Valheim - Diskussion / Frågor / Tips och trix

Medlem
Valheim - Diskussion / Frågor / Tips och trix

Gissar att det är fler här i forumet som lirar Valheim så jag tänkte att jag startar en tråd.

Enbart lirat fyra timmar men är redan helt hooked! Hittills grymt polerat för att vara early access och jag är mycket imponerad av fysiken. Märks framförallt när man hugger träd.

Finns många små detaljer jag gillar skarpt jämfört med t.ex. Rust och Minecraft, så som att allt i inventoryn läggs tillbaka på samma ställe när man hämtar upp tappade grejer på sitt lik.

Vad tycker ni hittills?

Medlem

Jag och några kompisar har spelat 60 timmar på en server nu och är helt fast, underbart spel som kommer utvecklas till något ännu bättre!

Medlem

Lirat 13h nu och det är riktigt kul! Lirar med en kompis och förhoppningsvis övertalar vi några fler snart. Håller oss till en egen server än så länge.

Medlem

Lite småsugen på att spela Valheim.
Tror ni Valheim kan lira på en laptop med Intel 620 grafikkort, ssd, 3,2 ghz cpu?


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Moderator | Testpilot
Skrivet av Kris:

Lite småsugen på att spela Valheim.
Tror ni Valheim kan lira på en laptop med Intel 620 grafikkort, ssd, 3,2 ghz cpu?

Testa! Fungerar det inte kan du bara refunda.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Jag kan ha fel men det känns som att i min spelvärld så har alla djur sånär som "fasta spawnpoints". Rådjur, vildsvin och svampar dyker alltid upp på samma ställe igen. Samma för er?

Jag tycker det spelet är fantastiskt. Som att spela minecraft igen för första gången! 😊

Har satt upp en server för mig och vänner, ser fram emot många trevliga speltimmar.


signatur

ROW, ROW, Fight the Power!

Medlem

Mitt tips är att brygga mjöd och börja fira midsommar nu istället för aty dras med vinterhelvetet.

Medlem

Riktigt kul tillsammans med ett gäng vänner. Helt otroligt att det är ett EA-spel utvecklat av 5 personer(!). Svenskar dessutom.

Det ska bli spännade att se kommande uppdateringar och nytt innehåll.

Medlem
Skrivet av I am Grööt:

Riktigt kul tillsammans med ett gäng vänner. Helt otroligt att det är ett EA-spel utvecklat av 5 personer(!). Svenskar dessutom.

Det ska bli spännade att se kommande uppdateringar och nytt innehåll.

Ja, en liten studio i Skövde. Sjukt coolt. Och mer polerat än de flesta AAA-titlar är vid släpp nuförtiden

Medlem

Kika gärna in på min post om Valheim Discord.

Vi har skapat en dedikerad server som är uppe 24/7 för medlemmarna, möjlighet för flera servrar i framtiden

Skägg.
10 Chambers

Bra initiativ! Gillade spelet, och det är nog egentligen bara tidsbrist som gör att jag inte kommer att lira så mycket mer.

Har ni några bra "do's and dont's" till nybörjare?


signatur
FM-guru
F.d. Sisyr

Har inte testat spelet ännu, men med tanke på att mer eller mindre varenda kotte som testar det tycks gilla det så är det nog bara den tidsfråga.

Medlem

Många som skriver att de gillar det men skulle ni kunna utveckla precis vad som är så bra med det och får det att sticka ut i denna annars hyfsat uttjatade genren? Nyfiken på att få höra folks åsikter innan man eventuellt testar själv!

Medlem

^ what he said...
Har kollat på streams och försökt bilda mig en uppfattning om spelet. Men jag vet fortfarande inte vad det går ut på...

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Dudinkalv:

Många som skriver att de gillar det men skulle ni kunna utveckla precis vad som är så bra med det och får det att sticka ut i denna annars hyfsat uttjatade genren? Nyfiken på att få höra folks åsikter innan man eventuellt testar själv!

Skrivet av shelter:

^ what he said...
Har kollat på streams och försökt bilda mig en uppfattning om spelet. Men jag vet fortfarande inte vad det går ut på...

Det jag gillade:

  • Inte fokus på äta. Mätt mage är en bonus men du dör inte utan.

  • Lagom mycket mystik och upptäcka själv, med bossarna och liknande

  • Bra stämning, den grova grafiken till trots! Tokfin ljussättning och bra vädereffekter

Men ja, är du tokmätt på överlevnadsgenren så kan du gott avvakta tills du får feeling.


signatur
Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

Många som skriver att de gillar det men skulle ni kunna utveckla precis vad som är så bra med det och får det att sticka ut i denna annars hyfsat uttjatade genren? Nyfiken på att få höra folks åsikter innan man eventuellt testar själv!

Skulle väl inte påstå att det är så olik alla andra mer än kanske rök mekaniken, sprider sig i hus och du tar skada så man måste bygga en skorsten. Det som skiljer det från andra är ju att det är jäkligt robust med få buggar.

Det finns inga direkta nyheter vad jag har sett i alla fall. Dock har jag bara spelat själv och början.

De borde införa ett creative mode. Nu finns det en trainer på nätet ifall man vill skalpa av några timmar på resurshantering och fokusera på byggandet istället 😀

Medlem

Har precis börjat spela. Känns lite som Rust men i tredjeperson. Bygga och hålla reda på tyngdpunkter m.m. Är lite mer casual än Rust.

Medlem

Någon som vet om de finns planer för att släppa detta till oss konsol bönder?

Medlem
Skrivet av BloodFarmer:

Ja, en liten studio i Skövde. Sjukt coolt. Och mer polerat än de flesta AAA-titlar är vid släpp nuförtiden

Ja riktigt imponerande är det!

Medlem

En del har haft problem med att deras World filer blir korrupta (Problem med sin character, deras hus är borta mm)
Under C:\Users\User\AppData\LocalLow\IronGate\Valheim\worlds ligger det två filer per World som man skapat.

En enkel försiktighetsåtgärd är att kopiera dessa filer till ett säkert ställe.
Det är en .db-fil och en .fwl-fil.

De här två filerna kan man även dela med sina vänner eller använda om man hyr en egen server.

Medlem

Riktigt nyfiken på detta. Älskade att köra Conan Exiles ett gäng på privat PvE-server och det känns som detta kan vara en bra ersättare. Det jag är lite skeptisk emot är Early access. Även om det är hyffsat buggfritt så stod det någonstans att det bara är 50% content än. Lätt hänt att man spelar sig less innan allt finns med och missar mycket av upplevelsen.

Sen har jag ett anti Early access löfte att leva upp till också. Så lite principsak med. 😋

Medlem

Riktigt bra spel. Kört det ca 15-20 timmar kanske. Köpte en kopia till idag till min son med. Har satt upp en egen dedikerad server för oss. Någon mer som vill ha access till denna "barnvänliga" server är det bara att skicka ett PM.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Bra initiativ! Gillade spelet, och det är nog egentligen bara tidsbrist som gör att jag inte kommer att lira så mycket mer.

Har ni några bra "do's and dont's" till nybörjare?

Lite små enkla tips till er som precis hoppar in första gången:

Do’s:
• Samla ved och stenar som går att plocka upp från marken i början. Gör sedan en hammare och yxa samt en fackla ifall det blir lite för mörkt så ni har ett bra start-kit. Samla material till att bygga en enkel bas med säng och workbench som ni enkelt gör med hjälp av hammaren (använd höger musknapp).

• Aktivera din karaktär på kartan för andra genom att trycka i knappen ”Visable to other players”> Tryck M sedan klicka i cirkeln nere till höger.

Dont’s
• Aktivera inte första bossen tills ni har något vapen, pilbåge etc läderrustning är rekommenderat också som ni kan göra från rådjur. Även förnödenheter av alla de slags bär, svampar eller kött är bra att ha med sig.

• Akta er när ni hugger ner större träd så att ni inte får de på er!

• Gå inte för långt ifrån erat läger tills ni har bra grejer.

• Simma inte ut i djupt vatten när eran stamina är låg.

• Samla inte på er för mycket grejer, tillverka kistor där ni kan längs ifrån er saker.


signatur

"Do. Or do not. There is no try." - Yoda

Medlem
Skrivet av jawik:

Riktigt nyfiken på detta. Älskade att köra Conan Exiles ett gäng på privat PvE-server och det känns som detta kan vara en bra ersättare. Det jag är lite skeptisk emot är Early access. Även om det är hyffsat buggfritt så stod det någonstans att det bara är 50% content än. Lätt hänt att man spelar sig less innan allt finns med och missar mycket av upplevelsen.

Sen har jag ett anti Early access löfte att leva upp till också. Så lite principsak med. 😋

Jag är för principer också, men detta spelet är mindre buggit än Conan Exiles redan nu.

Detta är utvecklare som använder Early Access på rätt sätt. Det spel du får redan idag är väl värt pengarna som det är, och trots det är prislappen lägre för att det inte är färdigt. Det är ju så EA var tänkt från början, att man blir belönad för att hoppa in tidigt, inte bestraffad som med många andra titlar.

Medlem

Jag tycker att spelet är avkopplande och roligt, framförallt om man spelar ihop med några vänner.
Spelat 13h och har kommit vidare från boss #2.


signatur

"Do. Or do not. There is no try." - Yoda

Moderator | Testpilot

Ska sätta upp en server idag hos en polare och börja spela med 5-6 personer


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Det här är UTAN TVEKAN det bästa spel jag spelat på otroligt länge. Vi är några polare som spelar på en egen dedikerad server och våra äventyr är något vi pratar om även när vi inte spelar. Det här är spelet man drömde om när man var barn/ungdom, ett rollspel där man är ute och äventyrar med sina vänner <3

Medlem

Nybörjartips: dina verktyg slits men du behöver inte crafta nytt utan laga på workbench genom att klicka på hammaren.


signatur

486 sx25 cirrus logic 1024kb. GB. Amiga 500 +. C64 (trasig rf-modulator)

Medlem

hur är singleplayer?

Medlem
Skrivet av quadratis:

hur är singleplayer?

Jag tycker inte det är speciellt roligt singleplayer. Det här är ett spel där upplevelsen/äventyren ska delas med andra. Man vill prata om äventyret i djupa skogen, hur man gick ner i trollgrottan och hämtade skatter mm.

Skriv svar