Microsoft visar "nästa Windows-generation" den 24 juni

Robot
Microsoft visar "nästa Windows-generation" den 24 juni

Ryktas om nytt gränssnitt och en MS Store som inte suger.

#microsoft, #windows-10


Medlem

Microsoft har väl sagt att de inte kommer släppa fler "Windows-versioner", d.v.s. inget Windows 11. Man kommer bara att fortsätta uppdatera Windows 10.

Medlem

hoppas verkligen dom inte flyttar runt massa saker, det var smått jobbigt i början med 10an då man haft grejerna på samma plats i typ 20år innan. 8an skippa man totalt.

Medlem

Vågar man hoppas på att flikar ÄNTLIGEN kommer till utforskaren!? (Aldrig i livet...)

Kört Groupy ett antal år vilket är grymt, men jag bara önskar att M$ någon gång skulle inse att flikar är en grej. Det har liksom varit aktuellt sedan jag provade Firefox 2 någon gång under 2006.

Har under Win7 tiden kört Clover, vilket numera är nedsulat med kinesiska trojaner.

Men ja... vilket år som helst nu Microsoft.
Orkar inte bry mig så mycket i övrigt om hur systemet ser ut. Det var jobbigt i början när man störde sig på att det såg ut som en hybrid mellan 1993 och 2000.
Allt är väldigt platt och sterilt, men man vänjer sig, precis som med allt.

Medlem
Skrivet av abshari:

Microsoft har väl sagt att de inte kommer släppa fler "Windows-versioner", d.v.s. inget Windows 11. Man kommer bara att fortsätta uppdatera Windows 10.

Fast det är ju rätt möjligt att dom har ändrat sig då det har gått en antal år sedan dess.

En gång i tiden så sa dom att Windows 3 var det bästa Windows som fanns, men det är ju inte riktigt relevant längre.

Medlem
Skrivet av Razken:

Vågar man hoppas på att flikar ÄNTLIGEN kommer till utforskaren!? (Aldrig i livet...)

Kört Groupy ett antal år vilket är grymt, men jag bara önskar att M$ någon gång skulle inse att flikar är en grej. Det har liksom varit aktuellt sedan jag provade Firefox 2 någon gång under 2006.

Har under Win7 tiden kört Clover, vilket numera är nedsulat med kinesiska trojaner.

Men ja... vilket år som helst nu Microsoft.
Orkar inte bry mig så mycket i övrigt om hur systemet ser ut. Det var jobbigt i början när man störde sig på att det såg ut som en hybrid mellan 1993 och 2000.
Allt är väldigt platt och sterilt, men man vänjer sig, precis som med allt.

Måste ändå fråga här, hur mycket du håller på med utforskaren? Haha, känns som världens onödigaste funktion.


signatur

IDKFA

Medlem

Ogillar verkligen windows 10, använde windows 7 tills för någon vecka sedan. Sitter och funderar på om jag kan gå tillbaka med ny hårdvara... skiter i säkerheten och spelprestandan helt ärligt.

Skulle önska att det fanns ett OS som inte var gjort av MS men som stödde ALLA program som finns till windows.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Måste ändå fråga här, hur mycket du håller på med utforskaren? Haha, känns som världens onödigaste funktion.

Så fort man öppnar en mapp? Jag använder det HELA tiden. Kör med qttabs för att lösa det problemet dock.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Tycker Windows 10 är riktigt stabilt och användarvänligt, men ingenting slår Windows XP. Förmodligen tidernas bästa OS.

Medlem
Skrivet av Razken:

Vågar man hoppas på att flikar ÄNTLIGEN kommer till utforskaren!? (Aldrig i livet...)

Kört Groupy ett antal år vilket är grymt, men jag bara önskar att M$ någon gång skulle inse att flikar är en grej. Det har liksom varit aktuellt sedan jag provade Firefox 2 någon gång under 2006.

Har under Win7 tiden kört Clover, vilket numera är nedsulat med kinesiska trojaner.

Men ja... vilket år som helst nu Microsoft.
Orkar inte bry mig så mycket i övrigt om hur systemet ser ut. Det var jobbigt i början när man störde sig på att det såg ut som en hybrid mellan 1993 och 2000.
Allt är väldigt platt och sterilt, men man vänjer sig, precis som med allt.

Total Commander är magnefikt annars.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Kanske blir ett nytt Windows CP?

signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Inaktiv

Kom ihåg att dem skippade Windows 9 och hoppade direkt till Windows 10 något som överraskade många. Så vad det kommer vara för namn på nästa OS är det bara Microsoft som vet.

Själv är jag väldigt nöjd med Windows 10 fortfarande, det bästa operativsystemet från Microsoft enligt mig, min dator var varken då när Windows 10 släpptes eller nu någon modern dator. Hade väldiga problem med Windows 7 som var hur långsam som bara den och sen kom det att man fick Windows 10 gratis och så bra under en sådan lång tid har ingen dator funkat för mig (förutom med Linux) sen jag skaffade Windows 10.

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Tycker Windows 10 är riktigt stabilt och användarvänligt, men ingenting slår Windows XP. Förmodligen tidernas bästa OS.

Ja jag tycker XP och Win7 är dom som vart bäst.
Jag saknar Aero-gränssnittet från 7an 😥


signatur

Kan du läsa detta så har jag lärt mig att använda en Signatur. /cheer

Medlem

Gillar överlag 10 men användargränssnittet är avskyvärt, hoppas verkligen dom fixar till det, eller helt enkelt går tillbaka till hur Windows 7 såg ut. Ogillar verkligen denna flat design som har varit så inne det senaste årtiondet.

Skrivet av r4v3nl0rd:

Tycker Windows 10 är riktigt stabilt och användarvänligt, men ingenting slår Windows XP. Förmodligen tidernas bästa OS.

Windows 2000 Pro + Bloat = Windows XP

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Gillar överlag 10 men användargränssnittet är avskyvärt, hoppas verkligen dom fixar till det, eller helt enkelt går tillbaka till hur Windows 7 såg ut. Ogillar verkligen denna flat design som har varit så inne det senaste årtiondet.

Windows 2000 Pro + Bloat = Windows XP

2k Pro var iofs också riktigt nice!

Medlem

Whoops: https://www.theverge.com/2015/5/7/8568473/windows-10-last-ver...

Man hade ju sina tvek... xD


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Om man nu är butthurt över windows 10 och inte har ett krav på directX eller office och framförallt outlook så kan man hoppa över till Ubuntu eller PoP!_Os. För min del så gör microsoft så mycket rätt med Windows10, det spöar sina tidigare versioner med alla bra funktioner som de lägger till igenom powertoys och deras nya terminal preview med quake stöd samt linux funktioner som winget, sakta men säkert så blir windows en linux dist.
Med det sagt så finns den fortfarande en hel del saker som de behöver fixa, t.ex. deras blandade gränssnitt som att vissa saker går att göra i nya settings och vissa saker måste göras i gamla kontrollpanelen, det är nästan schizofrent med vart man kan hitta inställningar idag i windows10. De behöver antingen låta kontrollpanelen ta hand om allt som den har gjort under så många år, eller ta bort den helt och hållet och flytta allt till nya settings, men du kan inte göra allt i den utan måste falla tillbaka på kontrollpanelen hela tiden.

Redaktör

Windows 10 funkar riktigt bra tycker jag, men några saker behöver fixas. Först och främst MS Store, den är horribelt usel. Men också enhetlighet och tydlighet så att man hittar saker. Ett jäkla letande på olika ställen nu som @Esri säger.


signatur
Medlem

Windows 20 ifall det är en ny generation.

Medlem

Sitter fortfarande med Vista i stationära datorn. 😁

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Windows 10 funkar riktigt bra tycker jag, men några saker behöver fixas. Först och främst MS Store, den är horribelt usel. Men också enhetlighet och tydlighet så att man hittar saker. Ett jäkla letande på olika ställen nu som @Esri säger.

Jag har för mig att jag har läst någonstans att "Sun Valley", som uppdateringen heter, kommer ha ett mer enhetligt gränssnitt. Då lutar det nog mer mot Windows 10-gränssnittet än mot det äldre win32 gränssnittet. Det tycker jag är ett plus iallafall.

Skrivet av Foldon:

Windows 20 ifall det är en ny generation.

Lär nog bli Windows X Series One

Medlem

Dom har sagt själv att windows 10 är sista namnbytet efter så kommer man officiellt bara ändra build namnet ex
senaste är 21H1. men heter fortfarande windows 10 och kommer nog fortsätta så.

Är mest intresserad av ms store annars tycker jag windows 10 rullar på bra så länge man inte heter dell.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Avstängd

Att Windows Store är värdelöst rör inte mig i ryggen, är rätt ointresserad av att handla där

Medlem

Om man är gamepass användare så är det trevligt att den är så bra som den kan bli.

Finns inget bättre än att snabbt kunna hoppa mellan spel på pc och konsoll plus övriga fördelar med gamepass.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Avstängd
Skrivet av Razken:

Vågar man hoppas på att flikar ÄNTLIGEN kommer till utforskaren!? (Aldrig i livet...)

Kört Groupy ett antal år vilket är grymt, men jag bara önskar att M$ någon gång skulle inse att flikar är en grej. Det har liksom varit aktuellt sedan jag provade Firefox 2 någon gång under 2006.

Har under Win7 tiden kört Clover, vilket numera är nedsulat med kinesiska trojaner.

Men ja... vilket år som helst nu Microsoft.
Orkar inte bry mig så mycket i övrigt om hur systemet ser ut. Det var jobbigt i början när man störde sig på att det såg ut som en hybrid mellan 1993 och 2000.
Allt är väldigt platt och sterilt, men man vänjer sig, precis som med allt.

Dock sitter ju dina flikar i aktivitwtsfältet. Du kan ha hur många utforskar du vill där. Funktionen blir ju densamma. Men visst, jag förstår vad du menar.

Inaktiv
Skrivet av Notumforce:

Dom har sagt själv att windows 10 är sista namnbytet efter så kommer man officiellt bara ändra build namnet ex
senaste är 21H1. men heter fortfarande windows 10 och kommer nog fortsätta så.

Är mest intresserad av ms store annars tycker jag windows 10 rullar på bra så länge man inte heter dell.

Det kommer jag ihåg nu när du säger det.

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Måste ändå fråga här, hur mycket du håller på med utforskaren? Haha, känns som världens onödigaste funktion.

Till hela mitt musik och film bibliotek.
streama? fuck no, det måste ju vara lossless kvalle så det blir lite tryck lurarna.
sen saknar ju streamingtjänsterna för film mkt.

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Måste ändå fråga här, hur mycket du håller på med utforskaren? Haha, känns som världens onödigaste funktion.

Jadu. Väldigt mycket.
I princip varje dag.
Redigerar en hel del film och parodier såsom denna tex:

Så då är det väldigt bra med en fungerande filhanterare/utforskare när man roddar runt i tusentals filer och letar ljudeffekter och annan media.

Du får gärna motivera till varför det skulle vara"världens onödigaste funktion".
Nu bara antar jag, men du själv lär ju bara ha datorn till att öppna olika launchers och trycka på play eller glo på fantastiska videos (som den ovan) på tuben?

Medlem
Skrivet av Pungvred:

Dock sitter ju dina flikar i aktivitwtsfältet. Du kan ha hur många utforskar du vill där. Funktionen blir ju densamma. Men visst, jag förstår vad du menar.

Skulle vara sjysst ifall det kunde bli standard med flikar ovanför fönstren istället för att hovra fram å tillbaka nere i aktivitetsfältet.
Men ja, Groupy löser ju problemet och har funkat kanon till ändamålet. Fungerar ju även att fästa andra programm till samma fönster 👌 ifall man vill det.

Det hemska Word-2007-aktiga arbetsfältet har jag också moddat bort med Ribbon Disabler. Usch, står inte ut med det kalasfula fältet som bara tar upp onödig plats.

Medlem

Om man nu ska slänga filer så är ju wndows utforskaren rätt meh, dom hade ju planer o lägga till tabs för länge sen men testades bara i beta.

Behöver man söka efter filer så är andra program bättre lämpade typ WinNc eller dyl.

Själv kör jag kombon utforskaren om jag visuellt behöver leta filer samt robocopy i cmd men bara för jag är van o jobba med as jobbiga k¤¤¤¤ som ska ha fil och mapp nivåer som alltid strular.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

12
Skriv svar