Byggt dator... fungerar inge bra!

Medlem
Byggt dator... fungerar inge bra!

Tjena.
Har köpt en ny dator som jag har byggt ihop själv (se spec nedan). Jag har byggt många datorer i mitt liv, men de har aldrig krångat förr.... Första tanken är att nätagget kanske är för dåligt... Har kontrollerat så jag har kopplat rätt, men går nu bet.

När jag startar dator så gick den igång första gången. Fick ställa in BIOS, startade installationprogrammet av Win 7 via USB-boot... poff så dog den... Startar den igen, å den surrar några sekunder, sen poff så dör den igen.... Vad kan vara galet?

Ibland surrar den ett tag, men kommer ingen bild, å dör sen... Ibland surrar den ett tag, kommer lite snabbt bild å dör sen... Hjälp mig!

Spec:
Moderkort: MSI X79A-GD45
Processor: Intel Core i7 3930K 3.2GHz
Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART
Processorkylning: Corsair Cooling Hydro H80
Chassi: Fractal Design Define R3 USB 3.0, Titanium
Nätaggregat: Corsair CX 600W V2 80+
Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 580 1536MB OC

Har en SSD-disk sen tidigare, så har den fortfarande

Medlem

Har lyckats komma in i bios några sekunder nu... står att CPU'n är 84c... Kan ju knappast stämma eftersom jag startar datorn precis? Vattenkylningen går för fulla muggar en stund, men tystnar (oftast) efter ett tag...

Kan kanske moderkortet vara trasigt? Eller något annat?

Medlem

Har du kollat att kylningen har bra kontakt med cpun då tempen visar onormalt hög temp? Annars vette fan kanske 600w e lite lite med tanke på ett 580 men borde ju kunna boota iaf.

Medlem

Inte kan väl en processor gå upp till 84c på 30 sekunder?

Medlem

Vet inte hur mycket pulver vattenkylningen drar men med allt du har så kanske 600W helt enkelt inte räcker till.

Kan inte vara så att pumpen är dålig? Prova att sätta i stock kylaren du fick med processorn och se om det går bättre?

Medlem
Skrivet av Saarela81:

Vet inte hur mycket pulver vattenkylningen drar men med allt du har så kanske 600W helt enkelt inte räcker till.

Kan inte vara så att pumpen är dålig? Prova att sätta i stock kylaren du fick med processorn och se om det går bättre?

Fick ingen annan kylare med.

Medlem

Ska sätta i en 750w nätagg å prova... åter kommer!

gnu
Medlem
Skrivet av Zane86:

Inte kan väl en processor gå upp till 84c på 30 sekunder?

Klart den kan, men det är väl bara att känna på kylaren om den verkligen är så varm? Är den inte varm så känns det som att kylaren inte riktigt har kontakt med cpun.

600w räcker för dina grejer så det tror jag ej är felet.

Medlem

Nope, verkar inte vara nätagget

Medlem

Problemet hittat. Tydligen så hade jag använt fel skruvar till processorkylaren. Dom var för långa. Tog de korta skruvarna nu. Tydligen så nuddade den inte CPU'n

Hehe vilken tur att den hade vett att stänga av då.. för en bränd i7 låter inte så kul


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

i7 är kung i baren, om man gör det rätt bara. Lycka till nu.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Låter exakt som samma "fel" polaren gjorde när han köpte en ny noctua- kylare till sin i5. Som tur var stängde den av också, dock hann jag se att enligt bios blev den 96 grader, men den lever än. Skönt att du löste det, och lycka till!


signatur

Nothing is power without Control

Medlem

Sälj den till mig när du tröttnat på den

1
Skriv svar