IL-2 Sturmovik: Cliffs of Dover

Medlem

Det mest irriterande är egentligen att spelet är ganska nära "klart". Problemet är inte första hand låg FPS utan att det inte verkar spela så stor roll vilken inställning man har, åtminstone inte på min halvbra rigg (i7 920@3,6GHz/6Gb DDR3; HD4870; W7x64 Ultimate). Det värsta är alla "stutters", d v s bilden fryser plötsligt till under några hundra millisekunder så att det blir näst intill omöjligt att manövrera med precision. Det förstör förstås hela spelkänslan.

På den positiva sidan kan sägas att jag tror att Maddox et. al. kommer att kunna lösa detta. Gissningsvis var de tvungna att publicera nu för att inte Ubi skulle lägga ner. Pengarna måste in, hur pinsamt det (sannolikt) än är att släppa en ofärdig sim för en perfektionist som Oleg Maddox.

Jag ser det själv som att min betalning är ett sätt att ge simmen den framtid den förtjänar men kommer lugnt att vänta på de kommande patcharna innan jag ger det mer av min tid.

Mitt råd till alla simfantaster är alltså att köpa spelet för att sedan låta det ligga i väntan på de nödvändigaste patcharna. Vår hobby gör ingen rik tyvärr och de få som gör så här pass ambitiösa simmar gör det inte först och främst för pengarna.

Medlem

Jag läste runt lite på 1c forumet och folk har lagt märke till att grafikkort (främst ATi) inte kliver upp till "arbetsläge" när man är igång. Vilket jag kan bekräfta då alla andra spel får det att tjuta i lådan medans detta bara går på sparlåga. Andra saker var tecken på minnesläcka när dom analyserat grafikminnes-användningen... Så ja, buggar finns det och ingående tester innan release har väl som tidigare bevisats nödvändigt?
Jag kommer hur som helst inte kliva under medium-inställningar då det fortfarande finns något grafiskt nöje kvar. Lägre än medium och flygplanens LOD modeller blir helt... Fuckade.


signatur

Chooch it

Inaktiv

har snabbtestat CoD nu o jag har inga problem med låga fps elr lagg. grafik -> medioker, epilepsifilter -> av, aa -> av. kan lugnt höja grafiken som det flyter på nu. amd x2 3800, radeon 4770, 4GB ram.

edit: efter ett längre/omfattande test av CoD så säckade min burk oxå ihop. det var endast när man flög över vatten det var laggfritt...

Medlem
Skrivet av kaem79:

har snabbtestat CoD nu o jag har inga problem med låga fps elr lagg. grafik -> medioker, epilepsifilter -> av, aa -> av. kan lugnt höja grafiken som det flyter på nu. amd x2 3800, radeon 4770, 4GB ram.

Märkligt. Jag är osäker på vad "amd x2 3800" är (CPU:n?) men det ser ju ut som att min rig faktiskt är något kralligare och jag får inget vettigt flyt över land på några som helst inställningar (över hav är det inte alls lika illa såklart). FPS går givetvis upp om man helt skalar bort skogar, skuggor, trevliga effekter och husen men spelet laggar fortfarande. I övrigt får jag helt hålla med Rigge1988: Poängen med IL-2 CoD är ju mestadels grafiken så jag väntar hellre tills buggarna är fixade och det hela flyter på som det gör i alla demofilmer det släppt innan jag ger det mer tid.

Hur har du konfigurerat spelet? Kan du verkligen spela med bra flyt över land?

Jag har testat tipsen i denna tråden men fick det inte att fungera tyvärr: http://forum.1cpublishing.eu/showthread.php?t=20228 Om någon får till det så tipsa gärna.

Inaktiv
Skrivet av zauii89:
Skrivet av Purjoo:
Skrivet av zauii89:
Skrivet av Purjoo:

Hade känningar på att det skulle bli en fail och det har besannats. Allt som har Ubisoft som utgivare är det varningsflagga på. De har bränt allt vad förtroende är gentemot branchen och verkar inte bry sig nämnvärt om att reparera det, utan fortsätter trycka ut ofärdigt skräp på marknaden och DRM-k***a sönder spelen. Släppa grejerna ofärdiga och otestade samt få extremt dåligt rykte på köpet och förbrukat förtroende. Om och om igen. Jag har aldrig begripit mig på den affärsmodellen.

Varför ska någon öht betala för något som inte är färdigt? Glad att jag varken förbeställde det eller köpte det innan första recensionerna.

Och vad har IL2 med battle-of-britain att göra? Det finns inga IL2 plan med ens. Vad har ens klipporna vid Dover med de historiska händelserna att göra? Bara namnbytet måste klassas som ett idiotbeslut bortom rim och reson. De kunde lika gärna kallat det Armed Assault Cliffs Over Dover eller Call Of Duty Over Dover..

Nä, det ska extremt mycket till för ett köp trots att man är flygstim-fantast. Duger långt och länge med DCS-A10. Det är en ren kvalitetsprodukt och en orgie i knappologi. Och manualen är helt bortom alla förväntningar.

Kanske bör pröva innan du dömer ut det helt, FM,DM m.m är det bästa som setts i någon flyg simulator och ja spelet har en mängd buggar men det hade IL2 från 2001 också och det växte te sig och blev den bästa simmen genom tiderna.

Reder dem ut fps problemen och diverse buggar så kommer detta bli helt fantastiskt och jag tror recensenten håller med mig.

Jag grundar allt jag skriver på de recensioner jag läst och Ubi's track record. Det går så vitt jag vet inte att testa utan att köpa. Att undivka köp är det enda maktmedel jag har som konsument och det tänker jag utnyttja. Att försöka påverka Ubisoft på något annat sätt är bara bortkastat. De bryr sig inte om kundförtroende eftersom de inte tror sig behöva det.

Det är helt IG på att sälja ofärdiga/defekta produkter helt öppet och medvetet. Men så länge folk ändå betalar för grisen i säcken och dessutom förköper så kommer det att fortgå. Det är praxis att sätta ett releasedatum som är heligt baserat på en viss budget och sedan kvittar det om grejerna ens går att starta upp. Det löser man i efterhand - kanske. Det sänker förtroendet för utgivaren, sänker varumärket, är demoraliserande för tillverkaren (Maddox i det här fallet) och ett hån mot alla betalande kunder.

Jag har åtminstone fått nog och börjat hålla i plånboken. Önskar bara att fler resonerade likadant. Antingen gör man saker rätt eller så gör man något annat. Nu är inte det här det största världsproblemet (men nära inpå) men jag tänker åtminstone utnyttja min konsumentmakt för att få till en attitydförändring. Som om det skulle ske.

Nej jag resonerar inte lika dant när det gäller detta spel då detta är ett extrem fall, detta är inte Call of Duty, detta är inte Silent Hunter och UBI har inte ensamma rättigheter över spelet det är 1C främst som är spelets publiserare i öst.

Skillnaden här är att dem kommer att stödja spelet i framtiden , antagligen började det brista i kassan ganska ordentligt efter ca 6 år, något som lär slå hårt mot en sån liten studio.. nej det kanske inte är en ursäkt att släppa ett buggigt spel men och andra sidan kan du ju inte jämföra det mot kloner och spel som går utan dev support.

Jag och många andra köpare, köper spelet precis just pga deras Trackrecord, dem behöver pengarna och VI vet att dem kommer att fixa spelet om den initiala försäljningen går bra, precis därför stödjer jag dem.

Vota mot större problem så som Cod istället, där är de riktiga problemen.

Detta är INTE en rakt av Ubititel som vissa får för sig..

Det är Ubi som är utgivare och innehavare av rättigheterna. Allt de rör vid blir till skit och ingenting kommer att ändra på det. Det jobbar ganska effektivt på att ta död på hela PC-gaming industrin.

Det är inte OK att sälja en produkt som man medvetet känner till är en ofärdig, pre-alpha version. Det kan kallas falsk marknadsföring eller tom bedrägeri. Sådant finns det lagar emot. Återköp medges nästan aldrig. Jag vet ingen annan branch där man kan ha den attityden gentemot sina kunder och överleva.

Jag lägger inte primärt skulden på utvecklarna utan på dem som köper grisen i säcken och därmed finansierar den här cirkusen. Utvecklarnas främsta drivkraft är passion för det dem gör. Ubisofts drivkraft är maximerad vinst. Om det är akut pengakris får man lösa det på något annat vis än att betrakta alla kunder som alpha/beta testare och dessutom ta fullt betalt. En stor Utgivare som Ubisoft har alla möjligheter att absorbera kostnaden på annat håll. Om alternativet är att lägga ner så är det åtminstone ärligare mot kundbasen. Om ekonomin inte går ihop så får man lägga ner. Det är inte svårare än så.

Och vad säger att komplicerade produkter som flygsimulatorer måste kosta just runt €40-50 som alla andra kalle-anka spel? Jag kan mycket väl tänka mig betala mycket mer än så om jag fick det som utlovades och kanske tom en printad manual.

Jag tror inte på att COD någonsin kommer bli något. Jag skulle satsa på en refund om jag hade köpt eländet. Att negativ kritik viftas bort samt folk cencureras och bannas på forum för att man klagar bidrar inte heller. Det är i praktiken ett långt och ståtligt långfinger till alla som köpt det. Oleg har dessutom lämnat skutan. Synd ändå på något som hade kunnat bli riktigt bra.

Inaktiv

purjo skrev: "Och vad säger att komplicerade produkter som flygsimulatorer måste kosta just runt €40-50 som alla andra kalle-anka spel? Jag kan mycket väl tänka mig betala mycket mer än så om jag fick det som utlovades och kanske tom en printad manual. "

håller helt med. en simulator är inte samma sak som ett fjuttigt action spel. sj hade jag varit villig o betala kring 900 kr för en riktigt bra simulator med pappersmanual, karta osv. kanske mer tom, eftersom jag betalar redan kring 900 för collectors edition av kommande the witcher 2 exempelvis...

Inaktiv

Nu är iallafall en patch på gång, http://simhq.com/forum/ubbthreads.php/topics/3258080/2_April_...

Så vi kan vänta oss en avsevärd ökning i prestandan, till skillnad mot andra utvecklare så bryr de sig om sina kunder och fans. Vi kan med säkerhet vänta oss drösvis med tillägg när buggarna är fixade.
Och jag betvivlar att Oleg har lämnat helt och hållet, hans son ska in på en stor operation så hans prioritet ligger inte på spelet för tillfället. Men han har sagt att han ska fokusera mer på forskning i framtiden.


signatur

Allah är stor men jag har större

Medlem

En litet bättre översättning:
----------------------------
1. Optimization of homes is almost ready, it is necessary to test for another day or two to make sure that it does not add unexpected glitches. Houses have become so fast that the flight with full houses are now just a couple fps slower than the performance without homes.

2. Optimization of the forest goes a little slower, but still looks optimistic. We'll add new setting “Variety” for woods, which roughly speaking allows you to place fir trees instead of various shrubs and trees that would raise productivity. Otherwise, the forest will be the faster due to some deterioration in the overall impression – far away trees will appear more slowly.

3. Optimization of the shadows - a separate problem from the houses (in test number 1 was measured without shadows). As it turned out, the problem is not in the code, but in the models, particularly in some cabins. We use very precise alpha on small details and this causes very big slowdowns. We must check all models, to identify all such places and to correct them; as a result we will have very strong growth of FPS everywhere, due to small loss in beauty.

4. Support for SLI - do, as soon as the number 1 and number 3. As I have already written somewhere, it can be very rapid fix but also may require serious consultation with the manufacturers of the cards that will take much longer. I can not yet say for sure.

5. Microfrizes over the landscape caused 99% by the trees. Working on number 3 will solve this. Instant uploads will still remain in the game, as it is impossible to keep all the giant map in the memory all the time. It is necessary to dynamically load the required landscaping. This happens, in my opinion, once every 12 kilometers, and is smooth and size, so it will be very little noticeable.

6. MP windows are almost ready, we need a day or two for tests.

7. Overall graphics optimization - selection of rendering into a single thread - a dramatic increase of FPS (roughly doubled). This work will take at least a month.

Thus, the plan is simple - to release next week small patches, which will include a number 1, 2, 6, and possibly number 3. Then, in the circumstances - is likely to support SLI will release along with the number 7 sometime before the end of April - early May.

Medlem

Trots min halvsågning ovan så skulle jag nog köpa spelet om jag var flygsimulatorfantast och inte redan hade det. Jag köpte trots allt Silent Hunter V för dyra pengar, trots att jag VISSTE att det inte var färdigt. Somliga studios vill man bara stödja så att de får resurser nog att göra färdigt de spel man verkligen vill ha.

Medlem
Skrivet av moggel:

En litet bättre översättning:
----------------------------
1. Optimization of homes is almost ready, it is necessary to test for another day or two to make sure that it does not add unexpected glitches. Houses have become so fast that the flight with full houses are now just a couple fps slower than the performance without homes.

2. Optimization of the forest goes a little slower, but still looks optimistic. We'll add new setting “Variety” for woods, which roughly speaking allows you to place fir trees instead of various shrubs and trees that would raise productivity. Otherwise, the forest will be the faster due to some deterioration in the overall impression – far away trees will appear more slowly.

3. Optimization of the shadows - a separate problem from the houses (in test number 1 was measured without shadows). As it turned out, the problem is not in the code, but in the models, particularly in some cabins. We use very precise alpha on small details and this causes very big slowdowns. We must check all models, to identify all such places and to correct them; as a result we will have very strong growth of FPS everywhere, due to small loss in beauty.

4. Support for SLI - do, as soon as the number 1 and number 3. As I have already written somewhere, it can be very rapid fix but also may require serious consultation with the manufacturers of the cards that will take much longer. I can not yet say for sure.

5. Microfrizes over the landscape caused 99% by the trees. Working on number 3 will solve this. Instant uploads will still remain in the game, as it is impossible to keep all the giant map in the memory all the time. It is necessary to dynamically load the required landscaping. This happens, in my opinion, once every 12 kilometers, and is smooth and size, so it will be very little noticeable.

6. MP windows are almost ready, we need a day or two for tests.

7. Overall graphics optimization - selection of rendering into a single thread - a dramatic increase of FPS (roughly doubled). This work will take at least a month.

Thus, the plan is simple - to release next week small patches, which will include a number 1, 2, 6, and possibly number 3. Then, in the circumstances - is likely to support SLI will release along with the number 7 sometime before the end of April - early May.

Det här bekräftar ju bara min slutsats: Spelet var mitt i utvecklingen när det släpptes. Skönt att Ubi låter dem göra klart det åtminstone, men synd att betalande spelare drabbas.

Medlem

Nu måste jag bara få tillbaka min spak! Tompa tog ju recensionsspaken jag hade tillfälligt, och min vanliga är på lagning...

Medlem
Skrivet av Mats Nylund:

Trots min halvsågning ovan så skulle jag nog köpa spelet om jag var flygsimulatorfantast och inte redan hade det. Jag köpte trots allt Silent Hunter V för dyra pengar, trots att jag VISSTE att det inte var färdigt. Somliga studios vill man bara stödja så att de får resurser nog att göra färdigt de spel man verkligen vill ha.

Hur är Silent Hunter V nuförtiden? Det sågades tillräckligt omsorgsfullt när det kom ut för att jag skolle hoppa över det (gillar ubåtar men är ingen verklig entusiast, som med flygsimmar). Kanske värt ett köp nu?

Medlem

Vet någon om stöd för force feedback kommer att läggas till? Är ju helt obegripligt om något som varit standard i tio år plötsligt faller bort.

Vemodigt, detta spelet har jag sett fram emot i tre år, och så verkar det bli magplask.

Inaktiv

Nu när det gått ett tag, finns det nån som fortfarande tror att det blir något annant än ultra-epic-fail?

Medlem

Ja. Jag köpte det till sist. Det är riktigt dålig fps nära bebyggelse, men i övrigt tycker jag det är ett fantastiskt spel. Det är lika bra som det tio år gamla originalet men med snyggare grafik och bättre kampanjläge. Kommersiellt kan det nog dock floppa duktigt med tanke på hur illa det togs emot.

Och ska sägas- de 199 spänn jag betalade är ett löjligt lågt pris (och sannolikt just ett tecken på att spelet floppar)

12
Skriv svar