Risen 2: Dark Waters

Robot
Risen 2: Dark Waters

Datorspel och pirater brukar vara ganska synonyma, men i Risen 2 handlar det om båtar och slagsmål snarare än den moderna torrentsvingande varianten. Kanske borde det ha stannat i hamnen ett tag till.

#risen-2-dark-waters, #risen


Medlem
Risen 2: Dark Waters

Tveksamt alltså? Hmm 8/10 på Eurogamer. Det måste nog undersökas ordentligt det här får jag en känsla av.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem

En oslipad diamant eller bara oslipat? Låter i alla fall som något som mår bäst av att patchas innan det hamnar på hårddisken.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Älskade första risen så kommer nog avvakta till några patchar kommit och sen blir det köp.

Medlem

Kanske ska vänta på att de fixar kontrollerna och en del av buggarna innan man införskaffar.. OM man införskaffar det. Finns så mycket annat skoj.

Medlem

Älskade också första Risen!

Medlem
Skrivet av metuz:

Älskade också första Risen!

Tyckte bra om spelet ända tills den förbannade slutstriden.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Ettan var väl också ganska opolerad vid release? Och det är ju något dom till största del har åtgärdat nu. Blir nog att avvakta ett tag.

Inaktiv
Skrivet av Paddington:

Tveksamt alltså? Hmm 8/10 på Eurogamer. Det måste nog undersökas ordentligt det här får jag en känsla av.

Ta det med en nypa salt. Ove har väl aldrig historiskt sett gett något spel bättre än 3 i betyg?

Medlem

Det intressanta vore väl att höra ifall Ove har spelet något av Gothic spelen eller första Risen?
Kan inte se något om röstskådespelet, musik eller story, men antar då att det betyder att det var bra?

Redaktör
Skrivet av mordsint:
Skrivet av Paddington:

Tveksamt alltså? Hmm 8/10 på Eurogamer. Det måste nog undersökas ordentligt det här får jag en känsla av.

Ta det med en nypa salt. Ove har väl aldrig historiskt sett gett något spel bättre än 3 i betyg?

Jodå, det har hänt.


signatur
Medlem

Första Risen var ok, blir att kolla in detta. Phirana Bytes rockar trots allt. Gothic licensen är hemma hos dem igen, ser fram emot Gothic 4. (Nej, det där Gothic som det andra hittepå-företaget släppte räknas inte!)


signatur

I drank what?

Medlem

Skönt skriven recension. Garvade åt "beskåda vår namnlösa hjälte fara omkring som en berusad mixerstav".

Piranha Bytes och ofärdiga släpp har väl varit ganska synonymt? Jag blev överraskad över hur relativt bugfritt och polerat första Risen var, men nu verkar de ha slutat piska sina kodare igen. Blir att avvakta och se om det kommer någon gigantisk community-patch som det gjorde med Gothic 3.

Medlem
Skrivet av Wartex:

Skönt skriven recension. Garvade åt "beskåda vår namnlösa hjälte fara omkring som en berusad mixerstav".

Piranha Bytes och ofärdiga släpp har väl varit ganska synonymt? Jag blev överraskad över hur relativt bugfritt och polerat första Risen var, men nu verkar de ha slutat piska sina kodare igen. Blir att avvakta och se om det kommer någon gigantisk community-patch som det gjorde med Gothic 3.

Det är märkligt, men jag hade aldrig några större problem med Gothic 3, som alla sade var jättebuggigt. Jag hade bara problem med att save:en crashade under save och pajade savefilen. Annars var mitt Gothic 3 buggfritt, såvitt jag märkte.

Det bästa RPG jag någonsin spelat, sjukt stort, bra story och riktigt fin grafik


signatur

I drank what?

Medlem

Testade 1:an hos en polare .... det sög ...

Medlem
Skrivet av Mirage:
Skrivet av Wartex:

Skönt skriven recension. Garvade åt "beskåda vår namnlösa hjälte fara omkring som en berusad mixerstav".

Piranha Bytes och ofärdiga släpp har väl varit ganska synonymt? Jag blev överraskad över hur relativt bugfritt och polerat första Risen var, men nu verkar de ha slutat piska sina kodare igen. Blir att avvakta och se om det kommer någon gigantisk community-patch som det gjorde med Gothic 3.

Det är märkligt, men jag hade aldrig några större problem med Gothic 3, som alla sade var jättebuggigt. Jag hade bara problem med att save:en crashade under save och pajade savefilen. Annars var mitt Gothic 3 buggfritt, såvitt jag märkte.

Det bästa RPG jag någonsin spelat, sjukt stort, bra story och riktigt fin grafik

Hade allt för mycket problem med 3an. 2an vart helt underbar, medans 3an var en buggfest i början. Tyckte stridssystemet för vanlig combat vart för dålig så blev tyvärr aldrig ett andra test. Har de fixat till detta ordentligt nu? (gothic 3)

Inaktiv

Som vanligt när det gäller Piranha Games :/ Att dom aldrig lär sig...


signatur

ASUS Maximus Gene-Z | Intel i5 2500 3.3GHZ (OC 4.3GHZ) | 16GB DDR3 1600MHZ | 1xEVGA GTX 670 2GB FTW | DELL U2412M | 2x1TB 7200rpm HD

Medlem

Jag och många andra har under de tidigare veckorna och månaderna, i kommentar till Risen 2's dev-videor, presenterat profetian om hur ofärdigt spelet skulle komma att vara vid release. Detta trots att JoWood inte längre hetsar Pirahna Bytes - vilket var den officiella förklaringen för G3's enorma buggighet vid release (detta har nu åtgärdats, även för Forsaken Gods).

Skrivet av Horniak:
Skrivet av Mirage:
Skrivet av Wartex:

Skönt skriven recension. Garvade åt "beskåda vår namnlösa hjälte fara omkring som en berusad mixerstav".

Piranha Bytes och ofärdiga släpp har väl varit ganska synonymt? Jag blev överraskad över hur relativt bugfritt och polerat första Risen var, men nu verkar de ha slutat piska sina kodare igen. Blir att avvakta och se om det kommer någon gigantisk community-patch som det gjorde med Gothic 3.

Det är märkligt, men jag hade aldrig några större problem med Gothic 3, som alla sade var jättebuggigt. Jag hade bara problem med att save:en crashade under save och pajade savefilen. Annars var mitt Gothic 3 buggfritt, såvitt jag märkte.

Det bästa RPG jag någonsin spelat, sjukt stort, bra story och riktigt fin grafik

Hade allt för mycket problem med 3an. 2an vart helt underbar, medans 3an var en buggfest i början. Tyckte stridssystemet för vanlig combat vart för dålig så blev tyvärr aldrig ett andra test. Har de fixat till detta ordentligt nu? (gothic 3)

De har fixat till detta ORDENTLIGT, ja.

Medlem

Synd att combat suger, gillar verkligen settingen

Medlem

Jag tyckte ettan var för kort...


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

Trist. Kanske blir bättre efter nån åatch eller två. Men spelet i sig har ju verkligen potential. Bara det inte sett så klumpigt ut av videos att döma. Blir nog rea-köp på detta om inget mirakel händer. Fan, jag som längtar så efter ett fräsch nytt piratspel. Pirates! får underhålla på Ps Vitan sålänge.

Medlem
Skrivet av afterclap:

Trist. Kanske blir bättre efter nån åatch eller två. Men spelet i sig har ju verkligen potential. Bara det inte sett så klumpigt ut av videos att döma. Blir nog rea-köp på detta om inget mirakel händer. Fan, jag som längtar så efter ett fräsch nytt piratspel. Pirates! får underhålla på Ps Vitan sålänge.

Köpte just spelet på rea och kan lämna lite feedback - om du inte redan köpt det själv vill säga. Eftersom jag inte lirat spelet i dess ursprungliga form är det svårt för mig att kommentera Oves kritik vad gäller grafikbuggar eftersom det inte förekommer några efter den patchen jag har.

Spelet börjar rätt segt. Karaktärerna för sig som i ett spel som kunnat släppts för 5-6 år sedan när man är i dialog. Viftar med armarna och munnen glappar utan någon som helst synk. Combat är under all kritik, handlar bara om att parera, rulla åt sidorna och klicka som en dåre med vänster musknapp. Men storyn är helt ok. Att din huvudpersonen är alkis är något som tas upp i de första kommentarerna, sen finns det inget som tyder på det, förutom att man dricker grogg och rom för att återhämta sig i strid.

När man fått tillräckligt med Glory kan man köpa en ny nivå i någon av de fem attributen Blades, Firearms, Toughness, Cunning eller Voodoo. Varje nivå ger dig ökade poäng i tre Talents som ligger under varje kategori(ex. under Cunning ligger Dirty Tricks, Thievery och Silver Tongue). Men det intressanta ligger under en annan flik som heter Skills, vilka man köper för guld av olika tränare. Dessa kostar rätt mycket så man får vara noga vilka man väljer.

Spelet har en slags negativ inlärningskurva. Striderna blir otroligt mycket mer intressanta när man köpt t.ex. Parry eller Riposte av en tränare inom Blades, och man kan använda sig av helt andra taktiker. Storyn tar rejäl fart någonstans i mitten av andra huben man besöker och spelet växer mer och mer. Man är i konstant guldbehov eftersom man lägger allt på nya skills, och mitt råd är att skaffa Sneak och Lockpicking så snabbt som möjligt, då de ger rätt mycket $.

Om man har uthålligheten att kämpa sig igenom den tråkiga inledningen och inte störs av rätt stela karaktärer kommer man bli belönad av ett riktigt bra spel.
4/5


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

1
Skriv svar