Funderingar på att köpa GTX 980

Medlem
Funderingar på att köpa GTX 980

Jag går i tankar på att byta ut mitt GTX 570 till GTX 980 inför The Witcher 3 men jag har ett par funderingar.

Min nuvarande dator är:

Intel i5 2500K @ 4.40Ghz
Nvidia GTX 570
8GB Ram

Tror ni att processorn och/eller minnet kommer flaskhalsa grafikkortet?

Jag gör primärt uppgraderingen för The Witcher 3 och The Division i närtid, hur tror ni att det kommer flyta med dessa komponenter? CPR rekommenderade krav på processorn är ju Intel Core i7 3770 3,4 GHz men det känns väl ändå lite overkill, eller?

Kortet jag tänkt köpa är detta (4999kr i skrivande stund, rätt bra deal)

Medlem

En CPU kan aldrig flaska ett grafikkort. Däremot kan din CPU vara för svag för att trycka ut X antal bilder i sekunden i ett specifikt spel som ditt grafikkort ska rendera.
Din CPU eller GPU kommer alltid att vara flaskhalsen.
När din CPU är flaskhalsen kan du inget göra för det tar samma prestanda att trycka ut X antal bilder i sekunden oavsett upplösning och grafiska inställningar.
När din GPU är flaskhalsen kan du sänka grafiska inställningar tills den orkar rendera önskat antal bildpunkter per sekund. Om din CPU är flaskan kan du höja dina grafiska inställningar vilket kan resultera att din GPU får jobba lite extra och avlasta din CPU, något många inte visste.

Det är omöjligt att veta hur Witcher 3 kommer vara trådat men tittar vi på typiska spel till PC kommer det inte kräva mer än 4 trådar vilket gissningsvis betyder att det inte kommer vara några problem att få ut 60fps genom din CPU och beroende på upplösning och grafikinställningar kommer ditt framtida GTX 980 orka med det, om du nu inte kör i 4k upplösning eller med Nvidia Surround.

MEN om nu Witcher 3 skulle vara optimerat för 8 kärniga CPUer likt BF4 eller BF3 så skulle du tjäna några fps om du uppgraderar till ett 3770 och lyckades få upp den till 4.2ghz eller liknande.

Som sagt, vi vet inte hur bra optimerat spelet är. Allt är bara gissningar baserade på erfarenheter som många gånger visar sig vara helt fel.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Testpilot

Som marcus säger ^^

Oavsett kommer du märka en enorm skillnad från ett 570 om du byter , jag gick själv från 570 -> 680 -> 980 och varje steg var ett grymt lyft.
Skall man spekulera i Witcher 3 : Witcher 2 var riktigt CPU krävande då det kom innan cdprojekt optimerade spelet , jag minns att jag klockade min dåvarande i5 och vann en hel del FPS.

Men som sagt detta är vilda gissningar och vi får se. Vad som inte är en gissning är att 570 -> 980 är ett enormt prestandalyft som jag rekommenderar

Medlem

Inget dåligt kort, men tycker inte att prislappen motiverar.
Om du inte prioriterar dx12 och lägre strömförbrukning skulle jag hellre kört på ett beg r9 290 med eftermarknadkylare. Sen dunka in ett till om prestandan inte räcker. Du kan få två st 290 för mindre peng än ett gtx 980.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Testpilot
Skrivet av magma:

Inget dåligt kort, men tycker inte att prislappen motiverar.
Om du inte prioriterar dx12 och lägre strömförbrukning skulle jag hellre kört på ett beg r9 290 med eftermarknadkylare. Sen dunka in ett till om prestandan inte räcker. Du kan få två st 290 för mindre peng än ett gtx 980.

Även om det är frestande att ha 2 kort så enligt min erfarenhet är det inget för ovana användare :

* Då spel släpps finns det sällan fungerande SLI/Crossfire
* Kräver oftare handpåläggning för att det skall fungera tillfredställande.
* Betydligt mer krävande att ha bra luftflöde i sitt chassi (om inte korten har separat utblås bak)
* Kräver betydligt starkare nätagg i många fall.
* Stuttering är vanligt .

Men håller med dig , 290 kort är prisvärda och prestandan man får med 2 lite enklare kort i SLI/Crossfire är inget att fnysa åt.

Medlem
Skrivet av Harakiri:
Skrivet av magma:

Inget dåligt kort, men tycker inte att prislappen motiverar.
Om du inte prioriterar dx12 och lägre strömförbrukning skulle jag hellre kört på ett beg r9 290 med eftermarknadkylare. Sen dunka in ett till om prestandan inte räcker. Du kan få två st 290 för mindre peng än ett gtx 980.

Även om det är frestande att ha 2 kort så enligt min erfarenhet är det inget för ovana användare :

* Då spel släpps finns det sällan fungerande SLI/Crossfire
* Kräver oftare handpåläggning för att det skall fungera tillfredställande.
* Betydligt mer krävande att ha bra luftflöde i sitt chassi (om inte korten har separat utblås bak)
* Kräver betydligt starkare nätagg i många fall.
* Stuttering är vanligt .

Men håller med dig , 290 kort är prisvärda och prestandan man får med 2 lite enklare kort i SLI/Crossfire är inget att fnysa åt.

Jag köpte mina r9 290 tri-x för 3100kr begagnat med ca 1 års garanti kvar från en nära vän.
Fungerar utmärkt med senaste drivrutinerna (14.12 omega). Någon stuttering har jag inte märkt av med min setup, i de spel som jag har provat. Fast, ja. Det finns tydligen många som har problem med det.

Precis som du skriver har cf/sli sina tekniska problem. Enligt min mening har både amd och nvidia betydligt bättre drivrutiner nu än för några år sedan.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Gen
Medlem
Skrivet av Harakiri:
Skrivet av magma:

Inget dåligt kort, men tycker inte att prislappen motiverar.
Om du inte prioriterar dx12 och lägre strömförbrukning skulle jag hellre kört på ett beg r9 290 med eftermarknadkylare. Sen dunka in ett till om prestandan inte räcker. Du kan få två st 290 för mindre peng än ett gtx 980.

Även om det är frestande att ha 2 kort så enligt min erfarenhet är det inget för ovana användare :

* Då spel släpps finns det sällan fungerande SLI/Crossfire
* Kräver oftare handpåläggning för att det skall fungera tillfredställande.
* Betydligt mer krävande att ha bra luftflöde i sitt chassi (om inte korten har separat utblås bak)
* Kräver betydligt starkare nätagg i många fall.
* Stuttering är vanligt .

Men håller med dig , 290 kort är prisvärda och prestandan man får med 2 lite enklare kort i SLI/Crossfire är inget att fnysa åt.

En liten kommentar om det du skrev:
* Då spel släpps finns det sällan fungerande SLI/Crossfire
- Tyvärr sant och är helt åt helvete egentligen men det är inte alltid nVidias/AMDs fel utan ofta spelmakarnas fel

* Kräver oftare handpåläggning för att det skall fungera tillfredställande.
- Till viss del men bara då SLI profilen inte finns eller inte fungerar vilket som tur var inte är allt för ofta

* Betydligt mer krävande att ha bra luftflöde i sitt chassi (om inte korten har separat utblås bak)
- I teorin stämmer det du säger men säg MSI GTX970 4G, som är ett mycket svalt och tyst kort, kräver normalt luftflöde i chassit för att GPU1 inte skall dra iväg alldeles för högt.

* Kräver betydligt starkare nätagg i många fall.
- Inte om man köper Maxwell, både 970 och 980 kräver inget extremt. Jag kör dubbla 970 på ett 850W agg och det räcker och blir över.

* Stuttering är vanligt.
- Sant och är mycket beroende på drivisen samt SLI profilen men har man en G-sync skärm så hjälper det oerhört.

1
Skriv svar