Xbox-topp vill att Bethesda-spel ska vara "först eller bättre eller bäst på Xbox-format"

Medlem
Skrivet av Liquidedust:

Du kan modda på Skyrim t.ex på konsol dock så det är inte en PC only feature.

Vilket är extremt begränsat.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Phil Spencer vem bryr sig?

Medlem
Skrivet av Ugly_Bob:

Det känns väl tyvärr som det nya normala. Jag har båda konsoler och vill se mig själv som ganska plattformsneutral och jag anser att Sony är den största syndaren här.

I mitt sätt att se på det finns det fyra nivåer av exklusivitet:

1. First-party exclusives - Plattformsägaren äger ofta utvecklaren och tillhandahåller pengarna som behövs för att utveckla en titel. Att den görs specifikt till ägarens plattform säkerställer att de får tillbaka en del av sin investering och att titeln kan fungera så bra som möjligt till densamma. Exempel är Uncharted, Halo, Killzone, Gears of War, Horizon, God of War, Spider-Man m.fl.

2. Third-party exclusives - En plattformsägare har ofta bett en oberoende utvecklade att utveckla en viss typ av spel till deras plattform. Kanske någonting de saknar i sitt utbud eller bara någonting de önskar av en utvecklare de anser vara bra på detta. De finansierar ofta stora delar av utvecklingen och åtnjuter exklusivitet som belöning. Exempel är Sunset Overdrive, Bayonetta, FFVII Remake, Bloodborne, FFVIX o.s.v.

3. Timed exclusives - En plattformsägare finansierar en del av utvecklingen alt. bara betalar för att spel endast ska släppas på deras plattform under en viss tid. T.ex. Shadow of the Tomb Raider, Amnesia Collection.

4. Exclusive content - Det värsta jag vet. En plattformsägare betalar för att delar av spelet inte ska vara tillgängliga för vissa spelare i syfte att locka över dem till en specifik plattform. Jag spelade en hel del Destiny förr, köpte det till både PS4 och Xbox One. I det spelet hade Sony pyntat Activision för att vissa strikes/dungeons och vapen skulle vara exklusiva till PS4-versionen. I fjolårets CoD: MW hade Sony återigen betalat för att ett gamemode endast skulle komma till deras plattform det första året efter release. Detsamma sker med årets CoD där inte bara ett spelläge är plattformsexklusivt utan det ges även fördelar i XP, Battlepass progression, unlocks m.m. om man spelar på PS4/PS5, och detta i ett spel där samtliga plattformar kan möta varandra online. I en av årets mest eftertraktade titlar, Marvel's Avengers, har Sony återigen pyntat lite för att Spider-Man endast ska finnas på deras plattform och trots att karaktären är färdigutvecklad ska han bara implemneteras på en av tre möjliga spelavenyer.

De två första fallen har jag ingenting emot. Få människor surar när en studio som ägs av en hårdvaruutvecklare endast utvecklar titlar till ägarens hårdvara och få gnällde även när Bloodborne endast lanserades till PS4an eller Recore till X1an. Nintendo lever till stor del på dessa kategorier av utvecklare. Den tredje kategorien tycker jag personligen är tråkig då spelet uppenbarligen är färdigutvecklat och det ska bara betalas för att det inte ska göras tillgängliga till samtliga samtidigt. Den fjärde kategorin är förkastlig och det är här jag känner att Sony är överrepresenterad. De är väldigt sugna på att betala för att begränsa det nöje andra spelare får av titlar.

Vill bara tillägga att det är Sony som äger rättigheterna till Spider-Man.

Edit: tydligen inte rättigheterna till spelet. Men det är väl inte otroligt att Sony tryckt på filmrättigheterna och om Marvel vill fortsätta använda Spider-Man i MCU.

Medlem
Skrivet av rosski:

Vill bara tillägga att det är Sony som äger rättigheterna till Spider-Man.

Edit: tydligen inte rättigheterna till spelet. Men det är väl inte otroligt att Sony tryckt på filmrättigheterna och om Marvel vill fortsätta använda Spider-Man i MCU.

Absolut, så är jag också övertygad om att det är och då är vi tillbaka till inledningen; att Sony ”tryckt på” för att innehåll till ett spel ska finnas till deras plattform men ingen annan, trots att en Xbox-spelare betalar precis lika mycket för sitt spel. Jag tycker som sagt att detta är den tveklöst tråkigaste sortens exklusivitet.

Avstängd
Skrivet av Ugly_Bob:

Absolut, så är jag också övertygad om att det är och då är vi tillbaka till inledningen; att Sony ”tryckt på” för att innehåll till ett spel ska finnas till deras plattform men ingen annan, trots att en Xbox-spelare betalar precis lika mycket för sitt spel. Jag tycker som sagt att detta är den tveklöst tråkigaste sortens exklusivitet.

I fallet Spiderman till avengers.. vet vi huruvida Spiderman överhuvudtaget skulle ha varit med i spelet utan Sonys inblandning? Alltså vet vi om Sony pröjsade för få mer innehåll för sin plattform eller pröjsade dom för att låsa ut andra plattformar?

Jag har i alla fall inte sett något som skulle tyda på varken det ena eller det andra


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem
Skrivet av SunShine:

Även om du betalar utvecklaren o skapa en extra dungeon till din platform eller vad du nu gör betyder det inte att grundutgåvan av spelet skulle spela sämre på ngn annan platform.
Ja det är larvigt när Sony och MS håller på med sådant dära saker men har aldrig varit med om att spelen fungerat sämre enbart pga det.
När MS ex köpte tidsexklusivitet på Tomb Raider 2 (av den nya trilogin spel) så när det väl släpptes på playstation ett år efter så spelade det precis lika bra.
Eller när det var darth vader som karaktär på Xbox, Kratos på playstation och Link hos Nintendo i det här souls fighting spelet så spelade fortfarande alla tre utgåvorna likvärdigt. Alla utgåvorna var så bra optimerade som det gick till respektive plattform. Man gick inte medvetet ut o försökte göra en version sämre än den andra.

Göra en version bättre ≠ göra en annan version sämre

Medlem
Skrivet av lampis:

Hoppas att de blir Xbox-exklusiva. Konkurrens är bra för oss konsumenter.

Då det kommer till PC garanterat(game pass) så är det ju inte exklusivt.


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem
Skrivet av lampis:

Hoppas att de blir Xbox-exklusiva. Konkurrens är bra för oss konsumenter.

Sluta dricka Sonys kool-aid.

Medlem
Skrivet av Vercadi:

Göra en version bättre ≠ göra en annan version sämre

Om konsolversionerna ska vara spelbara behöver man ofta nedgradera spelet, exempelvis Witcher 3, Far Cry 3, Crysis 2, Deus Ex 2, osv.

Även svårt att göra samma slags spel när man designar efter gamepads, ex Operation Flashpoint 2, Unreal Tournament 3, Supreme Commander 2, Alien vs Predator (2010) osv.

Hade det inte varit för Bethesdas nedåtspiral, hade jag även varit orolig att PC-versionen nu kommer dras ner ännu djupare i konsolträsket och modstöd begränsas pga någon winstore dynga. Nu dock känner man sig rätt apatisk till hela Microsoft-Zenimax affären, eftersom största skadan sedan länge redan har inräffat.

Medlem
Skrivet av Mortyman:

Mm, precis. Förresten var det Spawn på Xbox, Heichachi på PS2 och Link på GC. Sedan var det Yoda på Xbox 360 och Darth Vader på PS3.

haha så kanske det va. Har inte splat det där spelen på år och dag men ja du hajar vad ag syftar på. Man gjorde så bra versioner man bara kunde över alla plattformarna.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Om konsolversionerna ska vara spelbara behöver man ofta nedgradera spelet, exempelvis Witcher 3, Far Cry 3, Crysis 2, Deus Ex 2, osv.

Även svårt att göra samma slags spel när man designar efter gamepads, ex Operation Flashpoint 2, Unreal Tournament 3, Supreme Commander 2, Alien vs Predator (2010) osv.

Hade det inte varit för Bethesdas nedåtspiral, hade jag även varit orolig att PC-versionen nu kommer dras ner ännu djupare i konsolträsket och modstöd begränsas pga någon winstore dynga. Nu dock känner man sig rätt apatisk till hela Microsoft-Zenimax affären, eftersom största skadan sedan länge redan har inräffat.

Jag håller med, riktigt trist att se hur konsoler verkligen håller tillbaka utvecklingen på PC.

Medlem

Kan de inte släppa Xbox gamepass till PS5🧐

Medlem
Skrivet av Luciphear:

Bara Xbox inkluderar PC så är jag nöjd. (Game Pass please?)

Det lär nog bli game pass. Känns som att hela det här köpet just handlar om att få upp titlar på game pass. Det är onekligen ett svalt intresse från spelbranchen o släppa sina spel där vid launch, precis som för Sonys Playstation Now tjänst.
Men om du köper upp studios runt om i världen och själv står som ägare så klart du kan slänga upp spelen där så fort de släpps.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Dex
Medlem
Skrivet av Sapiens:

Om konsolversionerna ska vara spelbara behöver man ofta nedgradera spelet, exempelvis Witcher 3, Far Cry 3, Crysis 2, Deus Ex 2, osv.

Även svårt att göra samma slags spel när man designar efter gamepads, ex Operation Flashpoint 2, Unreal Tournament 3, Supreme Commander 2, Alien vs Predator (2010) osv.

Hade det inte varit för Bethesdas nedåtspiral, hade jag även varit orolig att PC-versionen nu kommer dras ner ännu djupare i konsolträsket och modstöd begränsas pga någon winstore dynga. Nu dock känner man sig rätt apatisk till hela Microsoft-Zenimax affären, eftersom största skadan sedan länge redan har inräffat.

Har aldrig förstått det resonemanget. Varför måste man nedgradera spel för att funka på konsoler när spelen finns till pc? Dom flesta spel har ju minimum krav som är sämre än vad konsolerna är? Att det är lite jobb att få dom att funka är det säkerligen, men att man ska behöva nedgradera dom är ju väldigt konstigt?

Medlem
Skrivet av SunShine:

Jag har aldrig sett Sony gått ut och säga att spel ska vara sämre på andras maskiner.
Det här med att ha vissa exklusiva karaktärer o trams ägnar de sig åt och det gör MS också men det betyder inte att spelen fungerar sämre för det.
Att gå ut o säga man medvetet kan tänka sig att försämra spel för konkurrenter är något helt nytt.
Ska det bli 60fps på Xbox o 30fps på Playstation då? Kanske får de bara gå i 1080på på playstation o 4k på Xbox.
Ska de säga åt ex Id Software att de inte får göra en så bra version som möjligt av sina spel om de ska släppas på ps5 eller var kommer MS dra gränsen?

Personligen skulle jag bli supertrött på Sony om de hakar på MS nu och börja köpa upp multiplatformsutvecklare för att låsa dem till sina maskiner.
Ha gärna dina egna studios men låt multiplatforms studios vara ifred.

Fast du vet inte vad dem menar med att den bästa upplevelsen skall vara på Xbox i sammanhanget heller, men det finns väldigt många som anser att karaktärer o.s.v förhöjer upplevelsen. Det finns ju inget som säger att dem ska medvetet sänka t.ex upplösning och fps på andrs plattformar, tveksamt om det är lagligt om det inte handlar om hårdvarubegränsning.

Och vad menar du med att "haka på", om något så är ju ändå Sony den konsol utvecklare som låser flest titlar och Studios till sig för att få exklusiviteter.

Medlem
Skrivet av Dex:

Har aldrig förstått det resonemanget. Varför måste man nedgradera spel för att funka på konsoler när spelen finns till pc? Dom flesta spel har ju minimum krav som är sämre än vad konsolerna är? Att det är lite jobb att få dom att funka är det säkerligen, men att man ska behöva nedgradera dom är ju väldigt konstigt?

Fråga inte mig, fråga utvecklarna varför de visar upp spel på en high-end PC, för att sedan nedgraderar allt en generation bakåt...

Medlem
Skrivet av SunShine:

Jag har aldrig sett Sony gått ut och säga att spel ska vara sämre på andras maskiner.
Det här med att ha vissa exklusiva karaktärer o trams ägnar de sig åt och det gör MS också men det betyder inte att spelen fungerar sämre för det.
Att gå ut o säga man medvetet kan tänka sig att försämra spel för konkurrenter är något helt nytt.
Ska det bli 60fps på Xbox o 30fps på Playstation då? Kanske får de bara gå i 1080på på playstation o 4k på Xbox.
Ska de säga åt ex Id Software att de inte får göra en så bra version som möjligt av sina spel om de ska släppas på ps5 eller var kommer MS dra gränsen?

Personligen skulle jag bli supertrött på Sony om de hakar på MS nu och börja köpa upp multiplatformsutvecklare för att låsa dem till sina maskiner.
Ha gärna dina egna studios men låt multiplatforms studios vara ifred.

"Jag har aldrig sett Sony gått ut och säga att spel ska vara sämre på andras maskiner. "
MS har inte heller sagt det, det är ni som tolkar det som ni vill tolka det.

Avstängd
Skrivet av Sapiens:

Fråga inte mig, fråga utvecklarna varför de visar upp spel på en high-end PC, för att sedan nedgraderar allt en generation bakåt...
https://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2015/05/Withcre-3...

Roligt hur du råkar välja Witcher 3 som exempel för när Witcher 3 visades upp i ett ganska tidigt skede sades materialet vara från ps4 versionen vilket blev mottaget med kommentarer om hur konsolversionen såg så otroligt dålig ut och att pc kommer se sååå mycket bättre ut. Dock visade det sig snabbt därpå att det faktiskt var PC versionen som visades upp.


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem
Skrivet av Checker:

Roligt hur du råkar välja Witcher 3 som exempel för när Witcher 3 visades upp i ett ganska tidigt skede sades materialet vara från ps4 versionen vilket blev mottaget med kommentarer om hur konsolversionen såg så otroligt dålig ut och att pc kommer se sååå mycket bättre ut. Dock visade det sig snabbt därpå att det faktiskt var PC versionen som visades upp.

Jag mindes det som att det var betydligt vanligare att naiva konsolfanboys trodde att det var konsol-versionen, medans de med lite mer koll sa inte en chans i helvette. Det visa sig självklar stämma att det var en PC-version, som vi dessutom tyvärr då aldrig fick. Var ju vanligt runt 2013-2014 att utvecklarna visade upp en "konsol-version", som senare visa sig köras på en high-end PC.

Tror CD Project Red som många andra utvecklare hade räknat med helt andra specs från konsolerna och fick göra om en hel del pga det.

En av de som inte nedgradera lika mycket var Ubisoft med Assassin's Creed Unity och det blev också betydligt mer krävande och låg ofta runt 20-25fps på konsolerna. Ett av ytterst få spel som även rekommenderade ett Radeon 7970 vid den tiden.

Avstängd
Skrivet av Sapiens:

Jag mindes det som att det var betydligt vanligare att naiva konsolfanboys trodde att det var konsol-versionen, medans de med lite mer koll sa inte en chans i helvette. Det visa sig självklar stämma att det var en PC-version, som vi dessutom tyvärr då aldrig fick. Var ju vanligt runt 2013-2014 att utvecklarna visade upp en "konsol-version", som senare visa sig köras på en high-end PC.

Tror CD Project Red som många andra utvecklare hade räknat med helt andra specs från konsolerna och fick göra om en hel del pga det.

En av de som inte nedgradera lika mycket var Ubisoft med Assassin's Creed Unity och det blev också betydligt mer krävande och låg ofta runt 20-25fps på konsolerna. Ett av ytterst få spel som även rekommenderade ett Radeon 7970 vid den tiden.

Var säkert både och bara på olika forum. Hängde mycket på neogaf under den tiden och följde pcmr subredditet för att få lite goda skratt.


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Sapiens:

Jag mindes det som att det var betydligt vanligare att naiva konsolfanboys trodde att det var konsol-versionen, medans de med lite mer koll sa inte en chans i helvette. Det visa sig självklar stämma att det var en PC-version, som vi dessutom tyvärr då aldrig fick. Var ju vanligt runt 2013-2014 att utvecklarna visade upp en "konsol-version", som senare visa sig köras på en high-end PC.

Tror CD Project Red som många andra utvecklare hade räknat med helt andra specs från konsolerna och fick göra om en hel del pga det.

En av de som inte nedgradera lika mycket var Ubisoft med Assassin's Creed Unity och det blev också betydligt mer krävande och låg ofta runt 20-25fps på konsolerna. Ett av ytterst få spel som även rekommenderade ett Radeon 7970 vid den tiden.

Ja för PC har så många skryt-spel sedan Crysis?

Seså, se den ljusa sidan med konsol. Kom nu.... bara att ta steget till den sköna soffan istället för din ”Imba 1337 gejmerstol för 3000kr” och mys ner dig med favoritfilten, tänd ett doftljus, stoppa in en snus och ta av dig förespråkad dosa/handkontroll i näven.

Jag lovar... det är mycket finare och mysigare här nere hos oss konsolspelare.


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av NuZ:

Ja för PC har så många skryt-spel sedan Crysis?

Seså, se den ljusa sidan med konsol. Kom nu.... bara att ta steget till den sköna soffan istället för din ”Imba 1337 gejmerstol för 3000kr” och mys ner dig med favoritfilten, tänd ett doftljus, stoppa in en snus och ta av dig förespråkad dosa/handkontroll i näven.

Jag lovar... det är mycket finare och mysigare här nere hos oss konsolspelare.

Oooh... Filten är redan här, men nu springer jag å hämtar doftljuset som fick flytta in till datorrummet i helgen!! Du kan det här du NuZ ♥️


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Issue:

Oooh... Filten är redan här, men nu springer jag å hämtar doftljuset som fick flytta in till datorrummet i helgen!! Du kan det här du NuZ ♥️


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av SunShine:

Man gick inte medvetet ut o försökte göra en version sämre än den andra.

Och det har ingen sagt att man skall göra nu heller. Det är något du själv tolkat löst från ett citat du hört, ryckt ur sin kontext.

Det man skall göra, enligt vad som sades, var att finna argument och påståenden, om att spelet upplevs bäst på Xbox, vilket han drog lösa exempel på olika sådana påståenden, varav ETT var "körs bättre", vilket INTE betyder att man med flit gör det sämre på PS5.

Så då var det utrett

PS: Sony betalade extra, för att Spiderman INTE skulle finnas på andra versioner utav ett visst spel, utan enbart på Playstation-versionen. Det är inte att betala extra, för extra material, det är att betala föra att TA BORT material från de andra plattformarna. I ett marvel-spel... Men vi verkar överens där om att det är sjukt jävla botten, vilket är oförsvarbart och något Sony har gjort, flertalet gånger, med fler saker än just Spiderman.

Avstängd
Skrivet av Scream112:

PS: Sony betalade extra, för att Spiderman INTE skulle finnas på andra versioner utav ett visst spel, utan enbart på Playstation-versionen. Det är inte att betala extra, för extra material, det är att betala föra att TA BORT material från de andra plattformarna. I ett marvel-spel... Men vi verkar överens där om att det är sjukt jävla botten, vilket är oförsvarbart och något Sony har gjort, flertalet gånger, med fler saker än just Spiderman.

Källa?


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

12
Skriv svar