Shadow of Mordor - eller hur jag klantade mig och lät en captain bli övermäktig.

Medlem
Shadow of Mordor - eller hur jag klantade mig och lät en captain bli övermäktig.

Shadow of Mordor... blodigt, kul, awesome, och fucking jävla FRUSTRERANDE i perioder.
Den här gentlemannen har terroriserat mig hela tiden jag har spelat... han dödar mig, går upp levels och blir svårare. Han har dykt upp 4-5 ggr medans jag slåss mot andra captains och hjälpt dem döda mig. Jag lyckades döda honom en gång, trodde jag, men han överlevde. Slåss man mot captains, försök alltid få till en execution som avslutning, då dör de. Annars risk de kommer tillbaka med lite ärr och riktigt pissed off på dig... har jag lärt mig den hårda vägen.

Nu har han levlat till maxlevel 20 på att döda mig och andra captains, han är IMMUN mot svärd, stealth och ranged. Det är de 3 saker man har att slåss med.... han är rädd för caragors, men är monster slayer så även om jag rider på en sådan så kommer han döda den på 2-3 slag.

Jag hade ju kunnat ignorera honom, men han är bodyguard åt den sista warchiefen jag måste döda för att komma vidare.. dvs han dyker upp om jag försöker attackera hans herre.

*slår huvudet i väggen*

Medlem

kite döda han med eld och caragors enkelt


signatur

I got an offer you cant refuse!

Medlem

Jag har en liknande situation, en Captain som jag bråkat med har bara en weakness, ranged attacker, men pilar gör fis-skada på honom och jag har inte låst upp instakill shadow striken ännu :/
Dessutom har han Powerful blow eller vad det heter = oneshottar mig om jag inte har 100% hälsa (ja, han är även immun mot last chance executionsmovet).


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

kill it with fire och caragors


signatur

I got an offer you cant refuse!

Medlem

Finns det något enkelt sätt jag inte tänkt på att använda eld på?
Vet att jag kan använda tunnor och lägereldar för explosioner, och har fire arrow men den går ju bara använda med kill streak. Är det de enda sätten eller har jag missat något uppenbart.

Älskar Nemesis-systemet dock. Känns som det här är det första riktiga next-genspelet som faktiskt gör något nytt och inte bara har lite bättre grafik och ljussättning. Omspelningsvärdet borde ju öka med eftersom alla captains är random. Och bara kul att det blir riktigt utmanande ibland, så man får fundera på lösningar.

Lyckades ta mig vidare till slut iaf, och döda warchiefen även fast min Nemesis fjantade runt där i närheten. Kan ju säga att det kändes riktigt jävla gött när man till slut lyckades med något som tagit många försök.

Skägg.
10 Chambers

Man blir ju så personligt engagerad i hämndmotiv och liknande saker tack vare systemet, riktigt smart gjort.


signatur
Medlem

Kan även nämna att spelet blir ännu bättre efter första tredjedelen, då man får förmågan att branda orcer, få de att lyda din vilja. T.ex. smyga in i ett fort och branda alla archers på murarna, sen attackera kaptenen och samtidigt beordra alla archers att börja skjuta med. Öppnar upp många fler taktiska möjligheter.

Medlem

Alltså du har ju verkligen fått en jobbig jävel, Han är skiträdd för Caragors men samtidigt är han monster slayer så han lär one shota en. Immun mot ranged och combat finisher. Jadu... Dra ner en trainer från cheathappens och använd 1 hit kill saken, för tror han kommer vara en böld i röven på dig tills dess.

OT: Taggad inför 2an ;>

Medlem

stunna med kast knivar och slakta han.

Medlem

Heh, "... may require you to finish him" och "Invulnerable to Combat attacks and Finishers" låter som en bra kombination.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:

Heh, "... may require you to finish him" och "Invulnerable to Combat attacks and Finishers" låter som en bra kombination.

Innebär att du för döda han 2 -3 ggr innan han dör om du inte tillräkligt snabb


signatur

I got an offer you cant refuse!

Medlem

Ja, det är sjukt hur man kan feeda en kapten/warchief om man inte är försiktig. Har en två 2st warchiefs på powerlevel 14-15... Börjar bli lite motigt. Funkar inte att bara springa in viftandes med svärd längre...

Medlem

Helt ärligt, combat systemet på SoM är väldigt enkelt, jag yoloar alltid in i kaptener utan information och slaktar galet. Fick fasiken nästan upp combat multiplier till 100 igår!

Medlem

Börjar inte han fly när du har tagit fram caragors till honom?
För när han flyr så är det ju bara att hugga tag i honom med grapple och sen använda wraith kill eller nåt i den stilen, eller shanka honom?

Medlem
Skrivet av Rakoon:

Helt ärligt, combat systemet på SoM är väldigt enkelt, jag yoloar alltid in i kaptener utan information och slaktar galet. Fick fasiken nästan upp combat multiplier till 100 igår!

Antar att du inte mött orker med sköldar, berserkers eller kaptener med jobbiga kombinationer.

Medlem
Skrivet av Talie:

Börjar inte han fly när du har tagit fram caragors till honom?
För när han flyr så är det ju bara att hugga tag i honom med grapple och sen använda wraith kill eller nåt i den stilen, eller shanka honom?

Läste på ett forum att de med fear of caragors och monster slayer bara slår ihjäl caragors på 2 slag, så litade på det och testade inte själv.
Men igår när jag äntligen kände mig vuxen nog med skillen att kunna shadow strikea till caragors direkt så blev det lättare hitta en caragor i närheten av honom att kunna rida på och och resultatet blev som du beskrev; han sprang, jag kastade daggers i ryggen på honom och brandade honom till min bitch.

Medlem
Skrivet av Rakoon:

Helt ärligt, combat systemet på SoM är väldigt enkelt, jag yoloar alltid in i kaptener utan information och slaktar galet. Fick fasiken nästan upp combat multiplier till 100 igår!

100 multiplier är enkelt som fan att få


signatur

I got an offer you cant refuse!

Medlem
Skrivet av Rakoon:

Helt ärligt, combat systemet på SoM är väldigt enkelt, jag yoloar alltid in i kaptener utan information och slaktar galet. Fick fasiken nästan upp combat multiplier till 100 igår!

Ja, när man spelat ett tag och lärt sig flytet blir det extremt enkelt. Speciellt andra halvan av spelet hade jag inga svårigheter med någonting och slutade i stort sett helt att kolla efter svagheter hos kaptener utan mest bara körde på känn.
När man väl har lärt sig combat brand och kan hoppa över folk och stunna de samtidigt (glömt vad den skillen heter) så blir de flesta striderna idiotenkla. Hoppa över - flurry strike så många gånger du hinner i ryggen på den du stunnat - countra ifall nån hinner fram och slå på dig - 5x combat multiplier och du kan combat branda 2ggr; repetera och de 20 som först slog på dig är plötsligt 10 och du har 10 på din egen sida.

Tyvärr var spelet mest svårt i början, med låg hälsa då ranged fiender verkligen kunde jävlas med en. Men senare med hög hälsa så blir sånt inga problem.

Funderar på att starta en new game nu när jag klarat det och köra efter ett förslag jag såg på något forum för att få det att bli svårare. Stänga av combat indicators och inte levla upp hälsan alls. Då kommer man alltid vara i risk att dö av ett fåtal slag, och inte bara kunna yoloa in i 50 fiender och countra lätt när man ser en stor grön triangel.

Medlem

En sak som jag har funderat lite på (i fem sekunder) är om inte uppföljaren skulle kunna må bra av typ ett sådant system som exempelvis Halo har med sina Skulls, som - om de aktiveras - förändrar spelet på olika sätt. Man skulle kunna knyta det till exempelvis runsystemet, så att en modifier som gör spelet svårare ökar ens chanser att få bra runor när man väl har ihjäl kaptenerna. Säg att du modifierar spelet så att du 1) inte kan uppgradera hälsan och 2) så att alla kaptener får en extra immunitet, men de samtidigt droppar runor som är av +2 level än vanligt eller har en ökad chans att vara legendariska? Jag skulle inte ha något emot det.

Medlem
Skrivet av DrDoom:
Skrivet av Rakoon:

Helt ärligt, combat systemet på SoM är väldigt enkelt, jag yoloar alltid in i kaptener utan information och slaktar galet. Fick fasiken nästan upp combat multiplier till 100 igår!

Ja, när man spelat ett tag och lärt sig flytet blir det extremt enkelt. Speciellt andra halvan av spelet hade jag inga svårigheter med någonting och slutade i stort sett helt att kolla efter svagheter hos kaptener utan mest bara körde på känn.
När man väl har lärt sig combat brand och kan hoppa över folk och stunna de samtidigt (glömt vad den skillen heter) så blir de flesta striderna idiotenkla. Hoppa över - flurry strike så många gånger du hinner i ryggen på den du stunnat - countra ifall nån hinner fram och slå på dig - 5x combat multiplier och du kan combat branda 2ggr; repetera och de 20 som först slog på dig är plötsligt 10 och du har 10 på din egen sida.

Tyvärr var spelet mest svårt i början, med låg hälsa då ranged fiender verkligen kunde jävlas med en. Men senare med hög hälsa så blir sånt inga problem.

Funderar på att starta en new game nu när jag klarat det och köra efter ett förslag jag såg på något forum för att få det att bli svårare. Stänga av combat indicators och inte levla upp hälsan alls. Då kommer man alltid vara i risk att dö av ett fåtal slag, och inte bara kunna yoloa in i 50 fiender och countra lätt när man ser en stor grön triangel.

Du beskrev det ganska bra, dock stängde jag av compat notifications hyftast tidigt. Som sagt, väldigt simpel combat ändå.

Skrivet av kaealy:
Skrivet av Rakoon:

Helt ärligt, combat systemet på SoM är väldigt enkelt, jag yoloar alltid in i kaptener utan information och slaktar galet. Fick fasiken nästan upp combat multiplier till 100 igår!

Antar att du inte mött orker med sköldar, berserkers eller kaptener med jobbiga kombinationer.

Nej verkligen inte mött dom, har bara mött slavar som bara springer iväg från mig, skit lätt att slakta dom!

Medlem

Dags för runda 2 med Shadow of Mordor efter att ha klarat hela spelet. Besviken på att det inte fanns någon New Game + så tänkt ut lite saker själv och kollat runt på forums om förslag hur göra det mer utmanande. Är väl mest bara sugen på att leka mer med Nemesis-systemet

Shadow of Mordor "New Game +"

GAME SETTINGS:
*Combat Prompts = None - Även strider mot 20+ Uruks blir för lätta när man ser stora, gröna trianglar över huvudet på de när man ska countra, eller stora blåa X när man ska ducka. Utan Combat Prompts gäller det att läsa av flera fiender rätt bara på hur de beter sig, eller helt undvika hamna i stora strider.
*Stäng av "display combat hints"

"Enemy outlines" (så du kan se vem du targettar t.ex. i stora grupper om du ska göra stealth kill från taket) och "display AI awareness" (gul pil över huvudet som visar att de uppmärksammar dig) låter jag vara påslagna för att inte bli frustrerad. Vill att spelet ska bli mer utmanande, men inte mer "trial and error" i smygmoment.

ABILITIES:
*"Death Threat" ska användas varje gång man ger sig efter en kapten/warchief så fort man har fått den förmågan. Den som får Death Threat mot sig får +5 levels (varje gång jag använt den iaf, kanske kan variera lite) och en gäng som följer efter och beskyddar den. Fördelen förutom mer utmaning är chans på epic runes, vilket självklart är något Talion vill ha fler av

ATTRIBUTES:
*Inga "Max health up". På det viset kommer spelet fortsätta vara utmanande eftersom du kan dö på väldigt få slag. Strider mot många utan combat prompts blir då direkt mer krävande, eftersom du har inte råd att bli träffad lite då och då.
*Ingen "Storm of Urfael", "Flame of Azkâr" eller "Shadow of Acharn". Dessa är alldeles för overpowered i stora strider (20 sekunder med oändliga executions, stealth kills eller fire arrows med obegränsad focus).

GENERALL GAMEPLAY:
*Alltid välja "Advance Time" istället för "Fast Travel". Enda skillnaden mellan dessa är att med AT så blir du teleporterad, men det förflyter tid samtidigt som gör att orcerna hinner bli starkare, dina lojala kaptener kanske blir dödade, svagheter du hade kunnat utnyttja kanske hinner försvinna m.m. Vad är det för mening med Nemesis-systemet som tillåter captains att växa i styrka om man inte ser till att de får chansen att göra det?

Med dessa relativt få ändringar så hoppas jag på att spelet blir mer utmanande andra rundan. Vill inte införa för många begränsningar heller, för det gör det bara för krångligt i slutändan.
Har precis klarat den första gången, samlat allt som finns att samla och gjort alla vapen-questerna. Det enda jag missat är några quests med befria slavar och liknande jag inte gjort men dessa kan jag göra nu andra rundan.

Medlem
Skrivet av DrDoom:

Shadow of Mordor... blodigt, kul, awesome, och fucking jävla FRUSTRERANDE i perioder.
Den här gentlemannen har terroriserat mig hela tiden jag har spelat... han dödar mig, går upp levels och blir svårare. Han har dykt upp 4-5 ggr medans jag slåss mot andra captains och hjälpt dem döda mig. Jag lyckades döda honom en gång, trodde jag, men han överlevde. Slåss man mot captains, försök alltid få till en execution som avslutning, då dör de. Annars risk de kommer tillbaka med lite ärr och riktigt pissed off på dig... har jag lärt mig den hårda vägen.

Nu har han levlat till maxlevel 20 på att döda mig och andra captains, han är IMMUN mot svärd, stealth och ranged. Det är de 3 saker man har att slåss med.... han är rädd för caragors, men är monster slayer så även om jag rider på en sådan så kommer han döda den på 2-3 slag.

Jag hade ju kunnat ignorera honom, men han är bodyguard åt den sista warchiefen jag måste döda för att komma vidare.. dvs han dyker upp om jag försöker attackera hans herre.

*slår huvudet i väggen*

Vad är detta för typ av spel? Verkar spännande!
FPS?!

Medlem
Skrivet av Tobbes:

Vad är detta för typ av spel? Verkar spännande!
FPS?!

Tredjeperson, som en blandning av Batman: Arkham-spelen (combat-systemet) och Assassin's Creed (stealth, klättra).
Gillar du de spelen så ska du helt klart skaffa SoM.

Ett av årets bästa spel i mitt tycke

Medlem
Skrivet av Tobbes:

Vad är detta för typ av spel? Verkar spännande!
FPS?!

Tredjepersonsaction. Har du spelat de senaste Batman Arkham-spelen så är det en rätt bra jämförelse.

*edit*

D'oh!

Medlem

började spela häromdagen och funderar starkt på att börja om när jag läser detta... har dött till samma gamle uruk nu 5 ggr tror jag, och vill inte dö fler gånger för att han ska rankas upp...
Men man ökar väl själv också i power när man dör va? Behövs det en omstart? (har inte kommit så långt så än så länge tycker jag det kan vara värt det)

Medlem
Skrivet av mrmanman:

började spela häromdagen och funderar starkt på att börja om när jag läser detta... har dött till samma gamle uruk nu 5 ggr tror jag, och vill inte dö fler gånger för att han ska rankas upp...
Men man ökar väl själv också i power när man dör va? Behövs det en omstart? (har inte kommit så långt så än så länge tycker jag det kan vara värt det)

Jag hade aldrig några problem med att orcerna blev för svåra för mig, men då dog jag visserligen bara någon enstaka gång under det första dussinet spelade timmar. Jag lyckades maxlevla några orcer i slutet av spelet genom att dö för deras svärd, men då kunde jag alltid tackla den i nästa (eller nästnästa) försök.

Om det är en specifik orc vid ett specifikt uppdrag, gör lite andra uppdrag ett tag för att biffa upp dig själv innan du provar igen. Du borde inte behöva starta om på grund av rädsla att den blir för stark.

1
Skriv svar