Stämningen mellan Zenimax och Oculus Rift blir grinigare

Robot
Stämningen mellan Zenimax och Oculus Rift blir grinigare

Id Software-ägarna menar bland annat att Palmer Luckey är inkompetent och kallar John Carmack för tjuv.


Releasehästryttare
Stämningen mellan Zenimax och Oculus Rift blir grinigare

Om carmak stal kod när han lämnade ett företag så är det klart att han skall få betala för det ... just my 2 cents.

Medlem

Finns inte en chans att Zenimax skulle lämna så tydlig information utan att ha bra på fötterna, annars har man gett Carmack öppet mål för att driva en förtalsprocess.


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem

I mitt anställningskontrakt står det ganska klart skriver att all kod som jag skapar under mitt arbetspass tillhör företaget. Skulle jag byta jobb får jag givetvis inte ta det med mig.

Vilket också är ganska självklart då det är dem som betalar min tid och det arbetet jag lägger ner.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Decubal:

I mitt anställningskontrakt står det ganska klart skriver att all kod som jag skapar under mitt arbetspass tillhör företaget. Skulle jag byta jobb får jag givetvis inte ta det med mig.

Vilket också är ganska självklart då det är dem som betalar min tid och det arbetet jag lägger ner.

Problemet uppstår väl när man kan ändra små variabler och därmed få en annan kod. Vilket revision ägs av vem, osv.


signatur
Medlem
Skrivet av Decubal:

det är dem som betalar.

Vem är "dem"? Menar du demokraterna?

Medlem
Skrivet av Priapsi:

Finns inte en chans att Zenimax skulle lämna så tydlig information utan att ha bra på fötterna, annars har man gett Carmack öppet mål för att driva en förtalsprocess.

Ja det verkar onekligen rätt osannolikt att Zenimax skulle hitta på en sådan detaljerad anklagelse som de självklart måste lägga fram bevis för dessutom.

Det är inte mycket som gått bra för Oculus det senaste året.

Medlem

Samtidigt känns det ju något osannolikt att John Carmack illegalt skulle kopiera mängder med immaterialrätt och dessutom prototyphårdvara från sin före detta arbetsgivare och använda hos sin nya. John Carmack kan säkert vara mycket men korkad är nog inte en av dem.

Medlem
Skrivet av Decubal:

I mitt anställningskontrakt står det ganska klart skriver att all kod som jag skapar under mitt arbetspass tillhör företaget. Skulle jag byta jobb får jag givetvis inte ta det med mig.

Vilket också är ganska självklart då det är dem som betalar min tid och det arbetet jag lägger ner.

Därför man ska skriva kod hemma utanför arbetstid om man kommer på något litet som kan effektivisera ens arbete om man vill återanvända det alternativt sälja in det till företaget man jobbar på. Utvecklar du det på arbetstid och/eller på en arbetsdator etc., så tillfaller det företaget i sig per automatik.

Medlem
Skrivet av Tamazin:
Skrivet av Decubal:

I mitt anställningskontrakt står det ganska klart skriver att all kod som jag skapar under mitt arbetspass tillhör företaget. Skulle jag byta jobb får jag givetvis inte ta det med mig.

Vilket också är ganska självklart då det är dem som betalar min tid och det arbetet jag lägger ner.

Därför man ska skriva kod hemma utanför arbetstid om man kommer på något litet som kan effektivisera ens arbete om man vill återanvända det alternativt sälja in det till företaget man jobbar på. Utvecklar du det på arbetstid och/eller på en arbetsdator etc., så tillfaller det företaget i sig per automatik.

Inte så säker på att särskilt många arbetsgivare skulle gå med på de där då de kommer hävda att du skulle gjort dessa förbättringar på arbetstid.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Decubal:

I mitt anställningskontrakt står det ganska klart skriver att all kod som jag skapar under mitt arbetspass tillhör företaget. Skulle jag byta jobb får jag givetvis inte ta det med mig.

Vilket också är ganska självklart då det är dem som betalar min tid och det arbetet jag lägger ner.

Problemet uppstår väl när man kan ändra små variabler och därmed få en annan kod. Vilket revision ägs av vem, osv.

Nja. Om du ändrar i kod som är företagets för att göra den till egen så måste du antingen göra det på arbetstid och då är den nya koden även den företagets, eller så måste du ta hem koden och då har du ju stulit den.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av disinfect:
Skrivet av Decubal:

det är dem som betalar.

Vem är "dem"? Menar du demokraterna?

Oh. A grammar nazi.
[StartIrony]
How fun that must be!!!!!!!!!!
[/EndIrony]

Medlem

Tycker det är rätt intressant att denna info har lagts till i den senaste uppdateringen. Borde den informationen inte varit med i anmälan från början?

Medlem
Skrivet av nicbex:

Samtidigt känns det ju något osannolikt att John Carmack illegalt skulle kopiera mängder med immaterialrätt och dessutom prototyphårdvara från sin före detta arbetsgivare och använda hos sin nya. John Carmack kan säkert vara mycket men korkad är nog inte en av dem.

Fast förvisso så funkar de ju lite så här:
Är du tex säljare så kan du bli attraktiv om du tar med dig kunder från ena företaget till andra.
Carmack kan ha tänkt samma sak istället för att börja om från noll. Kanske är jävligt invecklad kod som man pillat med i 3-4 år, ska man börja om i ett tomt notepad? Mja då lockar det med att ta med koden för att sedan redigera den kanske för att få den att se olik ut den man hade på första stället.

Smart om man inte åker dit, korkat om man åker dit.

Medlem

Jag tror att Zenimax sitter på en hel del bevis då de verkar veta att han just använt ett USB-minne och vid vilka tillfällen han kopierat vad. Antagligen åker han dit på företagets loggar.

Sniket beteende om det visar sig stämma.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

Kod? De snackar ju om dokument och "intellektuell egendom". Det kan ju i princip vara nästan vad som helst och vi har ju bara Zenimax påståenden om vad egentligen fanns på det där usb-minnet.

Medlem
Skrivet av delli:
Skrivet av nicbex:

Samtidigt känns det ju något osannolikt att John Carmack illegalt skulle kopiera mängder med immaterialrätt och dessutom prototyphårdvara från sin före detta arbetsgivare och använda hos sin nya. John Carmack kan säkert vara mycket men korkad är nog inte en av dem.

Fast förvisso så funkar de ju lite så här:
Är du tex säljare så kan du bli attraktiv om du tar med dig kunder från ena företaget till andra.
Carmack kan ha tänkt samma sak istället för att börja om från noll. Kanske är jävligt invecklad kod som man pillat med i 3-4 år, ska man börja om i ett tomt notepad? Mja då lockar det med att ta med koden för att sedan redigera den kanske för att få den att se olik ut den man hade på första stället.

Smart om man inte åker dit, korkat om man åker dit.

Vilket du i princip aldrig får göra om ni inte har ett anställningsavtal skrivet av en amatör. I verkligheten kan du nästan aldrig ta med dig kundstocken för att bedriva konkurrerande verksamhet. Jag tror inte att det är High Chaparall på Zenimax med en brännvinsadvokat från Säffle, det är ett tämligen stort företag.

Medlem

Får hoppas det kommer stå dom dyrt om de nu stulit koden, borde också innebära att dom förlorar all rätt att använda den koden på något sätt alls och måste skriva en helt egen från grunden.

Medlem
Skrivet av Devan:

Om carmak stal kod när han lämnade ett företag så är det klart att han skall få betala för det ... just my 2 cents.

Det är ju Carmacks kod det handlar om, Zenimax menar att allt han skrev som anställd hos iD nu tillhör dem.
Det blir väldigt komplicerat att definiera vad som tillhör vem när Carmack naturligtvis alltid bär med sig koden han har utvecklat och det är det Zenimax räknar med att utnyttja.

Finns ett avtal mellan Oculus och Zenimax så är den biten solklar men på punkten att Carmack skulle ha tagit med sig ett USB-minne blir det mycket flummigare.

Det är dock inte första gången Zenimax jurister gör såna här utfall, minns ni tex. när de ville dra Mojäng inför rätta pga. att 'Scrolls' var för likt 'Elder Scrolls'?

Medlem
Skrivet av Ahris:
Skrivet av Devan:

Om carmak stal kod när han lämnade ett företag så är det klart att han skall få betala för det ... just my 2 cents.

Det är ju Carmacks kod det handlar om, Zenimax menar att allt han skrev som anställd hos iD nu tillhör dem.
Det blir väldigt komplicerat att definiera vad som tillhör vem när Carmack naturligtvis alltid bär med sig koden han har utvecklat och det är det Zenimax räknar med att utnyttja.

Finns ett avtal mellan Oculus och Zenimax så är den biten solklar men på punkten att Carmack skulle ha tagit med sig ett USB-minne blir det mycket flummigare.

Misstänker att all kod ingick i köpet av ID software, även den Carmack skrev som anställd om inget annat skrivits i kontraktet.

Sen kan han ju skriva om den utifrån minnet om han har bra minne

Medlem

Men var det inte snack om detta förut? All kod Oculus använder är ju Open Source och ingen av den kod Carmack har skrivit hos Oculus liknar den som han skrev på Zenimax?

Tror det är mer än att ändra lite variabel och funktions namn lite här och var.

Medlem
Skrivet av Tamazin:
Skrivet av Decubal:

I mitt anställningskontrakt står det ganska klart skriver att all kod som jag skapar under mitt arbetspass tillhör företaget. Skulle jag byta jobb får jag givetvis inte ta det med mig.

Vilket också är ganska självklart då det är dem som betalar min tid och det arbetet jag lägger ner.

Därför man ska skriva kod hemma utanför arbetstid om man kommer på något litet som kan effektivisera ens arbete om man vill återanvända det alternativt sälja in det till företaget man jobbar på. Utvecklar du det på arbetstid och/eller på en arbetsdator etc., så tillfaller det företaget i sig per automatik.

Helt rätt. Allt som man kommer på eller "skapar" på arbetsplatsen eller under arbetstid tillfaller företaget. Som gjort för att begåvade människor inom branschen ska göda någon annan.

Medlem
Skrivet av WolfGrin:

Får hoppas det kommer stå dom dyrt om de nu stulit koden, borde också innebära att dom förlorar all rätt att använda den koden på något sätt alls och måste skriva en helt egen från grunden.

Hoppas det står Zenimax ännu dyrare om det visar sig att det inte stämmer.

Snart så visar de väl upp ett kontrakt där Carmack har sålt sin själ till dem hehehe

Medlem

John Carmack måste ha sovit med någons fru

Medlem
Skrivet av Horniak:
Skrivet av WolfGrin:

Får hoppas det kommer stå dom dyrt om de nu stulit koden, borde också innebära att dom förlorar all rätt att använda den koden på något sätt alls och måste skriva en helt egen från grunden.

Hoppas det står Zenimax ännu dyrare om det visar sig att det inte stämmer.

Snart så visar de väl upp ett kontrakt där Carmack har sålt sin själ till dem hehehe

Id förlorade på sätt och vis sitt värde efter att Carmack lämnade företaget, jag tror Zenimax helt enkelt försöker säkra alla resurser de kan från företaget innan de lägger ner det.
Det enda Id har nu som inte går att ersätta är idtech-motorn och annan teknik som Carmack utvecklade.

Medlem

Carmack - den oerhört intelligenta mannen som har varit med och utvecklat raketer på Armadillo Aerospace, som har som vision att kunna skicka ut turister i rymden. Jag har väldigt svårt att tro att han skulle göra en så dum grej som att stjäla från en tidigare arbetsplats, men vi får väl se vad det mynnar ut i så småningom.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem
Skrivet av znubbis:
Skrivet av Ahris:
Skrivet av Devan:

Om carmak stal kod när han lämnade ett företag så är det klart att han skall få betala för det ... just my 2 cents.

Det är ju Carmacks kod det handlar om, Zenimax menar att allt han skrev som anställd hos iD nu tillhör dem.
Det blir väldigt komplicerat att definiera vad som tillhör vem när Carmack naturligtvis alltid bär med sig koden han har utvecklat och det är det Zenimax räknar med att utnyttja.

Finns ett avtal mellan Oculus och Zenimax så är den biten solklar men på punkten att Carmack skulle ha tagit med sig ett USB-minne blir det mycket flummigare.

Misstänker att all kod ingick i köpet av ID software, även den Carmack skrev som anställd om inget annat skrivits i kontraktet.

Sen kan han ju skriva om den utifrån minnet om han har bra minne

Ganska värdelöst att köpa ett företag som är baserat på intellektuell egendom om man inte får någon intellektuell egendom vid köpet. Det ligger liksom i sakens natur.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Decubal:

I mitt anställningskontrakt står det ganska klart skriver att all kod som jag skapar under mitt arbetspass tillhör företaget. Skulle jag byta jobb får jag givetvis inte ta det med mig.

Vilket också är ganska självklart då det är dem som betalar min tid och det arbetet jag lägger ner.

Problemet uppstår väl när man kan ändra små variabler och därmed få en annan kod. Vilket revision ägs av vem, osv.

Fast egentligen inte. Allt man skapar på ens arbetsplats är ju något som tillhör sin arbetsgivare. Egentlingen inte mycket märkvärdigare än andra yrken.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Decubal:

I mitt anställningskontrakt står det ganska klart skriver att all kod som jag skapar under mitt arbetspass tillhör företaget. Skulle jag byta jobb får jag givetvis inte ta det med mig.

Vilket också är ganska självklart då det är dem som betalar min tid och det arbetet jag lägger ner.

Problemet uppstår väl när man kan ändra små variabler och därmed få en annan kod. Vilket revision ägs av vem, osv.

Kallas för deriviat och spelar ingen roll hur du argumenterar. Även om du refaktorerar hela koden och ändrar om i koden med likartade funktionsanrop för att producera en helt avvikande kompilerad binärkod. Det enda lagliga är att skriva om koden från scratch, har aldrig tagit med mig kod från en arbetsgivare, men i de fall som har behövts så har jag *återproducerat* kod jag skrivit tidigare för arbetsgivare.

Ofta finns det också en hel del Forensiska bevis i form av USB pinnar som pluggats in (vilket verkar vara fallet enl. ovan), ner/uppladdningar av data till dropbox m.m. som kan ge indikationer på att material har stulits. Tror knappast att Z kommer med anklagelser som bara är luft.

Själv har jag skrivit kod hemma för x antal år sedan som jag tagit fram för just privat bruk, har tagit med den till jobbet för att snabbt lösa ett problem. Chansen att arbetsgivaren får rätten till den koden är ganska noll, står en klar och tydlig upphovsrättsnotis i källkoden som sträcker sig tillbaka till 2004 nånting.

Medlem
Skrivet av Tamazin:
Skrivet av Decubal:

I mitt anställningskontrakt står det ganska klart skriver att all kod som jag skapar under mitt arbetspass tillhör företaget. Skulle jag byta jobb får jag givetvis inte ta det med mig.

Vilket också är ganska självklart då det är dem som betalar min tid och det arbetet jag lägger ner.

Därför man ska skriva kod hemma utanför arbetstid om man kommer på något litet som kan effektivisera ens arbete om man vill återanvända det alternativt sälja in det till företaget man jobbar på. Utvecklar du det på arbetstid och/eller på en arbetsdator etc., så tillfaller det företaget i sig per automatik.

De företag jag jobbat för skiljer inte på kod producerad efter eller under arbetstid i sina avtal. All kod, alla patent, tillhör arbetsgivaren. Sedan får man lön därefter.

1
Skriv svar