Cyberpunk 2077 får nya drivrutiner som lovar frames-underverk med ray-tracing

Medlem
Skrivet av loerk:

Ja det märks att du är förvirrad.
Jag har aldrig nämnt 100fps, det gjorde Brunnlake, och han skrev precis det du skrev.
Vad är det du försöker komma fram till?

Det är nog dags att lägga ner det här.

eh ok. Jag lägger ner, du får reda på om det blir 100% fler fps än recensentera om ett litet tag.
Du vet att du inte riktigt vet att du kan stå för det du säger.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av loerk:

Du är lite väl snabb med att avfärda allt som inte är backat av en vetenskaplig studie.
Varför skulle de optimera spelet långt efter släpp när knappt någon spelar längre? Det finns flera dokumenterade fall där man får enorma höjningar i FPS efter att Denuvo tas bort.

Det är på en spel till spel basis, men att avfärda det är bara ignorant.

Det senaste Prey såg en ökning på 21% i fps t.ex.
När den enda skillnaden vi vet om är att ett DRM tas bort samt att det dokumenteras så kan man inte bara avfärda det.
Eller säga åt folk att "läsa på"

Det är så bevis fungerar, finns skitmånga dokumenterade fall av folk som blivit bortförda av utomjordingar, betyder inte att det är sant för det. Enstaka fall eller anekdoter är helt värdelösa, finns även placebo och bias att ha i åtanke. (Som sagt, exemplet angående buggar är exakt samma situation). Antar att alla som säger att de inte har haft någon märkbar skillnad bara ljuger då, eller?

Igen, det finns INGA konkreta bevis, men för all del om du har länkar till väldokumenterade tester (som går igenom många olika datorkonfigurationer och grafikinställningar samt på olika ställen i spelet) så får du gärna dela med dig.

Vad som är ignorant är att ta något för givet bara för man läst något argt Reddit-inlägg från någon som så uppenbarligen inte är partisk alls... Eller tittat på en enda källa som nästan har en ganska tveksam testmetodik.

Att det är på spel-till-spelbasis stärker tyvärr inte ditt argument överhuvudtaget, motsatsen faktiskt...

Källa på Prey, tack. Helst flera som säger samma också, och inte någon som gjort någon video där de testat på endast en dator (vilket gör det till anekdotbevis, som vi alla vet är värdelöst).. Vet precis vart du fått de siffrorna från, men frågan är om du kan hitta någon ytterligare som faktiskt stärker det...

Så, jo, läsa på är den enda korrekta respons här.

Medlem
Skrivet av loerk:

Ja det märks att du är förvirrad.
Jag har aldrig nämnt 100fps, det gjorde Brunnlake, och han skrev precis det du skrev.
Vad är det du försöker komma fram till?
Det är nog dags att lägga ner det här.

Skrivet av loerk:

Du tycker inte att det är konstigt att jag ser mer än 100% förbättring i prestanda?

Vad var det från 60 till 120? Du tror det är så Denuvo fungerar på alla spel där det är implementerat.
Vad jag försöker få dig att förstå att ditt fall är ganska unikt och kan bero på flera andra omständigheter.
Tro vad du vill men Denuvo kan vara väl så lömskt men att det taxar ner på fps på det sättet är inte sant. Kanske eventuellt kan du mäta upp ett fåtal fps, inte mer än så.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

Nvidia säger väl ändå att det är DLSS som ska kunna ge 60% bättre prestanda, inte nya drivrutinerna?

Inaktiv

Klockan är 01:02 och det går fortfarande inte att starta spelet på Gog Galaxy!

Medlem

Får inte heller igång det på steam

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Klockan är 01:02 och det går fortfarande inte att starta spelet på Gog Galaxy!

Haha både GOG och steams DL servers kraschade. Globalt.

Moderator | Testpilot
Skrivet av alias:

Ganska stor spännvidd när du inte preciserar dig mer än 10-serien, förmodar tex mitt 980ti klår vissa i 10-serien? Ska vara ganska jämbördigt med 1070.
Men antar vi alla får köra 1080p? 1440? Kanske med riktigt låga inställningar. Frågan är vad som ser bäst ut..

Berätta gärna hur det flyter på för dig som kör 980ti, sitter på samma kort.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av loerk:

Haha både GOG och steams DL servers kraschade. Globalt.

Inte Epics som tur är, valt karaktär börjat resan som nomad..så taggad


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Berätta gärna hur det flyter på för dig som kör 980ti, sitter på samma kort.

Helt ok i 1080p, än så länge ute i vildmarken inne i staden kan jag tänka mig att det eventuellt blir värre men än så länge i 1080p medium så flyter det på, viktigast är att jag inte har några hickups eller drops utan jämt typ 50-60fps. Känns bra. Kommer definitivt spela om spelet otaliga gånger och ser fram emot att spela när jag har nyare hårdvara men det fungerar faktiskt över förväntan.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

Droppar till 30fps med allt maxat i 1080p med dlss balanced drivet av ett 3070. Kommer nog vänta på lite uppdateringar innan jag kör vidare. Spelet känns inte riktigt stabilt just nu.


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem
Skrivet av quadratis:

men är det verkligen så fortfarande? jag har uppdaterat manuellt sedan de första 3dfx / voodoo korten, men började använda geforce experience för första gången nu i år efter att jag skaffade ny dator, och har inte haft ett enda problem än så länge. allt rullar på fint osv. blev lite orolig nu bara, men har inte märkt nåt konstigt ännu.

JAg vet inte men när jag uppdaterat med geforce experience eller bara insallerat över med drivrutiner så har allt "legat kvar" endå när man sen väljer att använda DDU. Display driver remover.
Så gör man det många ggr ligger mycket "gammalt skit" kvar. Man vill ha så rent och enbart dom drivare man använder inga "rester" så att säga.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av marsson90:

Droppar till 30fps med allt maxat i 1080p med dlss balanced drivet av ett 3070. Kommer nog vänta på lite uppdateringar innan jag kör vidare. Spelet känns inte riktigt stabilt just nu.

Låter skumt, kör du med ray tracing? Annars ska 3070 kunna driva spelet i minst 1440p om inte 4k.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av alias:

Låter skumt, kör du med ray tracing? Annars ska 3070 kunna driva spelet i minst 1440p om inte 4k.

Ja. Med nästan allt maxat. Verkar vara en hel del med prestandaproblem om man tittar på steams forum.


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem

Kan inte få det till 60 fps/1440p med allt på lägsta med mitt 1070

Medlem
Skrivet av marsson90:

Ja. Med nästan allt maxat. Verkar vara en hel del med prestandaproblem om man tittar på steams forum.

Funkar det bättre om du slår av rt och kör dlss?


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av jk78ki:

Kan inte få det till 60 fps/1440p med allt på lägsta med mitt 1070

1070 är ju ett par generationer äldre nu och ganska likt mitt 980ti prestandamässigt, jag kör 1080p, 1440 är för krävande.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av alias:

Funkar det bättre om du slår av rt och kör dlss?

Ja det är klart det fungerar bättre då men det känns inte som en vettig kompromiss. CDPR själva gick ut med att det kortet ska klara spelet fint med högsta inställningar i 1440p.


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem

Steam passerade 1 miljon spelare samtidigt en liten stund sedan, undrar hur många som spelar GOG versionen utöver det..


signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2K 250GB + 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Medlem
Skrivet av alias:

1070 är ju ett par generationer äldre nu och ganska likt mitt 980ti prestandamässigt, jag kör 1080p, 1440 är för krävande.

Jo visst, men att det inte klarar att hålla 60 fps med allt så lågt det går (även med dynamisk upplösning) är bara absurt.

Medlem
Skrivet av marsson90:

Ja det är klart det fungerar bättre då men det känns inte som en vettig kompromiss. CDPR själva gick ut med att det kortet ska klara spelet fint med högsta inställningar i 1440p.

Ja de kunde absolut varit tydligare med (nämde det inte alls) vad rekomenderad hårdvara betyder i förhållande till vilken fps man kan förvänta sig.
Som det ser ut så tycker CDPR att 30fps är acceptabelt.
De allra flesta som spelar deras spel kommer inte tycka det.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av jk78ki:

Jo visst, men att det inte klarar att hålla 60 fps med allt så lågt det går (även med dynamisk upplösning) är bara absurt.

Absolut, håller med.
Om det vore snyggt som attan men det är det absolut inte i lägre inställningar i alla fall inte utan rt. Ser nästan "before current gen" ut. Min första tanke var Fallout 4. Hoppas bara samanhanget och narrativet är bättre


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av Shuriko:

Längtar tills jag kan lira detta med min uppgraderade Pc!
Chassi: Stormtrooper Coolermaster (äldre men awesome).
Moderbräda: Asus Rog strix X 570-E gaming.
GPU: RTX3090 FE.
CPU: AMD Ryzen 9 5950X 16-Core Processor 3.40 GHz.
CPU Cooler: Kraken X63 Cpu cooler.
RAM: G-skill DDR4 32Gb 3600mhz CL 16
SSD´s:Nvme 2 ssd Samsung 980 Pro 1 Tb & Samsung 850 EVO 500GB.
Psu:be quiet! Dark Power Pro 12 1500W.
OS: Win 10 pro 64-bit

Skimpat på minnena lite ser jag 😁

Inaktiv

Tungdrivet! Kör medium i 3440x1440 med RTX avslaget och DLSS på Performance för att få ut 70-100 fps vilket duger gott. Förhoppningsvis kommer det lite optimeringar med tiden men snyggt är det och roligt och spännande de 5.5 timmar jag spelat.

Medlem

GTX 1080
AMD 3900x
32GB DDR4 3200MHz

1440 low eller 1080 medium verkar gälla för mig.

Medlem

Flyter på förvånansvärt bra i 1440p på Ultra med RTX på. Hann dock bara köra ett uppdrag i staden innan jobbet pockade på uppmärksamhet, så ska bli intressant att se hur det presterar med mycket folk i rörelse.


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem
Skrivet av Comstedt:

Skimpat på minnena lite ser jag 😁

Lätt att byta om det skulle krävas

123
Skriv svar