Star Citizen - Free Flight 9-23 september

Quake-konnässsör
Star Citizen - Free Flight 9-23 september

Star Citizen - Free Flight (alpha 3.10.2) 09.09.2020 - 23.09.2020

Vill du prova spelet som har skapat en del drama och diskussioner på FZ, är det ett vaporware eller är det ett spel? Skynda dig att prova spelet Star Citizen innan CIG tar pengarna och springer iväg utan att göra klart spelet! ! !

Prova Star Citizen gratis med start den 9:e september, och flyg med oss alla dårar som har spenderat flera hundratusentals dollar, eller ja, det är snart uppe i en miljon dollar om jag ska vara ärlig, eller två...

Free Flight
Datum: 09.09.2020 - 23.09.2020
Tid: Troligen med start från 04:00 PM UTC (18:00 svensk tid)

Några gånger per år så erbjuder Cloud Imperium Game (CIG) möjligheten att prova spelet gratis i form av Free Flight, det enda man behöver är ett konto på https://robertsspaceindustries.com/ där man också kan ladda hem klienten för spelet. Under Free Flight så har man tillgång till ett urval av skepp där man kan prova på vad spelet kan erbjuda idag.

Spelet är fortfarande i alpha stadiet, eller egentligen pre-alpha, och spelet har en del buggar som kan göra ditt spelande en utmaning. På senare tiden så har servrarna inte varit så stabila, de har en tendens att krascha, 30k felet kommer du lära dig känna. Men man ska inte bli rädd för de olika buggarna som spelet har i nuläget, Free Flight ger dig en chans att prova ett unikt spel.

För att få tillgång till Free Flight så gör man följande:

1. Skapa konto
2. Fyll i promokoden: SHOWDOWN2950
3. Ladda hem klient

Allt står på denna sida hos Robertspaceindustries (Ship Shodown 2950 - Free Flight)

Reserverar mig för stavfel hahaha

Vilka skepp ingår i Free Flight

De 16 skepp som nya spelare har möjlighet att flyga gratis är följande:

Hur ser spelet ut idag?

I spelet idag finns det tre olika typer av "spellägen". Persistent Universe (PU), Arena Commander (AC) och Star Marine (SM).

Star Marine

Star Marine är fokuserat på FPS strider och man har möjlighet att prova diverse olika vapen som spelet erbjuder. Det finns två spellägen, Elimination (Free-for-all) och Last Stand. I Elimination så är det alla mot alla och där personen med flest poäng vinner, gamla hederliga FFA helt enkelt. I Last Stand så ska man försöka hålla olika punkter på kartan, upp till 6 stycken, där varje punkt man håller ger poäng. De lag som lyckas hålla dessa punkter bäst vinner spelet.

Dessa matcher går ganska snabbt, cirka 10 minuter långa, men ger en bra känsla över hur FPS vapnen fungerar i spelet. Varje match ger REC poäng som man kan använda i Arena Commander. Det finns tre kartor till Star Marine, som är i lite varierande storlekar, men inga överdrivet stora kartor.

Star Marine - Loadout

Arena Commander

I Arena Commander ligger fokuset istället på skeppstrider. I Arena Commander kan du prova olika vapen till dina skepp, men även byta ut diverse olika komponenter såsom kylare, sköldar och generatorer. De olika komponenterna kan du byta ut och prova nya genom att hyra dem för REC poäng som man får när man sitter och spelar Star Marine eller några olika spellägen i Arena Commander. När man hyra komponenter så behåller man dem i tre dagar, sedan måste man hyra dem på nytt.

Arena Commander

Det finns några spellägen i Arena Commander som riktar sig mot singleplayer, co-op och pvp. Vanduul Swarm / Pirate Swarm ska man själv, eller ihop med andra, skjuta ned och överleva ett X antal vågor av fientliga skepp som hoppar på kartan. Mellan Vanduul Swarm och Pirate Swarm så är Pirate Swarm det svåraste utav dessa två.

Battle Royale spelar man alla mot alla, där alla försöker få så många poäng som möjligt genom att skjuta ned motståndarna. För nya spelare kan detta läge vara jobbigt, då det brukar vara riktigt bra spelare inne på dessa spellägen.

Squadron Battle spelar man i lag mot varandra, och likt Battle Royale så gäller det att skjuta ned motståndarna för att få poäng för att vinna. Detta läge kan vara roligare om man är några stycken som kan kommunicera med varandra för att göra det lite enklare.

Free Flight är ett spelläge där man kan flyga runt på kartan som Arena Commander erbjuder, och är mer tänkt som att provflyga skepp och testa kontroller. Det har blivit populärt att hoppa in i Free Flight-läget och skjuta på varandra, så kan vara lite hektiskt om man nu enbart vill prova flyga runt lite.

Bra sidor för att kolla Vapen, Sköldar, Kylning och Generatorer.

Persistent Universe

Persistent Universe är testmiljön för MMO-delen av Star Citizen och det är här som majoriteten av alla nya funktioner testas.

Hurston - Lorville

I spelet idag finns det tre större planeter som man kan landa på, Hurston, ArcCorp och microTech, där det på respektive planet finns en större stad. Dessa städer fungerar också som startpunkter för nya spelare, vart man väljer att starta gör man första gången man loggar in och därefter startar man där man loggade ut sist.

ArcCorp - Area18

Himlakroppar i spelet idag:

  • Fyra planeter: Hurston, ArcCorp, microTech och Crusader

  • En asteroid formation: Delamar

Dessa fyra planeter har i sin tur en mängd månar:

  • Crusade: Cellin, Daymar, Yela

  • Hurston: Arial, Aberdeen, Ita, Magda

  • ArcCorp: Lyria, Wala

  • microTech: Calliope, Clio, Euterpe

De större planeterna har också större städer, enligt följande

  • Hurston: Lorville

  • ArcCorp: Area18

  • microTech: New Babbage

  • Delamar: Levski

Karta över Stantonsystemet

Rymdstationer
Dessa fyra planeter har också rymdstationer som cirkulerar runt planeterna, oftast brukar dessa stationer ligga i omloppsbana passligt nära de olika stora städerna på varje planet.

  • Crusader: Port Olisar

  • Hurston: Everus Harbor

  • ArcCorp: Baijni Point

  • microTech: Port Tressler

Hurston - Everus Harbor

Uppdrag

Att ta sig runt i systemet kostar pengar, då i form av bränsle för quantuum hoppa mellan de olika himlakropparna, eller om ditt skepp blir skadad så måste man kanske reparera. Det börjar finnas ett bra urval av olika sätt att få in pengar, tänkte skriva om några. Alla dessa uppdrag kan accepteras direkt från din mobiGlas, in-game menu som din karaktär kan ta upp.

Det finns två olika typer av uppdrag / kontrakt man kan acceptera Generella, som är öppet för alla på servern att acceptera, eller Personal, som endast kan ses och accepteras av din spelkaraktär. I den fliken som endast din spelkaraktär kan se, Personal, så brukar oftast de specifika uppdragsgivarens uppdrag dyka upp.

Om man är flera i en grupp så kan man också dela acceptera uppdrag med varandra, och dela på belöningen när man är klar med uppdraget.

Uppdrag i mobiGlas

Frakt
Detta är oftast det enklaste sättet att få pengar i början, att man ska frakta en låda från punkt A till punkt B. Detta kräver dock att du har någon form av lastutrymme på ditt skepp som du flyger. Stridsskeppen saknar oftast förmågan att förvara något i dem, så kontrollera vilket skepp du flyger och vilka förutsättningar du har för att frakta.

Startpunkterna kan variera, det kan vara att du ska hämta upp en låda på en station / stad, eller så kan det vara att du ska hämta lådan vid ett skepp som har blivit nedskjutet, och det kan vara på en måne eller ute i rymden.

Drake Catterpiller - Fulllastad

När man har börjat fått viss mängd pengar så kanske man kan börja ta steget och börja köpa varor för att sedan sälja dem någon annanstans för att tjäna sig en hacka pengar. Detta kräver dock lite mera lastutrymme för att det ska bli lönsamt att köra, dock finns det skepp att hyra i spelet för in-game pengar.

Bra sidor för olika frakt rutter och vilken vinst man kan göra på olika varor:

Bountyhunter
Om man istället vill skjuta på saker och ting så kan det kanske vara värt och börja göra lite bounty uppdrag. Genom uppdragen får du en koordinat där kriminella håller till och det är bara och avlossa för kung och fosterland på dem, tills deras skepp exploderar som fyrverkeripjäser på fjärde juli.

Dock så var varsam, för vissa bounty uppdrag så sätter dig på kanten till att bli kriminell själv genom att skjuta ned neutrala skepp. Dessa kriminella uppdrag brukar oftast vara lite mera lönsammare, men finns också en baksida genom att vara kriminell, går igenom det lite senare i texten.

Mercenary
Medans Bountyhunter räknas mestadels som lagliga, man jagar kriminella helt enkelt. Så kan Mercenary-uppdragen vara både lagliga och “mindre” lagliga. Man blir en Gun-for-hire och vilket uppdrag man tar är upp till spelaren. Uppdragen kan ges ut av de olika säkerhetsstyrkorna som är specifika för varje planet (Hurston, Crusader, microTech, ArcCorp) där man helt enkelt ska skjuta ned olika skepp, eller skjuta sönder fasta konstruktioner.

Men om man inte läser noga i kontraktet som man godkänner så kan man även acceptera mindre lagliga kontrakt. Det kan vara att man ska skjuta ned neutrala skepp eller stänga av en COM Array. Tänk en extra gång när ni godkänner kontrakt, då det kan vara skillnad på dessa.

Star Citizen - Pew Pew Pew Pew

Räddningsuppdrag / Utforskning
Ihop med en tidigare patch så har man lagt in grottsystem på vissa månar, och ihop med det så finns det räddningsuppdrag där man ska leta efter personer som har gått ned i grottorna och inte kommit tillbaka. Dessa uppdrag kan vara lite krångligt, då det kan vara svårt och hitta dessa personer, men skapar en bra atmosfär i spelet när man letar efter dem. Värt och prova på hur som helst.

Finns också ett uppdrag där du som spelare ska ta reda på hur en olycka har skett, även detta uppdrag är atmosfäriskt och värt och prova på i alla fall en gång.

Specifika uppdragsgivare
De tidigare uppdragen jag har skrivit om accepteras över din mobiGlas, men sen finns det också specifika uppdragsgivare som man måste möta på plats för att få uppdraget.

Följande uppdragsgivare finns inlagda i spelet just nu:

  • Clovus Darneely (Salvage Contractor) (Hurston - Lorville)

  • Constantine Hurston (Jr. outsourcing Agent for Hurston Dynamics) (Hurston - Lorville)

  • Miles Eckhart (Private Contractor) (Hurston - Lorville)

  • Recco Battaglia (Mining Contract Organizer) (Delamar - Levski)

  • Ruto (Private Contractor) (Crusader - Yela - Grim Hex)

  • Tecia “Twitch” Pacheco (Drug Dealer) (ArcCorp - Area18)

  • Wallace Klim (Drug Chemist) (Crusader - Yela - Grim Hex)

Clovus Darneely

Kriminella verksamheter kan straffas med fängelse

När man råkar göra en kriminell handling, om det nu skulle vara att man skjuter ned en annan icke-kriminell spelare, neutral NPC, stänger av COM array eller på något annat sätt upptäcks av lagens långa arm, får man en indikation på sin HUD att man har blivit just kriminell. Det finns fem olika nivåer och beroende på vilken handling man går får man en viss mängd kriminell status.

Följden av att vara kriminell är att medspelare på servern, som man spelar på, kan få ett bounty uppdrag på just dig och får en viss summa pengar om man lyckas skjuta ner dig. Desto högre nivå på den kriminella statusen desto mera pengar. Sedan när du blir nedskjuten så hamnar du i ett fängelse.

När man är kriminell så kan man inte använda vissa landningsområden så som de olika rymdstationer, och vissa städer tar inte heller emot dig för landning.

För att ta bort den kriminella statusen så kan du vänta tills den går ned, hacka din väg in i en terminal på Security Post Kareah (Crusader - Cellin) eller besöka de olika Security Outpost som finns på planeterna, dock får man vara beredd på FPS strider då det finns vakter i dessa områden. För att hacka terminalen på Security Post Kareah behöver du köpa Cryptokeys för att få tillgång till terminalen, dessa köps på Grim Hex (Crusader - Yela), dessa Cryptokeys används även för att stänga av COM arrays.

Klescher Rehabilitation Facility (Hurston - Aberdeen)
Om det råkar gå att du dör när du är ute på äventyr för att radera din kriminella historia, och råkar hamna i fängelset så finns det två saker man kan göra. Acceptera att du har gjort fel och arbeta bort din tid i fängelset. Värt och nämna också är att all sin utrustning man hade på sig när man dog blir tillhanda tagen, och får tillbaka dem när man blir frisläppt.

Klescher Rehabilitation Facility

Beroende på vilken nivå din kriminella status var när du åkte in i fängelset så tar det olika lång tid innan du blir frisläppt, exempel är nivå 4 är cirka 12 timmar. Men du kan arbeta och utvinna mineraler i grottor för att minska tiden med en stor marginal, men tar fortfarande en stund att samla ihop de mineralerna som behövs för att bli utsläppt. Tog mig själv cirka 45 minuter att samla mineraler för att bli utsläppt, då vid nivå 4. Efter man har arbetat klart och gjort upp för de brott man har begått så blir man frisläppt och man vaknar upp vid rymdstationen som cirkulerar runt Hurston, Everus Harbor, då man också får tillbaka all sin utrustning man hade på sig när man dog.

Klescher Rehabilitation Facility - Insidan

Alternativ två är att man helt enkelt flyr fängelset, det finns en väg ur fängelset, och det är ditt uppdrag och hitta den vägen ut. Lycka till. Det här alternativet så förlorar man all sin utrustning man hade på sig, och sin kriminella status går heller inte ner. Men, man kan ju inte lyda lagen varje gång, och i det här läget måste man få, för du glömde kaffebryggaren på hemma!

Mer information om CrimeStat finns på RSI hemsida
https://support.robertsspaceindustries.com/hc/en-us/articles/...

Mining

Mining med Skepp
Det ligger varmt om hjärtat hos några av de jag spelar med att utbryta mineraler och sedan sälja dessa för en summa pengar. I dagens läge finns det två skepp som kan utbryta mineraler MISC Prospector och ARGO Mole, både skeppet går att hyra / köpa för in-game pengar om man så skulle vilja prova på mining i spelet.

MISC Prospector är ett sätes skepp och passar bra om man flyger ensam, medans ARGO Mole kan man vara upp till fyra personer (1 pilot och 3 stycken som hanterar mininglasrarna)

Mining

För att utbryta mineralerna så behöver man först hitta dem. Detta gör du genom att aktivara scanning-läget som man har på skeppet, scanna av området och se vad man hittar i sin omgivning. När man väl har hittat en sten som man tänkte utbryta så aktiverar man mining.läge och börjar öka intensiteten på mininglasern, när man håller på spräcker stenen så blir det som ett litet minispel, man ska öka så pass mycket att man kommer till ett grönt läge, men samtidigt inte öka den för snabbt så att man kommer till det röda området, då har stenen en viss risk att explodera och ta med skeppet samtidigt. När man har legat i det gröna området en period så kommer stenen gå sönder och mineralerna kommer ligga lite här och där, då kan man byta till Extraction-mode och börja samla in mineralerna till skeppet, skeppets Dammsugare helt enkelt. Sedan är det enbart att åka och sälja mineralerna när skeppet är fullt, det dock en mineral som är instabilt och kan explodera, så var försiktigt när ni utbryter Quantanium.

Mining - Extraction mode

Man kan utbryta mineraler med skepp både på planeternas och månarnas yta, samt i rymd där det finns asteroidfält, såsom runt Yela.

Köpa (in-game)

  • MISC Prospector: 2 061 000 aUEC

  • ARGO Mole: 5 130 500 aUEC

Hyra (tidbaserat - 1 dag, 3 dagar eller 30 dagar)

  • MISC Prospector: 41 220 aUEC

  • ARGO Mole: går ej att hyra

En bra länk som visar vart man kan hyra och köpa skeppet in-game idag:

FPS mining
Vill man istället satsa på FPS mining så går det lika bra. Det första man måste införskaffa sig är en FPS mininglaser, Pyro RYT Multi-Tool, och mining tillägget till denna Multi-Tool, OreBit Mining Attachment. Dessa två går att införskaffa sig på några utav de städer som finns, Area18, Levski, Lorville eller på New Babbage. Kostar sammanlagt cirka 800 aUEC.

FPS Mining - MacFlex "Rucksack" Core + Pyro RYT Multi-Tool

En till sak man behöver, för att utöka sitt personliga inventory, är en ryggsäck. Denna ryggsäck gör så att du kan bära mer av de mineralerna som bryter för att sälja, MacFlex "Rucksack" Core, och brukar kunna köpas där man köper Pyro Multi-Tool och kostar cirka 3100 aUEC.

FPS mining fungerar ganska lika som skepp mining, man letar efter stenar som har värdefulla mineraler och börjar bryta ned stenarna med hjälp av Multi-Toolen. När man väl har hittat en sten så siktar med Multi-Toolen på stenen, och den börjar scanna stenen direkt för att få reda på vilken typ av mineral det är, vikt, mängd, etc det finns. Sedan är det bara och avfyra lasern och höja intensiteten på lasern sakta med säkert för att närma sig det gröna området, när man har varit i det gröna området en stund så bryts stenen ned och man kan börja plocka upp stenarna som har brytits ut. Om man är för länge i det röda området istället så börjar man höra att stenen nästan börjar koka, och risk för en explosion kan vara nära. Man kan överleva en eller två explosioner, men det är lika bra att ta det försiktigt då man ibland kan dö av en explosion också.

Vart kan man då börjar samla sina vackra stenar?
Det finns stenar för FPS mining lite här och där, oftast finns mest stenar i grottor som man går ned i såsom Kudre Ore Mine (Closed) på Daymar, HDMO-Dobbs på Aberdeen eller HDMO-Calthrope på Hurston. Men det finns stenar lite överallt på planeternas och månarnas ytor, men är mera fokuserat i grottorna.

Hmm något att behålla kanske?

Fordon mining
Nytt tillägg i alpha 3.10 är att utvecklarna har lagt till en fordon som kan bryta mineraler, Greycat ROC (Remote Ore Collector). Miningen fungerar likadant som både vid skepp och FPS, gäller enbart och hitta passliga stenar att bryta sönder och samla in de värdefulla mineralerna. Nackdelen med detta fordon är att du behöver en skepp för att kunna frakta den med, och om man nu inte har tillgång till ett sådant skepp så kan de bli jobbigt och komma någonstans. Man behöver inget stort fraktskepp för att kunna transportera Greycat ROC, men åtminstone en DRAKE Cutlass Black eller en MISC Freelancer.

Greycat ROC

De olika platserna

Det kan kännas som det finnas att göra en del i spelet, så det finns olika checklistor som personer har gjort, ett hjälpmedel för att vara säkert att man har hittat de godsaker som finns att besöka än så länge. Denna checklista är från 3.9, men gäller fortfarande i dagsläget.

Vad ska man börja med om man vill tjäna pengar?

Om man vill tjäna pengar, för att införskaffa sig diverse olika tillbehör till sin spelkaraktär eller sitt skepp, så kan det vara bra att börja med följande:

  • Börja med att göra mindre uppdrag som att frakta lådor, Delivery uppdrag, eller om man är mer inne på att skjuta ned andra skepp, Bounty / Mercenary uppdrag. Så att man får uppe en liten budget, man tjänar mellan 2000 - 8000 aUEC för varje uppdrag beroende på vad man gör. Kom Ihåg också att uppdragen är styra beroende på vart i solsystemet man befinner sig, man kan få olika uppdrag om man är runt Hurston kontra mot om man är runt Crusader

  • Om man nu inte tycker om att frakta lådor eller att skjuta ned andra skepp så kan man istället börja med lite FPS mining, men man behöver en startbudget på cirka 4000 aUEC för att köpa de tillbehör man behöver, Pyro Multi-Tool (+ Mining Attachment) och MacFlex "Rucksack" Core. Sen är det enbart att uppleta stenar för att kunna bryta ned och sälja. Oftast och enklast hittar man dessa stenar i grottor, där de också är mest lokaliserade. Exempel på grottor är: Kudre Ore Mine (Closed) på Daymar, HDMO-Dobbs på Aberdeen eller HDMO-Calthrope på Hurston.

  • För att tjäna större summor pengar så rekommenderas det att utbryta mineraler med hjälp av en MISC Prospector (om du är själv) eller ARGO Mole (om du är flera). Mineraler finns det lite överallt på månarna och planeterna. Quantatium som är mest värdefull finns vid planeten microTech, men det ämnet är också väldigt instabilt och kan explodera när du väl har lagt in det i skeppet, så var vaksam.

  • Ett annat sätt att tjäna större summor pengar är att införskaffa sig ett fraktskepp och börja köpa varor på ett ställe och sälja dem på ett annat, har länkat sidor gällande handelsrutter (Trading) man får själv titta upp de bästa handelsrutterna.

    En bra början med handel i en MISC Freelancer är att köpa och köpa Diamanter vid Tram&Myers Mining (Crusader - Celin) och sälja vid Port Olisar (ligger runt Crusader) eller Grim Hex (Crusader - Yela). Man behöver ungefär 38 000 aUEC och man gör en vinst på ungefär 8 000 aUEC. Men det finns flera olika ställen, det gäller att kontrollera vad man kan köpa varor för billigt och sälja dem för dyrt. Värt och tänka på när man handlar med varor är att det finns enbart en viss mängd av de varor som säljs vid varje plats, men det uppdateras med ny mängd varje minut, så om varan skulle ta slut så kan man vänta tills en ny mängd fylls på. Det finns också ett maximal mängd som varje ställe kan ha i sitt inventarie.

    Exempel: Om man skulle vilja köra handel med en DRAKE Cutlass Black, som har en maximal lastförmåga på 56 SCU (1x1 meter volymer), och vill handla med mineralen Agricium. Loveridge Mineral Reserve (ArcCorp - Lyria) har ett max inventarium på 50 SCU, men det tillkommer 6 SCU / minut. Det betyder att om Loveridge Mineral Reserve har fullt i inventariet så tar det en extra minut innan man kan lasta sin DRAKE Cutlass Black full. Vid större skepp såsom DRAKE Caterpillar (576 SCU) eller Anvil Carrack (456 SCU) så tar det lite längre tid innan man kan fylla sitt skepp fullt, men sen istället finns det andra och bättre ställen man kan åka till.

Dessa är några av de olika sätten man kan börja och samla ihop pengar. Många i vår organisation tycker varmt om att hålla på med mining, och är ett av de mest utvecklade systemet än så länge i spelet, så varför inte prova?

Spela med en svensk organisation / guild i Star Citizen

Oavsett om man ser Star Citizen som ett spel eller inte, så har vi inom Asgard roligt tillsammans när vi sitter och spelar. Vi hoppas att du som får upp ögonen för Star Citizen under denna Free Flight vill gå med i en stor svensk gemenskap, vi ses i Asgard.

Asgard Discordkanal
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Bra länkar att komma ihåg

Vapen, Sköldar, Kylning och Generatorer till skepp

Olika frakt rutter och vilken vinst man kan göra på olika varor:

Var kan man hyra och köpa skeppet in-game idag:

En universal Finder för in-game utrustning, kläder, armor, vapen, sköldar, kylning, generatorer, etc.

Länk till RSI och Free Flight 09.09.2020 - 23.09.2020

Medlem
Damn

Senast jag testade spelet flöt det... sisådär. Men har rensat datorn sedan dess (luftpistoler <3) så kanske värt att prova en gång till. Ett stort fan av spelet, blir nog att jag investerar pengar i det så småningom även om det aldrig skulle bli färdigt. Tror personligen på att det kommer bli färdigt och anser att det på många sätt redan utklassar många spel på marknaden när det kommer till dynamik och hur mycket spelet faktiskt ska hålla reda på. Galet. Grym guide för den delen, tack!


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

@Proximately: Första dagarna så är alltid servrarna extra överbelastade p.g.a. allt nytt folk som vill testa.


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

Medlem

Jag har alltid veleta spela detta spel min fasen min dator orkar inte med spelet sist jag pröva under free flight laga spelet som satan. Jag har 16gb ram gtx 970 4gb vram min det är nog min CPU som suger mest så ja detta spel hinner nog bli gammalt och bortglömt innan jag kan spela.

Medlem

@Duke_Gamer: Du har inte spelet installerat på en mekanisk hårddisk? Spelet måste ligga på en SSD för att kunna ladda in saker snabbt nog.


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

TLDR - Var börjar man? Skapa konto, logga in, ladda ned?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

@Maddox: Okej det var ju trevligt nog för jag har en SSD men den är på 230 och för windows och program. Jag har 120gb ledigt men vetefan om jag vill nästan fyllan den för 1 enda spel.

Quake-konnässsör

@Walter S.A. Iego:

1. Skapa konto
2. Fyll i promokoden: SHOWDOWN2950
3. Ladda hem klient

Gå in på denna länk så står allt man behöver göra:

https://robertsspaceindustries.com/promotions/ShipShowdown-Fr...

Medlem

@Duke_Gamer: Star Citizen + Launcher tar ca 62 GB.


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

Medlem

@Duke_Gamer: Det går spela på vanlig hårddisk, men det kommer lite lagg ibland och spelet muppar ut lite mer än vanligt. Det är mycket som streamas in i bakgrunden när man spelar, och det kan orsaka ganska mycket hårddisk lagg.
En video som visar skillnaden mellan vanlig HDD och SSD i star citizen.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Skrivet av almblad:

@Walter S.A. Iego:

1. Skapa konto
2. Fyll i promokoden: SHOWDOWN2950
3. Ladda hem klient

Gå in på denna länk så står allt man behöver göra:

https://robertsspaceindustries.com/promotions/ShipShowdown-Fr...

Tack så mycket!


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Redaktör

Fråga til @Almblad, @Maddox (eller annan insatt): har de ändrat releaseperioderna? Stora uppdateringar släpptes ju kvartalsvis förut, och Q2-verren 3.10 (för det är det vä?) borde ha släppts senast 30/6 - men den kom i augusti. 3.11 (Q3) borde ha release senast 30/9 och 3.12 (Q4) senast nyår. Hur ligger det till?

Jag har helt missat detta. Jäkla semester!


signatur
Quake-konnässsör

@Tomas Helenius: CIG har väl försökt hålla sig till kvartalsvis, men i år så har patcharna släppts till majoriteten av all backers lite senare. Dock så har patcharna kommit ut till Evocati (stängda testgruppen) i någorlunda god tid, men har senare legats hos den gruppen en längre tid innan de öppnar upp för att släppa in flera. Anledningen kan vara att det har ställt till för mycket när de släpper nytt material och att de inte vågar skapa irritation bland de övriga spelarna, då Evocati är lite mer förlåtligare när det inte riktigt fungerar till 100%.

Förra året höll de schemat betydligt bättre, vet inte om det är läget som världen befinner sig i som försvårar att arbetet blir så pass försenat som det blir. Men de försöker i alla fall hålla sig till schemat, det ända som kan ta stryk är att de flyttar runt på några feature, några tas bort och andra läggs till.

Q1 (januari - mars) - patch 3.9 (Släpptes till Evocati 14:e mars och till alla övriga 29:e april)
Q2 (april-juni) - patch 3.10 (släpptes till Evocati 12:e juni och till alla övriga 5:e augusti)
Q3 (juli-september) - patch 3.11 räknas komma ut under september / oktober
Q4 (oktober-december) patch 3.12 räknas komma ut under december / januari

Redaktör
Medlem

@Tomas Helenius: Som Almblad säger, de brukar alltid försöka hålla sig till kvartal. Att poängtera dock är att Q3 uppdateringen alltid är lite sen då de vill släppa den tillsammans med CitizenCon. Men eftersom det inte blir något fysiskt CitizenCon i år utan blir någon form av stream istället så får vi se när den kommer.


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

Medlem

@rmpyro: jag jag får la pröva på SSD och och jag skaffar spelet om det nu hjälper fast min CPU suger så kanske jag får skaffa en 500gb ssd dom är billigare än en ny cpu + moderkort + nytt ram.

Redaktör

@Maddox: fint, tack! Du och Almblad kan ert Star Citizen.


signatur
Redaktör

@Maddox: fint, tack! Du och Almblad kan ert Star Citizen. Jag blir svettig varje gång jag ska skriva nåt pga massivt med info och (uppriktigt sagt) rätt otydlig struktur.


signatur
Quake-konnässsör

@Tomas Helenius: Ja, man önskar att de kunde meddela informationen på något smidigare sätt. Man får se på Youtube, läsa på hemsidan, läsa mail, läsa på deras forum, kolla på reddit... Det finns några ställen och hämta information ifrån. Sen svänger informationen mycket beroende på vad det gäller också, inte lätt alla gånger.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

@Maddox: fint, tack! Du och Almblad kan ert Star Citizen. Jag blir svettig varje gång jag ska skriva nåt pga massivt med info och (uppriktigt sagt) rätt otydlig struktur.

Skrivet av almblad:

@Tomas Helenius: Ja, man önskar att de kunde meddela informationen på något smidigare sätt. Man får se på Youtube, läsa på hemsidan, läsa mail, läsa på deras forum, kolla på reddit... Det finns några ställen och hämta information ifrån. Sen svänger informationen mycket beroende på vad det gäller också, inte lätt alla gånger.

Vad Almblad sa. Informationen finns där men den är väldigt utspridd och över lång tid.

T.ex. så är en tråd om förmågan att andas i skepp trots öppna luckor väldigt populär nu. Tydligen var det fyra år sedan devs pratade om tryck utjämning i en video och folk undrade nu vad som hänt med det. Svaret var att systemet finns där för tryckutjämning om en lucka öppnas ut i rymden men "life support" system finns inte så de har stängt av tryckutjämning.

Har du frågor så skicka ett meddelande till mig, @almblad eller @rmpyro. Vi brukar kunna hitta det.


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

Redaktör
Medlem

20-30 fps på 1080p....

RTX 2070 super
Ryzen 7 3700X
16bg ram
1TB SSD gigabyte aorus

Medlem

@gorman: Låter som du var på ett väldigt resursintensivt område. Mindre befolkat område eller mindre resursintensivt kan vara 60+ fps.

FPSen är dålig på grund av att servrarna är överbelastade med "assets" redan när servrarna spinner upp och all information om vad spelare gör sparas på den lokala sessionen vilket bidrar till server degradering. När server meshing implementeras så förväntas det att prestanda ska bli mycket bättre då man teoretiskt kan dela in Stanton solsystemet i sex servrar och all information om spelare som behöver sparas skickas till en separat server.


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

Inaktiv

Jäkligt mycket bättre fps för mig den här Free Fly'n jämfört med sist i alla fall.
Dock tappade jag anslutningen till servern direkt efter att jag tabbat ut och skrivit till polaren och berättat hur bra det verkar flyta lol

Och snyggare är det med! Är det senaste planet-tech som gör det så fint?

Quake-konnässsör

@anon_79617: 30k felen är frekventa, gör att hela servern går ned, och de beror på flera olika saker som belastar servern. Vissa belastningar kan man själv göra och krascha servern.

Det är betydligt stabilare än när vi hade en Free Flight under Invictus veckan förra året, den var hemsk och förstod inte alls varför de ens vågade ha en Free Flight när spelet var så otroligt instabilt. Det drabbade alla, både de trogna spelarna och de nya. Men det är vad det är.

PlanetTechen har de arbetat på som du säkert har märkt, de har implementerat nyare versionen lite då och då. Senaste integreringen är en highmap så man ser planeternas / månarnas ytor betydligt mera krispigare från ett längre avstånd. Crusader är dock en pixelfest fortfarande om man kommer lite närmare, som man oftast brukar göra när man quantum hoppar mot Crusader i spelet.

Vi får se hur de kommer förbättra tekniken senare, ihop med 3.11 (släpps september / oktober) så ska de börja "måla" om planeternas / månarnas ytor och uppdatera texturerna för markerna.

Något som jag också ser framemot är överhängande klippor, så att man kan börja skapa lite mera unikare geologiska strukturer på planeterna / månarna. Idag är det enbart klassiska kullar och mindre klassiska berg som har sluttningar med inte allt för mycket drastiska strukturer.

Angående FPS så är det helt OK om man flyger runt i rymden, men så fort man kommer in i städerna så droppas FPSen ganska hårt, speciellt på Levski (Delamar) där det är hemskt. Dock så är Levski också det äldsta området i spelet och har inte fått någon kärlek överhuvudtaget sedan det implementerades för några år sedan.

Inaktiv

Måste bara berätta om den märkligaste buggen jag stött på.

Provade med en polare igår. Gick bra fram till att vi desyncade på något sätt.
Vi hämtade lådor i ett vrak rymden och åkte sedan mot Wala för att lämna av dom.
"Nu är vi snart framme. 20km kvar bara." säger jag. "Kolla, det är nåt skrotupplag eller nåt vi ska till."
Min polare blir tyst. Sen säger han:
"Vaa, vi är ute i rymden för mig?"
Jag kunde se min polare i skeppet, så jag tänkte att det kanske bara inte laddat in för honom än. Så jag landade och öppnade stora dörren längst bak på min freelancer.
Jag såg hur min polare gick mot dörren och sen försvann. Sen sa han:
"Näe jag är kvar vid vraket. Var är du?"
Sen dog han för han hade glömt ta på sig hjälmen..

Märkligaste upplevelsen.

Jag själv leverade lådorna i alla fall och flög sedan till Area18 för att landa. Där slutade fysikens lagar att fungera och mitt skepp föll som en sten ur skyn och exploderade.

Medlem

Om det är någon som vill ha en guide eller bara spela med andra svenskar i SC hjälper vi i ASGARD gärna till https://discord.com/invite/3kc4vje


signatur

Org-ledare för Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Asgard Discord
https://discord.com/invite/zs5humSzF7

Medlem

Är det några FZ-medlemmar som testat SC under detta free fly än, var upplevelsen bra eller dålig?
Det verkar i alla fall som om servrarna klarat anstormningen bättre än förra gången.

1
Skriv svar