Medlem

Läste hela recensionen och tyckte inte det lät mer som en 2.5:a eller på sin höjd en 3:a. Jag vet inte, som någon annan nämnde så verkade de största delarna i ett spel vara betydligt sämre än genomsnittet, och har väldigt svårt att tro att det är såpass kraftig och välskriven story att det gör att spelet hoppar upp till en 4:a. Utöver den till synes ultra-bra storyn så lät det som att mina förväntningar har uppfyllts. Hoppar nog release och köper det senare, när patchar rättat till buggar och moddare har lagt till allt som saknas.

Medlem

Bra och ärlig recension, som tidigare sagts!

Nu tror jag PC version har potential att se avsevärt bättre ut, för att inte nämna att mods kommer fixa det mesta om inte annat, men samtidigt bryr jag mig väldigt lite här.

Stridssystemet som antagligen är mestadels likt fallout 3 får jag däremot välja att inte hålla med om. Visst är det kasst om man ser det som ett FPS, men nu tycker jag personligen det är mer av ett taktik spel och jag kommer aldrig att tröttna på att lemlästa banditer och övervuxna sorkar med kreativa vapen.

Och folk som klagar på betyg, mass effect har vad jag vågar påstå en av dom svagaste stridssystemen om vi snackar FPS, men inte fan sänker det helhetsintrycket man fått. Jag vågar gissa på att det är samma sak här.

Jag är i vilket fall inte det minsta mindre hypad inför inatt!

eld
Medlem
Skrivet av flopper:

battlefront dx12 motor för faillout 4 och det hade varit ett mästerverk.
ofattbart att inte ha en ny motor.
dragon age inq rockade så hårt tack vare miljön.

Behöva baka om hela projektet för att man vill flytta runt en buske med en liten enkel plugin.

Vi har allt att tacka bethesdas ihopsläng till motor när det kommer till moddar!

Medlem

Klistrar in min kommentar från i somras, när första trailern släpptes. Den gäller fortfarande, tyvärr. http://www.fz.se/forum/artikelkommentarer/har-ar-fallout-4-se...

Skrivet av lolmannen123:

Ja, det visuella är en enorm besvikelse men problemet med att de uppenbarligen bara hottat upp förra gamebryo-builden till "next gen" är inte att det ser ut som skit, det är att vi kommer vara fast vid samma hjärndöda spelmekanik som vi sett sen Morrowind. Samma livlösa NPC:er, samma mördande tråkiga quests, samma leksakskänsla i vapen och utrustning, samma småskaliga, tomma värld som desperat sminkats till att likna något storslaget. En värld som vid första ögonkastet kanske känns inbjudande och spännande men som vid närmare granskning är fullständigt tom på både själ och innehåll.

Jag tycker det rent ut sagt är för jävligt hur fega Bethesda är, de har alla möjligheter i världen att göra något nyskapande och något intelligent., de har resurserna, de har fanbasen, de har IP:n.

Jag älskar sandbox-rpgs som genre men det är en genre som sannerligen är i starkt behov av nytänk! Men tyvärr är det också en genre där indieutvecklare svårligen kan gå in och visa hur det borde göras, helt enkelt därför att de saknar de enorma resurser som krävs.

Vissa här konstaterar grötmyndigt att "det finns viktigare saker än grafiken". Ja, verkligen. När Fallout 4 släpps kommer det vara drygt 15 år sedan Morrowind släpptes. Vad har egentligen förbättrats sen dess i deras spel, utöver lite kosmetiska uppgraderingar? Många av oss anser t o m fortfarande att Morrowind är deras bästa spel och att de få förändringar som gjorts under årens lopp har varit till det sämre. 15 år är en lång tid i spelvärlden, eller det borde åtminstone vara det. Räcker att titta på vad som spelades 15 år innan Morrowind...

Jag ser inget egenvärde i att vara nostalgisk, de flesta spelgenrer har ändå utvecklats till det bättre sen millennieskiftet, mest tack vare indieutvecklare. Att Bethesda cyniskt fortsätter göra samma sorts spel som de gjort sen 2002 är ju inte alls konstigt eftersom folk uppenbarligen köper och spelar dem. Men man ska ju inte inbilla sig något annat än att Bethesdas spel är rollspelens svar på CoD eller FIFA, om än inte lika frekvent utgivna/utskitna, givetvis.

Har för övrigt ägnat hundratals timmar åt varje Bethesda-titel (plus New Vegas som jag tyckte var betydligt bättre än Fallout 3) sen Morrowind och framåt. Hatkärlek kan man väl kalla vad jag känner för smörjan.

Skrivet av lolmannen123:

Du pratar om hårdvarukapaciteten och där har du givetvis helt rätt. Jag pratar mer om att när det gäller den trots allt ganska smala genren sandbox-rpg så har utvecklingen stått mer eller mindre helt stilla. Jag vill mena att det inte är hårdvaran som är flaskhalsen utan fantasin hos våra stora utvecklarhus. Bethesda verkar tro att mer content = fler sidequests, som alla går ut på i princip samma sak, att om man bara proppar in tillräckligt många quests så blir världen levande.

Det enskilt största problemet med deras spel är att världen å ena sidan bara bryr sig om spelaren och vad spelaren gör, samtidigt som samma värld ger noll feedback på det man uträttar. Resultatet blir en pappvärld, ett slags datorspelens Truman Show. Om spelaren väljer att ifrågasätta, då låtsas statisterna som om de inte förstår. De upprepar med tom blick samma fraser gång på gång på gång tills man lämnar dem ifred så de kan fortsätta med de inövade fakesysslor som regissören (Todd Howard???) givit dem.

Så här har det som sagt sett ut i varenda spel de gjort och de har inte gjort något för att förbättra det. Att envisas med att alla NPC:er ska ha intalade röster är givetvis en stor anledning men knappast den enda. Jag bryr mig helt enkelt inte om hur många quests eller hur vilka perks spelet kommer ha. Jag vill höra: vi ska revolutionera sättet man bygger ett (riktigt) open world-rpg. Istället lär vi få ett spel som på alla sätt och vis är som Fallout 3, i en ny(ish) miljö, med nya vapen, nya perks, ny story, nya sidequests.

Det verkar vara jättemånga som är supernöjda med det, själv hade jag andra förhoppningar.

Medlem

Det låter som en klassisk Bethesda-release med andra ord... Ett gäng buggar och AI som stundtals är under all kritik. Men nått (vi kan kalla det "känslan") gör att man accepterar detta och njuter av resan ändå. Blev som många andra orolig efter att ha läst sida 1 men efter att ha läst klart recensionen är jag ändå ruggigt laddad på att börja spela imorgon.

Frilansare
Skrivet av beron:

Vad menar du med att "tempot är lite off ibland" är det för mycket action? för lite? Känns spelet långsamt? Eller för intensivt?

Kanske en dålig formulering. Med tempot avser jag tempot i handlingen, storyn. Uppbyggnaden funkar inte alltid.

Medlem

Är det ett korrekt antagande att man får behålla sin Power Armor genom hela spelet, även efter introduktionen? Kan man när som helst hoppa in i den?

Medlem
Skrivet av returpack:
Skrivet av Smoo87:

Okey jag slutade efter halva recensionen, men hur tusan kunde halvan efter lyckas putta upp betyget till 4/5 efter all den negativiteten som mer eller mindre tog upp det mesta av tung vikt i ett spel?

Well, det är bara att läsa vidare.

Fortfarande, om det han säger i första halvan är så illa som han får det att låta, då är spelet trasigt. Visst jag förstod att det var ett försök att få undan klagomålen först. Men finns set positivt i det negativa, så ta upp det samtidigt som det negativa, annars får man en sur smak i munnen och kanske väljer att skita i ett annars bra spel pga att det målats upp som ett trasigt spel i början

Frilansare
Skrivet av xSOMx:

Läste hela recensionen och tyckte inte det lät mer som en 2.5:a eller på sin höjd en 3:a. Jag vet inte, som någon annan nämnde så verkade de största delarna i ett spel vara betydligt sämre än genomsnittet, och har väldigt svårt att tro att det är såpass kraftig och välskriven story att det gör att spelet hoppar upp till en 4:a. Utöver den till synes ultra-bra storyn så lät det som att mina förväntningar har uppfyllts. Hoppas nog release och köper det senare, när patchar rättat till buggar och moddare har lagt till allt som saknas.

Det beror ju på vad man tycker är det viktigaste i spelet! HAde storyn, detaljerna och karaktärerna varit kassa, men stridssytemet i världsklass, hade det nog inte varit något för mig. F4 är ju trots allt ett RPG.

Frilansare
Skrivet av burkmopp:

Bra och ärlig recension, som tidigare sagts!

Nu tror jag PC version har potential att se avsevärt bättre ut, för att inte nämna att mods kommer fixa det mesta om inte annat, men samtidigt bryr jag mig väldigt lite här.

Stridssystemet som antagligen är mestadels likt fallout 3 får jag däremot välja att inte hålla med om. Visst är det kasst om man ser det som ett FPS, men nu tycker jag personligen det är mer av ett taktik spel och jag kommer aldrig att tröttna på att lemlästa banditer och övervuxna sorkar med kreativa vapen.

Och folk som klagar på betyg, mass effect har vad jag vågar påstå en av dom svagaste stridssystemen om vi snackar FPS, men inte fan sänker det helhetsintrycket man fått. Jag vågar gissa på att det är samma sak här.

Jag är i vilket fall inte det minsta mindre hypad inför inatt!

Problemet är att ens taktik ofta misslyckas, då klumpig teknik står i vägen. Jag spelar det inte heller som men shooter, utan försökte planera alla strider, åtminstone de första timmarna. Sen gav jag upp det. Att vänta på rätt måltavla med kikarsiktet upp, bara för att sean skjuta rakt in i ett metallrör, är kasst. Och det beror inte på hur jag siktar

Medlem

var mycket gnäll på första sidan, sure sedan kom det positiva sakerna, men jag tycker inte striderna eller grafiken är så hemska som det beskrevs. Fallout har ett speciellt utseende som gör spelen nice, och stridssystemet i spelen tycker jag är underbara

(väntar mig shitstorm nu)

Medlem

Fallout 4 PS4 vs Xbox One Frame-Rate Test

Medlem

Bra skrivet. Blir dock orolig över beskrivningen på striderna. Dock är väl kanske inte det hela världen. Men, det är för bövelen 2015!!! Snart nog så får jag själv testa på PC.

Medlem

Det här kan vara det mest nervkittlande recension jag har läst. När man väl läst hela och sett betyget kunde man pusta ut!


signatur

Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!

Medlem
Skrivet av xSOMx:

Läste hela recensionen och tyckte inte det lät mer som en 2.5:a eller på sin höjd en 3:a. Jag vet inte, som någon annan nämnde så verkade de största delarna i ett spel vara betydligt sämre än genomsnittet, och har väldigt svårt att tro att det är såpass kraftig och välskriven story att det gör att spelet hoppar upp till en 4:a. Utöver den till synes ultra-bra storyn så lät det som att mina förväntningar har uppfyllts. Hoppas nog release och köper det senare, när patchar rättat till buggar och moddare har lagt till allt som saknas.

Om dessa saker inte var några större problem i Fallout 3 eller New Vegas ser jag inte varför 4:an plötsligt ska få ett så mycket sämre betyg. Visst, de hade naturligtvis kunnat förbättra dessa om de haft lust.

Medlem

Tycker att striderna är på tok för lik fallout 3 och dom var extremt tråkiga.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Klorgas:

Tycker nog ändå det är en 3/5 inte 4...

Haha, ett tips vore ju att faktiskt ha SPELAT spelet innan du drar slutsatser.. det är ju lite svårt att döma ett spel efter en text ( i hopp om att du ens har läst texten till att börja med ). Hursomhelst så kanske balansen mellan story, gameplay och grafik är lite "Off" men kanske ändå ger spelaren så pass mycket frihet och nerpackat kul så att vissa sämre aspekter kan ignoreras . Fallout i sig är ett så pass annorlunda spel, om det inte vore för den massiva friheten 3an gav dig så hade Fallout 3 varit ett extremt tråkigt och opolerat spel.

Medlem

Låter som en potentiell 5/5 för min del, grymt! Då ska man bara ha viljestyrka nog att vänta nån vecka så de hinner fixa de värsta buggarna.

Medlem

4/5 köp dag 1!


signatur

Meep!

Medlem

Älskar att man gnäller på striderna och siktet på vapen. och sedan förklarar att det finns en perk som visar hur kulan går lite likt "Elite Sniper" kan det vara så att ni helt enkelt var för dåliga på att sikta och tänka på kulans gång innan ni fick perken?

Frilansare
Skrivet av Rydell1986:

Älskar att man gnäller på striderna och siktet på vapen. och sedan förklarar att det finns en perk som visar hur kulan går lite likt "Elite Sniper" kan det vara så att ni helt enkelt var för dåliga på att sikta och tänka på kulans gång innan ni fick perken?

Fast nu läste du inte ordentligt. Det är granater och molotovcocktails som blir enklare att kasta om man har en specifik perk.

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Och sen kommer mod-communityt att göra sin sedvanliga handpåläggning, friskt påhejade av Bethesda.

Jag kommer vänta nån vecka eller tre och se om det kommer nån patch, innan jag spelar igenom det en gång, bara för att få uppleva originalet. Sen kommer jag vänta ytterligare några veckor, kanske till och med månader, innan jag börjar installera mods som gör spelet bättre/stabilare/snyggare. Efter Oblivion och F3 gjorde jag så med Skyrim och FNV och det fungerade bra. Ska man njuta av ett spel från Bethesda till fullo bör man ha tålamod och förlita sig på communityn.

Megadelux
Skrivet av MrNiggol:

Bra skrivet. Blir dock orolig över beskrivningen på striderna. Dock är väl kanske inte det hela världen. Men, det är för bövelen 2015!!! Snart nog så får jag själv testa på PC.

jag kliver av båten imorgon. Då syns vi på steam ja ditt nick känner man lätt igen.

Recensionen var allt jag ville veta. Synd att slutet/sonen är spolad på steam-forumet i spelet. Gå INTE in där. Står som rubrik.

Medlem

FZ, kanske kan ni göra en tråd som ni gör ibland, med betygen till Fallout 4 från världen runt. Exempel metacritic. Det ser ut som att de flesta stora sajter totalt tokhyllar spelet!! Härligt.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Frilansare
Skrivet av b0ne:

FZ, kanske kan ni göra en tråd som ni gör ibland, med betygen till Fallout 4 från världen runt. Exempel metacritic. Det ser ut som att de flesta stora sajter totalt tokhyllar spelet!! Härligt.

Det kommer!

Medlem

TACK, för en bra recension!,

Som tur var verkar det som att mina förhoppningar stämde, det är till viss mån okej för mig att spelet fallerar på det grafiska,

Det kan jag svälja och det kommer förhoppningsvis bli rättat till lite av moddarna så jag kan se vad min PC klarar av,

nej det viktigaste för mig var att storyn, utforskar andan, kompanjoner och atmosfären var riktigt bra och det verkar just som att det är där fallout 4 skiner!! Yey!

Rätta mig om jag var fel men visst var atmosfären och inlevelsen riktigt bra? Alltså story mässigt inte grafiskt??

Medlem

@Joakim

Ser ju fruktansvärt stelt ut på de video man tittar som ni lagt upp.
Hur upplevde du det? syftar just lite på stridvideon där jag nästan kunde känna din frustration att det inte gick att träffa.

Var det enbart Ps4 du körde?

Medlem

" Missa inte våra pc-intryck, imorgon på releasedagen!) är en visuellt platt, trist historia, där brister som inte hör hemma i ett trippel A-släpp 2015 bokstavligen försöker döljas med dimridåer, fyrverkerier och rökeffekter."

Japp. Vad hade folk väntat sig, egentligen? Konsolerna är prio ett. Punkt slut. Och som jag tidigare skrev så kommer samtliga forum att fyllas med trådar där folk har prestandaproblem. Kom igen, hur kan de rekommendera en i7:a och ett 290x? Missförstå mig inte, spelet ser inte alls dumt ut, men för dessa rekommenderade krav hade jag väntat mig mera...

Nu handlar ju inte fallout-serien om grafik, utan om gameplay och det verkar ju detta spelet sakna i kvantiteter (utefter de videos jag har sett). Imorgon ska jag prova spelet hos en vän som förhandsbokade ps4-versionen. Men ja, fanboys kommer försvara detta med näbb och klor (trots alla dess uppenbara brister) och vi andra får gilla läget och invänta någon game of the year edition (vilket jag absolut kommer göra).

Sen dogmeat. Läste att man inte kan döda honom eller att han kan dö? Synd, för där fanns stor potential att tillföra något vettigt till spelmekaniken. Tänk att få möjligheten till att veta att hunden kan dö så att du kan hålla honom vid liv.

Inte för att man ska haka upp sig så mycket på betyget, men 4/5 känns väldigt generöst om man ser på helheten. Och då man kommer få strida mycket i fallout 4 är det systemet oerhört viktigt då det faller under kategorin gameplay.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Bra och givande recension, bekräftar mina förmågor och gör det enkelt för mig att inte köpa spelet. Orkade inte med F3 pga det usla stridssystemet, och tyvärr verkar det ju inte som att dom förbättrat något förutom storyn, som tyvärr är lättast att göra något åt.

Medlem

Av recensionen så fick jag intrycket att det är max 3/5.

Alltså komigen, efter witcher 3 så är det nästan dumt att släppa ett rpg samma år om det inte ligger en jävla massa tid och kärlek bakom det.


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Skriv svar