Carmack: "Jag hade gärna jobbat både på Id och Oculus"

Robot
Carmack: "Jag hade gärna jobbat både på Id och Oculus"

Oculus och Zenimax kunde inte komma överrens om hur John Carmacks tid skulle styckas.

#id-software, #oculus-vr, #wolfenstein-new-order, #doom-4-2


Medlem
Carmack: "Jag hade gärna jobbat både på Id och Oculus"

Carmack valde rätt när han gick över till Oculus och jag tror att det är hälsosamt för hans kreativa sinne. Man upptäcker inget nytt om man bara följer en gammal väg, så att säga.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem
Skrivet av Pjotor:

Carmack valde rätt när han gick över till Oculus och jag tror att det är hälsosamt för hans kreativa sinne. Man upptäcker inget nytt om man bara följer en gammal väg, så att säga.

Fast just Carmack har aldrig riktigt kört ner sig djupt i samma hjulspår. Han byggde ju rymdraketer (no joke) parallellt med jobbet hos Id ett bra tag. Och han hade ganska fria tyglar för att experimentera nya plattformar, inte minst IOS,

Men med tanke på hans bakgrund är det verkligen rätt man för jobbet på VR.

Medlem

tycker ändå det är trist han lämnade id

Medlem

Kära jultomten.

Quake 5 Arena snart TYVM med eller utan Carmak. Dags för en ny 100% gameplaypolerad renodlad våldsfest.

Där vapen har ETT fire mode och helt utan värdelösa expanderade träffbilder bara för att man råkar röra på sig, rocket jumps och quad damage och always run som standard med "walk" på en knapp om man ny tycker att man behöver vara lite tyst,

Inga jävla ronder där man tillåts göra mistag och planera om.

Matcher på 20 minuter utan uppehåll där teamplay är en dynamisk upplevelse där spelet avgörs på sekundbasis och möjligheter behöver exploateras med rigorös timing precis när de presenterar sig.

Matcher där båda lagen är duktiga nog för att veta EXAKT vilken sekund quad damage spawnar och alla varje gång är där flr att försöka knycka den och skapa en chans för att plocka mostståndarlagets flagga.

Dueller där man kan räkna med att moståndaren träffar varje raket varje gång och list + kalla nerver över tid blir den avgörande faktorn.

Som det brukade vara innan shooters blev en lekstuga med utrymme för misstag och lucky shots.

Så tomten, snälla?

Medlem
Skrivet av Aus480:

Kära jultomten.

Quake 5 Arena snart TYVM med eller utan Carmak. Dags för en ny 100% gameplaypolerad renodlad våldsfest.

Där vapen har ETT fire mode och helt utan värdelösa expanderade träffbilder bara för att man råkar röra på sig, rocket jumps och quad damage och always run som standard med "walk" på en knapp om man ny tycker att man behöver vara lite tyst,

Inga jävla ronder där man tillåts göra mistag och planera om.

Matcher på 20 minuter utan uppehåll där teamplay är en dynamisk upplevelse där spelet avgörs på sekundbasis och möjligheter behöver exploateras med rigorös timing precis när de presenterar sig.

Matcher där båda lagen är duktiga nog för att veta EXAKT vilken sekund quad damage spawnar och alla varje gång är där flr att försöka knycka den och skapa en chans för att plocka mostståndarlagets flagga.

Dueller där man kan räkna med att moståndaren träffar varje raket varje gång och list + kalla nerver över tid blir den avgörande faktorn.

Som det brukade vara innan shooters blev en lekstuga med utrymme för misstag och lucky shots.

Så tomten, snälla?

Gissar på att det delvis är nostalgi som driver uppskattningen av den spelstilen. Själv gillar jag den men jag tror inte det är värst lönsamt idag.

Medlem
Skrivet av Aus480:

Kära jultomten.

Quake Live?

Medlem

Naj. Det är Quake 3 Arena i webläsaren, inget mer, inget mindre,

Tycker att det är dags för ett nytt spel med en ny motor såhär efter 13 år.

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

tycker ändå det är trist han lämnade id

Hoppas han återvänder i framtiden


signatur

Game long and prosper

Ser framemot vad de får ihop.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

VR kommer tyvärr inte vara så stort som flesta tycker vissa spel kommer det väga tungt i, skräckspel bla.

Men competetive games, lagspel osv eller där du vill bättre kmr det ej existera och kommer bara göra att du är sämre än alla andra.

frågan är kmr det vara något för rpg singelplayer spelen? kanske, beror ju på vilket spel och hur detta rpg spelet är uppbyggt, spel som witcher darksiders kmr det nog ej gå bra i.

Men kanske kmr en schanger i rpg och fps generen som är anpassad för VR who knows.

Medlem

Jag förstår Carmacks beslut men det är ändå tråkigt. Som hardcore kväjker blir man ledsen. Inget annat kommer dock förändra spel/film (inte glömma porren) som Oculus Rift. 4K, 3D blabla i all ära men här är man verkligen I världen. Bara tanken att testa ett skräckspel så om Alien - Isolation med Rift och bra 7.1 ljud får mig att salivera. Och äventyrsspel! Snacka om upptäckarkänsla. Eller i Battlefield. Tänk att kunna kuta åt höger, skjuta rakt fram samtidigt som man tittar åt vänster. Men ballast måste det ju vara i simulatorer så som bilspel och flygspel. Snacka om fartkänsla. Känna sig som Maverick på riktigt.


signatur

Intel i9 9900K @ 5000 MHz, Aorus Master Z390, GeForce RTX 4090, Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 / CL19 / 32 GB / 4000 MHz

Medlem
Skrivet av Aus480:

Kära jultomten.

Quake 5 Arena snart TYVM med eller utan Carmak. Dags för en ny 100% gameplaypolerad renodlad våldsfest.

Där vapen har ETT fire mode och helt utan värdelösa expanderade träffbilder bara för att man råkar röra på sig, rocket jumps och quad damage och always run som standard med "walk" på en knapp om man ny tycker att man behöver vara lite tyst,

Inga jävla ronder där man tillåts göra mistag och planera om.

Matcher på 20 minuter utan uppehåll där teamplay är en dynamisk upplevelse där spelet avgörs på sekundbasis och möjligheter behöver exploateras med rigorös timing precis när de presenterar sig.

Matcher där båda lagen är duktiga nog för att veta EXAKT vilken sekund quad damage spawnar och alla varje gång är där flr att försöka knycka den och skapa en chans för att plocka mostståndarlagets flagga.

Dueller där man kan räkna med att moståndaren träffar varje raket varje gång och list + kalla nerver över tid blir den avgörande faktorn.

Som det brukade vara innan shooters blev en lekstuga med utrymme för misstag och lucky shots.

Så tomten, snälla?

Låter som Q2. Vad jag saknar det spelet eller kanske är det bara nostalgi.

Medlem

För er som hoppas på ett Quake 5: Arena så ligger nog "Reborn" närmast i framtiden.

Spelet bekostas av James "2GD" Harding (gammal quakespelare, driver numer The GD studio) och designas/utformas med hjälp av bl.a. "fazz" och "fox" (två riktigt bra quakare.)

Medlem
Skrivet av kEJTLiN:

För er som hoppas på ett Quake 5: Arena så ligger nog "Reborn" närmast i framtiden.

Spelet bekostas av James "2GD" Harding (gammal quakespelare, driver numer The GD studio) och designas/utformas med hjälp av bl.a. "fazz" och "fox" (två riktigt bra quakare.)

Har inte hört mycket från 2GD på länge, har det kommit några updates om Reborn än?

Medlem

Det är svårt att veta vad du menar med "än", men det var ett bra tag sedan jag hörde något också. reddit har en gdstudio tråd, kolla där..

1
Skriv svar