Har World of Warcraft nått kulmen?

Medlem

Tycker det är imponerande att detta spelet inte självdött för många år sen. Det kom i precis rätt tid då MMO-marknaden slog genom på riktigt. MMO-spelen hade då 2 vägar att gå och jag är riktigt besviken på att de tog den fördummade (i brist på bättre ordval) vägen.

Så många enkelspåriga MMO som kastas ut hela tiden och så få sandbox. Älskade SWG pre-CU och älskar fortfarande EVE.

Dessa "Vi har massa content. Ni kan springa i instanser eller så kan ni springa i fler instanser. Som ni märker erbjuder våra spel extremt mycket"-spelen kunde vi varit utan tycker jag.

Medlem
Skrivet av delli:

Kan ju säga så här, jag jobbar på ett lager som är grossist för dvs stora företag i Sverige som handlar med spel tex.
Vi fick skicka tillbaks hälften av alla Cata för dom sålde för dåligt i butikerna...
Säger en del om de

Nu öppnar jag skumpan!


signatur

Game long and prosper

Medlem

tog upp wow när cataclysm kom ut, och var samma sak tog 85, sen hum tråkigt...grind grind grind..


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem

Eftersom mina vänner har börhat spy på wow efter många tunga år med mycket raids som i sig inte är fel men fullkomligt idioti att först ha klarat den svåraste bossen bra grabbar sedan kommer nästa boss ut 2 veckor senare och få göra om allt igen bahhh.Jag har tur som alldrig testat wow och ä'ndå fick rätt vännerna är så less på wow.Själv spelar jag dark age of camelot som wow är en kopia av:)

Medlem
Skrivet av Redberg:

det finns inga krav på spelarna längre i och med alla inbyggda system som dungeon finder osv. Visst är det skönt att man kan spela casual och ändå få bra gear, men det blir frukansvärt tråkigt utan en utmaning.

Tyckte du det verkligen var så kul att sitta i någon stad i timmar och spamma efter fler spelare för en 5-man instance (speciellt healer/tanker)? Eller att om någon var tvungen att sluta/fick internetproblem så kunde man glömma resten av instancen. Med DF kan man enkelt få nya spelare, även ofta mitt i natten.
Utan DF skulle man aldrig kunna levla upp och göra instancer, speciellt eftersom DF leter efter spelare på olika realms.
Dock i.o.m. DF så pratar i princip ingen. Du kan glömma att folk ens säger hej. Fast det kan också ha att göra med hur lätt 5-man blivit och att alla klasser kan göra allt i princip. Det äckligast Blizzard gjort är 5-man (10-man också?) endast går up på AoE spam. Så EXTREMT tråkigt. Sap/sheep/sleep o.s.v. behövs aldrig. Ingen behöver ens anstränga sig.

Jag har inte spelet sedan 2008/2009 förutom gratis 14-dagars gratis jag får då och då, jag började spela i princip när spelet släpptes.

Medlem
Skrivet av s3ng:

efter wotlk var det bara utför imo.

Efter vanilla. Antagligen bara för att människan är nostalgiskt lagd, men jag hade så mycket roligare med min blå gear i BWL. Det var svårt att raida, men fick inte full epix på en vecka. Ungar som inte kunde teamplay kickades och folk som inte orkade farma spottade man på.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av s3ng:

efter wotlk var det bara utför imo.

Efter vanilla. Antagligen bara för att människan är nostalgiskt lagd, men jag hade så mycket roligare med min blå gear i BWL. Det var svårt att raida, men fick inte full epix på en vecka. Ungar som inte kunde teamplay kickades och folk som inte orkade farma spottade man på.

ahahahahahahahahahaah

Medlem
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av s3ng:

efter wotlk var det bara utför imo.

Efter vanilla. Antagligen bara för att människan är nostalgiskt lagd, men jag hade så mycket roligare med min blå gear i BWL. Det var svårt att raida, men fick inte full epix på en vecka. Ungar som inte kunde teamplay kickades och folk som inte orkade farma spottade man på.

ahahahahahahahahahaah

Medlem
Skrivet av snurrfint:

Den bästa tiden var i första spelet när man började questa i zoonerna där man får lov att döda den andra factionen. Man gaddade ihop sig för att döda varandra och raida småstäder mm. Det va verkligen en ny spelupplevelse som du aldrig hade upplevt innan. WOW var revolutionerade när det kom. Nu är det standard.Det man förväntar sig, det man tar för givet.

Har du spelat DAOC innan du kom till WoW hade du upplevt det och även kunnat fastslå att det redan gjorts mycket bättre i just DAOC.

Skrivet av Teddan:

Eftersom mina vänner har börhat spy på wow efter många tunga år med mycket raids som i sig inte är fel men fullkomligt idioti att först ha klarat den svåraste bossen bra grabbar sedan kommer nästa boss ut 2 veckor senare och få göra om allt igen bahhh.Jag har tur som alldrig testat wow och ä'ndå fick rätt vännerna är så less på wow.Själv spelar jag dark age of camelot som wow är en kopia av:)

DAOC är ett grymt spel. Fast även det förstördes av expansioner. Shrouded Isle var ok men därefter var det utför. Dock fortfarande det bästa MMO jag någonsin lirat och det har belönat mig med några av de absolut bästa spelupplevelserna i mitt liv :). Daoc är på många sätt mycket mer än WoW var/är samtidigt som WoW är på många sätt mer än vad DaoC är/var. DAOC = pvp som inte Wow kan matcha alls. Daoc har istället mycket sämre pve.

Medlem

Så mycket roligare det hade varit om inte WOW hade haft monopol på mmorpg-marknaden. Själv slutade jag när man insåg att hela wow-maskineriet är en stor spiral som aldrig går utanför sitt mönster och inför något som faktiskt förändrar spelet fundamentalt så att det kan utvecklas.

Medlem
Medlem
Skrivet av deemo:

Så mycket roligare det hade varit om inte WOW hade haft monopol på mmorpg-marknaden. Själv slutade jag när man insåg att hela wow-maskineriet är en stor spiral som aldrig går utanför sitt mönster och inför något som faktiskt förändrar spelet fundamentalt så att det kan utvecklas.

WOW (läs Blizzard) har inte monopol på mmorpg- marknaden. Då vet du inte vad monopol innebär.
Däremot så är de stora, och har störst andel spelare, men det är en annan sak.

Och ni som tror att detta är 'undergången' för WoW.. Tänk om.

Medlem
Skrivet av liath:
Skrivet av snurrfint:

Den bästa tiden var i första spelet när man började questa i zoonerna där man får lov att döda den andra factionen. Man gaddade ihop sig för att döda varandra och raida småstäder mm. Det va verkligen en ny spelupplevelse som du aldrig hade upplevt innan. WOW var revolutionerade när det kom. Nu är det standard.Det man förväntar sig, det man tar för givet.

Har du spelat DAOC innan du kom till WoW hade du upplevt det och även kunnat fastslå att det redan gjorts mycket bättre i just DAOC.

Skrivet av Teddan:

Eftersom mina vänner har börhat spy på wow efter många tunga år med mycket raids som i sig inte är fel men fullkomligt idioti att först ha klarat den svåraste bossen bra grabbar sedan kommer nästa boss ut 2 veckor senare och få göra om allt igen bahhh.Jag har tur som alldrig testat wow och ä'ndå fick rätt vännerna är så less på wow.Själv spelar jag dark age of camelot som wow är en kopia av:)

DAOC är ett grymt spel. Fast även det förstördes av expansioner. Shrouded Isle var ok men därefter var det utför. Dock fortfarande det bästa MMO jag någonsin lirat och det har belönat mig med några av de absolut bästa spelupplevelserna i mitt liv :). Daoc är på många sätt mycket mer än WoW var/är samtidigt som WoW är på många sätt mer än vad DaoC är/var. DAOC = pvp som inte Wow kan matcha alls. Daoc har istället mycket sämre pve.

Ett spel kommer alltid att ha expansioner bättre samt sämre.Daoc kom precis ut med 1.109 forfarande så finns det saker att förbättra men det har varit mycket värre.

Medlem
Skrivet av raefzm88:
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av s3ng:

efter wotlk var det bara utför imo.

Efter vanilla. Antagligen bara för att människan är nostalgiskt lagd, men jag hade så mycket roligare med min blå gear i BWL. Det var svårt att raida, men fick inte full epix på en vecka. Ungar som inte kunde teamplay kickades och folk som inte orkade farma spottade man på.

ahahahahahahahahahaah

Är man elitist så är man.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Själv spelar jag för att det öht startade på min P3:a med Nvidia 5200... Blizzard vet vad kundservice OCH teknikkunskap innebär. Wow funkar på det mesta; Mac, Linux, och om Apple tillät - iPhone. Dessutom gillar jag grafiken - en blandning av "tecknad"/"seriös". DX 11 gör inte det hela sämre.

Medlem
Skrivet av raefzm88:
Skrivet av deemo:

Så mycket roligare det hade varit om inte WOW hade haft monopol på mmorpg-marknaden. Själv slutade jag när man insåg att hela wow-maskineriet är en stor spiral som aldrig går utanför sitt mönster och inför något som faktiskt förändrar spelet fundamentalt så att det kan utvecklas.

WOW (läs Blizzard) har inte monopol på mmorpg- marknaden. Då vet du inte vad monopol innebär.
Däremot så är de stora, och har störst andel spelare, men det är en annan sak.

Och ni som tror att detta är 'undergången' för WoW.. Tänk om.

Jag vet mycket väl vad monopol innebär och det jag menar med liknelsen är att om det hade funnits flertalet stora spel istället för ett i monopol - liknande ställning så hade det gynnat alla mmorpg. Konkurrens är bra för marknaden (spelarna) men konkurrensen just nu kan jämföras mellan Systembolaget och ett gäng smugglare.
För att summera så det jag menar är att mmorpg-marknaden hade varit bättre om det hade varit ett par lika stora spel istället för ett jättespel.

Medlem
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av raefzm88:
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av s3ng:

efter wotlk var det bara utför imo.

Efter vanilla. Antagligen bara för att människan är nostalgiskt lagd, men jag hade så mycket roligare med min blå gear i BWL. Det var svårt att raida, men fick inte full epix på en vecka. Ungar som inte kunde teamplay kickades och folk som inte orkade farma spottade man på.

ahahahahahahahahahaah

Är man elitist så är man.

kanske, men jag tycker det där är standard gnäll. Precis som "CoD suger meh" eller "konsoler är skit" (vilket jag själv kan tycka!)

Lirade också WoW från början, och visst var det riktigt kul då, men det förändrades och utvecklades. Hade det stannat och inte ändrats alls sedan 60 så hade folk tröttnat och inget hade hänt med wow.

Jag hade iaf roligt i vanilla,tbc & wotlk (har inte lirat cata, men kanske tar och kör lite nu för att hjälpa stackars blizz att få fler spelare )

Medlem
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av raefzm88:
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av s3ng:

efter wotlk var det bara utför imo.

Efter vanilla. Antagligen bara för att människan är nostalgiskt lagd, men jag hade så mycket roligare med min blå gear i BWL. Det var svårt att raida, men fick inte full epix på en vecka. Ungar som inte kunde teamplay kickades och folk som inte orkade farma spottade man på.

ahahahahahahahahahaah

Är man elitist så är man.

kanske, men jag tycker det där är standard gnäll. Precis som "CoD suger meh" eller "konsoler är skit" (vilket jag själv kan tycka!)

Lirade också WoW från början, och visst var det riktigt kul då, men det förändrades och utvecklades. Hade det stannat och inte ändrats alls sedan 60 så hade folk tröttnat och inget hade hänt med wow.

Jag hade iaf roligt i vanilla,tbc & wotlk (har inte lirat cata, men kanske tar och kör lite nu för att hjälpa stackars blizz att få fler spelare )

Medlem

började April 2005, slutade 2011 30 Januari.. inte saknat WoW en sekund...

har börjat få av Blizzard 7dagars free gamecards för att locka tillbaka en till spelet..

Medlem
Skrivet av delli:

WoW va som bäst som Vanilla sen fick dom MMO-sjukan! Att jämna alla klasser med marken, ingen får sticka ut. Sluta förvisso att lira innan BC kom men pröva igen att köra BC tills LK kom, sedan va de bara snark.
Sen förstår ja inte hur man kunde hitta den tiden att lägga ner på skiten som man gjorde då. Idag hade ja inte kunnat sitta så mycket framför dumburken som man gjorde då.
Rätt skrämmande att man la så mycket tid för att idla me polarna typ virtuellt.
Sen fylldes spelet på med massa fuckers å dryga idioter eftersom polarna lämna spelet fick man söka sig till virtuella polare. Dessa virtuella polare kunde fungera som en bomb...en dag kunde dom bara explodera och spåra ur under en raid...va ju förvisso skoj men ibland undrar man vad de e för folk som egentligen sitter å spelar.

Helt rätt! vanilla var helt klart det bästa, sen gick det bara utför, det började bli lite lamt i slutet av TBC... LK och cata är bara piss.

123
Skriv svar