gång: Det Ultra-X jag har nu där hemma föll verkligen bort från all typ av arbete direkt efter testet.

Skrivet av Sanazin:

Alltså, OKEJ att FZ har lagt av hela det här med objektivitet och sunt förnuft inför artiklar, men kom igen nu; om verkligen någon brydde sig om EN persons FULLSTÄNDIGT SUBJEKTIVA åsikt; då hade folk suttit och läst på aftonbladet; vad är det här för jävla dynga som ni lägger upp egentligen? Jösses.

Artikeln beskriver objektivt tangentbordets funktioner ned till rätt djup nivå. Och lägger sedan skribentens personliga åsikt på det. Vad exakt är problemet?

Vill du bara läsa objektivitet: Läs FAQ:s, inte recensioner.

Medlem

Det jag verkligen inte gillar med nya tangentbord är den där förbenade F-lock knappen som de envisas att avaktivera som standard. Jag vill att mina F-tangenter ska vara just det, F-tangenter inte någon snabbväg till e-post och internet explorer....

Medlem
Skrivet av Mooe:

Hmmm.. Efter närmare övertanke så kanske jag köper en Steelseries 7G. Bekvämt pris och den har det jag behöver, och den finns att köpa, så varför inte?

7G har svarta cherry-kontakter vilket som innebär att dom har mer motstånd än normalt. Fungerar bra för spel men sämre för att skriva med (egen erfarenhet). Man blir trött i fingrarna. Backspace-knappen är avknipt vilket som gör att man slår fel i början. Tog mig säkert ett år att vänja om.
Prova innan du köper om du kan.

http://geekhack.org/showwiki.php?title=Cherry+switches+and+bo...

Genomgång av geekhack rekommenderas överhuvudtaget. Filco (bland andra) med bruna cherry-kontakter och http://geekhack.org/showwiki.php?title=Topre+Realforce+Refere... verkar vara universalalternativen, sen finns det ju också flera tangentbord med fjäder-motstånd som gamla kvalitétstangentbord.

Medlem

Finns blanka i lager. Det står att det inte finns i lager men jag skickade ett mail och frågade.

http://www.keyboardco.com/keyboard_details.asp?PRODUCT=774


signatur

||||||||||||
||||||||||||

dmn
Medlem

the quick brown fox-grejen är ju bara en plojgrej. är det seriöst nån av er som nånsin upplevt problem i spel med tangentbord som inte klarar hela meningen?

Medlem

Har du aldrig varit med om när du spelar ett bilspel och försöker gasa, svänga höger och hålla in handbromsen och det går inte?


signatur

||||||||||||
||||||||||||

Medlem

Någon kanske kan tipsa mig om vad jag ska ha för tangentbord egentligen. Jag överdriver inte när jag säger att jag lätt kan skriva dubbelt så snabbt på en tangentbord som har en vettig standardlayout (som det i recensionen) och det inte känns som om knapparna i gjorda av deg. Tror dock inte jag är totalt omöjlig när det gäller den tekniska lösningen av tangenbord (mekanisk osv) för jag har upplevt bra tangenbord i absoluta billighetsklassen. Hade ett tangentbord som följde med till en hp-dator. Gud vad bra det var: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=528663

Sedan uppgraderades datorerna på jobbet och man fick ett fujitsutangentbord där man gått loss och gjort saker som att krympa ctrl och alt tangenter och lite annat och jag känner mig handikappad när jag använder det.

Just nu skriver jag på ett logitech tangentbord som har någon märklig halvergonomisk touch som gör att tangenterna är lite off. Jag hatar det.

Spelprestanda är inte absolut viktigast för mig. Jag spelar en del men inte på den nivån att jag prioriterar det. Utan det är skrivandet som är prio 1.

Dock behöver jag verkligen en del extraknappar. Det jag vill ha är volymkontroll och möjlighet att byta låt. Jag skriver väldigt mycket och har som regel musik på. Det irriterande att hela tiden behöva sträcka sig efter musen när man ska byta låt eller sänka ljudet.

Några tips? Layouten som i recensionen + några multimediaknappar (utan att de sabbar resten av layouten!) och gärna shysst känsla för att skriva i knapparna. Tangentbordet jag har nu känns som att man sitter och arbetar med en deg snarare än att man skriver och det gillar jag alltså inte. I övrigt inget lull-lull på tangentbordet och - viktigt - att det faktiskt går att rengöra det och att det har en chans att överleva att man spiller kaffe på det. För det gör jag förr eller senare....

Medlem

THEQCKBRWFXJVERTHELAZYG Blir det med mitt G110 från Logitech. Har precis inhandlat ett Filco Majestouch 2 tenkeyless.


signatur

while(I.alive()){cout << I.says("Tjenare");}

Medlem
Skrivet av Grimmy-:

Någon kanske kan tipsa mig om vad jag ska ha för tangentbord egentligen. Jag överdriver inte när jag säger att jag lätt kan skriva dubbelt så snabbt på en tangentbord som har en vettig standardlayout (som det i recensionen) och det inte känns som om knapparna i gjorda av deg. Tror dock inte jag är totalt omöjlig när det gäller den tekniska lösningen av tangenbord (mekanisk osv) för jag har upplevt bra tangenbord i absoluta billighetsklassen. Hade ett tangentbord som följde med till en hp-dator. Gud vad bra det var: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=528663

Sedan uppgraderades datorerna på jobbet och man fick ett fujitsutangentbord där man gått loss och gjort saker som att krympa ctrl och alt tangenter och lite annat och jag känner mig handikappad när jag använder det.

Just nu skriver jag på ett logitech tangentbord som har någon märklig halvergonomisk touch som gör att tangenterna är lite off. Jag hatar det.

Spelprestanda är inte absolut viktigast för mig. Jag spelar en del men inte på den nivån att jag prioriterar det. Utan det är skrivandet som är prio 1.

Dock behöver jag verkligen en del extraknappar. Det jag vill ha är volymkontroll och möjlighet att byta låt. Jag skriver väldigt mycket och har som regel musik på. Det irriterande att hela tiden behöva sträcka sig efter musen när man ska byta låt eller sänka ljudet.

Några tips? Layouten som i recensionen + några multimediaknappar (utan att de sabbar resten av layouten!) och gärna shysst känsla för att skriva i knapparna. Tangentbordet jag har nu känns som att man sitter och arbetar med en deg snarare än att man skriver och det gillar jag alltså inte. I övrigt inget lull-lull på tangentbordet och - viktigt - att det faktiskt går att rengöra det och att det har en chans att överleva att man spiller kaffe på det. För det gör jag förr eller senare....

Du borde prova ett STEELSERIES 6GV2. Dock måste man hålla en in funktionsknapp för att byta låt osv. Men den är mekanisk. Svarta Cherry switchar. Lite trögare än tex blåa eller bruna. Men bra för gaming.


signatur

while(I.alive()){cout << I.says("Tjenare");}

12
Skriv svar