Medlem
Bättre bild?

Tja!
Jag har en pc-skärm som är HDMI ready och ett grafikkort som också är det. Jag har TV:n i datorn också, WinTv tror jag det heter. Nu till frågan... Blir det bättre bild i spel och på TV:n som jag har i datorn om jag kopplar HDMI kabel till skärmen från grafikkortet? För på t.ex. PS3 blir det ju bättre om man kopplar HDMI till konsolen och till sin "vanliga" tv. Men alltså blir det bättre bild i PC-spel osv. med HDMI kabel eller är det bara till konsoler och "vanliga" tv apparater?

Medlem

Jag antar att du har DVI eller VGA till din skärm i nuläget, då både HDMI och DVI är digitala (samma sladd fast olika kontakter på den i stort sett) så får du precis samma bild, VGA är analog, men såvidare du inte har en monitorkabel som e 5 meter lång och insnodd i ett superstarkt magnetfält som ger störningar så ger den precis samma bild som DVI/HDMI.

Det är bara för att konsoler inte har DVI eller VGA som standard, utan Komponent eller *ryys*SCART eller *ryysx2* komposit, det är därför en HDMI kabel ger bättre bild (inte bättre än Komponent egentligen, det e som VGA och DVI där, den ena e analog och den andra digital.

TL:DR
Nej, du kommer inte få bättre bild.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

skilladen mellan dvi (vanlig vit skärmkabel) och hdmi är att hdmi har ljud i sig, exakt samma standard.

om vi pratar hdmi pre 1.1, dom nya 1.4 klarar av 3d och lite sånt som inte dvi klarar av, men annars är det samma kvalite.

du kan alltid räkna med att alla digitala kablar är samma kvalite då det är ettor och nollor, t.ex. finns det en ny kabel som heter dispalyport, men det är bara att den klarar av högre upplösningar.

och tro aldrig att dyrare kabel=bättre kvalite om du har under 10meter


signatur

Intel kvadrubbelcore 400ghz, 6k interminne 10000mhz, 5yotabite hårdisk, Radeon 7770x6 10gb.

1
Skriv svar