Hades blev 2020 års bästa spel på Bafta-galan

Robot
Hades blev 2020 års bästa spel på Bafta-galan

Omsusade The Last of Us Part 2 fick folkets röst.

#bafta, #läsarnas-årets-spel-2020, #årets-spel-2020


Medlem

"The Last of Us Part 2 fick nöja sig med två vinster."

Tre?

Redaktör
Skrivet av Margy:

"The Last of Us Part 2 fick nöja sig med två vinster."

Tre?

Så klart! Jag slarvade bort spelnamnet när jag gjorde tabellen. Tack!


signatur
NuZ
Testpilot

Hades är riktigt bra spel så förtjänar def. det


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Lol Dreams vann technical achievement och Half-Life: Alyx var inte ens nominerat.

Medlem

Som vanligt med den där galan, helt ute å cyklar.

Medlem
Skrivet av deezel:

Som vanligt med den där galan, helt ute å cyklar.

Du ä ute och cyklar. Hades is the shit.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Du ä ute och cyklar. Hades is the shit.

Syftar på hela galan, du kanske skulle ta och kolla lite historik efter som du själv är ute och cyklar.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Lol Dreams vann technical achievement och Half-Life: Alyx var inte ens nominerat.

Dreams är en betydligt mer innovativt än Half-Life: Alyx. Håller med om att HL: Alyx är ett stort steg i utväcklingen av funktionen av vr men Dreams är helt klart mer innovativt och skapar nya användnings områden för VR som på sikt kan leda till en större användning kommersiellt även utanför spel branchen.

(har själv både Valve Index och PS4 VR har spelat igenom Alyx men känner inte att det har något omspelnings värde mer än om man vill visa vr för polare. Har lagt betydligt mer tid i dreams över lag och det lär bli mycket mer.)

Medlem
Skrivet av deezel:

Syftar på hela galan, du kanske skulle ta och kolla lite historik efter som du själv är ute och cyklar.

Snälla mobilsurfa inte samtidigt som ni är ute cyklar!!!

Medlem
Skrivet av deezel:

du kanske skulle ta och kolla lite historik

Aldrig i livet.


signatur

subterranean homesick alien

Inaktiv

Har det inplastat i hyllan till Switch. Kliar i fingrarna att spela det men måste köra klart spelet man håller på med först. Annars kommerman aldrig spela klart det antar jag.

Medlem

Hades är ett bra spel, spelar det på switch passar formatet utmärkt 👍
Rogue-lite med plusmeny.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Kul att ett "mindre" spel som Hades kan vinna stora priser.

Sony hade ett bra år som utgivare när fem olika spel vinner priser på samma gala (och ett par till var nominerade).

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Lol Dreams vann technical achievement och Half-Life: Alyx var inte ens nominerat.

Ja, det har säkert funnits de som haft det i åtanke. Men eh... om man på allvar börja argumentera fram och tillbaka blir det liksom svårt att inte framstå som helt jävla inbiten om man inte köper argumenten som kommer med Dreams. Vill du börja med Half-Life Alyx tekniska framsteg så kan jag bläddra igenom listan för Dreams efter dig. Å ett å två och... *waits impatiently*

EDIT: Detta sägs med full kärlek till Half-Life: Alyx. Älskar universumet och det Valve gjorde för VR med spelsläppet. <3


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Fan vad konstigt att TLOU2 tog hem publikpriset, ett par stycken här på sajten som varit bombsäkra på att en solklar majoritet av spelarna hatat spelet!
Konstigt indeed!

Medlem
Skrivet av Laddemannen:

Fan vad konstigt att TLOU2 tog hem publikpriset, ett par stycken här på sajten som varit bombsäkra på att en solklar majoritet av spelarna hatat spelet!
Konstigt indeed!

Haha tänkte också på det! Efter detta säger dom väl att det är riggat :'''D Helt klart välförtjänst i mina ögon

Medlem

Måste vara väldigt svårt att utnämna ett årets bästa spel. Tycker definitivt att Hades är ett mycket bra spel. Men om det är det bästa spelet under 2020 är väldigt svårt att säga. Olika spel är bra på olika saker. För mig så passar Hades jätte bra som switch/sido spel innan jag ska gå och lägga mig. Men kvalitetsmässigt så passar det inte som första spel för mig. Så definitivt ett av 2020års bästa sido spel.

Medlem
Skrivet av Laddemannen:

Fan vad konstigt att TLOU2 tog hem publikpriset, ett par stycken här på sajten som varit bombsäkra på att en solklar majoritet av spelarna hatat spelet!
Konstigt indeed!

Varför skulle det vara så konstigt egentligen? Det ena utesluter ju inte det andra. En majoritet av spelarna kan mycket väl hata spelet. Men om tillräckligt många röstar på spelet så räcker det ju för att det ska vinna, även om de som röstar för det inte representerar majoriteten av alla som spelat det. För man kan ju inte rösta EMOT ett spel, bara för, eller hur? Liksom, säg att spelet sålt 5 miljoner ex. Varav 3 miljoner hatar det och 2 miljoner älskar det. De som älskar det är då liksom tillräckligt många för att spelet ska vinna sådana här publikpris samtidigt som en majoritet kan hata det. Notera, jag menar inte att det säkert är så i det här fallet, bara att det kan vara så.

Medlem
Skrivet av Mortyman:

Varför skulle det vara så konstigt egentligen? Det ena utesluter ju inte det andra. En majoritet av spelarna kan mycket väl hata spelet. Men om tillräckligt många röstar på spelet så räcker det ju för att det ska vinna, även om de som röstar för det inte representerar majoriteten av alla som spelat det. För man kan ju inte rösta EMOT ett spel, bara för, eller hur? Liksom, säg att spelet sålt 5 miljoner ex. Varav 3 miljoner hatar det och 2 miljoner älskar det. De som älskar det är då liksom tillräckligt många för att spelet ska vinna sådana här publikpris samtidigt som en majoritet kan hata det. Notera, jag menar inte att det säkert är så i det här fallet, bara att det kan vara så.

Bra poäng, men som jag förstått det har TLOU2 tagit hem många liknande priser inkl. FZ:s. Så om nu så många inte tycker om spelet hur kommer det sig att det vinner dessa publikpriser? Jag misstänker att det är en (väldigt) högljudd minoritet som skriker sig hesa över spelet. Det är lov att inte tycka om ett spel men det blev bara så sjukt tjatigt att höra om det efter vart. Och nu är jag likadan fast åt andra håller, ska sluta nu!

Medlem
Skrivet av Mortyman:

Varför skulle det vara så konstigt egentligen? Det ena utesluter ju inte det andra. En majoritet av spelarna kan mycket väl hata spelet. Men om tillräckligt många röstar på spelet så räcker det ju för att det ska vinna, även om de som röstar för det inte representerar majoriteten av alla som spelat det. För man kan ju inte rösta EMOT ett spel, bara för, eller hur? Liksom, säg att spelet sålt 5 miljoner ex. Varav 3 miljoner hatar det och 2 miljoner älskar det. De som älskar det är då liksom tillräckligt många för att spelet ska vinna sådana här publikpris samtidigt som en majoritet kan hata det. Notera, jag menar inte att det säkert är så i det här fallet, bara att det kan vara så.

Jag vet inte vart du står i frågan, så ta gärna inte denna kommentaren personligt om du har andra synpunkter. Men blir så jävla förbannad när jag ser kritiken (och försvaret för kritiken) mot The Last of Us 2 då många mediepublikationer fick kritik om att inte ha någon journalistisk integritet, att hela spelet är ett politiskt spel och så vidare, att man förstört karaktärer, att jag vevar upp debattmotorn. Att anse att spelets handling och dess hantering av komplexa problem skulle drivas av en konspiration är bara galet, så galet att kritiken är meningslös. Att kritisera gameplayet innebär i princip att man per automatik borde hata ursprungsspelet då de inte skiljer sig åt nämnvärt. Att kritisera Abbys muskler... vart ska man ens börja, det är bara tragiskt. Jag har sett bilderna på henne och jag känner bara "Jaha, så detta är... för långt.....? eeeeeeeeeeeeeeeeeh..........." och vill gå därifrån för att slippa tappa hjärnceller

Jag har inte lirat spelet men det behöver man ju inte göra när man redan känner till vad som händer i berättelsen och ser vad ktitiken generellt inriktar sig kring. Det mesta handlar ju om huruvida "Abby" är för muskulös för att döda allas pappa Joel (jag älskar alla karaktärerna i den här spelserien). Att han hade problem var ju tidigt etablerat, att man skulle anse det oproblematiskt med det han gjorde i första spelet till den graden att man vill gå i graven för honom är helt fucked up. Inte en chans att någon hade brytt sig ens lite i närheten om det varit en man med mer muskulatur än vanligt, de designade hennes muskler efter en body-double som dessutom ser ut på det sättet. Att peka finger och säga (trots att hon är mindre biff än sin body-double, såg iinga särskilda ådror btw) att hon minsann inte kan äta nog för det där eller kolla upp träningsschema och peka den för att säga "kolla, han tränade inte tillräckligt" är så åt fanders att det går inte. Det hade aldrig hänt, inte en chans att det hade hänt, om samma proportionella skillnad gällt för en manlig karaktär. Inte en chans.

Så att majoriteten skulle hata spelet är helt befängt. Delvis för att det med största sannolikhet inte stämmer (hatstormar tenderar att vara länge om de känner sig triggade, på Metacritic har spelet 5.7 i poäng, för mig bekräftat det i princip poängen som delats ut av de flesta professionella recensenter (det vill säga 9/10 - 10/10).

Vad jag kan se handlar det mesta hatet om att man sett på Joel som en pappa och fantiserat att han och Ellie var en söt pappa och dotter som man önskade allt det bästa för. Sen sade Naughty Dog, "det är inte den typen av berättelse som detta är" (känns väl ändå logiskt med tanke på hur första spelet slutade?) och valde en annan väg som folk sen rageade över för att den inte uppfyllde deras fantasier. Med andra ord handlar det inte om huruvida spelet är bra, utan om huruvida man får fortsätta fantisera om deras wholesomeness som pappan med sin "nya dotter" och dottern som aldrig haft en pappa. Give me a break. Det finns gott om sådana berättelser, tackar ödmjukast Naughty Dog för att de tagit i från tårna för att göra något annorlunda som är i samma anda som första spelet.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

1
Skriv svar