Uppgift: Apple gör dyrt, högpresterande VR-headset

Medlem

Den kommer säkert kosta 20 lax.

Medlem

Kan man se skillnad på 4k o 8k den längden från ögat? På tv tycker jag att 4k borde räcka även år 9999.

Medlem
Skrivet av DKvarn:

Som Samsung och Xiaomi?

Varken Samsung eller Xiaomi hade kunnat komma undan med det draget, om inte Apple redan tagit "smällen". Tyvärr så har Apple väldigt mycket inflytande på marknaden. De kan göra lite som de vill och resten följer.

Medlem

Jag tror inte de behöver en nämnvärd högpresterande krets. Jag tror Apple är ute efter marknaden Oculus Quest siktat in sig på, trådlös VR utan behov av koppling till dator. För övrigt är ju Apples egna mobila grafikkretsar rätt kraftfulla redan idag så att integrera dem i ett VR-headset är nog inte en så dum idé. Apple kommer garanterat kunna knipa marknadsandelar från Oculus Quest speciellt om de knyter ihop det med att släppa VR-spel via deras Arcade-tjänst. Jag tror definitivt att det kommer bli en stor användarbas.

Om jag själv skulle få välja mellan Oculus Quest (Facebook) eller Apple-VR så väljer jag Apple då Facebook enbart är intresserad av din information, Apple tar mer betalt för sina produkter eftersom de inte säljer ut dig som Facebook gör.

Skrivet av Najkan:

Kan man se skillnad på 4k o 8k den längden från ögat? På tv tycker jag att 4k borde räcka även år 9999.

Det är fortfarande teoretiskt och beror på "synvinkeln" (? FOV). Det finns inga 8k per öga än, men även på min Reverb så är upplösningen på tok för låg. Jag tror vi kan ha den konversationen vid hoppet från 8k till 16k, beroende på hur många grader man fördelar den upplösningen på.

Medlem
Skrivet av Gamblor:

Vad är det som talar för att det ska vara spel som fokus på dessa? Apple har som många andra redan skrivit sällan satsat helhjärtat på spelupplevelser på deras plattformar.

Jag skulle snarare gissa på att innehåll som teater, film, musikkonserter och sportevenemang, både inspelat och live, sänt via Internet är något som skulle kunna locka deras kundbas.

Tänk dig att sitta på bästa plats och kunna njuta av ett evenemang som om du fysiskt var på arenan, fast du sitter hemma. Inga resor, ingen trängsel, ingen risk för virussmitta.

Apple har faktiskt köpt upp npgra företag som sysslar med med sånt. Att kunna sitta som en virtuell åskådare på idrottsevenemang och konserter.

Skrivet av fooobar:

Jag som glasögonbärare är misstänksam. De måste erbjuda prisvärda slipade glas med stöd för alla styrkor och brytningsfel. Men om de gör det rätt kan det nog bli överlägset att ha glasögon innuti.

Slipade linser för VR är inget nytt, det finns ett antal som erbjuder det. Tror tom det finns att köpa av Oculus.
Använder inte själv pga jag är närsynt och det lider man inte av på samma sätt i VR.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Hur kan man tycka att ny barnbrytande teknik är inget att ha? Bara undrar hur man tänker då

Medlem
Skrivet av Fletchett:

Det är Apple vi snackar om, inte en chans att det händer. Kommer kosta 3x mer än konkurrenterna, bara för att, och vara stenhårt låst till deras ekosystem. Garanterat.

Och så kommer man inte få med en laddare i lådan heller, så klart.

Jo, risken för det är ganska stor. Men man kan alltid hoppas

Medlem

apple och gaming klingar inte bra i min bok. Och standalone i all ära, men för mig måste den ha kompatibilitet med windows annars får det vara. Quest 2 är riktigt bra

Medlem
Skrivet av Tobbe:

"mycket mer högupplöst" Oculus 2 är nära 4k... så 8k @ 1fps mao.

Nu tar du väl ändå i. Oculus quest2 har 58% färre pixlar än 4k, dvs inte ens hälften.
8 mille (3840x2160) vs 3.5mille (1832x1920).

Medlem
Skrivet av Tamazin:

Nu tar du väl ändå i. Oculus quest2 har 58% färre pixlar än 4k, dvs inte ens hälften.
8 mille (3840x2160) vs 3.5mille (1832x1920).

Nu vet jag inte vad grundfrågan gällde.
Men det är / öga.
Plus att det krävs än mer.
Löste nånstans för att rendera 1:1 pixel i mitten på Quest 2 om vi tar det som exempel så är det samma som att ha 2st 4k skärmar + en 2k skärm så man förstår varför det är prestandakrävande.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skrivet av Molotov:

Det beror på vad du utgår ifrån och vad du räknar som "next gen".
Allt hitils är ju uppdateringar hitils.
Eller räknar du både Oculus Rift och Quest 2 som current gen?
Det ryktades under förra året att Valve "skulle/borde" avslöja nått om nått ev "index 2" iår.

DecaGear 1 är annars ett som är på väg
https://www.deca.net/decagear/
Om det blir nått av det och det inte är bluff och båg allt.

Edit annars rekomenderar jag Oculus Quest 2.
Det är så pass billigt att det är "värt att testa".
Räkna dock att få lägga ut mer än det initiala priset för headsetet då man kommer vilja ha skönare headstrap + ett annat face Interface + en kostnad för kabel eller virtual desktop om man ska köra PCVR.

Ocolus måste man väll ha Facebook på?


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

Ocolus måste man väll ha Facebook på?

Nja.
Man använder ett Facebook konto men man har inte "Facebook på headsetet" din användare på VR har inget med ett vanligt Facebook konto att göra förutom att det delar inloggningen.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Gregerory:

Det intressanta är ju om de pushar ribban vad som är möjligt för VR och om det smittar av sig på övriga konkurrenter. Kanske kan ge en fingervisning vad branschen är på väg.
Apple är ju bra på att ta en ny take på etablerade produkter.

Teknik är ju intressant även om det inte är till för min plånbok.

Intressant att följa om det är sant.

Svårt att se vad de ska kunna skapa som inte redan finns. Det här handlar bara om att de vill låsa så många VR-verktyg de kan till sitt eget ekosystem.
Kopior av verktyg som redan finns som kommer att kallas "revolutionära" för att sälja workstations med tillhörande headsets.

Medlem
Skrivet av Tamazin:

Nu tar du väl ändå i. Oculus quest2 har 58% färre pixlar än 4k, dvs inte ens hälften.
8 mille (3840x2160) vs 3.5mille (1832x1920).

Nej du missade att det är *2 dvs... ~92% av 4K (3664 x 1920).
Detta då på 1 display för båda ögonen. (sen krävs det tydligen än mer enligt Molotov då).


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem
Skrivet av Tobbe:

Nej du missade att det är *2 dvs... ~92% av 4K (3664 x 1920).
Detta då på 1 display för båda ögonen. (sen krävs det tydligen än mer enligt Molotov då).

Det kanske inte var helt korrekta siffror och var ganske Reverb G2 det gällde men för att få 1:1 i mitten på Quest 2 krävs en upplösning på 5408x2736 kombinerat på båda ögonen, så mer än 4k med andra ord
Vilket är Max (1,7) rendering resolution i Oculus på PC. Fördelen att det går att "sänka" upplösningen ganska mycket innan det ser för taskigt ut i ett VR-headset.

Varför det är så är pga panelerna bakom är platta och linserna ovala för att bilden inte ska bli förvrängd måste renderingen vara högre än vad det visar. Därför är det mer prestanda krävande än vad man motsvarar en plattskärm.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skrivet av Tamazin:

Fast njae, det är samma bild men förskjuten så upplösningen (eller de pixlar som behövs renderas) är same same.
Det vore väldigt svårt att få 3D vy, om ena ögat såg halva bilden och andra ögat såg en helt annan bild. Utan båda ögonen ser samma bild, fast med viss förskjutning.

Fast det är inte en skalär matris förskjutning. Det är en helt annan bild renderad runt 64 mm vid sidan av den andra. Det kanske inte låter som mycket, men det är inget man kan emulera genom att efter rendering förskjuta bilden. Siktar du till exempel med ett gevär så kan höger öga möjligen vara rakt över vapnet och vapnet blockerar synen av marken under dig, samtidigt borde ditt vänstra öga se vänstersidan av vapnet och det borde blockera saker som är till höger om det. Det kanske är nära vartannat, men måste absolut renderas om från början.

Att ögonen ser helt olika bilder är enda sättet att få en riktig 3D bild, det är så vår normala syn fungerar.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Nja.
Man använder ett Facebook konto men man har inte "Facebook på headsetet" din användare på VR har inget med ett vanligt Facebook konto att göra förutom att det delar inloggningen.

Att logga på med FB-konto = att ha Facebook Visst man kan skapa ett nytt FB-konto enkom för Questen om man vill separera.

Medlem
Skrivet av Tamazin:

Fast njae, det är samma bild men förskjuten så upplösningen (eller de pixlar som behövs renderas) är same same.
Det vore väldigt svårt att få 3D vy, om ena ögat såg halva bilden och andra ögat såg en helt annan bild. Utan båda ögonen ser samma bild, fast med viss förskjutning.

Nej... det är inte samma bild. Du misstog dig om upplösningen bara, ingen big deal.. ha en bra dag.


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem
Skrivet av Dralion:

Att logga på med FB-konto = att ha Facebook Visst man kan skapa ett nytt FB-konto enkom för Questen om man vill separera.

vad jag menade med "nja" är att man har inte nån "facebook sida" eller "facebook vänner och grupper" integrerat i headsetet.
Oculus är fristående, det delar egentligen bara inloggningen.
Instagram, whatsapp osv är också fristående men facebook äger, dom tjänsterna har dock inte som krav (ännu) att man måste logga in med ett facebook-konto även fast man kan det om man vill.

Att skapa ett separat facebook-konto för Quest rekomenderar jag inte och ser som ingen mening med heller.
Har man ett facebook konto kan man lika använda det. Har man inget facebook konto kan man skapa ett "anonymt" fast man bör ju använda sitt riktiga program så man kan verifiera sin identitet om nått skulle hända.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

12
Skriv svar