Vi som är 40+ och spelar

Medlem
Skrivet av maq777:

Man kan tro att vi lekte med pinnar och kottar när vi var små. Men det intressanta är att vi är första generationen som växte upp med tv-spel sedan väldigt unga år. Själv hade vi ett sådant där hemma-pong, sedan bara fortsatte det.

Jag har lirat tv-/datorspel i hela mitt liv. Jag har fortfarande inte tröttnat!

Var lite sen på bollen så min första var Sega MegaDrive.
Brukade dock hyra en Vectrex (nån som kommer ihåg den) hos vår lokala videobutik.


signatur

Gen X Casual Gamer

Medlem
Skrivet av MagnaWolf:

Var lite sen på bollen så min första var Sega MegaDrive.
Brukade dock hyra en Vectrex (nån som kommer ihåg den) hos vår lokala videobutik.

Ingen Vectrex för mig. Däremot sjuka mängder Vectorman på MegaDrive :=)

Medlem

Alla vänner hade nintendo men min första konsol var Sega Mastersystem. Wonder Boy 1-3 och Psycho Fox var nog det som spelades mest. Sen blev det Mega Drive där vi nog hade mest skoj med Elitserien och NHL. Oj, vad vi bråkade

Medlem

Jag hade en Pong-konsol som barn, men sen var jag inte så intresserad av spel. Game & Watch spelade man ju, till slut fick vi inte ha med dom till skolan för lärarna. En kompis visade några spel på sin Commodore, och kompisarna brukade spela arkadspel, men det var inte min grej.
Var nog inte förrän runt 1997 jag började bli nyfiken. Såg när en kompis spelade Duke Nukem 3D på datorn, såg coolt ut. Brorsan brukade hyra Toejam & Earl från videobutiken och det var skitkul. Sen köpte vi en Saturn och jag körde Quake. Julen 1998 köpte jag en PlayStation ihop med Spyro the Dragon (lite senare köpte Jag Resident Evil) och sen var det kört:)

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Jag hade en Pong-konsol som barn, men sen var jag inte så intresserad av spel. Game & Watch spelade man ju, till slut fick vi inte ha med dom till skolan för lärarna. En kompis visade några spel på sin Commodore, och kompisarna brukade spela arkadspel, men det var inte min grej.
Var nog inte förrän runt 1997 jag började bli nyfiken. Såg när en kompis spelade Duke Nukem 3D på datorn, såg coolt ut. Brorsan brukade hyra Toejam & Earl från videobutiken och det var skitkul. Sen köpte vi en Saturn och jag körde Quake. Julen 1998 köpte jag en PlayStation ihop med Spyro the Dragon, och sen var jag hooked

Ja just ja, Game & Watch! En sån hade jag också. Har nog kvar den nånstans. Donkey Kong och en massa krokodiler är det enda jag kommer ihåg att det var på den


signatur

Gen X Casual Gamer

Medlem
Skrivet av MagnaWolf:

Ja just ja, Game & Watch! En sån hade jag också. Har nog kvar den nånstans. Donkey Kong och en massa krokodiler är det enda jag kommer ihåg att det var på den

Hade faktiskt ingen själv, men spelade på kompisarnas Donkey Kong, Green House och Donkey Kong Jr.
Jag hade nån konstig variant som var miniräknare också. Skjutspel, en kanon längst ner i mitten och så skulle man skjuta ner UFO:s eller vad det nu var.

Medlem

Hittade den! Hittade även syrrans.

https://photos.app.goo.gl/uc76usJiWGpLtGy26


signatur

Gen X Casual Gamer

Medlem

Fyller snart 55 och har spelat sedan snes på konsol och på PC sedan 1995.
Har precis uppgraderat min nuvarande PC med ett RTX 3080.
Spelar nu för tiden endast på PC och mest The Hunter COTW, World of Warships, gamla strategispel,
nya MSFS och sim-racing i VR.
Inget som kräver speciellt snabba reflexer alltså.

Medlem
Skrivet av Peter:

Fyller snart 55 och har spelat sedan snes på konsol och på PC sedan 1995.
Har precis uppgraderat min nuvarande PC med ett RTX 3080.
Spelar nu för tiden endast på PC och mest The Hunter COTW, World of Warships, gamla strategispel,
nya MSFS och sim-racing i VR.
Inget som kräver speciellt snabba reflexer alltså.

Tips: Broken Sword: The Shadow of the Templars och Broken Sword II: The Smoking Mirror
Mysiga, spännande och roliga äventyr, som inte kräver snabba reflexer.
Och Firewatch.

Inaktiv

40 år om ca 7mån. Räknas väl? Spelar enbart online, vägrar tro att jag är sämre än dagens ungdomar

Medlem

47 åring här (tror jag)

Faller gärna tillbaka till lite CS:Go och L4D2 när det skall spelas online. Kör Far Cry 5, GTA annars när jag bara ska ha skoj. Saknar dock folk att spela med för skojs skull och kommer aldrig att lära mig hur ryssar fungerar online, skulle dock gärna vilja att dom pratade Engelska så att resten av världen begriper vad fan dom babblar om när dom spelas CS:Go

Man börjar bli gammal men det är inte mitt fel utan tiden som passerar som ställer till det

Första konsolen var ett Colecovision med pixlar stora som en 28" kloss-tv


signatur
Medlem

Kul initiativ!

Exponerades för nåt pongspel runt 1980 nångång och har ett tydligt minne av att jag såg Pacman på en vägg i en elektronikbutik ungefär samtidigt. Fick hem en ZX Spectrum tidigt '83 och fastnade i spel direkt. Gick senare över till ett par versioner av Atari ST, vidare till PC tills jag testade en original XBOX hos en kompis och fastnade .

Därefter blev det XBOX 360 följt av Playstation 4 för att komma åt floran av Sonys konsollexklusiva spel. Men nåt hände, spelade mindre och mindre, köpte dock fortfarande spel (plus en PSP och en Vita) och läste nästan dagligen om spel på Internet. Insåg så småningom det futila med att lägga pengar på något jag inte använde i någon större utsträckning och tvekade på om jag skulle lägga ner det helt.

Men så nu, i samband med Covid 19 och besinningslöst tråkigt väder, gick jag all in med både en Xbox Series X och en PS5 och spelar som en fjunig tonårig kopia av mitt forna jag. Älskar verkligen att jag kommit tillbaka efter alla år jag försakade min spelsamling.

Jo förresten, fyllde nyss 49 år, och längtar tills jag får hem min ZX Spectrum Next nästa år. 😀

Medlem

Jag är nog inte ensam om att ha sett hur synen på spel har förändrats. Förr var det lite skämmigt att erkänna att man spelade. Nåt som bara nördiga tonåringar gjorde. Nu är det big business, gamlingar i vår ålder spelar. Kändisar också. Spel har blivit hippt. Vet inte om man säger hippt nu. Säkert bara såna i min ålder som ens kommer på att säga det...

Medlem
Skrivet av MagnaWolf:

Hej.
Startar en tråd för oss som är lastgamla men som fortfarande spelar Tänkte att denna tråd kan vara bra för att hitta likasinnade att lira med. Det brukar kännas lite ensamt att tävla mot tonåringar med superreflexer i COD och liknande

Det är därför man spelar single player spel. 🙂

Eller lokalt multiplayer diverse sportspel där man slår 30 o 40-åringarna på fingrarna. 🙂

Medlem
Skrivet av A1200G:

Det är därför man spelar single player spel. 🙂

Eller lokalt multiplayer diverse sportspel där man slår 30 o 40-åringarna på fingrarna. 🙂

Fast jag gillar ju MP. Det gör mig inte så mycket att jag brukar ligga på 0,7-0,8 i k/d i snitt. Det som kan vara lite tråkigt är bara att man spelar själv och inte tillsammans med kompisar. Ingen att chatta med. Det är också skälet till att det aldrig blir något co-op spelat heller. Hade gärna spelat typ Borderlands, destiny och liknande som är gjorda för det.


signatur

Gen X Casual Gamer

Medlem

43 år, introducerades till spel när min far hyrde en Vectrex en helg och lite senare köpte en C64. Men spelar i stort sett bara singleplayer. Dom få gånger jag spelar online så är det oftast co-op för två spelare med någon jag känner.

Medlem

Måste erkänna att mitt singlespelande har fått sig en boost nu när man har en PS5a. Verkar som att man har missat mycket sen man hade en PS2. Spelar just nu Uncharted 4 (ja, jag vet att jag börjar i fel ände). Riktigt bra än så länge.


signatur

Gen X Casual Gamer

Medlem

Är med om 6år!

Medlem
Skrivet av MagnaWolf:

Måste erkänna att mitt singlespelande har fått sig en boost nu när man har en PS5a. Verkar som att man har missat mycket sen man hade en PS2. Spelar just nu Uncharted 4 (ja, jag vet att jag börjar i fel ände). Riktigt bra än så länge.

Bättre sent än aldrig. Jag började med Uncharted 3. Fyran är coolt.

Medlem

Har köpt Cyberpunk 2077 till PS5 men den väntar jag med till nextgen-patchen kommer. Har också God of War som ska spelas. Har idén att spela SP på PS5 och MP shooters på XSX.


signatur

Gen X Casual Gamer

Medlem

Det är efter 40 som spelandet börjar på allvar, allt upp till den punkten vara bara lek! hehe

Det är lustigt jag spelar nog mer nu än jag gjorde tidigare i mitt liv.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Spelar mest singleplayer och tycker det börjar bli lite svårt vid 42..... snart 43 års ålder. I huvudet är man 25 men i kroppen...... tydligen 42. 🙈

Medlem

43år här och har lirat sedan jag fick min första PC en Victor 286a som jag lirade Tetris på, sedan var det NES som gällde och man hyrde konsol och spel på den lokala kiosken spelade så man drömde om spelen
Blev lite mer avancerad PC sedan så lirade DOOM och Qauke ett tag, sedan blev det paus i säkert 10 år men nu är man tillbaka
Nu blir det mest på PC även fast jag har PS4 och Switch, lirar just nu AC Valhalla och CP2077.


signatur

MoBo: Asus Maximus XI Hero
CPU: Intel Core i9 9900K @ 5.1GHz + Asus Ryujin 360
RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB @ 3600MHz
GPU: ASUS RTX 3060Ti Strix OC | Monitor: Acer X38S
Chassi: Phanteks Evolv X + 3st Noctua NF-A14 iPPC | PSU: Corsair AX1200i

Medlem
Skrivet av SunShine:

Det är efter 40 som spelandet börjar på allvar, allt upp till den punkten vara bara lek! hehe

Det är lustigt jag spelar nog mer nu än jag gjorde tidigare i mitt liv.

Det håller jag med om!


signatur

Gen X Casual Gamer

Medlem

47 år o spelat i 40 tror jag. Främst intresserad av Fps, bilspel och arpg. Spelar knappt Fps online längre men saknar tjatet i "vent". Nuförtiden är det ju många spel man önskat man kunde haft någon att co-oppa med oxå. Skaffade precis gamepass till PC för att jag har saknat något att bita i sedan jag tröttnat lite på Division 2. Beställde cyperpunk erbjudandet till stadia och mitt paket ska levereras i slutet på nästa vecka.

När jag satt och kollade på fz på jobbet häromdagen fick jag höra lite överraskat av en 20 år yngre kollega "håller du på med såntdär"

Jag var mycket aktiv på Rtcw - ET tiden 😊

Medlem

Rolig idé till trådstart.

Ålder 42. Har haft ett datorintresse från min första Amiga, (92?? -isch)

Mina timmar framför datorn handlar mest om

* Cyberpunk (Just nu, nyhetens behag?)
* Ring of Elysium
* Euro truck sim
* Diablo 3

Och en hel del annat av blandad karaktär.

Startade en Discordkanal som är helt baserad på ålder på spelare, mer än ett specifikt spel. (Den är stort sett tom).
Känner ni till någon annan Discordkanal för likasinnade ? Är då på jakt efter en generellt Community, med spelare som är +40 (eller +35, så noga är det inte)

Edit: Om ni vill komma till "OGC, old gamers corner," så är länken https://discord.gg/hAh8DySf
Trevligt att skapa en gemenskap

Medlem

Kul med en tråd för oss äldre som lirar. Själv började jag med att lira Pong, någon gång under kritaperioden.
Håller med tidigare inlägg om att man får en större spelförståelse och ser helheten mer än att springa från punkt A till B och skjuta på måfå.
Story lockar mer än grafik och coolhetsfaktor nu, vilket gör att man upptäcker spel som man tidigare har tittat snett på för att de inte var "snygga" eller hypade.

Och att lira tv-spel är som att ha samlag: det är inget kul om det går för snabbt.

Medlem

Vore kul spela lite online med några som inte är "ungar" i 20-30 årsåldern.

Jag spelar bara på playstation (5 nu) men det finns ju crossplay nuförtiden.

Jag spelar allt möjligt utom sportspel och bilspel. Allt från action i CoD till som nu The Forest och bygger ett timmerhus.

Medlem

Som 50+ har jag börjat titta på konsoler sista tiden - för dom spel jag sista tiden spelat på pc .1 Shadowland levelling är för lätt och blir uttråkad , classic -har för många karatärer -ja även "halvöre "på Gehannas - inte kul -bara stressigt .Overwatch kommer ingen vart -och nu harvar i bronze efter att har varit guld 4 år sen . -Kan tänka mej att börja spela Unreal Tournament igen i någon form eller Battlefield.

Medlem

Kul tråd :)!. 40+ här och spel intresset har äntligen kommit tillbaka från att ha varit näst intill dött i 3+år. Startade upp ett spel och stängde av det innom 10 minuter på grund av total uttråkning så är riktigt trevligt nu när man kan sitta och nöta Doom Eternal på nightmare, Hell Let Loose eller TW-Warhammer 2 ett antal timmar och faktiskt har riktigt kul igen. Kanske behövde den där pausen på 3+ år. Nu måste man bara försöka komma över det där med att vara kameraskygg så man kanske kan börja streama också.

Skriv svar