Recension - Event[0]

Fragtjuv
Recension - Event[0]

I den mörka kalla rymden, inte långt ifrån månen Europa har det toppmoderna rymdskeppet Nautilus tappat kontakten med omvärlden. Något allvarligt har inträffat och skeppets besättning kan inte nås. Just här befinner du dig. Helt ensam så när som på skeppets hyperintelligenta AI-system, Kaizen. Det är ditt uppdrag att ta reda på vad som har hänt och till din hjälp har du varken hagelbrakare eller laservapen. Istället är tangentbordet din bästa vän i jakten på sanningen.

I Event[0]:s värld har människan och rymdresor gått hand i hand sedan 80-talet. Rymdfarkosterna är utrustade med ett avancerat datasystem kallat Kaizen som sköter mer eller mindre allt ombord. Det är just Kaizen som du har till din hjälp för att lös pussel och ta dig framåt i handlingen. Det kan innebära att be Kaizen öppnar dörrar, kontrollera luftslussar eller använda många av skeppets övriga funktioner. Du kan dessutom prata med Kaizen om mer vardagliga saker som om hur hen mår och vad som egentligen har inträffat. Kaizens humör varierar kraftigt och ibland får du tillgång till nya rum utan större problem. Ibland verkar den artificiella intelligensen emellertid vara på dåligt humör och du tvingas svara på frågor innan du får din vilja igenom. Kaizen minns också vad du sagt och beroende på hur du bemött henom väntar fyra olika slut.

Till en början imponeras jag över hur mycket som Kaizen kan svara på och jag kommer på mig själv med att ställa fråga efter fråga istället för att göra det jag egentligen är här för att göra. Några timmar in i spelet blir det dock märkbart att Kaizen är ganska begränsad. Samma svar dyker upp på allt fler frågor vilket till viss del förstör upplevelsen. Utvecklarens arbete med att ta fram en artificiell intelligens som känns levande är trots allt imponerande och bland de bättre jag stött på hittills.

Spelets främsta styrka är att jag verkligen känner mig ensam och övergiven på det enorma skeppet jag utforskar. Det är lätt att tänka sig in i hur övergiven man skulle vara i en liknande situation där man endast har en dator att förlita sig på. Det känns som att jag när som helst kan få en kniv i ryggen och lämnas åt mitt öde. Spelets pussel känns också tillräckligt unika för att hålla intresset vid liv hela vägen in i mål.

Spelet har dock ett par brister som sänker helhetsintrycket. De tidigare nämnda problemen med att Kaizen inte räcker hela vägen är ett av dem. Dessutom är spelet ganska kort och när jag längtar efter att nysta upp fler mysterier möts jag av sluttexterna. Du kan lätt spela igenom spelet på tre fyra timmar och även om det finns ett visst värde i att spela om det i och med de olika sluten så är det i kortaste laget. Det går däremot inte att komma ifrån att Event[0] är en unik upplevelse och ett perfekt avbrott i mitt Overwatch-levlande och flygande över Atlanten i Flight simulator X.

Event[0]
3
Bra
+
Härlig stämning
+
Unik upplevelse
+
Kaizen är kul att prata med men...
-
når inte hela vägen
-
Lite för kort
-
Jag vill ha mer
Det här betyder betygen på FZ

signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Skribent

Event[0] ligger inbakat någonstans i mitten av min enorma wishlist. Verkar som att jag bör prioritera det någon regnig dag när jag är sugen på precis den här typen av upplevelse. Perfekt för en ledig eftermiddag.


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Fragtjuv

@Mattias Frost: Ja, det tycker jag verkligen att du ska göra! Det är trots allt en intressant upplevelse.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

Jag har till och med köpt Event[0], men det har legat ospelat i min lista i flera månader nu. Konceptet lockar mig verkligen, men vilket år som helst ska jag ta mig tid att beta av backlogen Bra recension!


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

1
Skriv svar