Gammalt godis

Medlem
Gammalt godis

Drömmer mig tillbaka till tiden då man köpte godisbitar, en och en, som ett biträde fick plocka, en och en, och lägga i påse.

Man kunde ångra sig och be om lägga tillbaka det salta esset och istället ta en patron.

Allt detta jobb för 8 kr, 50 öre eller 1 krona per godis.

Vilka gamla klassiska godisar var era favoriter när ni växte upp?

Tyvärr utan bilder (fixar när jag sitter vid en dator)

Min topp 5:

1. Salta S
2. Hubba-bubba cola
3. Stora cola-nappar
4. Salt patron
5. Nötcreme

Inser att jag var gubbe redan då...


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

En fantastisk kombo var ett salt S med ett lager nötcreme på.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Det var fan tider det, minns på 80-talet det var godis på lördag och bara lördag. Läsk? Ja, kanske om du fyllde år.

Nu dricker ungarna RedBUll och Monster till frukost, läsk till var och vartannat mål på dagen, godis/chips är mellanmål. inte märkligt att övervikten ökar.

Men ja, nötcreme var en favorit, skulle dock aldrig våga lägga den på ett S-märke

Annars gillade jag haribo-napparna och sura cola-flaskor. Försöker ibland köpa lösgodis när man ska gå på bio eller se på film med frugan, men det är fan inte samma sak som när man var barn, tröttnar efter 2 bitar typ.

Medlem

Vill även minnas några väldigt geléaktiga monster som låg i en plastförpackning och smakade märkligt, riktigt gott. Jenka tuggummit var gott också, även om man fattar nu att det smakar som ben-gay.

Medlem

Nostalgi-deluxe. Brukade alltid jämföra pengar med godis. "100kr?! hade blivit 200 tuggummi eller 100 klubbor"

Själv saknar jag dom här. Såg att dom såldes på en godissida igår och slog till.

Medlem

Matadormix är dagens bästa!

När jag var liten var nog bananaskids i topp, det och kinderägg!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Gnällkuk

Refresher
Lakrits-bugg
Jättesalt
nästan alla 50-örestuggummin, typ Jenka, Shock osv.
Rollo
Djungelvrål
S-märken, när de kom. Minns inte att jag såg dem innan högstadiet typ

Min första veckopeng (20:-) gick för övrigt åt till en påse med 40st 50-örestuggummin som jag åt upp en lördagseftermiddag i en trädkoja :>


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Om man fått slantar av föräldrarna så var det nötcreme för hela slanten som gällde!
Annars tog man en runda förbi dom lokala telefonkioskerna och lyfte på golvet för att leta efter mynt som fallit ned mellan springorna. Det brukade räcka till lite tuggummin i varje fall.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Fragtjuv

Jag var ofta på badhuset på lördagar med päronen när jag var runt 8 - 10 år och innan vi åkte hem därifrån fick jag alltid köpa en "pistol". Det var en stor godis formad som en pistol. Jag tror fan inte att jag har sett de någon annanstans är just i den lilla kiosken på badhuset i Lidköping. Fan, nu börjar jag nästan böla :D.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

När man var liten på mitten av åttitalet och fick sin veckopeng och gick affären och köpte lördagsgodis så brukade det bli ett par Jenkatuggummin eller ett paket Hubbabubba, någon tablettask, kanske en plopp och en såndära mintpuck i rosa folie.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Japp i slutet av 80talet minns jag som magiskt god. Synd att de ändrat receptet.

Samma med Bassetts winegum men dessa finns hos skånekonfektyr nu i alla fall.

Gnällkuk
Skrivet av joelthor100:

Jag var ofta på badhuset på lördagar med päronen när jag var runt 8 - 10 år och innan vi åkte hem därifrån fick jag alltid köpa en "pistol". Det var en stor godis formad som en pistol. Jag tror fan inte att jag har sett de någon annanstans är just i den lilla kiosken på badhuset i Lidköping. Fan, nu börjar jag nästan böla :D.

Haha, klassiker! Fanns även hos mitt badhus i Sollentuna! Blev oftast lakritsvarianten


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Fantomens lördagsgodispåse!!

Medlem
Skrivet av wololo:

Vill även minnas några väldigt geléaktiga monster som låg i en plastförpackning och smakade märkligt, riktigt gott.

De var bäst!
Undrar om någon kommer ihåg namnet?

Medlem
Skrivet av Kyrre:

Nostalgi-deluxe. Brukade alltid jämföra pengar med godis. "100kr?! hade blivit 200 tuggummi eller 100 klubbor"

Själv saknar jag dom här. Såg att dom såldes på en godissida igår och slog till.

https://i.pinimg.com/originals/a4/93/38/a49338b7ebe42366982b0...

Åh, den salta varianten var fantastisk. Blåbär också.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Fasen att jag inte kan dela bilder nu.

Men det fanns ett godis som var typ spyor, använda blöjor, sura kalsonger, osv.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Fragtjuv
Skrivet av trickeh2k:

Haha, klassiker! Fanns även hos mitt badhus i Sollentuna! Blev oftast lakritsvarianten

Känns bra att äntligen veta att fler tagit del av denna godisdröm!


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem
Skrivet av Freakon:

Fasen att jag inte kan dela bilder nu.

Men det fanns ett godis som var typ spyor, använda blöjor, sura kalsonger, osv.

Visst var det små påsar med sega godisar? Fanns tuttar också?


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Freakon:

Fasen att jag inte kan dela bilder nu.

Men det fanns ett godis som var typ spyor, använda blöjor, sura kalsonger, osv.

Kan det vara bonbon du menar? 🙂

Gnällkuk
Skrivet av Soulless:

Visst var det små påsar med sega godisar? Fanns tuttar också?

Skrivet av svampfan:

Kan det vara bonbon du menar? 🙂

Japp, danska bon-bon! Man köpte de ju mer för att det var lite roliga omslag osv, kanske inte nödvändigtvis bästa godiset även om jag minns att kloak-någonting var riktigt god!


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

FM-guru
F.d. Sisyr

Åt inte så mycket godis som liten, men när det väl var dags så var det Dumle som gällde.

Skrivet av Soulless:

Visst var det små påsar med sega godisar? Fanns tuttar också?

Andra tider.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Åt inte så mycket godis som liten, men när det väl var dags så var det Dumle som gällde.

Andra tider.

HAHA så jävla chef!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Länka gärna sidan 😁

Skrivet av Kyrre:

Nostalgi-deluxe. Brukade alltid jämföra pengar med godis. "100kr?! hade blivit 200 tuggummi eller 100 klubbor"

Själv saknar jag dom här. Såg att dom såldes på en godissida igår och slog till.

https://i.pinimg.com/originals/a4/93/38/a49338b7ebe42366982b0...

Medlem
Skrivet av Poisoninmyveins09:

Länka gärna sidan 😁

https://klippkungen.se/catalog/products/10st-syrliga-kulor-8g

Ser inte ut som dom klassiska, mindre påsar? Men så länge det smakar samma är jag nöjd

Det är nästan lika 😊 vilka minnen, man köpte alltid efter man hade badat med klassen här kostade de 50 öre så man kunde bunkra upp med olika smaker som syrliga, blåbär, jordgubb etc

Skrivet av Kyrre:

https://klippkungen.se/catalog/products/10st-syrliga-kulor-8g

Ser inte ut som dom klassiska, mindre påsar? Men så länge det smakar samma är jag nöjd

Medlem

För åtminstone 10-12 år sen fanns en som hette Halo Kola. Var typ toffee med tunt lager choklad på utsidan, men den smakade unik nog att finnas kvar i mitt minne.


signatur

Övning ger träning.

https://www.google.com/search?q=halo+kola&client=ms-android-s...

Denna ?

Skrivet av Seybsnilksz:

För åtminstone 10-12 år sen fanns en som hette Halo Kola. Var typ toffee med tunt lager choklad på utsidan, men den smakade unik nog att finnas kvar i mitt minne.

Medlem

harpluppar, sura och salta. haha

12
Skriv svar