Site testar: Är Star Wars: Battlefront II pay-to-win?

Robot
Site testar: Är Star Wars: Battlefront II pay-to-win?
Medlem

LOL! Epic fail. Bojkott om ni kan stå emot era fanatiska tankar om Star Wars.


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem

Jag vet inte om det är jag som börjar bli gammal eller om lootboxes börjar bli mer och mer avancerade. Men jag fatta fan ingenting när jag testade betan och fick massa kort, valuta och annat jävla skräp. Jag har generellt inget emot lootboxar men det är ju så grymt dåligt utfört..
Offtopic, köpte nya CoD, fick en supply drop, lootade ett hantag till en pistol av epic kvalitet (öh va?). Steam refunds är ju en väldigt bra grej ibland.

Medlem

Inget köp för mig då. Jag hade kunnat acceptera lootskräp som kosmetika och sånt, inte om man kan direkt köpa sig saker som är uber och som ger dig en snabbare taktiskt fördel gentemot andra som inte väljer att betala mer riktiga pengar utöver för spelet.

Tack och hej EA.

Medlem

@karatekex: Klart du måste ha episk kvalitét på ditt handtag!

Själv tycker jag CS:GO lägger sig på en kanonbra nivå. Där kan man köpa nycklar som låser upp lådor. Dock är innehållet inget annat än kosmetiska saker och ger inte någon som helst fördel. Men det ser ju ballt ut när någon har en asiimov awp

Medlem

Riktiga krig är i stort sett pay to win. Så varför skulle stjärnornas krig vara annorlunda?

Jag tycker det är okej om man kan betala sig till saker alla kan inte lägga flera hundra timmar på varje spel. Så länge man kan få samma saker genom att betala som om man spelar sig till dom ser jag inga problem. De som köper sig till de bra grejerna brukar ju inte heller ha samma erfarenhet så de kanske inte presterar så bra i vilket fall.

Medlem

Ja dom kan ju göra såhär för att kidsen köper skiten

Jag är nog för gammal för spel..
Börjar känna att jag håller på att bli en sån där person som sitter och mumlar
"Det var bättre på min tid" 😅

Medlem

Ja nu kan man ju försöka bojkotta spelet om man inte gillar detta, men jag är rädd att EA tjäner tillräckligt mycket även utan bojkott folket för att fortsätta så här även i framtiden. Känns som det är bara att gilla läget om man nu vill lira ett sådant spel.

Medlem

EA - It's pay 2 win. Deras nya slogan?

Medlem
Skrivet av karatekex:

Jag vet inte om det är jag som börjar bli gammal eller om lootboxes börjar bli mer och mer avancerade. Men jag fatta fan ingenting när jag testade betan och fick massa kort, valuta och annat jävla skräp. Jag har generellt inget emot lootboxar men det är ju så grymt dåligt utfört..
Offtopic, köpte nya CoD, fick en supply drop, lootade ett hantag till en pistol av epic kvalitet (öh va?). Steam refunds är ju en väldigt bra grej ibland.

Jag säger detsamma.
så otroligt mycket skräp så man tappar bort sig.
Det är ofta olika valutor, en som man kan spela till sig och en man kan köpa och kanske en ytterligare som används för att köpa en anmnan
sen flashas det med samlarkort hit och dit och blablablalbvla.
Inte bara att man inte gillar konceptet det har man gjort enda sen man provade ett mobilspel första gången då man såg sånt här men det förstör stämningen också.
inte fan har samlarkort osv nått att göra i mordor eller starwars eller vart dom ni vil sätta in samlarkort eller lotter eller vad man ska kalla skiten.

Det här spelet kommer jag inte köpa eller spela eller för den delen någonsin att skaffa.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Att det ska vara så svårt att hålla det till enbart kosmetika man kan köpa för riktiga pengar och resten måste tjänas in genom att faktiskt spela spelet. Girigheten vet inga gränser.

Så klart kommer EA (och liknande företag som gör liknande) tjäna mycket pengar på det, men spelet blir med det sämre. Ingen gillar pay-to-win.
...inte som att EA kan få sämre anseende dock.

Gen
Medlem

Man blir skogstokig på denna skiten! Men tydligen gillar folk detta och köper uppenbarligen grejerna (om man tittar på Ubisofts siffror de släppte häromdagen). Kosmetiska saker, visst, alla har ju typ det nu så låt det vara men P2W är rena cancern och jag hoppas innerligt att spelet floppar pga detta.

Medlem

Själva spelet var lite smått underhållande när jag testade betan men fan att idioterna (EA) gör så här och sedan kommer undan med det för folk är så uttråkade och köper sån här skit ändå.

Medlem

Det var väl i och för sig ingen överraskning. Det är så här EA/Dice gör med sina spel. Jag kommer håller händerna borta från spelet på grund av detta. Inte en chans. Synd, betan var riktigt roligt.

ndr
Medlem
Skrivet av karatekex:

Jag vet inte om det är jag som börjar bli gammal eller om lootboxes börjar bli mer och mer avancerade. Men jag fatta fan ingenting när jag testade betan och fick massa kort, valuta och annat jävla skräp. Jag har generellt inget emot lootboxar men det är ju så grymt dåligt utfört..
Offtopic, köpte nya CoD, fick en supply drop, lootade ett hantag till en pistol av epic kvalitet (öh va?). Steam refunds är ju en väldigt bra grej ibland.

Jag kände samma sak när jag köpte CoD och fick en jävla massa olika handtag till pistoler efter ett tag. Lyckades aldrig förstå skillnaden på dom och vilka vapen dom passade till.

Avinstallerade spelet efter några timmar men tyvärr köpte jag spelet på PS4 online store så jag kan inte få tillbaka mina pengar

EDIT: Och jag är inte ett dugg förvånad över att det "fortfarande" är P2W efter att dom ändrade Lootbox systemet.
Inte en chans att dom hade kunnat ändra det från grunden på så kort tid.

Medlem

Att betala 600kr för ett P2W är en skrattretande tanke. Om SP-kampanjen är bra så kommer jag att skaffa 1 månad med Origin Access för 40kr så fort det dyker upp i valvet.

Medlem

Sjukt att man kan köpa sig fördelar i ett fullpris spel. Nå,när man blir totaldominerad av en motståndare med med helt övermäktiga krafter vet man i alla fall att han är en idiot.

Medlem
Skrivet av rigge:

EA - It's pay 2 win. Deras nya slogan?

Eller kanske - "EA - when Pay to Win is Your Thing"

Medlem

om det går att köpa det bästa redan från början så innebär det för mig att jag inte har något intresse alls av spelet.

Medlem

Läste lite på reddit. Du får 2-400poäng per match. En låda kostar 2-4k poäng, en hero kostar 60k "poäng". Do the math.

Medlem

Kan ju bara hoppas att merparten av spelarantalet har någon form av vett och spelar som de ska och inte gör fån av sig själva genom att ge EA mer pengar. Spelet i sig är ju tycker jag ganska bra ändå, vilket gör hela denna fadäs ännu mer irriterande. Jag tror säkert EA kommer komma undan med det bara för att det är Star Wars, tänk om de hade gjort samma i Battlefield.

Spelare som köper detta några månader senare kommer ha en ännu tuffare tid än de idag som inte köper lådor, då har ju alla kraftfulla saker oavsett.

Vilket pris att betala för att inte dela spelarbasen med seasonpass, jag vet inte vilket som är bättre.

Medlem

Ett av årets mest efterlängtade spel blev en total jävla besvikelse och ett icke köp.

Medlem

Det jag vill veta är har EA ens brytt sig om någon form av anti-fusk i Battlefront II? Om inte så är spelet absolut dödsdömt.
För vad är ens vitsen med pay-to-win om det fuskas hejvilt?

Medlem

Alltså, det är ju fortfarande pay2win om man KAN spela sig till det utan att betala, beroende på tiden det tar. Om du kan betala €20 för att låsa upp en sak och få ett övertag mot en spelare som måste spendera 20h speltid för att nå samma nivå så ÄR det pay2win. Eller rättaresagt, pay2beabletowin.

Gällande microtransaktioner så när det gäller fullprisspel så ska man ENDAST kunna köpa kosmetiska item. Ingenting annat ska kunna köpas för riktiga pengar. Men det är andra "regler" när det gäller free2play spel, vilket detta inte är.

Medlem

Nu har man spelat både multiplayer och singelplayer (10 timmars trial) och tyvärr är detta spelet inget för mig. Att EA med flit halt valt att låta folk som betalar för origin access eller deluxe edition att få några dagar extra advantage över oss andra bevisar återigen att de vill locka folk att köpa sig till framgång. Att du kan spela dig till bättre gear i spelet är också skit eftersom det skapar obalans i systemet.

Person 1: Låt säga att man är en tvåbarnsförälder, älskar star-wars men kan ej spendera så mycket tid framför datorn. Säg, max 3 timmar i veckan med lite tur. Det kommer ta evigheter för honom/henne att levla upp för att låsa upp dessa legendariska kort.

Person 2: Har inga barn samt ingen sambo och massor av fritid. Hinner säkerligen lätt nöta minst 4-5 timmar efter en vanlig arbetsdag (säg 8-17). Han kommer ha ett stort övertag framför "person 1" både level- och kortmässigt om nu inte tvåbarnsföräldern har spenderat extra pengar på kristaller där han då låst upp dessa kort. Men då snackar vi inte längre om minst 500kr (som standard kostar, utan snarare om 500kr+) vilket jag inte tror att man kan hålla på med om man har barn och därmed andra utkostnader.

Person 3: Casualspelaren som går in och spelar lite bara för att det är kul och bryr sig inte om att bli bra. Dessa kan ju tänka sig att spendera pengar på legendariska kort.

När jag spelade quake 1-3 blev jag aldrig belönad med shotgun som har annan ammunition som gör mer skada eller rockets som gör mer splash-dmg. ALLA var på samma plainfield och började med exakt samma förutsättningar. Ditt uppdrag var att överleva med de resurser du hade till ditt förfogande. Blev jag dödad av någon var det för att han/hon var mekaniskt mycket bättre än mig inte för att han/hon har råkat lägga 50+ timmar mer än mig och har jetpacks som håller längre eller granater som har mer splash-dmg. Jag var en höjdare på rockets en gång i tiden men blev konstant ägd av folk med bra aim (rail- och machinegun).
Fast det var en mycket härligare känsla för då har jag blivit dödad av någon som faktiskt har erfarenhet och skicklighet att komma med.

Men i battlefront 2 kastar man bort allt detta och låter dom som har mycket pengar eller gott om fritid få ett stort övertag över dom som inte har det. Det vill säga, har du ett liv på sidan om spelandet blir man straffad. Jag betalade 40kr för 1 månad origin access och EA får INTE ett ynka öre till av mig.

Sen är det bara att kolla på alla dessa streamers på twitch som hypar sönder spelet innan det ens har släppts. Kollade några olika streams igår och flertalet av dom sa följande när de fick se lootboxar och legendariska kort
"i will easily buy these later on!"
"of course i will buy the deluxe-edition. I love star wars!"
"Naboo looks really good and i loved the single-player".

Folk gillar uppenbarligen detta och det är inget fel i det, men dessa är i mina ögon inga riktiga gamers. Dessa är fanboys som köper allt som EA spottar ut oavsett om det står "eldorado" eller "ica-basic" på förpackningen.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Detta är ju inget nytt från EA´s sida, du har "shortcut kits" till i stort sett alla Battlefield spelen där du får alla vapen upplåsta från början för 300 spänn. I Battlefield 1 betyder det att du kan springa runt med tex en Hellriegel även om du precis startat spelet för första gången.

https://www.origin.com/swe/sv-se/store/battlefield/battlefiel...

Medlem

Men för H_TE kan de bara inte släppa HELA spelet (ha allt upplåst för spelarna) istället för att suga ut pengar ur spelarna såhär!?
De enda som kommer få tillgång till bästa vapnen/skeppen nu är ju de som nöter 24/7 eller de som pungar ut med mer pengar. Vi casual spelare (vi är många) som väljer att inte betala kommer bli överkörda.

Tänk om Playerunknowns Battlegrounds skulle haft samma tänk, att det låg vapen utspridda på banan men bara de som "köpt" vapnen med riktiga pengar kunde plocka upp dem eller att man måste ha varit sista överlevare 10 games för att låsa upp ett nytt vapen, det skulle floppat direkt.

Medlem
Skrivet av Gen:

Man blir skogstokig på denna skiten! Men tydligen gillar folk detta och köper uppenbarligen grejerna (om man tittar på Ubisofts siffror de släppte häromdagen). Kosmetiska saker, visst, alla har ju typ det nu så låt det vara men P2W är rena cancern och jag hoppas innerligt att spelet floppar pga detta.

https://www.fz.se/nyhet/274879-ubisoft-tjanar-mer-pa-extramat...

Läs artikeln igen,
både rubrik och innehåll var missvisande men har nu rättats upp, för i den redovisades inga siffror för mikrotransaktioner utan bara för olika typer av merförsäljningar av större slag.

-cb99


signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

Medlem
Skrivet av ebackman2:

Jo... Problemet är inte att det finns "lootlådor" utan snarare att spelets valutor och grind kommer att tweakas så långt det går för att vi ska känna behovet av att köpa dessa lådor. Och som det ser ut just nu, kommer denna trenden fortsätta, gränserna kommer att testas till folk sätter ner foten och slutar köpa skiten (dvs aldrig.)

Kommentaren ovan är från en annan tråd, men fångar så väl "pudelns kärna" med detta elände.

-cb99


signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

Medlem
Skrivet av karatekex:

Jag vet inte om det är jag som börjar bli gammal eller om lootboxes börjar bli mer och mer avancerade. Men jag fatta fan ingenting när jag testade betan och fick massa kort, valuta och annat jävla skräp. Jag har generellt inget emot lootboxar men det är ju så grymt dåligt utfört..
Offtopic, köpte nya CoD, fick en supply drop, lootade ett hantag till en pistol av epic kvalitet (öh va?). Steam refunds är ju en väldigt bra grej ibland.

Samma här. Det behöver inte vara massor av bling bling som distraherar en från spelupplevelsen. Det är den grundläggande spelmekaniken och lika villkor som gör ett multiplayer spel kul i min mening. Nu är iof detta spel även lite för arkadigt för min smak där 3:personsvy verkar klå fpv läget då laserstrålarna slår lite hipp som happ.

12
Skriv svar