Testpilot: 240Hz-skärm från AOC Agon testpilotas, ingen anade vad omdömet skulle bli!

Robot
Testpilot: 240Hz-skärm från AOC Agon testpilotas, ingen anade vad omdömet skulle bli!
Gen
Medlem

Bra artikel.

@ender hoppas du får chansen att testa en 21:9 skärm i framtiden. För mig var det en enorm skillnad (upplevelsemässigt) som tex hoppet från 60 till 144Hz eller från TN till IPS.

Medlem

Bra artikell.
Min skärmresa frammåt så småningom är 21:9 format och ips och möjligtvis lite mer hz än 60.
Väntar bara in rätt skärm och tidpunkt.
Jag börjar bli less på min gamla hp skärm 25.5". Bra färger men ofta tearing.och blank yta så man ser sig själv i skärmen


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Tummen upp för en mycket bra skriven och rolig läsning. Det uppskattas!


signatur

Text does not represent Mozart's life.

Medlem

Det vore intressant att höra vad du tycker om att gå ned till en 120Hz skärm, efter att ha suttit med denna. Märktes det att du gick ned i frekvens?

Medlem

Spöstraff för den clickbait-osande rubriken!


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem

@Molotov: 21:9 är guld värt i mina ögon. Finns spel som stödjer formatet bra, delvis bra och ibland väldigt dåligt. Men mestadels så är det bra. HUD/UI kan ibland vara låst till 16:9. Sen så har vissa spel beskurit höjden såsom Overwatch för att man inte ska se mer än andra spelare. Men utöver dessa väldigt få och små saker så är det en no-brainer.

Kör på en Asus PG348Q själv. Gick från 60hz 1200p(16:10) till 100hz med G-sync 1440p är som dag och natt. Tillsammans med IPS så är det perfekt. Den har lite backlightbleed i de övre hörnen men det är kanske 1% av tiden det är mörkt i spelen jag har testat. Absolut inget som stör. Sen har jag även sett så kallade "scan-lines", men det är obetydligt svåra att se om man inte sitter och fokuserar på dem. För priset kan man kanske tycka att det är konstigt att kvalitetskontrollen inte har varit högre. Sen så är säkerligen priset högt av andra anledningar. G-sync är från nvidia så man förstår själv. Sen bör man ha ett 980ti eller bättre för att kunna driva spelen. Jag kör själv med ett 980 ti, och i de flesta fallen så ligger inställningar på medium/high i moderna titlar för att få ut de 100fps som jag vill njuta av.

Skulle själv uppgradera i framtiden så ska det vara 21:9 i 4k upplösning, OLED, +200hz och HDR som standard. Är mer än nöjd i dagsläget och 10 år framåt och skulle troligen aldrig gå ner till 16:9 igen som det ser ut.

Filmer, surfa, spela eller vara produktiv, teckna med en wacom-ritplatta är oslagbart på en ultrabred skärm.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av marsson90:

Spöstraff för den clickbait-osande rubriken!

Haha, du ser väl glimten i ögat?


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Haha, du ser väl glimten i ögat?

har inte ens läst artikeln var tvungen att komma hit till kommentarerna direkt! xD

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av pippen1001:

har inte ens läst artikeln var tvungen att komma hit till kommentarerna direkt! xD

😬


signatur
Medlem

@pippen1001: Wohoo, den funkade! 😂

Medlem

21:9 gaming i 4K med hyfsad uppdateringsfrekvens låter ju fantastiskt! Lär ju inte hända med min nuvarande dator såvida inget riktigt revolutionerande händer på grafikkortsmarknaden framöver...för att inte tala om hur mycket större mitt datorbord, som redan rymmer 3 pers idag, behöver bli.

Som Freffo så vältaligt skriver så är ju inte stödet fast förankrat i spelindustrin heller. Jag skulle inte vilja se en ren uppskalning av det man ser av spelet, snarare att man ser mer i perforin utan att behöva vrida huvudet eller karaktären.
Men jag ser verkligen fram emot den dagen då det kommer bli rimligt i datorkraft och pris, det blir lätt min nästa stora skärmuppgradering 😊

Medlem

Skitbra text. Första gången på år och dar som jag läser en fullständig recension på FZ. Väldigt smart drag av FZ att bjuda in forumanvändare på det här viset, känns ärligare (faktiskt). Och ender har jag kännt till sedan länge

Backloggens befriare

Vad gör den där "patenterade headset-vingen"?


signatur

Ad hoc addendum

FZ
Andreas Dimestam

@keffkebab: Det är för att ha någonstans att hänga undan headset:et.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Mabec:

Skitbra text. Första gången på år och dar som jag läser en fullständig recension på FZ. Väldigt smart drag av FZ att bjuda in forumanvändare på det här viset, känns ärligare (faktiskt). Och ender har jag kännt till sedan länge

Kul att du gillar!


signatur
Backloggens befriare

@Dimestam: got it. Tack!


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Känns som om både skärmar och upplösning ligger före hårdvara dessa dagar.

Medlem
Skrivet av Zidious G:

Känns som om både skärmar och upplösning ligger före hårdvara dessa dagar.

Jag håller med, men skulle ändå säga att jag föredrar det så än tvärt om

1
Skriv svar