Tomb Raider säljer rekordsnabbt – men inte nog?

Robot
Tomb Raider säljer rekordsnabbt – men inte nog?

Crystal Dynamics är nöjda med resultatet, men Square Enix verkar inte till fullo hålla med.

#nyhetstips, #tomb-raider, #crystal-dynamics, #square-enix, #tomb-raider-1996


Medlem
Tomb Raider säljer rekordsnabbt – men inte nog?

Läser man Darrel Gallaghers kommentar så framkommer det ju också att spelet ändå är något sorts misslyckande, försäljningsmässigt.

"Vi är glada över detta och vi är på väg att lyckas nå våra mål"; de har alltså inte nått sina försäljningsmål.

Sedan kan man ju ifrågasätta om det är sunt att det görs spel som har så höga produktionskostnader att det inte är nog med att de säljer 3,4 miljoner exemplar de första tre veckorna. Men så är ju också Square Enix ett blödande företag och har stora omkostnader att täcka.


signatur

Imperator

Medlem

Man får nog börja tänka om när 3,4 miljoner inte är tillräckligt, då är kostnaderna för höga eller så har man för höga förväntningar.

Medlem

Förstår inte hur dom kunde tro det skulle sälja bättre än de gjort. Hade dom tagit in hur dom gamla tr sålde o beräkningarna så hade dom nog kunnat chansa rätt

Medlem

Hur kan dom inte vara nöjda med det? Någon har lagt för höga mål verkar det som. Ruskigt bra spel förövrigt och pc versionen fungerar klanderfritt.


signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

Medlem

SÅ dyrt o ändå så fumlig hårfysik ..jajja eju en start iaff.


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem

Jag tror att de ville tjäna mer eftersom de har haft så stora förluster. De har säkert tjänat igen de pengar de lagt på Tomb Raider men de hoppades att tjäna mer för att ta igen andra förluster.

k3m
Medlem

Jag tror att deras flaggskepp FF är orsaken till deras "förluster". De borde titta på vad som gjorde FF 6 & 7 så gudomligt bra och släppa ett nytt ordentligt FF spel.

Medlem

Dom kan ju ta och börja med att hitta på en riktigt title, och inte sno orignaltiteln. Usch och fy på företag som gör så med sina spel, SimCity och Command & Conquer är två andra som man ryser av att höra att de namnges efter originalen.

Medlem

Dom ska vara glada att spelet har sålts så pass bra, då man halvvägs in i spelet bara sysslar med en massa hjärndött skjutande, äventyret dog tyvärr där.


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Medlem
Skrivet av ivanhoe68:

Dom ska vara glada att spelet har sålts så pass bra, då man halvvägs in i spelet bara sysslar med en massa hjärndött skjutande, äventyret dog tyvärr där.

Noooo säg inte så


signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

Medlem
Skrivet av Atlas Redscale:

Dom kan ju ta och börja med att hitta på en riktigt title, och inte sno orignaltiteln. Usch och fy på företag som gör så med sina spel, SimCity och Command & Conquer är två andra som man ryser av att höra att de namnges efter originalen.

Ännu ett exempel är Syndicate, de gör väl detta för att visa på att det inte är en fortsättning utan en s.k reboot. Jag håller helt och hållet med dig de borde byta namn för enda anledningen till att använda sig av namnet är att de vill åt de gamla fansen eftersom dessa är gratis PR. Ett annat exempel är Shadowrun som även det var ett helt annat spel mot originalet. Läste till och med om att vissa som donerat till Shadowrun på Kickstarter var besvikna över att det inte var det spelet de menade, sorgligt är bara förnamnet. Skamligt är ett annat passande ord.

Medlem

TR är ett underhållande spel! Ett bra äventyr i en bra förpackning! Vill du ha ett skönt lir på vårkvällarna är det bara att köpa!


signatur

Niet.

Medlem

om man räknar med att de sålt spelet för i snitt 30 dollar per exemplar, har man sålt för 663 miljoner kronor på spelet... man brukar väl säga att knappt hälften går till förläggaren, så det är väl rimligt att tro att squareenix dragit in 300 miljoner kronor...

HUR MYCKET HAR DE BRÄNT PÅ DET HÄR PROJEKTET EGENTLIGEN!?!?!?!?

Medlem
Skrivet av Theade:

TR är ett underhållande spel! Ett bra äventyr i en bra förpackning! Vill du ha ett skönt lir på vårkvällarna är det bara att köpa!

Av det jag sett från spelet så ser det mer ut som ett action spel än ett spel som Tomb Raider, det vill säga att de har väldigt lite fokus på att utforska grottor och mer på att skjuta allt som rör sig. För mig är inte det ett TR spel utan mer i stil med Uncharted (som visserligen inspirerats väldigt mycket av tidigare TR spel) men Uncharted verkar ha hittat en bättre balans mellan detta kontra TR.

Medlem
Skrivet av boota:

om man räknar med att de sålt spelet för i snitt 30 dollar per exemplar, har man sålt för 663 miljoner kronor på spelet... man brukar väl säga att knappt hälften går till förläggaren, så det är väl rimligt att tro att squareenix dragit in 300 miljoner kronor...

HUR MYCKET HAR DE BRÄNT PÅ DET HÄR PROJEKTET EGENTLIGEN!?!?!?!?

Säkerligen SE som stått för budgeten så jag tror inte det där stämmer alls, de får nog en mycket större del av kakan (Square Enix äger Crystal Dynamics).

Medlem
Skrivet av PcGamer:

Säkerligen SE som stått för budgeten så jag tror inte det där stämmer alls, de får nog en mycket större del av kakan (Square Enix äger Crystal Dynamics).

http://latimesblogs.latimes.com/entertainmentnewsbuzz/2010/02...

nja... det är nog inte så mycket mer än 50% som SE får. däremot så är det ju de som finansierat spelet, så hur de kan misslyckas att göra vinst på runt 300 miljoner kronor är märkligt tycker jag. stämmer det kostar det ju typ en halv miljard att skapa ett AAA-spel...

Medlem
Skrivet av boota:
Skrivet av PcGamer:

Säkerligen SE som stått för budgeten så jag tror inte det där stämmer alls, de får nog en mycket större del av kakan (Square Enix äger Crystal Dynamics).

http://latimesblogs.latimes.com/entertainmentnewsbuzz/2010/02...

nja... det är nog inte så mycket mer än 50% som SE får. däremot så är det ju de som finansierat spelet, så hur de kan misslyckas att göra vinst på runt 300 miljoner kronor är märkligt tycker jag. stämmer det kostar det ju typ en halv miljard att skapa ett AAA-spel...

Då förstår jag vad du menade, trodde du pratade om fördelningen efter att pengarna gått till utgivaren. När det gäller butiksförsäljningen så är det nog ungefär hälften men spelet har säkerligen sålt väldigt bra hos tjänster som Steam och där är det väl bara Steam som tar ut en avgift medan resten går direkt till utgivaren? Tycker det är på tiden att de även börjar visa hur många spel som säljs digitalt för det lär vara en hel del på PC sidan.

Ja det är riktigt dyrt att skapa AAA-titlar och även "budget" spel kostar en hel del. Det som kostar pengar är att anlita skådespelare för rösterna (detta är nog den främsta anledningen till att Old Republic kostade så mycket att göra).

Medlem

Förväntar dom sig att spel ska sälja lika bra under hela året? Tror nog att Tomb raider såldes bland den sämsta tiden på året. Lagom till att päronen bokar en hawaiiresa och lagom till att alla unga betalar för en skidsemester. Inte för att jag gjort något av det, men jag håller i pengarna atm för att invänta sommaren

Medlem
Skrivet av PcGamer:

Ja det är riktigt dyrt att skapa AAA-titlar och även "budget" spel kostar en hel del. Det som kostar pengar är att anlita skådespelare för rösterna (detta är nog den främsta anledningen till att Old Republic kostade så mycket att göra).

fast... det kan ju inte vara hela bilden av problemet.. jag har svårt att tänka mig att det skulle kosta 100 miljoner dollar att utveckla tomb raider. det skulle göra spelet lika dyrt som GTA 4, som sålde 3,6 miljoner exemplar på release, och har sålt över 25 miljoner exemplar totalt..

man kan ju tycka att mot slutet av en konsolgeneration borde det bli billigare att skapa spel, och är det så att det är röstskådespeleriet som kostar mycket, snarare än själva utveckligen, har man ju snarare problemet att de som fattar besluten om vad produktionen får kosta lever uppe i det blå än att det är för dyrt att skapa spel.

Medlem
Skrivet av boota:
Skrivet av PcGamer:

Säkerligen SE som stått för budgeten så jag tror inte det där stämmer alls, de får nog en mycket större del av kakan (Square Enix äger Crystal Dynamics).

http://latimesblogs.latimes.com/entertainmentnewsbuzz/2010/02...

nja... det är nog inte så mycket mer än 50% som SE får. däremot så är det ju de som finansierat spelet, så hur de kan misslyckas att göra vinst på runt 300 miljoner kronor är märkligt tycker jag. stämmer det kostar det ju typ en halv miljard att skapa ett AAA-spel...

Finns nog definitivt spel som kostar en halv miljard att utveckla. Men man ska tänka på att bara tjäna tillbaka de pengar som lagts ut inte är värt risken för en sån investering. Hörde någonstans att ett AAA spel ska tjäna in 10 gånger kostnaden innan det anses som riktigt lyckat.

Medlem
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Theade:

TR är ett underhållande spel! Ett bra äventyr i en bra förpackning! Vill du ha ett skönt lir på vårkvällarna är det bara att köpa!

Av det jag sett från spelet så ser det mer ut som ett action spel än ett spel som Tomb Raider, det vill säga att de har väldigt lite fokus på att utforska grottor och mer på att skjuta allt som rör sig. För mig är inte det ett TR spel utan mer i stil med Uncharted (som visserligen inspirerats väldigt mycket av tidigare TR spel) men Uncharted verkar ha hittat en bättre balans mellan detta kontra TR.

Absolut! Det är inte som förr! Men om man ser det som ett spel som släppts idag!


signatur

Niet.

Medlem
Skrivet av boota:
Skrivet av PcGamer:

Säkerligen SE som stått för budgeten så jag tror inte det där stämmer alls, de får nog en mycket större del av kakan (Square Enix äger Crystal Dynamics).

http://latimesblogs.latimes.com/entertainmentnewsbuzz/2010/02...

nja... det är nog inte så mycket mer än 50% som SE får. däremot så är det ju de som finansierat spelet, så hur de kan misslyckas att göra vinst på runt 300 miljoner kronor är märkligt tycker jag. stämmer det kostar det ju typ en halv miljard att skapa ett AAA-spel...

Naturligtvis överstiger intäkterna från försäljningen kostnaderna för utvecklingen av spelet. Grejen är att Square Enix har många kostnader som inte kan knytas direkt till produkten (i det här fallet Tomb Raider).

Försäljningen av Tomb Raider måste alltså täcka in en del av Square Enix samkostnader (omkostnader), som antagligen är ganska betydande då företaget går mot konkurs. I ekonomiska termer kallas det att Tomb Raiders täckningsbidrag inte är högt nog, trots att produktens resultat är positivt.


signatur

Imperator

Ett spel som en (1) person köper är faktiskt en framgång, att de nästan lyckats sälja 4 miljoner är grymt bra. 8 miljoner sålda kommer de aldrig att nå, om det är målet.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Sluta gnäll SE, jag köpte det på 2 format redan, enough!

Medlem

Det sägs att detta kostade (inklusive marknadsföring?) över 100 miljoner dollar. Hade sålt bättre Amerikanarna fått smaka på vad resten av världen vant sig vid - att inte kunna hyra spel.


signatur

Jag är numera långhårig enbart i sinnet.

Medlem

*snyft*

Tycker verkligen om spelet, hoppas att dom gör en uppföljare men vet inte vad som händer nu. Håller tummarna för Lara ivarje fall.

Medlem
Skrivet av PcGamer:

Ett annat exempel är Shadowrun som även det var ett helt annat spel mot originalet. Läste till och med om att vissa som donerat till Shadowrun på Kickstarter var besvikna över att det inte var det spelet de menade, sorgligt är bara förnamnet. Skamligt är ett annat passande ord.

Vasa? Du tänker inte på det usla FPS liret som kom för något år sedan som inte hade mer än namnet gemensamt med sin rollspelsförlaga?
Shadowrun Returns följer ju definitivt samma stil som sin föregångare på SNES, samt håller sig troget till papper och penna rollspelet och vad jag sett och läst så är fansen oerhört nöjda med vad som visats upp så här långt.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem
Skrivet av Reize:

Försäljningen av Tomb Raider måste alltså täcka in en del av Square Enix samkostnader (omkostnader), som antagligen är ganska betydande då företaget går mot konkurs. I ekonomiska termer kallas det att Tomb Raiders täckningsbidrag inte är högt nog, trots att produktens resultat är positivt.

fast då är det ju återigen så att SE:s management inte riktigt klarar av att ta vettiga beslut. Jag förstår inte vart alla pengar tar vägen. Sleeping dogs har sålt nästan 2 miljoner exemplar, Hitman absolution över 3,6 miljoner...
och då är det bara försäljning i butik, digital distribution borträknad. vid slutet av 2011 hade deus ex även sålt över 2 miljoner exemplar.

har inte thqs kräftgång lärt branschen någonting?

Medlem

Blev förvånad över hur bra jag tyckte spelet var, hade först inte tänkt att köpa det alls.. Men jobbigt hur höga ambitioner och krav utvecklarna verkar bolla med, kolla på hur studior kan gå i konken trotts att de sålt över miljonen ex, märkligt.. Darksider 2 tex..


signatur

Dear Developers. Rock is overpowered, please nerf.
Paper is fine. Yours truly, ~ Scissors

12
Skriv svar