Uppdaterad: Microsoft har förlorat 2,7 miljarder på Xbox One

Robot
Uppdaterad: Microsoft har förlorat 2,7 miljarder på Xbox One

Än är det långt kvar innan företaget börjar tjäna pengar på sin nya konsol.


Medlem
Uppdaterad: Microsoft har förlorat 2,7 miljarder på Xbox One

Så går det när man gör en skitkonsol, alltid varit en Xbox fanboy men nu sitter jag här med en PS4:a, bra jobbat Microsoft.

Medlem

Det där är väl resultatet för hela Xbox-avdelningen?

Om vi räknar med att Xbox 360 gjort en vinst så är förlusten för Xbox One ännu större, eller tänker jag galet?

Medlem

Fattar inte hur man kan dra slutsatser av detta?

Medlem

Någon som vet varför de vänta så länge med att släppa till samtliga länder ? Rätt galet att låta ps4 få fri marknad ?

Medlem

De hade ju en vision som sket sig totalt. En mediabox där TV var fokus men som man kunde spela lite spel på.

Känns som folk inom Microsoft ofta är väldigt out of touch med sin kunder. Ibland kan man undra hur de överlevt som företag, fast man kan ju ha sina aningar.

Medlem

Det spelar ingen roll hur bra något är om man får en aura av skitsnack eller dynga runt sig.

Nextgen rent generellt har fått stryk och Xbox1 i synnerhet. Pengarna, som också är ganska stora, ska betalas och att hosta upp ett par tusen för ett tv-spel (det korrekta namnet, konsoll tillkom enbart för att "polish a turd") är inget man gör i ett andetag. Lillgrabben vill ha ett tv-spel och det får bli en xbox360 och de ligger idag prismässigt vad en "nextgen" borde ligga på.

Flera tusen för ett tv-spel som inte känns annat än föråldrat trots att det är state-of-the-art för ett tv-spel känns helt orimligt.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem
Skrivet av Bahoven:

Någon som vet varför de vänta så länge med att släppa till samtliga länder ? Rätt galet att låta ps4 få fri marknad ?

Tror ingen utanför Microsoft kan de dig ett korrekt svar på den frågan, oberoende av vad de påstår på diverse intervjuer eller mässor.

Medlem

De sa att de var pga lokalisering. Kanske för att få kinect att funka på svenska?

Medlem
Skrivet av Bahoven:

Någon som vet varför de vänta så länge med att släppa till samtliga länder ? Rätt galet att låta ps4 få fri marknad ?

För att få Kinect redo och kompatibelt med alla språk.

MFZ
Medlem

känns ju inte helt otippat när man designar en konsol enbart för amerikanska marknaden (med fokus på amerikansk tv).
vad kan gå fel?!

består hela ms av ja-sägare eller hur kommer det sig att ingen satte stopp för idiotin direkt?


signatur

“Blessed be the stonecutters. it took a quarry to bury the dreams.”

Medlem

Tror det beror mest på det dåliga spelutbudet. PS4 har väl heller inte sålt så bra. Men bättre så klart. Men det beror nog på samma orsak.

Medlem
Skrivet av Nightswipe:
Skrivet av Bahoven:

Någon som vet varför de vänta så länge med att släppa till samtliga länder ? Rätt galet att låta ps4 få fri marknad ?

För att få Kinect redo och kompatibelt med alla språk.

De släppte den ju i del länder utan (full) kompatibilitet så det kan inte ha varit den enda anledningen:

http://mmgn.com/xboxone/news--xbox-one-delayed-in-europe-beca...

Medlem

Själv har jag båda konsollerna och när det kommer till att enbart spela spel är de båda helt jämlika (än så länge). Men när det kommer till menyer och interaktivitet så vinner microsoft även denna runda.

Men som sagt, handlar det enbart om att stoppa in ett spel i maskinen, spela och sedan stänga av spelar det ingen som helst roll vilken konsoll man väljer. Jag har alltid alla konsoller för att man är lite av en samlartyp samt att de konsollexklusiva spelen vill jag åt.

Medlem

Som seppuko ovan skriver. One och PS4 är i princip identiska när det gäller spelen.
OS/Mjukvarumässigt känns det dock som att PS4 är en generation eller två efter Xboxen.

Sedan känns det inte som nåt ovanligt att ligga back på en ny konsol första tiden? Enorma utvecklings- och reklamkostnade som ska tas igen på många års sikt.
Men fz blir ju mer och mer Playstation-predikande för varje vecka så...

Medlem

11,7 miljoner sålda konsoler ger en omsättning på 11,6 miljarder kr? Bara jag som ser ut som ett frågetecken? Snittpriset kan ju knappast ligga under tusenlappen.

Medlem

Lustigt att inkludera X-box 360 i den rapporten, undrar hur dåliga siffrorna för Xbone är egentligen.

Medlem
Skrivet av Fevolas:

11,7 miljoner sålda konsoler ger en omsättning på 11,6 miljarder kr? Bara jag som ser ut som ett frågetecken? Snittpriset kan ju knappast ligga under tusenlappen.

Det ska nog stå "intäkt" istället för "omsättning".

Edit: De flesta av dessa 11,7 miljoner enheter är väl Xbox 360 - vad kan MS tänkas sälja dessa för?

Edit 2: Utan att börja läsa hela rapporten så står det i källan att intäkterna ÖKAT med 11,6 miljarder (1,7 billion) - inte att de totala intäkterna ÄR 11,6 miljarder (1,7 billion). Utgifterna har ÖKAT med 2,1 miljarder dollar. Mellanskillnaden ger inte nödvändigtvis en förlust. Finns det bättre källor med lite mer utförliga siffror?

Medlem

Men det är ju inte helt ovanligt eller orimligt att en ny konsol säljs med förlust i början. Tar tid att optimera produktionen samt att nu när hårdvaran är såpass ny måste Microsoft betala dyrt pris. Om ett par år kommer deras hårdvarukostnad vara en tiondel men deras pris samma eller något mindre.

Medlem
Skrivet av Rydike:

Så går det när man gör en skitkonsol, alltid varit en Xbox fanboy men nu sitter jag här med en PS4:a, bra jobbat Microsoft.

Helt korrekt! samma här!

Medlem

Jag har alla konsolerna. Jag är en gamer inte fanboy. Jag hoppas att det går bra för xbox. Likaså för Nintendo och Playstation

Medlem

Själv gör jag tvärtom i höst. Går från PS till Xbox istället.
När Sony tog bort funktioner så la Microsoft till istället.
Och alla spel som utlovades men som senare lades ned istället ..
Nej har man ägt ett ps3 så har man blivit sparkad på tillräckligt.

Medlem

Har gillat xbox sen första kom. Men xb1 är rena dynga
De har totalt och katastrofalt misslyckats med den på alla möjliga punkter

FM-guru
F.d. Sisyr

Det är ju en temporär förlust som vänds till vinst. Ser man det på en månadsbasis så har Xbox gått med vinst ett bra tag nu, och kommer fortsätta göra så framöver.

Att siffrorna är långt ifrån de Sony kan skryta med är en annan femma...

Medlem

Dessa siffror hade förmodligen sett bra mycket finare ut om man SLÄPPT KONSOLEN ÖVERALLT SAMTIDIGT


signatur

always use the nubs for cover

Inaktiv
Skrivet av pubisboy:

Men fz blir ju mer och mer Playstation-predikande för varje vecka så...

Mer och mer? Har alltid varit.

Medlem

Omsättning på 11,6 Miljarder != vinst

Så förlusten är än så länge mycket större än investeringen. Men de har väl räknat med att ta hem detta på en 5-10årsperiod. Inte ett år.

Inaktiv
Skrivet av Rydike:

Så går det när man gör en skitkonsol, alltid varit en Xbox fanboy men nu sitter jag här med en PS4:a, bra jobbat Microsoft.

Jag har också haft både första xbox och xbox 360 som primärkonsol men har inte ens köpt en One ännu, känner mig helt nöjd med PS4:an hittills.

Medlem
Skrivet av Kiwigalaxy:

Tror det beror mest på det dåliga spelutbudet. PS4 har väl heller inte sålt så bra. Men bättre så klart. Men det beror nog på samma orsak.

Är du full eller?
PS4 är en succé rent säljmässigt. Ingen konsol har sålt lika snabbt som PS4an gjorde/gör

Medlem

Det är väl en jäkla tur för MS då att konsoler är en långtidsinvestering. Inte en investering på 9 månader...

123
Skriv svar