Rangordna raserna: Alpha Centauri
Det har blivit dags för ännu en omgång av "Rangordna raserna!" Och om ni inte vet vad Rangordna Raserna är för något, så är det den bloggavdelning där jag rangordnar de spelbara fraktionerna i ett spel efter vilka jag gillar bäst, och ni nickar instämmande! OK? Om ni fortfarande inte förstår, läs detta blogginlägg.
Dåså, dags för en ny lista och upp till rakning är #Alpha Centauri ett av tidernas bästa strategispel. Fantastisk design, fantastisk atmosfär, fantastisk strategi. It's a classic! Har ni inte spelat det rekommenderar jag att ni gör det, snabbt, innan jag skickar en Planet buster i nyllet på er!
Spartan Federation
Spartanerna har fattat grejen. Krig är coolt. Okej, det stämmer inte riktigt, men Spartanerna tror det och de är ju grymt coola. Särskilt deras ledare Corazon Santiago. Hon är coolast av alla. Om Alpha Centauri var en film skulle hon spelas av Dina Meyer. Coolt.
Gaia's Stepdaughters
Trädkramande hippies brukar sällan vara särskilt intressanta, men när trädet de kramar ger dem tillgång till svärmar av mindworms, då blir de plötsligt väldigt spännande. Dessutom är Deirdre Skye ett häftigt namn.
Human Hive
Sheng-ji Yang må inte vara den mest spännande av fraktionsledarna, men han basar över den antagligen mäktigaste av alla fraktioner. Med sin industri och tillväxtbonus, immunitet mot ineffektivitet samt att alla baser har perimeter defense från början - är de närmast ostoppbara om rätt spelade. Human Hive låter rätt mysigt också.
Morgan Industries
"Resources exist to be consumed and consumed they will be, if not by this generation then by some future. By what right does this forgotten future seek to deny us our birthright? None I say! Let us take what is ours chew and eat our fill." Morgan är svårspelade, men bra om man spelar rätt. De har också en grym ledare, med ett coolt namn. Nwabudike Morgan!
Peacekeeping Forces
Att spela som en supermysig FN-mjukis kanske inte låter så lockande, men Pravin Lal vinner över en med sin lugna indiska framtoning. Att de sedan är ett väldigt bra allround-lag rent taktiskt, gör också sitt. Bäst i början, sen lite småtråkigt.
University of Planet
University är inte ocoola, de är bara lite väl nördiga. Zahkarov verkar vara en vettig snubbe, men what is up with those glasses mannen? Teknologi är ju bra och så, men University är rätt sårbara. Mnjäää.
Lord's Believers
Lord's Believers har potential att vara den bästa och häftigaste fraktionen i spelet, om det inte vore för deras ginger kid till ledare, Miriam Godwinson. Hon ser inte ut som en ledare till en troende supermakt. Hon ser ut som en söndagskolelärare!
Okej, då är det er tur! Kan ni para ihop rätt ledare med rätt porträtt? Låt se:
CEO Nwabudike Morgan
Sister Miriam Godwinson
Commisioner Pravin Lal
Academician Prokhor Zakharov
Lady Deirdre Skye
Chairman Sheng-ji Yang
Colonel Corazon Santiago
/Emil (Gillar Alpha Centauri lite för mycket)