Warhammer 40k

Medlem
Warhammer 40k

Tja FZa,

Är det någon som lirar Warhammer 40k? Har inte spelat på 15 år och är sugen på att börja igen men jag har noll koll på en massa saker. Så då frågar jag naturligtvis ett community jag litar på: FZas community!

Vilka factions spelas mest? Är det något man inte ska börja samla på? Är det många som spelar överhuvudtaget? Tips på dedikerade och vettiga 40k communities?

//Fluffo

Medlem

Jag spelar väldigt mycket, eller iaf så mycket jag kan

Just nu är det som alltid mycket Space Marines, och en hel del Death Guards. Men allt flyter ju runt. Nu är det precis i en skiftning i editions så en del är VÄLDIGT svaga nu tills dom får sin uppdatering, men så är det ju alltid. Man ska ju samla på arméer som man gillar i design och spelstil i slutändan. Armeer som var bra för ett år sedan är mycket sämre nu och vice versa.

Men visst, Space Marines är aldrig dåliga

Communitymässigt så har jag funnit att det gäller att hitta spelklubbar nära där man bor, men det finns säkert svenska 40K communityn därute. Aldrig stött på så mycket utanför köpgrupper på FB nuförtiden.


signatur

Videomupp

Medlem
Skrivet av Fluffo:

Tja FZa,

Är det någon som lirar Warhammer 40k? Har inte spelat på 15 år och är sugen på att börja igen men jag har noll koll på en massa saker. Så då frågar jag naturligtvis ett community jag litar på: FZas community!

Vilka factions spelas mest? Är det något man inte ska börja samla på? Är det många som spelar överhuvudtaget? Tips på dedikerade och vettiga 40k communities?

//Fluffo

Den senaste editionen kom i somras. 9th edition. Dom håller på att rulla ut codex till alla lagen nu. Några ha är fått sina, Space Marines (det generiska), Blood Angels, Space Wolfes, Death Guard och några till. Fler är på väg.

Jag började igen i augusti 2019 efter ungefär som dig Fluffo. Ett uppehåll på 15-20år.
Jag valde Adeptus Mechanicus som lag, då jag tyckte dom såg coola ut och laget var rätt nytt. Så man får nya "moulds" av plast. Vissa lag, tex Eldar, Astra Militarum (Imperial Guard) använder fortfarande "moulds" från 90-talet och tidigt 2000-tal.
Om du är efter Space Marines så kommer det nya varianter hela tiden. Alla nya modeller av Space Marines är så kallade "Primaris Space Marines". Dom kom 2017 tror jag och får nya kits hela tiden. Alla gamla kits säljs fortfarande med det kommer inga nya sådana. Så vill du ha nya Space Marines så kolla in Primaris linjen.

Games Workshop har en hemsida där det kommer mycket mycket nyheter och sånt. https://www.warhammer-community.com/ där finns det mycket att läsa. Tveka inte att skriva här också. Så ska jag göra så gott jag kan på att svara på dina frågor.

//SliNaN


signatur

It's gonna be fun on the bun!

Medlem

Jag har dålig koll på meta då jag bara samlat och målat hittills. Än så länge är det i huvudsak Imperial Guard (eller som de nu kallas..."Astra Militarum") samt Thousand Sons som jag faktiskt har tillräckligt mycket av för att spela.

Som andra har kommenterat så är det många arméer som saknar nya codex idag, jag hoppas själv på att det ska släppas nytt Guard-codex inom en inte alltför lång framtid, förhoppningsvis med nya modeller. Återigen som andra tidigare kommenterat så är Space Marines förmodligen i vanlig ordning ett säkert val om man vill ha arméer med bästa förutsättningarna i form av regel och nya modeller.

Medlem

Tackar så hjärtligt för era svar!

För det första, vad kallas lagen på svenska? Arméer? Faktioner? Lag?

Det är ju en ganska dyr hobby det här. Hur bra håller sig figurerna i nya versioner? Om jag börjar nu med ett lag, och en ny version släpps om några år, kan jag spela med samma figurer?

Jag funderar nu på Orks eller Necrons. Några spontana kommenterar på det?

Medlem
Skrivet av Fluffo:

Tackar så hjärtligt för era svar!

För det första, vad kallas lagen på svenska? Arméer? Faktioner? Lag?

Det är ju en ganska dyr hobby det här. Hur bra håller sig figurerna i nya versioner? Om jag börjar nu med ett lag, och en ny version släpps om några år, kan jag spela med samma figurer?

Jag funderar nu på Orks eller Necrons. Några spontana kommenterar på det?

Jag skulle kalla dom för arméer och/eller faktioner. "Jag bygger en Imperial Guard-armé", "Jag hoppas att det släpps en ny faktion till Warhammer snart, skulle vara kul med rymdråttor". Ingen kommer titta snett på dig oavsett vad du säger, hoppas jag...

Det är en dyr hobby avseende att bygga en armé som består av tillräckligt många poäng för att spelas i spel, och kr/timme i underhållning varierar ju kraftigt beroende på vad du tycker är kul. Om du tycker det är kul att måla figurer så kan du ju få ut väldigt många timmar från en låda med figurer.

Men för att bättre svara på din fråga så är det relativt sällan figurer förlorar sina regler och därmed inte "går" att använda i officiella spel. Däremot kan de ju få sämre regler mellan versioner eller regeluppdateringar.

Orker ska antagligen få ett nytt codex (regelbok) relativt snart då dagens Warhammer Preview visade nya ork-enheter från en ny klan(osäker på vad man kallar det, men här är preview: https://www.warhammer-community.com/2021/03/20/warhammer-prev.... Så om du vill hålla i slantarna kan det vara värt att avvakta för att se vad som sker med Orkerna under 2021. Necrons har däremot precis (2020) fått en mängd nya modeller och en ny codex.

När 9th edition av Warhammer släpptes 2020 så släpptes en "start"-låda med 50/50 Space Marines respektive Necrons, därför kan du nog hitta personer som till ett bra pris gärna säljer Necron-delen av den lådan. Många, inklusive jag själv, har nog Necrons liggandes för att "eventuellt" bygga någon dag eller för att man varit för lat för att sälja. Därför skulle jag säga att om du vill börja nu så är nog Necrons ett bättre val än Orker, men jag kan inte svara för hur "bra" de är på brädet jämfört med andra arméer.

Kontentan är att Space Marines är absolut bäst vad gäller mängden nya modeller som släpps, men att du borde välja dom du tycker ser kul ut!

Edit: Här kan du se att folk säljer 10x Necron Warriors etc ("Indomitus" hette starter-lådan som släpptes): https://www.tradera.com/search?q=indomitus

Medlem
Skrivet av Athaleos:

Jag skulle kalla dom för arméer och/eller faktioner. "Jag bygger en Imperial Guard-armé", "Jag hoppas att det släpps en ny faktion till Warhammer snart, skulle vara kul med rymdråttor". Ingen kommer titta snett på dig oavsett vad du säger, hoppas jag...

Det är en dyr hobby avseende att bygga en armé som består av tillräckligt många poäng för att spelas i spel, och kr/timme i underhållning varierar ju kraftigt beroende på vad du tycker är kul. Om du tycker det är kul att måla figurer så kan du ju få ut väldigt många timmar från en låda med figurer.

Men för att bättre svara på din fråga så är det relativt sällan figurer förlorar sina regler och därmed inte "går" att använda i officiella spel. Däremot kan de ju få sämre regler mellan versioner eller regeluppdateringar.

Orker ska antagligen få ett nytt codex (regelbok) relativt snart då dagens Warhammer Preview visade nya ork-enheter från en ny klan(osäker på vad man kallar det, men här är preview: https://www.warhammer-community.com/2021/03/20/warhammer-prev.... Så om du vill hålla i slantarna kan det vara värt att avvakta för att se vad som sker med Orkerna under 2021. Necrons har däremot precis (2020) fått en mängd nya modeller och en ny codex.

När 9th edition av Warhammer släpptes 2020 så släpptes en "start"-låda med 50/50 Space Marines respektive Necrons, därför kan du nog hitta personer som till ett bra pris gärna säljer Necron-delen av den lådan. Många, inklusive jag själv, har nog Necrons liggandes för att "eventuellt" bygga någon dag eller för att man varit för lat för att sälja. Därför skulle jag säga att om du vill börja nu så är nog Necrons ett bättre val än Orker, men jag kan inte svara för hur "bra" de är på brädet jämfört med andra arméer.

Kontentan är att Space Marines är absolut bäst vad gäller mängden nya modeller som släpps, men att du borde välja dom du tycker ser kul ut!

Edit: Här kan du se att folk säljer 10x Necron Warriors etc ("Indomitus" hette starter-lådan som släpptes): https://www.tradera.com/search?q=indomitus

Efter egen erfarenhet kan bespara er eventuell pinsamhet genom att påpeka att ordet "faktion" är något helt annat på svenska och det ord vi bör använda är "fraktion"

Samlar och bygger Necrons själv sedan Indomitus boxen, främst för hobbysysslan då jag inte är speciellt sugen på att spela själva spelet.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Soulless:

Efter egen erfarenhet kan bespara er eventuell pinsamhet genom att påpeka att ordet "faktion" är något helt annat på svenska och det ord vi bör använda är "fraktion"

Samlar och bygger Necrons själv sedan Indomitus boxen, främst för hobbysysslan då jag inte är speciellt sugen på att spela själva spelet.

Haha bra påpekande. Jag har väl levt i någon slags osäkerhet kring vilket ord som är rätt men aldrig faktiskt kollat upp det. Tack

Medlem

Necrons är väldigt bra att starta med nu, då dom som sagts ovan just uppdaterats. Enkla att måla upp snabbt till snygg standard, bra på plan, finns i överflöd därute tack vare nya packet.

Brukar spela med en Necronspelare, och han verkar nöjd med dom nya reglera. Andra steget är dock att hitta vettiga motspelare. Vad finns i närheten av dig och vart bor du? Finns det spelklubbar du kan höra av dig till? Lokala spelbutiker? Har dom så du kan köra en startermatch så du kan känna av spelet innan du investerar alldeles för mycket? WH40k är som sagt en dyr och tidsintensiv hobby, så det är ingen skam att känna och klämma på spelet innan Men vill man pilla med modeller är det den goaste hobbyn därute!


signatur

Videomupp

Medlem

Jag började också spela igen i och med nystarten med 9th edition. Har spelat några matcher och de är riktigt kul. Nu handlar spelet mycket om att ta och hålla objektiv för att plocka poäng mer än att skjuta sönder motståndaren.

Själv så började jag med Necrons (har målat runt 2500 poäng) och tänkte börja med en Deathwatch-armé snar också. Indomitus-lådan är väldigt prisvärd om du är sugen på necrons eller space marines.

Så jag är ny på 40K men har spelat en del andra figurspel och målat rätt många figurer. Mitt tips är att välj den armén som du gillar figurerna till, i alla fall om du planerar att måla allt. Stats och sånt spelar mindre roll om figurerna är helt oengagerade. Det går att spela med 8th ex codex om du vill spela något lag som inte blivit uppdaterat ännu.

Jag har träffat massor med nytt folk sedan jag började med figurspel för några år sedan, mitt tips är att gå med i någon av de större grupperna på Facebook och fråga dig vidare där för att hitta spelare i närheten av där du bor. ”Warhammer 40K Sverige” till exempel.

Såg att du var sugen på Orks, GW basunerade ut igår att det kommer Squigs till 40K, hur jädra ballt är inte det? Bara det skulle kunna få mig att starta en Ork-armé.

Edit: jag säger armé eller lag

Medlem

Tack tack för era svar! Nu blir jag bara mer sugen på att börja.

Är den främsta källan för uppdatering detta?
https://www.warhammer-community.com/

Jag har skummat igenom reglerna. Det här med Command Points är något nytt.
1. Hur många CP får varje spelare innan match? Bestämmer de själva?
2. För dessa CP köper man detachments och stratagems. Korrekt?
3. Hur många poäng är varje detachment? 500?

Tack igen för era svar!

Medlem
Skrivet av Fluffo:

Tack tack för era svar! Nu blir jag bara mer sugen på att börja.

Är den främsta källan för uppdatering detta?
https://www.warhammer-community.com/

Jag har skummat igenom reglerna. Det här med Command Points är något nytt.
1. Hur många CP får varje spelare innan match? Bestämmer de själva?
2. För dessa CP köper man detachments och stratagems. Korrekt?
3. Hur många poäng är varje detachment? 500?

Tack igen för era svar!

1. Om man spelar matched play (den vanligaste typen) så beror det på hur många poäng man spelar. 0-500p: 3cp, 501-1000p: 6cp, 1001-2000p: 12cp, 2001-3000p: 18cp. Oftast spelar man 2000p.
Alla modeller och squads kostar olika många poäng. En "named character" kostar en fast summa. Men en squad med Primaris intercessors tex eller en vanlig character tex en Primaris Captain, eller en Commissar från AM måste man räkna ihop baskostnaden tillsammans med utrustningen. Det finns appar som gör det åt en. GW har en egen app, men jag föredrar en app som heter Battlescribe.

2. Stämmer, det detachment som innehåller ens Warlord får man gratis. Alla utöver det kostar cp. Stratagems kostar olika mycket. 1-3cp beroende på vad dom gör för något.

3. Detachments är inte lästa till poäng. Själva matchen är det, så man får ha så detachments man vill. Men smartast är att ha så få som möjligt. Detachments har både krav och begränsningar. Måste inne hålla viss många units. Viss mängd HQ och troops är det vanliga kravet. Det får inte heller överskrida en viss mängd units.


signatur

It's gonna be fun on the bun!

Medlem

Tillägger att du har tillgång till alla dina stratagems och betalar dess kostnad varje gång du använder dem under spelets gång, du ”köper” dem inte före match.

Men ta en visit på youtube, finns många bra ”how to play” för 9e editionen som kommer visa dig i detalj hur spelet fungerar!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Tack så mycket för all hjälp!

Medlem
Skrivet av Fluffo:

Tack så mycket för all hjälp!

Fortsätt fråga om du har mera funderingar


signatur

It's gonna be fun on the bun!

Medlem
Skrivet av SliNaN:

Fortsätt fråga om du har mera funderingar

Har precis beställt mina första Ork boyz Jag bor utomlands och det är riktigt svårt att få tag på modeller. Läste detta idag:
https://www.reddit.com/r/Warhammer40k/comments/mdmh2t/psa_gw_...

Är det samma problem i Sverige?

Medlem
Skrivet av Fluffo:

Har precis beställt mina första Ork boyz Jag bor utomlands och det är riktigt svårt att få tag på modeller. Läste detta idag:
https://www.reddit.com/r/Warhammer40k/comments/mdmh2t/psa_gw_...

Är det samma problem i Sverige?

Åhååå! Lycka till med Orker. En liten hint bara är att det förmodligen kommer ett nytt boyz-kit snart. Videon från förra lördagen hintade lite om det.

Är väl inte direkt GW's fel. Det har med brexit att göra. Min lokala butik Fantasia här i Umeå fick nyligen in en beställning som stått i Tyskland sen i början av februari pga brexit. Så du kanske har lite bättre tur att hitta saker om det finns någon butik där du bor som säljer Warhammer.


signatur

It's gonna be fun on the bun!

Medlem
Knights

Köpte en födelsedagspresent åt mig själv så har en del att bygga och måla några dagar framöver. Knights är sjukt underskattade. Har några enheter kvar att skaffa sen är min 50/50 rymdsmurfar och knights-arme klar. Puh!


signatur

Just an honest man in a leather mask

Medlem

Kul! Jag har lite över 2000p Orker som jag snart är helt klarmålad med. Men den 27e så är det släpp för nytt Codex för orkerna med en ny big box. Så det är beställt nya Combat Patrol lådan och Stompa boxen med nya codex och datasheets också. Ska bli riktigt kul med lite nya Orkregler!

Medlem
Skrivet av piddau:

Kul! Jag har lite över 2000p Orker som jag snart är helt klarmålad med. Men den 27e så är det släpp för nytt Codex för orkerna med en ny big box. Så det är beställt nya Combat Patrol lådan och Stompa boxen med nya codex och datasheets också. Ska bli riktigt kul med lite nya Orkregler!

Gillar combat patrol-lådorna. De är inte för dyra och man behöver bara måla sen är det klart för krig. Var nära att köpa Adepta sorotitasboxen men jag känner att det bara skulle bli mer i backlogen som jag aldrig skulle ha tid att måla ihop.


signatur

Just an honest man in a leather mask

Medlem
Skrivet av Slutbossen:

Gillar combat patrol-lådorna. De är inte för dyra och man behöver bara måla sen är det klart för krig. Var nära att köpa Adepta sorotitasboxen men jag känner att det bara skulle bli mer i backlogen som jag aldrig skulle ha tid att måla ihop.

Rent kostnadsmässigt är dom fördelaktiga oftast. Tror jag räknade ut att man "sparar" 5-600kr på den nya Ork CP lådan. Det blev samma med Stompa lådan, hade jag köpt det seperat så hade jag betalt en hel del kronor extra.

Har en färdigbyggd Adetpa Sororitas CP med några målade modeller, mest för att inte bara måla orker hela tiden men försöker få färdigt mina orker nu så jag kan utnyttja dom 10 poäng man får för en fullmålad arme. Dom var rätt roliga att köra med också den match jag testade.

Men vill få rätt på orkerna och lära mig bättre hur man spelar med dom.

1
Skriv svar