Recension – Battlefield V

Robot
Recension – Battlefield V

Battlefield V har mogna till sig i det fria, berikat av spelarnas oberäknelighet och minst sagt kaosiga leverne. Därför är vi beredda att sätta betyg på det mest bombastiska Battlefield Dice har skapat. Synd bara att de råkade släppa Battlefield 1 först.

#battlefield-v, #dice


Medlem

DICE och EA borde ha väntat med att släppa Battlefield V tills de utvecklat färdigt det. Känns verkligen innehållsfattigt och ofärdigt (många buggar och obalanserat rent generellt).

Medlem

En 3a känns som ett passande betyg. War Stories var inte särskilt engagerande i BF1 och det känns inte som det utvecklats alls av det man sett från BFV men multiplayern känns som den är på samma nivå som BF1 (vilket jag personligen inte gillade så mycket men förstår att många andra gjorde).
8 Kartor till multiplayer vid släpp känns inte heller så jättefläskigt, man tröttnar snabbare än man tror på mp spel med magert utbud, så man får hoppas åt de som spelar att Dice lyckas pumpa ut de nya kartorna i en bra takt.

Jag gillade inte Betan alls, så jag står mest sannolikt över det här spelet, men lite småsugen har man väl blivit när man sett lite youtuberecensioner, framförallt från Gggmanlives, han är duktig på att klippa ihop sina videor så att spelen ser roliga att spela, så det är ju tur att Origin Access finns och man kan spela 10 timmar ifall man skulle ändra sig och vill ge spelet en andra chans.

Får hålla tummarna att nästa BF är Bad Company 3 med samma spelmekanik och tempo som 2an, eller ännu hellre...ett långsammare och taktiskt spel i stil med BF2, 2142 osv...men det tror jag aldrig kommer hända xD


signatur

Game long and prosper

Skägg.
10 Chambers

@Javas: Det var ett svårt betyg att sätta. I mångt och mycket har ju Dice förbättrat de system som jag personligen gillar. Bättre känsla i vapnen, fokus på squads, och mer förstörelse. Hade de gått direkt på detta, och skippat mellanspelet Battlefield 1, tror jag intrycket hade varit betydligt starkare.


signatur
Medlem

Battlefield är ett väldigt roligt MP spel, man vet vad man får.
Det jag inte riktigt gillar, i varken BF eller COD är att låsa upp vapen känns som en transportsträcka. Man hinner oftast levla upp sitt första/andra vapen så man orkar inte byta ut den tills man låst upp samtliga vapen. Då börjar man kanske med ett nytt.

Det är något som saknas som jag inte kan sätta fingret på.
Kanske är ett bra rankingsystem, mer genuin tävlingskänsla.

BF och COD är dock utvecklade och riktade så pass att man ska ledsna för att lägga ner spelet lagom tills dess att nästa kommer ut. Inte så att dom vill att vi ska ha roligt med samma spel i flera år, då har dom misslyckats med affärsmodellen.

Medlem

Jag har spelat några minuter via EA ACCESS. Ska testa lite mer idag men jag dras hela tiden tillbaka till mitt kära Battlefront 2.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Jag tycker många av kartorna är väldigt röriga än så länge. Speciellt den med kyrkan i mitten.
Fienderna kan vara lite överallt och det är väldigt svårt att se dessa. Man dör ofta av att inte riktigt veta vart skotten kommer ifrån.
Det försöker vara mer som Call of duty men misslyckas totalt.
Att köra stridsvagn har heller aldrig varit så tråkigt. Som infanterist förstör man hur lätt som helst en tung stridsvagn.
Känns som man straffas lite när man PTFO. Bättre att bara försvara en bas, då är det ganska lätt.
Ljud, grafik och hur man rör sig är dock kanon.

Medlem

Ett tämligen välpolerat spel som ändå levererar det man lovat får 3 av 5 alltså.

Samtidigt drar jag mig till minnes när ni gav katastrofen Operation Flashpoint: Dragon Rising 5/5, ett av de sämsta spelen som någonsin släppts.

https://www.fz.se/recension/2047-operation-flashpoint-dragon-...

Lustigt!

Redaktör

@Tivook: Den recensionen är inte vår bästa. Men den är, med Witcher 1-texten, sällsynta undantag. Vi har gjort ett tusental andra recensioner som är betydligt bättre.

Calle förklarar i texten varför betyget stannar på 3, och varför det var svårbedömt.


signatur
Medlem
Skrivet av Tivook:

Ett tämligen välpolerat spel som ändå levererar det man lovat får 3 av 5 alltså.

Samtidigt drar jag mig till minnes när ni gav katastrofen Operation Flashpoint: Dragon Rising 5/5, ett av de sämsta spelen som någonsin släppts.

https://www.fz.se/recension/2047-operation-flashpoint-dragon-...

Lustigt!

Det roliga med bla spel som battlefield att det har såna fans som blir arga om inte "deras" spel får högsta betyg


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Det jag gillar mest är att supports LMG faktiskt kan meja ner en hel del om man placerar sig bra

Nackdelen är suppression, verkar ju inte påverka fiender öht...

Medlem

Jag önskar mig ett mer storskaligt Battlefield spel. Liknande Planetside 2.
Ett större slagfält som är mer "ongoing" så att säga.

Medlem
Skrivet av Tivook:

Ett tämligen välpolerat spel som ändå levererar det man lovat får 3 av 5 alltså.

Samtidigt drar jag mig till minnes när ni gav katastrofen Operation Flashpoint: Dragon Rising 5/5, ett av de sämsta spelen som någonsin släppts.

https://www.fz.se/recension/2047-operation-flashpoint-dragon-...

Lustigt!

Är ju helt två olika speltitlar, men okay.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Jag tycker att BF V är ett lyft mot de senaste spelen. För mig var släppet av BF 3 det som senast höjde pulsen något.
Men efter en stund spelande blir det som vanligt. Jag återvänder till BBC2, det finns inget annat spel i världen som någonsin har gett mig den positiva kicken av att lira multiplayer i rush läget, det är äkta Kärlek.

Medlem

Känns som ett rättvist betyg. Och bra recension också. Förklarar tydligt varför betyget stannade där det gjorde.

Jag tyckte inte alls om BF1 men är lite mer sugen på detta, dock inte till fullpris. Vill se om innehållet som komma skall håller måttet bl.a


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Jag önskar mig ett mer storskaligt Battlefield spel. Liknande Planetside 2.
Ett större slagfält som är mer "ongoing" så att säga.

Får hoppas att BFV's Battle Royale erbjuder det. Men jag hoppas på fler stora kartor... Verkar "bara" vara Hamada och kommande Panzerstorm som levererar det just nu.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

@Tivook: Den recensionen är inte vår bästa. Men den är, med Witcher 1-texten, sällsynta undantag. Vi har gjort ett tusental andra recensioner som är betydligt bättre.

Calle förklarar i texten varför betyget stannar på 3, och varför det var svårbedömt.

BF3 fick en 5a i betyg och BF5 en 3a?! Sammanträffande?knappast va!?

Skämt å sido så håller jag med calle i hans recension. Bfv skulle nog har kännts som ett mer nyskapande spel om bf1 inte fanns. Men jag tycker samtidigt ,personligen ,att bfv är så mycket bättre än bf1. Att det förändringarna i sig skulle motivera ett lite högre betyg, eller iaf inte sämre än 1an. Kanske blir högre sen när alla dlcer kommit ut

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Är ju helt två olika speltitlar, men okay.

Ja, titlarna är olika.

Bortsett från själva titeln så skulle jag säga att spelen hamnar i exakt samma kategori, vet inte riktigt hur du tänkte.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Det roliga med bla spel som battlefield att det har såna fans som blir arga om inte "deras" spel får högsta betyg

Har inte förhandsbokat spelet men jag testade betan och uppfattade det som underhållande.

Hade köpt direkt om spelet var mer som BF1942 dvs mer realistiskt med faktiska baser och fordon som står parkerade på rad, detta är för arkadigt för min smak.

Jag förstår inte varför tillverkarna inte förstår grundprinciperna till varför spelen blev så framgångsrika från första början och fortsätter på samma spår, istället så försöker dom hela tiden få spelaren närmare striden direkt.

Vill man ha Quake så installerar man Quake liksom. Jag vill inte bli stressad in i stridens hetta som det är i detta spelet.

Medlem
Skrivet av Tivook:

Ja, titlarna är olika.

Bortsett från själva titeln så skulle jag säga att spelen hamnar i exakt samma kategori, vet inte riktigt hur du tänkte.

Spelet är en krigssimulator, är det lika som BF?
Nej, det är det inte.

När dom gör en recension så jämför dom spel i samma genre och serie om det finns tidigare.
Inte en helt annan genre.

Vet inte hur du tänkte grabben


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Bra recension! Men nu kanske det är dags för ett Assassins Creed break innan de släpper ett nytt BF, det verkar göra bra för både spelen och utvecklarna. Gissar att man kan bli lite mer kreativ och nyskapande om man inte har blåslampan där, DICE har ju släppt ett nytt spel varje år ett tag.

Medlem

Har spelat ca 15h sedan släppet 9/11 och har haft riktigt kul än så länge. Tycker de nya mekanikerna (mindre hälsa, ammunition etc) har höjt upplevelse avsevärt. Med tanke på den nya prismodellen där alla DLC ingår så tror jag detta kommer bli en riktigt kul resa framöver.


signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Spelet är en krigssimulator, är det lika som BF?
Nej, det är det inte.

När dom gör en recension så jämför dom spel i samma genre och serie om det finns tidigare.
Inte en helt annan genre.

Vet inte hur du tänkte grabben

Haha, du menar alltså att Operation Flashpoint: Dragon Rising är en krigssimulator?

Jag tror du får Operation Flashpoint Dragon Rising och återkomma.

Jag har spelat alla tre och enbart Arma 3 är en renodlad simulator, OF:DR är betydligt mer likt BF än Arma 3. Iaf i multiplayer vid release. Hur spelet har utvecklats ( om det har utvecklats ) vågar jag inte svara på men vid release var det tragiskt.

Minns jag rätt så hade OF:DR en enda multiplayerkarta vid release, en jeep och en helikopter och dessutom gränser på kartan som man inte fick träda över, ganska exakt som valfritt BF spel.

Medlem

@Carl Johansson-Sundelius:

Det tror jag du har rätt i. Eller om dom åtminstånde hade vågat experimentera med BF1 och gjort det mer autentiskt för sitt tema. Skyttegravskrig, majoriteten av vapnena är bolt action rifles, mycket artilleri och senapsgas, lite som Verdun men inte lika hardcore.

Då tror jag BFV hade känts mer välkommet, mer tillbaka till vanliga Battlefield efter BF1 experimentet liksom^^


signatur

Game long and prosper

Medlem
Math checks out
Skrivet av Bawzan:

BF3 fick en 5a i betyg och BF5 en 3a?! Sammanträffande?knappast va!?

Skämt å sido så håller jag med calle i hans recension. Bfv skulle nog har kännts som ett mer nyskapande spel om bf1 inte fanns. Men jag tycker samtidigt ,personligen ,att bfv är så mycket bättre än bf1. Att det förändringarna i sig skulle motivera ett lite högre betyg, eller iaf inte sämre än 1an. Kanske blir högre sen när alla dlcer kommit ut

BF4 fick 4

Medlem

Frontlines är den absolut roligaste speltyper. Synd bara att den varvas med TDM.
Hoppas dem ändrar detta snart.

Ungefär som att conquest skulle blandas med rush..?


signatur

"High life on low budget"

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

@Javas: Det var ett svårt betyg att sätta. I mångt och mycket har ju Dice förbättrat de system som jag personligen gillar. Bättre känsla i vapnen, fokus på squads, och mer förstörelse. Hade de gått direkt på detta, och skippat mellanspelet Battlefield 1, tror jag intrycket hade varit betydligt starkare.

BF5 kanske inte hade sett ut så här utan BF1?

Medlem

@totte1015: Ja suppression är bara en visuell effekt i BFV som det ska vara.
Ok att det stör visuellt men kulorna ska fortfarande gå dit du siktar, inte som i BF1 där din rekyl och RDB går i taket och dina kulor sprider sig över hela skärmen istället för att gå dit du siktar.

Att man tagit bort RBD, suppression, sweetspots och Behemoths är det absolut bästa med spelet, att granat spammet minskat rejält är också ett stort plus.
Har inte hunnit testa alla kartor ännu men dem jag spelat har varit riktigt bra.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Tivook:

Ett tämligen välpolerat spel som ändå levererar det man lovat får 3 av 5 alltså.

Samtidigt drar jag mig till minnes när ni gav katastrofen Operation Flashpoint: Dragon Rising 5/5, ett av de sämsta spelen som någonsin släppts.

https://www.fz.se/recension/2047-operation-flashpoint-dragon-...

Lustigt!

Jisses, satt och läste kommentarerna till recensionen. Fan så låg nivå.

Medlem
Skrivet av bent toe:

Frontlines är den absolut roligaste speltyper. Synd bara att den varvas med TDM.
Hoppas dem ändrar detta snart.

Ungefär som att conquest skulle blandas med rush..?

Det kommer rena servrar för alla spellägen när spelet släpps på riktigt. De blandade nu inledningsvis för att matchmaking inte skulle bli för seg.


signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Skriv svar