Apple: "Epic Games bad om särbehandling i App Store"

Robot
Apple: "Epic Games bad om särbehandling i App Store"

Vem blir vinnaren när giganterna drabbar samman?

#Apple, #Epic-games, #Fortnite, #nyhetstips


Medlem
Medlem

Hehe, smart av Sweeney

Medlem
Medlem

Med andra ord.

Epic ville att Apple skulle låta Epic använda Apples plattform och butik för att skapa och köra sin egen butik där de kan släppa appar/spel. Detta inkluderar då även andra spel än deras egna d.v.s andra utvecklare kan publicera på den mobila EGS istället för App Store och på så sätt skulle Epic med tiden få mer kontroll än Apple har på deras egen plattform.

För den sista biten av brevet Sweeny skrev om att Apple skulle tillåta andra iOS utvecklare att göra samma sak skulle inte hända för 99.9% av utvecklarna. De skulle inte skapa sina egna butiker och betalmöjligheter för endast deras egna spel (vilket i många fall är ett för litet antal för att rättfärdiga utgifterna för att skapa sin egen "plattform" på plattformen, och för små utvecklare skulle det i de flesta fallen resultera i färre nedladdningar då det skulle bli en inflation av butiker i butiken och användare skulle välja bort majoriteten p.g.a för mycket "jobb" för en app.

D.v.s att även om Apple skulle godkänna detta avtal dock med begränsningen till att endast Epics egna appar och spel skulle vara på Epics butik skulle dem vara nöjda med det. Även med vetskapen om att nästan inga andra utvecklare trots möjligheten att göra så inte har kapaciteten att göra det i de flesta fallen för att dem själva sitter nu på en deal som genererar dem 30% mer inkomst på mobila transaktioner.

Medlem

Nu är det ju ingen av oss som vet exakt vad som hänt eller sagt. Så det blir ju bara spekulationer.

Bättre låta Epic och Apple ta itu med detta.

Medlem

mycket vill ha mer

Medlem

Disclaimer: Jag är inte på någon av bolagens sida, båda vill optimera sin förtjänst. Punkt.

Detta känns som en riktig icke-nyhet i mina ögon, inget illa menat emot redaktionen på FZ, men visst är det rimligare att ett bolag ber om ett undantagstillstånd i första hand för just deras produkt än att be deras försäljare (Apple) att ändra på hela sitt upplägg för alla? Borde vara lättare att få igenom och en högre sannolikhet att affären (Appstore) går med på ett enskilt fall? Jag hade lätt börjat så och sedan försökt bilda opinion och hänga ut affären för taskiga villkor om detta inte gick igenom...

Medlem
Skrivet av Winzi:

Med andra ord.

Epic ville att Apple skulle låta Epic använda Apples plattform och butik för att skapa och köra sin egen butik där de kan släppa appar/spel. Detta inkluderar då även andra spel än deras egna d.v.s andra utvecklare kan publicera på den mobila EGS istället för App Store och på så sätt skulle Epic med tiden få mer kontroll än Apple har på deras egen plattform.

För den sista biten av brevet Sweeny skrev om att Apple skulle tillåta andra iOS utvecklare att göra samma sak skulle inte hända för 99.9% av utvecklarna. De skulle inte skapa sina egna butiker och betalmöjligheter för endast deras egna spel (vilket i många fall är ett för litet antal för att rättfärdiga utgifterna för att skapa sin egen "plattform" på plattformen, och för små utvecklare skulle det i de flesta fallen resultera i färre nedladdningar då det skulle bli en inflation av butiker i butiken och användare skulle välja bort majoriteten p.g.a för mycket "jobb" för en app.

D.v.s att även om Apple skulle godkänna detta avtal dock med begränsningen till att endast Epics egna appar och spel skulle vara på Epics butik skulle dem vara nöjda med det. Även med vetskapen om att nästan inga andra utvecklare trots möjligheten att göra så inte har kapaciteten att göra det i de flesta fallen för att dem själva sitter nu på en deal som genererar dem 30% mer inkomst på mobila transaktioner.

Eller så kan man ju se det som att Epic vill ha sin App butik på IOS enheter, vilket Apple inte tillåter.
Det finns inget alternativ för Epic att släppa appar på IOS utanför Apples butik som är den ända tillåtna på IOS enheter.

Så 30% är påtvingat även om man står för servrar och ekosystem själv, vilket är fult.
Android är inte mycket bättre där, men där brukar man i alla fall kunna välja att köra program som inte är verifierade, dock inte så värst smidigt.

Hoppas att Epic lyckas öppna upp telefonerna lite så att man kan välja sin butik själv.

Medlem

Mailen Mellan Epic och Apple

Varken apple eller epic har rätt eller fel.
Det kan verka som en konstig attack från epic, men tyvärr såhär man måste gå tillväga för att lagar ska införas antar jag, just nu finns det ju inga.

Medlem

Gillar att han inte korrekturläser sina copy-paste mail

Medlem
Skrivet av Landelusen:

Disclaimer: Jag är inte på någon av bolagens sida, båda vill optimera sin förtjänst. Punkt.

Detta känns som en riktig icke-nyhet i mina ögon, inget illa menat emot redaktionen på FZ, men visst är det rimligare att ett bolag ber om ett undantagstillstånd i första hand för just deras produkt än att be deras försäljare (Apple) att ändra på hela sitt upplägg för alla? Borde vara lättare att få igenom och en högre sannolikhet att affären (Appstore) går med på ett enskilt fall? Jag hade lätt börjat så och sedan försökt bilda opinion och hänga ut affären för taskiga villkor om detta inte gick igenom...

Jag tror inte du förstår effekterna av situationen när du kallar det för en icke-nyhet. Skall bli intressant att se vad som händer här.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Landelusen:

Disclaimer: Jag är inte på någon av bolagens sida, båda vill optimera sin förtjänst. Punkt.

Detta känns som en riktig icke-nyhet i mina ögon, inget illa menat emot redaktionen på FZ, men visst är det rimligare att ett bolag ber om ett undantagstillstånd i första hand för just deras produkt än att be deras försäljare (Apple) att ändra på hela sitt upplägg för alla? Borde vara lättare att få igenom och en högre sannolikhet att affären (Appstore) går med på ett enskilt fall? Jag hade lätt börjat så och sedan försökt bilda opinion och hänga ut affären för taskiga villkor om detta inte gick igenom...

Helt off topic men; man vet att man spelat för mycket FM när man läser ditt nick som "Leverkusen" istället...

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Hoppas att Epic lyckas öppna upp telefonerna lite så att man kan välja sin butik själv.

Kan ju inte bara vara jag som tycker detta är ironiskt med tanke på Epic's beteende om exklusiviteter :D. Oh boy.

Medlem
Skrivet av Draconis:

Kan ju inte bara vara jag som tycker detta är ironiskt med tanke på Epic's beteende om exklusiviteter :D. Oh boy.

Det är ju i helt samma linje som med deras butik på PC? Vet inte vad det ironiska är.

Medlem
Skrivet av Draconis:

Kan ju inte bara vara jag som tycker detta är ironiskt med tanke på Epic's beteende om exklusiviteter :D. Oh boy.

Ser inte ironin i detta alls faktiskt. På PC kan jag ju välja vilken butik jag vill, det är utvecklarna själva som väljer var och hur spelen ska säljas. På iOS har jag inget val alls. Det är som om Microsoft Store vore det enda alternativet för PC och alla utvecklare var tvungna att släppa sina spel där, eftersom det inte finns något annat val. Och att som grädden på moset kräva 30 % av allt, inte bara app-köp, utan 30 % på en förnyad prenumeration eller ett nytt skin.

Att Epic köper till sig exklusiviteter är som att ett tv-bolag köper rättigheterna till en viss sportliga, du kan fortfarande titta på alla andra kanaler och övriga sportligor hos andra aktörer.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem
Skrivet av Belfry:

Ser inte ironin i detta alls faktiskt. På PC kan jag ju välja vilken butik jag vill, det är utvecklarna själva som väljer var och hur spelen ska säljas. På iOS har jag inget val alls. Det är som om Microsoft Store vore det enda alternativet för PC och alla utvecklare var tvungna att släppa sina spel där, eftersom det inte finns något annat val. Och att som grädden på moset kräva 30 % av allt, inte bara app-köp, utan 30 % på en förnyad prenumeration eller ett nytt skin.

Att Epic köper till sig exklusiviteter är som att ett tv-bolag köper rättigheterna till en viss sportliga, du kan fortfarande titta på alla andra kanaler och övriga sportligor hos andra aktörer.

En bättre jämförelse är en spelkonsol, får andra ha sina egna Stores där? Det finns flera alternativ till iOS och Apple-enheter om det inte passar.

Att Epic gör det här för att inte tjäna mer pengar köper jag inte... Om folk idag betalar ex antal kronor för 1000 vbucks så är de beredda att göra det direkt från Epic också och det vet de om och kommer utnyttja.

Medlem

Om du tidigare köpt ett spel i en serie exempelvis Hitman så kan du som konsument inte längre ha alla spel på samma ställe. Du har alltså inga valmöjligheter längre utan tvingas på grund av Epic att köpa det på deras affär.

Alltså kan du INTE välja din butik själv, därav ironin.

Medlem
Skrivet av Gill:

En bättre jämförelse är en spelkonsol, får andra ha sina egna Stores där? Det finns flera alternativ till iOS och Apple-enheter om det inte passar.

Att Epic gör det här för att inte tjäna mer pengar köper jag inte... Om folk idag betalar ex antal kronor för 1000 vbucks så är de beredda att göra det direkt från Epic också och det vet de om och kommer utnyttja.

Nja, det där är en sämre jämförelse faktiskt. Sen så tillåter Google att företag skapar egna app stores så jag förstår inte varför Apple inte gör det, oj vänta de är giriga som in i helvete!


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av Gill:

En bättre jämförelse är en spelkonsol, får andra ha sina egna Stores där? Det finns flera alternativ till iOS och Apple-enheter om det inte passar.

Att Epic gör det här för att inte tjäna mer pengar köper jag inte... Om folk idag betalar ex antal kronor för 1000 vbucks så är de beredda att göra det direkt från Epic också och det vet de om och kommer utnyttja.

Spelkonsolerna och deras butiker tar dock inte 30 % av varje transaktion jag gör i mina spel. Problemet är kanske inte butiken i sig, utan det faktum att Apple utnyttjar det faktum att alla utvecklare är i en beroendeställning.

Jag tror inte heller att Epic gör detta för att vara goda medmänniskor, eller i en kamp mot stora bolag i någon slags monopolställning. Jag ser dock det positiva som skulle följa om Epic och co skulle vinna detta. Ex. Spotify gav upp striden och valde istället att låta sina användare förnya prenumerationer via sin hemsida och på så vis kringå Apple och deras 30 % på förnyelsen. Apple är ett bolag värt 2 biljoner dollar, om det inte finns något som kan hota deras grepp om marknaden här och nu, så blir det jävligt svårt att göra det om 5-10 år.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Eller så kan man ju se det som att Epic vill ha sin App butik på IOS enheter, vilket Apple inte tillåter.
Det finns inget alternativ för Epic att släppa appar på IOS utanför Apples butik som är den ända tillåtna på IOS enheter.

Så 30% är påtvingat även om man står för servrar och ekosystem själv, vilket är fult.
Android är inte mycket bättre där, men där brukar man i alla fall kunna välja att köra program som inte är verifierade, dock inte så värst smidigt.

Hoppas att Epic lyckas öppna upp telefonerna lite så att man kan välja sin butik själv.

Folk väljer Apple av integritet- och säkerhetsskäl, som att inte vilja bli spårade av diverse appar. Om kines-Epic fick härja fritt på iOS skulle det signifikant degradera upplevelsen och meningen med att välja Appleprodukter. Om dom vill solka ner Android är det fritt fram, så kan man välja en Androidtelefon istället om man tycker det är bra

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Draconis:

Om du tidigare köpt ett spel i en serie exempelvis Hitman så kan du som konsument inte längre ha alla spel på samma ställe. Du har alltså inga valmöjligheter längre utan tvingas på grund av Epic att köpa det på deras affär.

Alltså kan du INTE välja din butik själv, därav ironin.

Det är utvecklarnas val diskussionen och kontroversen handlar om, inte konsumenternas. I fallet Hitman så är det utvecklarna som själva har valt att binda sig till Epic - de har inte blivit tvingade att enbart sälja PC-versionen av Hitman hos Epic pga brist på alternativ.

Det finns inget ironiskt i detta, du har bara gjort en tankevurpa.

Medlem
Skrivet av Belfry:

Ser inte ironin i detta alls faktiskt. På PC kan jag ju välja vilken butik jag vill, det är utvecklarna själva som väljer var och hur spelen ska säljas. På iOS har jag inget val alls. Det är som om Microsoft Store vore det enda alternativet för PC och alla utvecklare var tvungna att släppa sina spel där, eftersom det inte finns något annat val. Och att som grädden på moset kräva 30 % av allt, inte bara app-köp, utan 30 % på en förnyad prenumeration eller ett nytt skin.

Att Epic köper till sig exklusiviteter är som att ett tv-bolag köper rättigheterna till en viss sportliga, du kan fortfarande titta på alla andra kanaler och övriga sportligor hos andra aktörer.

Vi hade butikskonkurrens på PC innan Epic stövlade in. De förser inte konsumenten med ett annat alternativ utan aktivt betalar för att begränsa alternativen. Sedan är det ju tur för Tencent att de har tusentals fotsoldater som är villiga att argumentera i bästa ”Gaslighting”-manér om att det skulle vara en positiv kraft mot monopol.

Medlem
Skrivet av Draconis:

Om du tidigare köpt ett spel i en serie exempelvis Hitman så kan du som konsument inte längre ha alla spel på samma ställe. Du har alltså inga valmöjligheter längre utan tvingas på grund av Epic att köpa det på deras affär.

Alltså kan du INTE välja din butik själv, därav ironin.

Det handlar om utvecklarna ska ha ett val, inte konsumenter. Trodde någon här på riktigt detta bråk handlar om konsumenterna? Sure, Epic sålde sina MTX billigare i sin store än via apple, men det är nog bara goodwill som dom är ute efter.

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Folk väljer Apple av integritet- och säkerhetsskäl, som att inte vilja bli spårade av diverse appar. Om kines-Epic fick härja fritt på iOS skulle det signifikant degradera upplevelsen och meningen med att välja Appleprodukter. Om dom vill solka ner Android är det fritt fram, så kan man välja en Androidtelefon istället om man tycker det är bra

Ser inte riktigt relevansen i vad du skriver, jag skrev inte att Apple inte ska få ha sin egen butik. Litar man på Apple så skulle det vara fritt fram att fortsätta använda deras butik och appar, alltså så påverkas inte det den typen av användare som du beskriver.

Att låsa upp spärren i Android används väldigt sällan, men det är ändå bra att möjligheten finns där.

Sen så ser jag inte riktigt varför det är viktigt att Epic vill tjäna mer pengar här, när det är bra för hela marknaden ifall fler får vara med och konkurrera och slippa Apples tull.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Eller så kan man ju se det som att Epic vill ha sin App butik på IOS enheter, vilket Apple inte tillåter.
Det finns inget alternativ för Epic att släppa appar på IOS utanför Apples butik som är den ända tillåtna på IOS enheter.

Så 30% är påtvingat även om man står för servrar och ekosystem själv, vilket är fult.
Android är inte mycket bättre där, men där brukar man i alla fall kunna välja att köra program som inte är verifierade, dock inte så värst smidigt.

Hoppas att Epic lyckas öppna upp telefonerna lite så att man kan välja sin butik själv.

Fast Apples telefoner med iOS är ingen skillnad från ett Playstation eller en Xbox och det är samma regler där. Vill du släppa något på den marknaden så får du helt enkelt rätta dig efter dem regler som finns för den plattformen av den tillverkaren eller så utvecklar du något eget.

Eller du kanske tycker att vi skall stämma varenda utvecklare av en plattform som använder ett eget system som inte tillåter att andra utvecklare smackar upp sina egna butiker där utan att ha någon form av avgift?

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Det är utvecklarnas val diskussionen och kontroversen handlar om, inte konsumenternas. I fallet Hitman så är det utvecklarna som själva har valt att binda sig till Epic - de har inte blivit tvingade att enbart sälja PC-versionen av Hitman hos Epic pga brist på alternativ.

Det finns inget ironiskt i detta, du har bara gjort en tankevurpa.

Eh. Han jag citerade sa "så man kan välja sin butik själv", vilket syftar på konsumenter, om han inte är en utvecklare dvs.

Medlem

Jag tycker att det är jätte bra att dom säger till. Sverige borde också sätta ner foten mot företag som blir särbehandlade. Så att dom också är med i samma samhälle och inte bara existerar för att skapa nya jobb snabbt.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Draconis:

Eh. Han jag citerade sa "så man kan välja sin butik själv", vilket syftar på konsumenter, om han inte är en utvecklare dvs.

Det missade jag! Principen är väl likväl densamma? I Apples fall är det Apple som tvingar iOS-utvecklare att enbart sälja via Apple Store, och därmed har inte konsumenten heller ett val. I Epics fall är det utvecklarna som fattar beslutet att binda sig till en enskild affär. Det är fritt fram för utvecklare att inte göra det, och därför är ju även den stora majoriteten av spelen på Epic Store tillgängliga på annat håll. Jämförelsen haltar.

Medlem
Skrivet av Gill:

En bättre jämförelse är en spelkonsol, får andra ha sina egna Stores där? Det finns flera alternativ till iOS och Apple-enheter om det inte passar.

Att Epic gör det här för att inte tjäna mer pengar köper jag inte... Om folk idag betalar ex antal kronor för 1000 vbucks så är de beredda att göra det direkt från Epic också och det vet de om och kommer utnyttja.

Kunde inte sagt det bättre själv.

12
Skriv svar