Vad är det som är så bra med SC2?

Medlem
Vad är det som är så bra med SC2?

Har nu testat ett par banor i kampanjen och jag förstår verkligen inte vad grejjen är, spelet ser ut som något som släppts för fem år sedan fast alla settings är maxade.
Och gameplayet ska man inte snacka om, har man spelat company of heroes eller Dow serien så är ju detta ren stenåldersskit. Inte ens ljudet var något att hänga i julgranen.
Så berätta för mig varför alla verkar kissa på sig av upphetsning för detta spel? Extremt bra hypemaskin kanske?

Inaktiv

Det är för att det står "Blizzard" på förpackningen som det blivit så hypeat.

Inaktiv

Kampanjen kanske inte är spelets starka sida, utan multiplayer.

Inaktiv

jag har spelat mängder av olika spel de senaste 20 åren.
Inga, jag menar verkligen INGA strategispel kommer i närheten av blizzards (warcraft 2, 3, starcraft, sc2) vad gäller balansering, alltid är det tex 4 raser och en är så överlägsen att det är inte ens roligt.
här är det 3 raser och det är verkligen enbart upp till dig om du ska vinna eller förlora.
grafiken enligt mig har ingenting med ett spel att göra, det är känslan som räknas

Medlem

Grejen är väl just att det skall likna ettan då mycket som möjligt. Gillar man inte det så hör man inte till fan-skaran av sc2.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Vad som är så unikt och fantastiskt med Starcraft serien är att det finns nästa (givetvis) oändligt många kombinationer av taktiker du kan applicera på slagfältet. Och det är det som är så roligt men ochså svårt, att kunna bemästra starcraft till top-notch nivåerna. Det gäller att man kan spela runt counters, utveckla mycket effektiva taktiker med mängder av units och abilities. Dessutom är balansen väldigt bra mellan raser och units.

Och som Grimley sa, så är multiplayern mycket stark, Men underskatta inte SP för det. Bara för du kört några få matcher kan du inte dömma hela spelet. Givetvis byggs ju det episka upp genom kampanjen, hellre än att börja starkt och dala ner mot slutet. Jag har kört kanske 6-9 uppdrag, och hittills tycker att de alla har ett mycket originellt upplägg!

Medlem

Ska inte säga att jag på läst på området men jag tror att anledningen till att det har blivit så stort är att spelet har fått så pass lång tid på sig att växa utan att någon utvecklare har varit där och pillat.

Med den spelhistoria jag kan (rätta mig om jag har fel) så har den största utmanaren till starcraft varit c&c serien. Skillnaden mellan spelen är som du klart och tydligt ser är att c&c är betydligt mer "mjölkat". Man har konstant släppt nya spel vilket gjort att ett enstaka spel aldrig etablerat sig lika starkt som starcraft. Detta gör att förväntningarna höjs rejält på starcraft 2 då det blir ett större skutt utvecklingsmässigt mellan ettan och tvåan än vad det blir mellan ex tiberian sun och tiberium wars.

Ska man sammanfatta det hela så är starcraft så pass etablerat och "in nöttat" så att skillnaderna märks tydligare och påverkar resultatet mer vilket höjer förväntningarna mer. Kan jämföras med att sc1 till sc2 är som om sverige skulle byta till euro. Det är ingenting man bara säger "ok. Bra. Då vet jag." till utan det är nåt som faktiskt märks makabert medans c&c1 till c&c 2 är som det vi gör nu att ta bort 50öringen och slänga in en tvåkrona.

Inaktiv
Skrivet av Tybalt:

Grejen är väl just att det skall likna ettan då mycket som möjligt. Gillar man inte det så hör man inte till fan-skaran av sc2.

Vilket många ej verkar förstå då och säger att det är samma spel.

Medlem
Skrivet av Grimley:
Skrivet av Tybalt:

Grejen är väl just att det skall likna ettan då mycket som möjligt. Gillar man inte det så hör man inte till fan-skaran av sc2.

Vilket många ej verkar förstå då och säger att det är samma spel.

Ja, och självutnämda "hardcore"-spelare klagar över förändringarna från ettan. Det går inte att göra alla nöjda.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Ei
Medlem

Jag har spelat klart kampanjen och jag kände efter att jag spelat kanske 10 uppdrag att jag hade fått valuta för pengarna. Kampanjen är ju så klockren, så mycket mer variation än tex DoW2 som jag var fett besviken på. Jag tycker att storyn är så mycket bättre och man undrar hur den ska fortsätta.

Sen kanske man inte ska spela på normal precis om man har lite skills. Spelade direkt på hard och då var det faktiskt en del nötar att knäcka. Och jag gillade verkligen att man hade så mycket enheter att välja på från gamla goa till de nya.

Tycker även att de nya kontrollerna för gubbarna är hur bra som helst, de följer snabbt och micron är enklare än 1an men man måste arbeta om man ska vara riktigt bra.

Jag anser att sc2 är en värdig uppföljare till sc1 som jag har spelat åtskilliga timmar/månder/år av och som varit mitt favoritspel genom alla dessa år.

Inaktiv

Spela ett par hundra matcher i multiplayer och kom sen tillbaka hit, läs din tråd och skratta åt dig själv.

Vem köper SC2 endast för singleplayer egentligen?


signatur

You must construct additional pylons.

Medlem
Skrivet av psydonymous:

Spela ett par hundra matcher i multiplayer och kom sen tillbaka hit, läs din tråd och skratta åt dig själv.

Vem köper SC2 endast för singleplayer egentligen?

Jag skulle gissa att fler spelar SP än MP.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Tybalt:
Skrivet av psydonymous:

Spela ett par hundra matcher i multiplayer och kom sen tillbaka hit, läs din tråd och skratta åt dig själv.

Vem köper SC2 endast för singleplayer egentligen?

Jag skulle gissa att fler spelar SP än MP.

Det tror inte jag. I tid räknat är det nog 99% multiplayer som körs. Jag tror att många tom skiter i singleplayer delen för de vill bara tävla genom multiplayer.

Medlem
Skrivet av Tybalt:
Skrivet av psydonymous:

Spela ett par hundra matcher i multiplayer och kom sen tillbaka hit, läs din tråd och skratta åt dig själv.

Vem köper SC2 endast för singleplayer egentligen?

Jag skulle gissa att fler spelar SP än MP.

Ja det tror jag med, det är det som jag tycker är så konstigt.
jag förstår inte hur det kan vara ekonomiskt gångbart att göra ett sånt här spel, käns som starcraft måste ha en extremt stor rabiat fanskara i asien, så det går plus bara på dem, jag har alldrig varit med om ett spel som är så här stort, men endå bara en remake på ett 12 år gammalt spel.
Hadde det inte stått blizzard på paketen och dom inte hadde slagit på den stora hypetrumman så hadde nog inte ens hälften så många köppt spelet.

Medlem
Skrivet av Todilo:
Skrivet av Tybalt:
Skrivet av psydonymous:

Spela ett par hundra matcher i multiplayer och kom sen tillbaka hit, läs din tråd och skratta åt dig själv.

Vem köper SC2 endast för singleplayer egentligen?

Jag skulle gissa att fler spelar SP än MP.

Det tror inte jag. I tid räknat är det nog 99% multiplayer som körs. Jag tror att många tom skiter i singleplayer delen för de vill bara tävla genom multiplayer.

vem bryr sig om "i tid räknat" det är antalet sålda spel som räknas såklart.

Medlem
Skrivet av Tybalt:
Skrivet av psydonymous:

Spela ett par hundra matcher i multiplayer och kom sen tillbaka hit, läs din tråd och skratta åt dig själv.

Vem köper SC2 endast för singleplayer egentligen?

Jag skulle gissa att fler spelar SP än MP.

Öh, nej.

Inaktiv

skulle tro att nästan alla som köper spelet spelar igenom singleplayer och sedan går över till multiplayer, eller iaf kör igenom kampanjen vid någon tidpunkt.
men blizzard är mest kända för sitt multiplayer i strategispel så det är nog där all hype hamnar
och givetvis dom sjukt snygga filmerna!

Inaktiv

Ehm säg mig ett annat rts i stil med detta som har en bättre kampanj än SC1 och sc2. C&C serien är bull sen första 2 spelen, DOW2 är skit.

Jag gillade kampanjen men man har ju köpt spelet för MP.

Grejen med Sc2 är att ens skills spelar så ofantligt stor roll. Du kan alltid bli bättre. Macro och micro är så viktigt och är i en bra balans. Om du inte sköter din bas ordentligt så förlorar du, om du inte microar ordentligt så förlorar du. De flesta rts spel fokuserar endast på en av dessa aspekter ordentligt. Dow2 är micron viktigast, Civ är macron.

När man blir bättre i Sc2 så avgör saker som placering, flankera, micro enskilda units, ha en perfekt ekonomi etc spelet, ett enda moment kan vara avgörande och det kräver otroligt fokus. Det finns alltid områden att bli bättre på. I början bara macroar man lite och skickar iväg sina enheter och så får de klara sig bäst det vill.
När man spelat längre så kitar man en mindre armé med kanske 4-5 units, samtidigt som man bygger i sin bas, samtidigt som man gör en attack på en annan av motståndarens baser för att slå ut hans ekonomi samtidigt som man droppar units bakom hans bas för att slå ut hans teknologi.

För en nybörjare ser det kanske basic ut men när man är insatt förstår man hur otroligt djup strategin är. Det är så många val som är så viktiga och som ska beslutas inom loppet av sekunder hela tiden.

Medlem
Skrivet av Tehkilla:
Skrivet av Tybalt:
Skrivet av psydonymous:

Spela ett par hundra matcher i multiplayer och kom sen tillbaka hit, läs din tråd och skratta åt dig själv.

Vem köper SC2 endast för singleplayer egentligen?

Jag skulle gissa att fler spelar SP än MP.

Öh, nej.

Vet du det eller gissar du som jag gör?

Jag tror att i de flesta spel så spelar altid fler personer SP än MP. Mitt antagande är att noobs och casualspelare hellre spelar SP och denna skara är alltid större än de som dedikerar mer tid åt ett spel för att bli duktiga online.

Är det någon som hittat statistik på SP vs MP? Skulle vara intressant att se eftersom jag bara gissar.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Tybalt:
Skrivet av Tehkilla:
Skrivet av Tybalt:
Skrivet av psydonymous:

Spela ett par hundra matcher i multiplayer och kom sen tillbaka hit, läs din tråd och skratta åt dig själv.

Vem köper SC2 endast för singleplayer egentligen?

Jag skulle gissa att fler spelar SP än MP.

Öh, nej.

Vet du det eller gissar du som jag gör?

Jag tror att i de flesta spel så spelar altid fler personer SP än MP. Mitt antagande är att noobs och casualspelare hellre spelar SP och denna skara är alltid större än de som dedikerar mer tid åt ett spel för att bli duktiga online.

Är det någon som hittat statistik på SP vs MP? Skulle vara intressant att se eftersom jag bara gissar.

precis så jag tänker med.

Medlem

750k spelare när jag loggade in igår morse vid 8. Det är ganska mycket mer än de 150k som fanns innan SC2 släpptes.


signatur
Inaktiv

När jag sat o lirade i onsdags kväll var de 1 miljon online...de e rätt ok för att vara dag 2 på ett spel. Är det någon som hört någon siffra hur många spel de sålde första 24 timmarna?


signatur

Hellre en fisk i vasken än ett skott i nacken

Medlem

Haha ger du dig nu Love?


signatur

I'm the best around...

Inaktiv
Skrivet av Klyvaren:

När jag sat o lirade i onsdags kväll var de 1 miljon online...de e rätt ok för att vara dag 2 på ett spel. Är det någon som hört någon siffra hur många spel de sålde första 24 timmarna?

1,8 miljoner sålda exklusive korea.

länk

Inaktiv

Jag har lirat Age of Empires 2, Slaget Om Midgård, Warcraft 3 och Red Alert men Starcraft 2 slår verkligen allt. Varje grej man gör i spelet påverkar vad som händer i slutet. Varje litet steg och vad du väljer att bygga.

Jag bokade Starcraft 2 sista dagen innan släpp och var lite skeptiskt om jag verkligen skulle bli nöjd eller inte. Men det var helt klart värt 400 kronor!

Multiplayer tillsammans med polarna är det roligaste jag har varit med om. Sitta i Skype och nöta!

Medlem

Starcraft 2 är ett av de bästa spelen jag har spelat på 10 år.
On par med Half Life 2, och storyn är värd att dö för.
Och Blizzard är guuudar på att göra cinematics. Spela klart spelet innan du dömmer det och klara åtminstone practice league...


signatur

Kan Gordon Freeman tala?

Inaktiv

jag vill ha en "tummen upp" knapp på inlägg härligt skrivet duschgrabben?

Medlem

Det känns som att SC2 saknar så många aspekter som man vill ha av en RTS nu förtiden som exempelvis ett djupare coversystem och bredare register av stridsmoment som exempelvis ett närstridssystem.

Medlem

Köpte spelet idag, har suttit med campaign nästan oavbrutet sedan 20.00.
Jösses vad nöjd jag är med det köpet, samtidigt har jag inte varit särskilt hypad och var bra nära på att låta bli att köpa det öht.
Storyn är som vanligt A+ när det gäller Blizzard, det cinematiska är otroligt vackert, röstskådespeleriet suveränt. Jag har inget ont att säga om detta ännu.
Ser verkligen fram emot att dra ut på b-net och nöta så fort jag fått grepp om taktik osv.

Medlem
Skrivet av Proppen:

Det känns som att SC2 saknar så många aspekter som man vill ha av en RTS nu förtiden som exempelvis ett djupare coversystem och bredare register av stridsmoment som exempelvis ett närstridssystem.

Nu är jag väldigt obevandrad i rts-genren öht, men de jag spelat/velat spela har alla varit lite mer fokuserad på det strategiska i placering, covers, attackmetoder osv (CoH, DoW).
Med detta sagt vågar jag påstå att Starcraft II tycks bli spelet som får mig tillbaka till genren "på riktigt" för första gången sedan Red Alert - mycket tack vare den till synes excellenta kampanjen. Online lär jag nog testa lite, och få min bakdel serverad mig, men det är nog i singelplayer-delen jag kommer få ut mest.

12
Skriv svar