Rör inte min tid!

Robot
Rör inte min tid!

Thomas Arnroth gav sig ut i gratisspelens djungler för att kartlägga de fula knepen att lura folk på pengar. Men allt slutade med att han kände sig bestulen på något helt annat.

#candy-crush-saga, #supercell, #real-racing-3, #gran-turismo-psp


Moderator | Testpilot
Rör inte min tid!

Gillar hur LoL har sitt F2P. Använd riktiga pengar för KOSMETISKA saker och ingenting som ger dig fördel i spelet


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Många av F2P-spelen till mobiler är otroligt trasigt balanserade. Ett bra ("riktigt") spel är balanserat så att du alltid måste anstränga precis lagom mycket för att det inte ska bli tråkigt. Väldigt många F2P är däremot balanserade så att det bara är en tidsfråga innan du når en punkt som är så svår/tidskrävande att du i ett vanligt spel hade tröttnat och lagt ner. Jag har otroligt svårt för såna spel av den anledningen. Det känns som sakta bli indragen in ett drogberoende där första dosen är gratis och att det bara är en tidsfråga innan jag får en kniv i ryggen av spelet. Jag föredrar spel där utvecklaren gjort allt för att jag ska få en så bra spelupplevelse som det bara går.

Medlem

Har väldigt lite erfarenhet av F2P, men håller med om resonemanget. Hade dock hoppats på en krönika om tidsåtgången i vanliga spel. Jag tycker att många spel idag görs alldeles för långa. Mycket filler, lite innehåll. De blir urvattnade helt enkelt, för att kunna säga "vårt spel är XX timmar långt!". Jag vill inte nödvändigtvis ha ett långt spel, jag vill ha ett bra spel! Kvalitet över kvantitet och allt det där.

Inaktiv

Spelade Ogame i tre år. Där snackar vi tid som försvann.

Medlem

Känner igen det här med att man får vänta innan man kan spela mera både från Sim City Social och Battle Tetris (Tetris på facebook).

Spelar man bra eller värvar vänner kunde man till viss del komma runt det, har jag för mig. Annars får man vänta. Man kunde spela ett visst antal matcher i Tetris eller göra ett visst antal drag i Sim City innan man fick vänta.

Ett annat exempel är Farmville. Eller det gamla webspelet Travian. Där gjorde tiden att man inte kunde spela vidare när man ville, man fick vänta.

Eller betala.

Medlem
Skrivet av Fevolas:

Har väldigt lite erfarenhet av F2P, men håller med om resonemanget. Hade dock hoppats på en krönika om tidsåtgången i vanliga spel. Jag tycker att många spel idag görs alldeles för långa. Mycket filler, lite innehåll. De blir urvattnade helt enkelt, för att kunna säga "vårt spel är XX timmar långt!". Jag vill inte nödvändigtvis ha ett långt spel, jag vill ha ett bra spel! Kvalitet över kvantitet och allt det där.

Det handlar väl om att kunna skriva "20 hours of gameplay!" som en punkt på baksidan av fodralet i flera fall. Man får se det mer som en varning än ett försäljningsargument

Inaktiv

Freemium-spel är i grunden skit eftersom de är designade att mjölka pengar. Därför så får de i princip inte vara FÖR roliga för den som inte betalar, istället så ska de vara exakt så lagom kul att folk inte ger upp och stänger av men inte en gnutta mer underhållande än så för att säkerställa att lockelsen att betala alltid finns där och gör sig påmind.

Mitt råd till folk är att ha lite värdighet och bojkotta skräpet. Det är vad jag gör.

Medlem

Kommer så väl ihåg "Rör inte min kompis".

På min skola var det populärt att fila ned alla fingrar på plasthanden utom långfingret och sedan måla dom med svart spritpenna... Fasiken vad tuffa vi var.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Gillar hur LoL har sitt F2P. Använd riktiga pengar för KOSMETISKA saker och ingenting som ger dig fördel i spelet

Du tänker nog på HoN ?
FÖr LoL ger visst fördel i och med att man måste köpa hjältarna.
Detta medför att vissa counter-picks inte kan väljas vilket kan resultera i att matchen förloras.

Moderator | Testpilot
Skrivet av schmuttah:
Skrivet av uberpwnage2.0:

Gillar hur LoL har sitt F2P. Använd riktiga pengar för KOSMETISKA saker och ingenting som ger dig fördel i spelet

Du tänker nog på HoN ?
FÖr LoL ger visst fördel i och med att man måste köpa hjältarna.
Detta medför att vissa counter-picks inte kan väljas vilket kan resultera i att matchen förloras.

Har spelat lol sedan tidigit 2009. Många av de som är Pro spelare med har jag oftast haft något att göra med, och även om folk vill försöka säga att det är obalanserat på det sättet så håller jag inte alltid med.

Enda gången counterpicks är vettigt är om du spelar draft pick där du kan se vad alla spelar. Om du ska spela det måste du minst ha 16 hjältar innan du börjar spela, kan du inte spela alla dessa 16 du köpt och bara fokuserar på 1-2 så får du skylla dig själv om du möter någon som är mer flexibel.

medans du levlar upp till level 30 eller bara kör blindpicks är det bara tur och otur vad du möter, går inte att counter picka.

Så nej, jag anser det inte vara ett problem. Även om folk köper champions på en låg level karaktär så kan du inte counter-picka ändå för det är just blind pick. Resten förklarade jag ju som sagt tidigare.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Inaktiv
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av schmuttah:
Skrivet av uberpwnage2.0:

Gillar hur LoL har sitt F2P. Använd riktiga pengar för KOSMETISKA saker och ingenting som ger dig fördel i spelet

Du tänker nog på HoN ?
FÖr LoL ger visst fördel i och med att man måste köpa hjältarna.
Detta medför att vissa counter-picks inte kan väljas vilket kan resultera i att matchen förloras.

Har spelat lol sedan tidigit 2009. Många av de som är Pro spelare med har jag oftast haft något att göra med, och även om folk vill försöka säga att det är obalanserat på det sättet så håller jag inte alltid med.

Enda gången counterpicks är vettigt är om du spelar draft pick där du kan se vad alla spelar. Om du ska spela det måste du minst ha 16 hjältar innan du börjar spela, kan du inte spela alla dessa 16 du köpt och bara fokuserar på 1-2 så får du skylla dig själv om du möter någon som är mer flexibel.

medans du levlar upp till level 30 eller bara kör blindpicks är det bara tur och otur vad du möter, går inte att counter picka.

Så nej, jag anser det inte vara ett problem. Även om folk köper champions på en låg level karaktär så kan du inte counter-picka ändå för det är just blind pick. Resten förklarade jag ju som sagt tidigare.

Men om vi bortser från counterpicking så är fallet dock fortfarande att en spelare som är lvl 1 och precis har gjort ett account har tillgång till en bråkdel av vad en spelare som är lvl 30 och har spelat ett antal hundra timmar. Det finns 110-120 hjältar och de som är gratis varje vecka är väl knappt 20? Och då nämner jag inte ens runes och masteries.

Hur kan det inte ta bort och vara begränsande för hur kul man har i spelet, om man inte kan spela den hjälte man vill och redan innan kan ha ett underläge tack vare runes och masteries?

Dessutom så kan man köpa hjältar, som är VÄLDIGT relevanta för gameplay, med riktiga pengar och rune pages samt "ip boosts" med mera.

Ifall man väljer att inte köpa en enda hero så tar det flera tusentals timmar (2 till 3 tusen) att låsa upp alla hjältar, som läggs till i snabb takt. Detta tillsammans med runes och masteries gör att medelspelaren troligtvis inte kommer kunna låsa upp allting inom en rimlig tid.

Därför föredrar jag en f2p modell där alla hjältar är upplåsta, som i t ex Dota 2, där man bara kan köpa kosmetiska prylar, som dessutom droppar efter games, så om du har tur kan få ett helt set eller flera delar utan att betala ett öre.

Allt detta tycker jag tar bort från ett spel som utger sig för att vara en proffesionell esports-titel , men med en f2p-modell som inte alls är lämpad för det och som gör allting till en ändlös grind istället.

Inaktiv
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av schmuttah:
Skrivet av uberpwnage2.0:

Gillar hur LoL har sitt F2P. Använd riktiga pengar för KOSMETISKA saker och ingenting som ger dig fördel i spelet

Du tänker nog på HoN ?
FÖr LoL ger visst fördel i och med att man måste köpa hjältarna.
Detta medför att vissa counter-picks inte kan väljas vilket kan resultera i att matchen förloras.

Har spelat lol sedan tidigit 2009. Många av de som är Pro spelare med har jag oftast haft något att göra med, och även om folk vill försöka säga att det är obalanserat på det sättet så håller jag inte alltid med.

Enda gången counterpicks är vettigt är om du spelar draft pick där du kan se vad alla spelar. Om du ska spela det måste du minst ha 16 hjältar innan du börjar spela, kan du inte spela alla dessa 16 du köpt och bara fokuserar på 1-2 så får du skylla dig själv om du möter någon som är mer flexibel.

medans du levlar upp till level 30 eller bara kör blindpicks är det bara tur och otur vad du möter, går inte att counter picka.

Så nej, jag anser det inte vara ett problem. Även om folk köper champions på en låg level karaktär så kan du inte counter-picka ändå för det är just blind pick. Resten förklarade jag ju som sagt tidigare.

Ger inte runes en fördel då? Är lite oinsatt i spelet men sett att man får använda ett wow-träd typ att specca sin summoner?

Moderator | Testpilot
Skrivet av anon_80744:
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av schmuttah:
Skrivet av uberpwnage2.0:

Gillar hur LoL har sitt F2P. Använd riktiga pengar för KOSMETISKA saker och ingenting som ger dig fördel i spelet

Du tänker nog på HoN ?
FÖr LoL ger visst fördel i och med att man måste köpa hjältarna.
Detta medför att vissa counter-picks inte kan väljas vilket kan resultera i att matchen förloras.

Har spelat lol sedan tidigit 2009. Många av de som är Pro spelare med har jag oftast haft något att göra med, och även om folk vill försöka säga att det är obalanserat på det sättet så håller jag inte alltid med.

Enda gången counterpicks är vettigt är om du spelar draft pick där du kan se vad alla spelar. Om du ska spela det måste du minst ha 16 hjältar innan du börjar spela, kan du inte spela alla dessa 16 du köpt och bara fokuserar på 1-2 så får du skylla dig själv om du möter någon som är mer flexibel.

medans du levlar upp till level 30 eller bara kör blindpicks är det bara tur och otur vad du möter, går inte att counter picka.

Så nej, jag anser det inte vara ett problem. Även om folk köper champions på en låg level karaktär så kan du inte counter-picka ändå för det är just blind pick. Resten förklarade jag ju som sagt tidigare.

Men om vi bortser från counterpicking så är fallet dock fortfarande att en spelare som är lvl 1 och precis har gjort ett account har tillgång till en bråkdel av vad en spelare som är lvl 30 och har spelat ett antal hundra timmar. Det finns 110-120 hjältar och de som är gratis varje vecka är väl knappt 20? Och då nämner jag inte ens runes och masteries.

Hur kan det inte ta bort och vara begränsande för hur kul man har i spelet, om man inte kan spela den hjälte man vill och redan innan kan ha ett underläge tack vare runes och masteries?

Dessutom så kan man köpa hjältar, som är VÄLDIGT relevanta för gameplay, med riktiga pengar och rune pages samt "ip boosts" med mera.

Ifall man väljer att inte köpa en enda hero så tar det flera tusentals timmar (2 till 3 tusen) att låsa upp alla hjältar, som läggs till i snabb takt. Detta tillsammans med runes och masteries gör att medelspelaren troligtvis inte kommer kunna låsa upp allting inom en rimlig tid.

Därför föredrar jag en f2p modell där alla hjältar är upplåsta, som i t ex Dota 2, där man bara kan köpa kosmetiska prylar, som dessutom droppar efter games, så om du har tur kan få ett helt set eller flera delar utan att betala ett öre.

Allt detta tycker jag tar bort från ett spel som utger sig för att vara en proffesionell esports-titel , men med en f2p-modell som inte alls är lämpad för det och som gör allting till en ändlös grind istället.

Du kan inte bortse från counterpicking då det är där det mest spelar roll. En level 1 möter också aldrig en level 30 om någon level 30 spelare köar med en som är level 1. LoL börjar när du BLIR level 30 när du kan böra spela ranked games, draft pick och spela lite mer seriöst med counterpicking och annat. Inga stats eller något sparas i Normal games annat än hur många wins du har och möjligen minions samt torn.

Tar dessutom inte tusentals timmar att låsa upp karaktärer. Hur långtid det tar att låsa upp alla kan man diskutera men att få ihop 16st tills du blir level 30 är ingen fara.

Allt du pratar om är "what if" situationer och ingenting som är en RAK sanning, så igen. Jag ser inte problemet. Dessutom så kan vilken champion som helst ta vilken champion som helst om du bara spelar rätt. Baitar, lurar dom att dom har övertaget när du egentligen har det själv och annat. Även om du är ny till spelet kan du förstå dig på sådant. Det här är också en "what if" men eftersom du verkar leva på sådant så kan jag ju balla ur också.

/ the end, finns inget mer att diskutera.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Moderator | Testpilot
Skrivet av bleak:
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av schmuttah:
Skrivet av uberpwnage2.0:

Gillar hur LoL har sitt F2P. Använd riktiga pengar för KOSMETISKA saker och ingenting som ger dig fördel i spelet

Du tänker nog på HoN ?
FÖr LoL ger visst fördel i och med att man måste köpa hjältarna.
Detta medför att vissa counter-picks inte kan väljas vilket kan resultera i att matchen förloras.

Har spelat lol sedan tidigit 2009. Många av de som är Pro spelare med har jag oftast haft något att göra med, och även om folk vill försöka säga att det är obalanserat på det sättet så håller jag inte alltid med.

Enda gången counterpicks är vettigt är om du spelar draft pick där du kan se vad alla spelar. Om du ska spela det måste du minst ha 16 hjältar innan du börjar spela, kan du inte spela alla dessa 16 du köpt och bara fokuserar på 1-2 så får du skylla dig själv om du möter någon som är mer flexibel.

medans du levlar upp till level 30 eller bara kör blindpicks är det bara tur och otur vad du möter, går inte att counter picka.

Så nej, jag anser det inte vara ett problem. Även om folk köper champions på en låg level karaktär så kan du inte counter-picka ändå för det är just blind pick. Resten förklarade jag ju som sagt tidigare.

Ger inte runes en fördel då? Är lite oinsatt i spelet men sett att man får använda ett wow-träd typ att specca sin summoner?

Gör ett till inlägg så du itne missar det vida en edit:

Att alla champions finns upplåsa på en gång kan också vara jobbigt. Det blir så mycket att ta in på en gång när du ser något nytt VARJE JÄVLA MATCH. I LoL så har du x antal gratis champions som alla spelar i början. I dina första matcher börjar du känna igen dessa och lär dig hur dom funkar istället för att du kanske spelar mot en ny karaktär varje gång och hinner knappt förstå hur den funkar innan en ny slängs mot dig. Samma sätt för dig som ska spela, du har en liten pool varje vecka du kan öva på samtidigt som du möter samma. Kan du lära dig saker, säg att du möter en amumu som gör ett toppenplay som du sedan kan göra själv i nästa match. Sist nämna går ju att göra när allt är unlockat ändå, men att det är lite begränsat och du själv köper och bestämer VAD du vill fokusera poå tycker jag bara är bra.

Notera att det här är ju bara vad jag tycker och ingen definitiv sanning.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Väl skrivet! Alldeles för många spel numera är "långsamma" och smått enformiga, förutom om man betalar, då kan spelet vara kul... Ett tag, tills man behöver betala igen.

Testade ett spel kallat Warframe, kul spel, men man måste spela tusentals timmar för levla sitt konto, manfår pengar långsamt och köper du ingame valutan har du inte längre dessa problem.
Tids nog tar cashen slut och det känns som man är tillbaka på ruta ett igen.

Helt värdelöst system som förstör spelen.

Moderator | Testpilot
Skrivet av bleak:
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av schmuttah:
Skrivet av uberpwnage2.0:

Gillar hur LoL har sitt F2P. Använd riktiga pengar för KOSMETISKA saker och ingenting som ger dig fördel i spelet

Du tänker nog på HoN ?
FÖr LoL ger visst fördel i och med att man måste köpa hjältarna.
Detta medför att vissa counter-picks inte kan väljas vilket kan resultera i att matchen förloras.

Har spelat lol sedan tidigit 2009. Många av de som är Pro spelare med har jag oftast haft något att göra med, och även om folk vill försöka säga att det är obalanserat på det sättet så håller jag inte alltid med.

Enda gången counterpicks är vettigt är om du spelar draft pick där du kan se vad alla spelar. Om du ska spela det måste du minst ha 16 hjältar innan du börjar spela, kan du inte spela alla dessa 16 du köpt och bara fokuserar på 1-2 så får du skylla dig själv om du möter någon som är mer flexibel.

medans du levlar upp till level 30 eller bara kör blindpicks är det bara tur och otur vad du möter, går inte att counter picka.

Så nej, jag anser det inte vara ett problem. Även om folk köper champions på en låg level karaktär så kan du inte counter-picka ändå för det är just blind pick. Resten förklarade jag ju som sagt tidigare.

Ger inte runes en fördel då? Är lite oinsatt i spelet men sett att man får använda ett wow-träd typ att specca sin summoner?

Runes har ingenting med RIKTIGA PENGAR att göra. Sådant får du om du spelar länge, och en level 1 karaktär får itne spela mot någon som är level 30 och kanske har en massa sådant. Om en level 30 inte då köar och spelar med en som är i lägre level.

Sedan beror det ju på hur du spenderar dina IP du får upp till level 30. Bästa runorna (som är det enda som bör köpas) kan köpas level 20. Bästa planen är att spara allt du får och köpa diverse champions du vill ha och sedan bara spara spara spara och inte spendera allt helatiden (känns ju logiskt ändå).


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

det som oroar är ju att sakta men säker så försvinner valet att köpa "premium...senaste exemplet för mig är C&C generals 2..
jag är lite gammal dags och gillar att betala en gång....jag har spelat ett par ftp titlar och i slutändan kostar det i iallafall mig mer än att köpa ett spel på steam/orgin/butik..

Medlem

Jag föredrar helt klart Pay2Play då min erfarenhet av Free2Play i de allra flesta fall spårar ut totalt. Man börjar med att köpa sig lite bra grejjer men upptäcker ganska snart att om man vill spela lite mer "seriöst" så minskar inte spenderandet efter man köpt på sig saker utan tvärtom så "tvingas" man spendera mer och mer för att hålla sig igång.

Det kan ju också vara så att jag lyckats hitta de sämre F2P-spelen men hitintills är det inte många F2P-spel där jag inte väldigt snart får en känsla av att det vore mycket bättre om jag kunde köpt spelet till fullpris direkt i stället.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Gillar hur LoL har sitt F2P. Använd riktiga pengar för KOSMETISKA saker och ingenting som ger dig fördel i spelet

Det är ju inte helt sant, man kan ju betala för att få experience snabbare så att man kan spela på 30 snabbare, visst efter det är det enbart kosmetiska saker.

Inaktiv

Glöm inte att vi konsumenter har ett visst ansvar också, förstår inte hur exempelvis Simpsons Tapped Out kan dra in så mycket pengar som det gör.

Jag har lirat det en del tills jag kom fram till vilken skit det är, idén är enkel, och det finns bara en sak att göra i spelet. Bygg byggnader, varje byggnad tar tid och vill du att det ska gå snabbare så köper man ingamevalutan donuts. Ju mer man bygger ju mer byggnader får man tillgång till. Man får även värdlösa quests som mer guidar spelaren till hur man spelar.

Tydligen finns det miljoner av kunder som betalar för detta. Som alltså köper ingamedonuts för en massa pengar, förstår ärligt talat inte vad det är för fel på dom? Även om det kanske riktar sig till barn så måste väl föräldrarna ha mer vett än så?

Vem fan skulle köpa någon annan produkt som hela tiden kräver mer pengar? Och nej en bil eller mer bluerayskivor till sin bluerayspelare är inte jämförbart.

Synd att man gått ifrån att göra bra spel med en berättelse till en spel där man ska betala för varje klick, riktigt tråkigt.

Kolla Apples appstore som exempel, finns ju inte ett enda spel som inte har en massa ingamegrejer att köpa, och pga detta lirar jag inte ett enda mobilspel längre. Varför? Jo därför att jag inte vet om jag kommer att kunna spela på riktigt, eller om jag senare måste betala en gång till...

Känns som en riktigt smutsig marknad där man inte alls vet var man får.

Har inget emot DLC och expansioner, och jag kan tåla kosmetiska mikrotransaktioner i spel som är helt gratis, men inte där det krävs pengar för att spela vidare. Då ska detta klart och tydligt framgå från början.

Jag hoppas verkligen att denna affärsmodell håller sig långt borta från "riktiga spel", och stannar vid mobilerna, även om EA gör sitt bästa för att smutsa ner även resten. (DeadSpace 3 tex).

Tänk själv om hela Steambutiken vore nersmutsad av spel till alla möjliga priser, och du som kund har ingen aning om du får spela hela spelet utan att betala mer, eller om det bara består av en evig grinding som du kan betala dig förbi?

Inaktiv

Började nyligen spela TheHunter och tänkte de första 30 min av spelet att jag inte behöver betala för säsongspass eller annan jaktutrustning för att kunna uppleva det jag vill av spelet... Tji fick man. Nu sitter man här med 6 månaders säsongspass och har köpt 2 gevär, ett armborst, specialammunition och en jävla massa lockbete. Inte dyrt... Men satan vad de kommer tjäna pengar på det när de b.la inför multiplayer i spelet. En bra affärsidé är ju att göra ett spel OTROLIGT bra och beroendeframkallande, gör det f2p och sedan sätta in en massa begränsningar som gör att folk MÅSTE betala om de vill få ut allt ur spelet. I det här fallet ser jag inga problem med det. Även utvecklare måste ju äta.


signatur

ASUS Maximus Gene-Z | Intel i5 2500 3.3GHZ (OC 4.3GHZ) | 16GB DDR3 1600MHZ | 1xEVGA GTX 670 2GB FTW | DELL U2412M | 2x1TB 7200rpm HD

Medlem
Skrivet av pippen1001:
Skrivet av uberpwnage2.0:

Gillar hur LoL har sitt F2P. Använd riktiga pengar för KOSMETISKA saker och ingenting som ger dig fördel i spelet

Det är ju inte helt sant, man kan ju betala för att få experience snabbare så att man kan spela på 30 snabbare, visst efter det är det enbart kosmetiska saker.

De som är level 30 kan bara köra med andra level 30(om man inte kör med level 1 vänner i party). Så du kommer inte köra mot någon som är lägre än 30 i de flesta fall. Därför spelar det ingen roll om du når level 30 snabbt eller långsamt.
Köper man EXP boost så är det bara en nackdel då man inte får lika mycket points till gubbar och annat skit som man i vanliga fall skulle ha.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

greed is good

Medlem

Bra krönika! Håller med om allt du säger Thomas. Ska tom lägga ytterligare ett par exempel till listan, ett bra och ett dålig.

Det bra: Clash of Clans, av Supercell som även gjorde HayDay (som min dotter spelar febrilt). För de som inte vet är det också ett F2P spel med fyra valutor, Gold, Elixir, Dark Elixir och Gems. Det tre första går att utvinna ur marken i långsam takt eller genom att plundra andra spelare...gissa vilket som är roligast? Dessa går även att köpa för Gems, som i sin tur köpes för riktiga pengar.
Spelet går aldeles utmärkt att spela utan att betala något alls, men jag köpte omgående Gems i början för att kunna köpa fler arbetare. I spelet har du bara råd att köpa de 2 första arbetarna (som behövs för att bygga din by) av 5, resten köpes med Gems. Spelet var ju trots allt roligt, och jag är inte emot att betala en rättvis summa för att ha kul.
Efter det så kommer man dock in på de orimliga kostnaderna; snabbare färdigställning av byggnader och resursinsamling, material/resurser man saknar mm. Kostnaderna för dessa är naturligtvis helt orimliga i relation till tiden det tar att skrapa ihot till gemsen själv, eller kostnaden för att köpa dom. Lyckligtvis så köper man bara tid. Funkar alldeles utmärkt att bara låta byggnaderna uppgraderas i den takt det tar (10 dagar för X-bow lvl2, lol!). Poängen är att du inte kan köpa något som ingen annan kan grinda till, och att du egentligen inte behöver betala något alls för ett kul spel.

Det dåliga. The Tribez av GameInsight/Divo Games Mobil. Fråga mig inte varför jag började spela något sådant, men det var snyggt på plattan, kräver ingen uppkoppling för att spela, är ganska rogivande, och gratis...till en början. Här är då istället ett bra exempel på ett riktigt jäkla fulspel. Det ska byggas saker som sedan uppgraderas, samt quests som tar en vidare i spelet, till andra landskap osv.
Det fula är när du behöver massa material för att klara ett quest, och du inte själv kan påverka åtkomsten till dessa utan istället lämnas åt en öken som heter RNG. Efter att ha fastnat i flera dagar på quests som "Hitta 5 kikare i ubåtsvraket" (tar en timma för att en arbetare ska leta efter ett) så är jag inte länge övertygad om att det är så mycket slump heller. Mina konspirationsteorier blir dessutom övergödda när jag väl hittat de förbannade kikarna och får nästa quest; "Hitta, uuh, 5 kannor vatten i grottan!".
Ibland är "dropraten" på sådana saker uppskattningsvis runt 90%, medans de i andra fall verkar vara 9%.

Frukta inte, man kan ju såklart köpa sakerna för Gems, som man kan köpa för pengar, vilken tur!!!

Det här blev lite långt, men poängen är att vissa spelutvecklare har ett bra och motiverat utbud av DLC, medans andra utveckar ett spel vars enda syfte är att du inte ska komma ett steg längre i spelet innan du fått punga ut pengar för det. Utöver P2W så är nog den vidrigaste speldesignen när du måste betala dig förbi RNG blocking.

När jag tänker efter så känns det lite som vad Blizzard gör med D3 just nu...ska vara helt omöjligt att hitta egna vapen till endgame (MP10) pga obefintlig droprate och randomization, but fear not there is the RMAH!

Har fortfarande ett litet hopp kvar för D3, men i övrigt så borde ju den hör typen av spel brinna i evig eld!

Medlem
Skrivet av kill455:
Skrivet av pippen1001:
Skrivet av uberpwnage2.0:

Gillar hur LoL har sitt F2P. Använd riktiga pengar för KOSMETISKA saker och ingenting som ger dig fördel i spelet

Det är ju inte helt sant, man kan ju betala för att få experience snabbare så att man kan spela på 30 snabbare, visst efter det är det enbart kosmetiska saker.

De som är level 30 kan bara köra med andra level 30(om man inte kör med level 1 vänner i party). Så du kommer inte köra mot någon som är lägre än 30 i de flesta fall. Därför spelar det ingen roll om du når level 30 snabbt eller långsamt.
Köper man EXP boost så är det bara en nackdel då man inte får lika mycket points till gubbar och annat skit som man i vanliga fall skulle ha.

sen så kan man ju köpa gubbar också så man slipper lägga ner så mycket tid på att tjäna ihop ip, jag har aldrig köpt en gubbe i lol men jag har spelat sen amerikanske betan men jag har fortfarande inte i närheten tillräckligt med ip för att köpa alla chars.

Medlem

Det är väl ganska allmänt vedertaget att om ett spel ger dig möjligheten att för pengar köpa saker som har direkt inverkan på gameplayet (dvs. nya vapen eller fler karaktärer) så får de de som utnyttjar denna funktion ett överläge. Detta kallas ofta för "pay2win" och behöver inte nödvändligtvis vara något negativt. League of Legends har både runes och champs som går att låsa upp via riktiga pengar, vilket gör att man platsar in i defenitionen.

Som sagt, det behöver inte alls vara något negativt, men rent defenitionsmässigt så ger affärsmodellen i LoL ett överläge till de som väljer att betala.


signatur

"Det här är en crackdown på tomciteringar."

Medlem

Och så kommer Candy Crush på tal i en till krönika?
Jag provade bana 74, som var så himla svår, klarade den på 2a försöket. Inget komplicerat.


signatur

| PC | Xbox One | PS5 | Oculus Quest 1 & 2 |

Medlem

Lysande krönika, Thomas!

Jag har själv samma oro. Inte att andra spelar F2P-spel, men att det på allvar ska börja sippra över till fullprisspel. Om man kollar på FIFA- och NHL-spelen så har Ultimate Team fått ett mycket större fokus. EA säljer digitala kortpaket för tiotalet kronor där det kan finnas en spelare som du vill ha till ditt lag, men det troliga är att du får slänga bort korten och få lite in-game-valuta i gengäld.

Jag har provat ett par F2P-spel och nu senast Candy Crush som en polare vurmade för. Jag spelade i 4-5h allt som allt till dess att jag såg mönstret att spelet blev svårare för varje nivå. So what, det blir väl alla spel? Ja, men då för utmaningens skull. I F2P-spel är spelets enda motivering till att spelet blir svårare, eller att saker tar längre tid på grund av en omotiverad timer på extraliv eller liknande, att jag ska investera riktiga pengar. De gör inte nivån svår för att jag ska känna mig duktig när jag har klarat den, de vill att jag ska känna mig duktig för att jag klarade det utan att investera pengar - men allra helst vill de förstås att jag ska betala mig förbi nivån.

Tvi och usch för F2P. Ros och godis till Thomas Arnroth!


signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Medlem
Skrivet av pippen1001:
Skrivet av uberpwnage2.0:

Gillar hur LoL har sitt F2P. Använd riktiga pengar för KOSMETISKA saker och ingenting som ger dig fördel i spelet

Det är ju inte helt sant, man kan ju betala för att få experience snabbare så att man kan spela på 30 snabbare, visst efter det är det enbart kosmetiska saker.

Å andra sida skulle väl bara en idiot köpa sig till max lvl. Faskien vad han ska torska ofta ifall han möter riktigt motstånd innan han lärt sig spelet Men håller helt klart med om att man inte ska kunna köpa sig riktiga fördelar i ett spel. För mig är det enkelt, jag spelar inte sådana spel.

12
Skriv svar